Gå til innhold

Taletrang kupton?


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Er det noe som kan gjøres for å redusere taletrang? I sosiale settinger får jeg ofte mye taletrang og det er ganske plagsomt. Kan og bli litt høyt oppe under sosialt samvær selv om jeg er i en depressiv periode. Har perioder jeg er litt høyt oppe utenom og. Har depressiv angstlidelse (som endel av PTSD), sosial angst og sliter endel med paranoia (pga mye negative erfaringer). Har visst ikke bipolar da jeg ikke er impulsiv nok og for lite i konflikt med folk (konflikter gjør meg engstelig). Er det noe som kan gjøres med det? Er det mulig medisiner kan dempe det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, aa-k-j skrev:

Har visst ikke bipolar da jeg ikke er impulsiv nok og for lite i konflikt med folk 

Det synes jeg var et merkelig kriterie for ikke å ha bipolar. Sikker på at du ikke blander litt nå? Det er ikke noe kriterie for bipolar som sier at en må være i konflikt med folk? Synes heller disse kriteriene minner om EUPF.

Anonymkode: d0d4b...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg var et merkelig kriterie for ikke å ha bipolar. Sikker på at du ikke blander litt nå? Det er ikke noe kriterie for bipolar som sier at en må være i konflikt med folk? Synes heller disse kriteriene minner om EUPF.

Anonymkode: d0d4b...9b1

Neppe. Jeg er svært sjeldent i konflikt med folk. Er faktisk svært konfliktsky og blir redd av sinte mennesker. Så hvis det var et kriterie så hadde ikke jeg hatt diagnosen. Men ja det er typisk for diagnosen. Likevel ikke et kriterie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Glitter skrev:

Neppe. Jeg er svært sjeldent i konflikt med folk. Er faktisk svært konfliktsky og blir redd av sinte mennesker. Så hvis det var et kriterie så hadde ikke jeg hatt diagnosen. Men ja det er typisk for diagnosen. Likevel ikke et kriterie.

👍

Takk for at du differensierte mellom det som kjennetegner diagnosen og det som er kriterier for diagnosen. 

Anonymkode: d0d4b...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Glitter skrev:

Neppe. Jeg er svært sjeldent i konflikt med folk. Er faktisk svært konfliktsky og blir redd av sinte mennesker. Så hvis det var et kriterie så hadde ikke jeg hatt diagnosen. Men ja det er typisk for diagnosen. Likevel ikke et kriterie.

Jeg blir og redd sinte personer og henger vel sammen med traumene. Blir og redd om noen er sint på andre. 

 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Glitter skrev:

Samme her. 

Jeg har rettet i feil i noen notater på DPS hvor de påstår jeg har "symptomer" jeg i lengre tid har forsøkt å avkrefte. De påstår jeg har avbrutt skole og arbeidstiltak, har kronisk tomhetsfølelse, kroniske selvmordstanker, at jeg svinger hyppig i løpet av dagen, har ustabile forhold til folk osv. Det er jo ingenting av det som stemmer. Fullført både skole og arbeidstiltak, tomhetsfølelse har jeg av og til i depressive perioder, selvmordstanker har jeg toppen 2 ganger i året, svinger i løpet av dager og ikke i løpet av dagen og har alltid hatt godt og stabilt forhold med familieog venner. Jeg har spurt DPS hvor de har dette fra uten å få svar. Og symptomene de hevder jeg har bruker de som begrunnelse for å nekte meg hjelp fordi de hevder jeg har kjente og vedvarende problemer samtidig som de tror brukerstyrt har bedre effekt enn den har. Depressiv angstlidelse fikk jeg av avtalespesialisten og var mistanke til bipolar. Men jeg synes spesialisten vingler litt så er litt usikker på hva den mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

👍

Takk for at du differensierte mellom det som kjennetegner diagnosen og det som er kriterier for diagnosen. 

Anonymkode: d0d4b...9b1

Synes akkurat det er svært viktig. Min behandler sier det er svært mange måter å ha EUPF på, selv om det er noen ting som trekkes fram som svært typisk.

