Gå til innhold

Kvikkleire


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En katt ble funnet i dag, men de tåler nok mer kulde osv enn oss mennesker. 

Anonymkode: e850f...4d0

Den var ikke særlig interessert i å bli hjulpet ut, men de hadde sørget for at det var åpent så den kunne komme seg ut ved egen hjelp, leste jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, påskelilje skrev:

Det er så forferdelig! Denne hendelsen har gått sånn inn på meg. For en skrekk og frykt de må ha hatt, de som ble sittende fast i gjørma eller i bygningsrester! Er imponert over redningsmannskap, ledelse, logistikk og alt - tenk så mange vurderinger og avgjørelser som må tas på kort tid, og så mange hensyn som må tas.

Håper inderlig at noen kan bli funnet i live, men håpet er lite nå. Fysiske skader og temperaturen gjør det vanskelig,  selv for de som eventuelt har en luftlomme 😥

Jeg er også imponert over redningsmannskap og hunder. 

Denne hendelsen stikker dypt hos meg også 😥. Det er kjempetrist. 

Anonymkode: e850f...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
59 minutter siden, merida skrev:

Det er forferdelig. Går skikkellg inn på meg også. Tenker også mye på faren som ikke så datteren sin på 13  og samboeren sin mer (men han mener han hørte henne svare i det fjerne da han ropte på henne). Huset raste da de var ute - han kom seg ikke ut av huset før det raste, og han overlevde. Hvis jeg har lest riktig. 

Stakkars mann! . Forsto det slik at han havnet tilfeldig i en luftlomme mens samboeren, datteren og han forsøkte å rømme fra huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette er grusomt. Men det som jeg ikke forstår: kan det være folk i live i skredet når de ikke er fanget opp med varmesøkende kamera ? 

Anonymkode: e850f...4d0

Jeg tviler sterkt på at det er noen i live nå, men jeg vet ikke hvor mye slike kameraer kan trenge igjennom. De snakker om luftlommer, så jeg antar de tenker at folk er begravet i leira, men at det kan ligge gjenstander rundt som gjør at det ikke er helt lufttett. Leire isolerer jo, så hvor mye varme slipper igjennom? Det aner jeg ikke. Men hunder har gjort flere markeringer nå, og de kan lukte gjennom et veldig tykt lag med leire. Men de er lært opp til å markere på både levende og døde. Det er bedre om de har dødd med engang, eller ihvertfall blitt slått bevistløse, enn at de sakte har gått tom for oksygen. 

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor mange timer unna, men jeg synes allikevel det er forferdelig. Norge er ikke så stort land og derfor berører det nok meg. 

Anonymkode: e850f...4d0

Jeg mente ikke at andre ikke syns det er forferdelig. Men mine følelser fungerer ikke helt slik som andres, og det var meg jeg snakket om. Jeg får ikke automatisk sånn "dette var grusomt" følelser. Jeg må først forstå ordentlig hva som har skjedd og det gjør jeg lettere dersom jeg har en form for tilhørighet til stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

5 personer er funnet omkommet. Spørsmålet mitt er om de døde ganske momentant i raset eller om de døde av at de ble liggende i kulden / eller av skader i ettertid. Men jeg vil tro at Redningsmannskap ikke kunne gjort en bedre jobb enn de har gjort. De skal  (etter hva jeg har fått med meg) ha så og si ha trosset sin egen sikkerhet for å forsøke å redde / finne mennesker. 

Jeg håper enda på at de kan finne overlevende. Men har liten tro på at det er sannsynlig at det er overlevende igjen i skredet. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...