6 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg har rettet i feil i noen notater på DPS hvor de påstår jeg har "symptomer" jeg i lengre tid har forsøkt å avkrefte. De påstår jeg har avbrutt skole og arbeidstiltak, har kronisk tomhetsfølelse, kroniske selvmordstanker, at jeg svinger hyppig i løpet av dagen, har ustabile forhold til folk osv. Det er jo ingenting av det som stemmer. Fullført både skole og arbeidstiltak, tomhetsfølelse har jeg av og til i depressive perioder, selvmordstanker har jeg toppen 2 ganger i året, svinger i løpet av dager og ikke i løpet av dagen og har alltid hatt godt og stabilt forhold med familieog venner. Jeg har spurt DPS hvor de har dette fra uten å få svar. Og symptomene de hevder jeg har bruker de som begrunnelse for å nekte meg hjelp fordi de hevder jeg har kjente og vedvarende problemer samtidig som de tror brukerstyrt har bedre effekt enn den har. Depressiv angstlidelse fikk jeg av avtalespesialisten og var mistanke til bipolar. Men jeg synes spesialisten vingler litt så er litt usikker på hva den mener. 

Psykiatrien er ikke alltid enkel å forholde seg til, men så masse feil er jo helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg har rettet i feil i noen notater på DPS hvor de påstår jeg har "symptomer" jeg i lengre tid har forsøkt å avkrefte. De påstår jeg har avbrutt skole og arbeidstiltak, har kronisk tomhetsfølelse, kroniske selvmordstanker, at jeg svinger hyppig i løpet av dagen, har ustabile forhold til folk osv. Det er jo ingenting av det som stemmer. Fullført både skole og arbeidstiltak, tomhetsfølelse har jeg av og til i depressive perioder, selvmordstanker har jeg toppen 2 ganger i året, svinger i løpet av dager og ikke i løpet av dagen og har alltid hatt godt og stabilt forhold med familieog venner. Jeg har spurt DPS hvor de har dette fra uten å få svar. Og symptomene de hevder jeg har bruker de som begrunnelse for å nekte meg hjelp fordi de hevder jeg har kjente og vedvarende problemer samtidig som de tror brukerstyrt har bedre effekt enn den har. Depressiv angstlidelse fikk jeg av avtalespesialisten og var mistanke til bipolar. Men jeg synes spesialisten vingler litt så er litt usikker på hva den mener. 

Høres rart ut. Hvis ikke du har de typiske symptomene på eupf, hvor har de det da fra at du har diagnosen? Begynner å lure på om det er selvinnsikten hos deg selv det skorter på like vel som om det skulle være DPS sin inkompetanse. 

Men du har jo rett til second (og også third, forth, osv) opinion. Du kan oppsøke nye utredninger så ofte du vil. @Eva Sofie gjorde jo det. Hun ga seg ikke før hun fant noen som var enig med seg og som så ting i det samme lys som seg selv. .

Anonymkode: d0d4b...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut. Hvis ikke du har de typiske symptomene på eupf, hvor har de det da fra at du har diagnosen? Begynner å lure på om det er selvinnsikten hos deg selv det skorter på like vel som om det skulle være DPS sin inkompetanse. 

Men du har jo rett til second (og også third, forth, osv) opinion. Du kan oppsøke nye utredninger så ofte du vil. @Eva Sofie gjorde jo det. Hun ga seg ikke før hun fant noen som var enig med seg og som så ting i det samme lys som seg selv. .

Anonymkode: d0d4b...9b1

Jeg tror det har vært mye misforståelser på DPS og jeg bryr meg fint lite om selve diagnosen så lenge den er satt på rett grunnlag og opplysninger stemmer og DPSet her har fått mye kritikk for å tolke for mye og høre for lite på pasienter. De har visst ganske mange klager på seg hos statsforvalteren (tidligere fylkesmannen) og de har beklaget å ha gjort feil samtidig som de fortsetter i samme spor. De deler b.l.a. opplysninger uten at de har hjemmel eller samtykke. Jeg ble kalt destruktiv når jeg håndterte vonde ting ved gåturer, sosialt samvær osv så jeg har endt med å omtrent isolere meg. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Glitter skrev:

Synes akkurat det er svært viktig. Min behandler sier det er svært mange måter å ha EUPF på, selv om det er noen ting som trekkes fram som svært typisk.

Psykiatrien er ikke alltid enkel å forholde seg til, men så masse feil er jo helt uakseptabelt.

Ja er derfor jeg har rettet og var i samråd med DPS og la ved et notat med beskrivelse over situasjonen så de skulle forstå mer istedenfor å tolke igjen. Jeg er bare redd rettingelse skjer for sent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2021 den 9.55, aa-k-j skrev:

Har visst ikke bipolar da jeg ikke er impulsiv nok og for lite i konflikt med folk

Dette er verken kriterier for diagnose eller typisk kjennetegn for bipolar lidelse. Impulsivitet ses i manisk fase, og da kan det også komme til konflikter, men til vanlig er bipolare ikke mer impulsive enn folk flest, og de kommer ikke i konflikt oftere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kupton skrev:

Dette er verken kriterier for diagnose eller typisk kjennetegn for bipolar lidelse. Impulsivitet ses i manisk fase, og da kan det også komme til konflikter, men til vanlig er bipolare ikke mer impulsive enn folk flest, og de kommer ikke i konflikt oftere enn andre.

Ok det var oppklarende. Tusen takk, men hva med taletrangen? Får jo den i depressive perioder og ikke bare når jeg er oppstemt (i sosiale settinger vel å merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Taletrangen: Jeg vet ikke. Manglende "talebremse" kan ses ved mani, adhd og autisme. Men det kan jo også være kun et personlighetstrekk hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, kupton skrev:

Taletrangen: Jeg vet ikke. Manglende "talebremse" kan ses ved mani, adhd og autisme. Men det kan jo også være kun et personlighetstrekk hos deg.

Er det noe som kan gjøres med det? Hjernen min har problemer med andre ting og, men nevropsykologisk utredning fra 2011 sier at SCQ-nåtid totalskår på 4, SCQ- nåtid på 5 (under 15 normal) og SRS med en T - skåre på 60 (60 - 75) antyder mild til moderate vansker i forhold til gjensidighet og kan være forbundet med en autismespekterforstyrrelse. Jeg sliter med læring og lav lesehastighet og hjernen har problemer med å sortere informasjon godt nok og sliter ofte med å forstå ting og det gjør ting vanskelig for meg. Jeg skal liksom bruke støttebandasje på ei hånd pga utviklende nekrose, men hjernen min vil bare ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør sies at jeg har fått høre at jeg ofte tar for mye hensyn til andre og må slutte å være så snill pike og ta mer hensyn til meg selv. Det er bare at den taletrangen er veldig plagsom. Greit nok å prate, men vil ikke ha trang til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aa-k-j skrev:

Greit nok å prate, men vil ikke ha trang til det.

Jeg tror vi alle bare må finne oss i at det er enkelte ting vi føler trang til som vi ikke alltid kan leve ut. Vi må lære å beherske oss og leve med at det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Jeg tror vi alle bare må finne oss i at det er enkelte ting vi føler trang til som vi ikke alltid kan leve ut. Vi må lære å beherske oss og leve med at det er slik.

Mener å huske en medisin som dempet det tidligere, men huske ikke hvilken. Hadde jo effekt av orfiril, men det er mistanke til IBS så får ikke prøve den igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, aa-k-j skrev:

Mener å huske en medisin som dempet det tidligere, men huske ikke hvilken. Hadde jo effekt av orfiril, men det er mistanke til IBS så får ikke prøve den igjen. 

Er det virkelig så plagsomt at du vil medisinere det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Er det virkelig så plagsomt at du vil medisinere det bort?

Om det bare hadde redusert seg hadde jeg vært fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...