Gå til innhold

Å fjerne diagnose?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Føler virkelig ikke jeg har en psykoselidelse, hva gjør jeg får å få den vekk? Og da må jeg vel slutte hos fact og siden de er for dem med psykose? Er det bare til å slutte å snakke om åndelige ting så blir diagnosen fjernet? Min sønn fikk paranoid psykose og den diagnosen ble senere fjernet, så da er det vel mulig da? Hva må til? Ikke si at jeg må ut i full jobb for å bevise det, det klarer jeg ikke for jeg sliter mye med meg selv og dårlig fungering. Men det trenger ikke å bety at det er noe psykotisk? Hva skal jeg si for å bli trodd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men det trenger ikke å bety at det er noe psykotisk? Hva skal jeg si for å bli trodd? 

Vise at du er frisk?

Anonymkode: 7ffb6...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vise at du er frisk?

Anonymkode: 7ffb6...a34

Jeg er jo ikke frisk, men det er jo ikke noe psykotisk. Man kan ha andre diagnoser enn schizoaffektiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fjerner den neppe så lenge du tror på aliens osv.

Anonymkode: 580f1...3ee

Hva om jeg slutter å snakke om det helt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt hos fact først og fremst. 

Anonymkode: a29a0...dc8

De tar vel ikke bort diagnosen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marye skrev:

Er ikke alt man kan dele med omverdenen uten å få negative sanksjoner

Det er sant det, deler ikke så mye med mannen min lenger for da bare sier han "Begynner du med det nå igjen". Han virker oppgitt da og det vil jeg ikke han skal være. Men sykepleieren får ikke sånne reaksjoner, der kan jeg dele alt uten å få en reaksjon. Er vel derfor jeg deler det, det virker trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres om det egentlig føles riktig å skjule ting for de som prøver å hjelpe deg, bare for at du ikke skal fremstå som det ene eller det andre.

Det viktigste er vel at du får hjelp til å fungere best mulig, ikke hvilken diagnose du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ekstra skrev:

Jeg undres om det egentlig føles riktig å skjule ting for de som prøver å hjelpe deg, bare for at du ikke skal fremstå som det ene eller det andre.

Det viktigste er vel at du får hjelp til å fungere best mulig, ikke hvilken diagnose du har.

En healer som hjalp meg en gang sa "Du trenger ikke fortelle alt". Tror jeg skulle hørt på det, men de skal jo være der for meg. At de ser ting på en annen måte enn meg kan ikke jeg for, jeg er jo bare meg. De hadde ikke sånne diagnoser før i tiden, diagnose er litt viktig for meg nettopp for å få den rette hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er sant det, deler ikke så mye med mannen min lenger for da bare sier han "Begynner du med det nå igjen". Han virker oppgitt da og det vil jeg ikke han skal være. Men sykepleieren får ikke sånne reaksjoner, der kan jeg dele alt uten å få en reaksjon. Er vel derfor jeg deler det, det virker trygt. 

Det ER trygt å dele tankene dine med sykepleieren, og det har gått bra med deg gjennom de årene du har hatt kontakt med FACT.  Jeg mener du får rett hjelp, og jeg tror vel egentlig også at diagnosen er ganske riktig. Men du har mye frisk og fornuftig tenkning, og du navigerer stort sett etter de friske tankene dine. Innimellom har du også tanker som for meg er veldig annerledes fra hvordan de fleste av oss tenker om virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Det ER trygt å dele tankene dine med sykepleieren, og det har gått bra med deg gjennom de årene du har hatt kontakt med FACT.  Jeg mener du får rett hjelp, og jeg tror vel egentlig også at diagnosen er ganske riktig. Men du har mye frisk og fornuftig tenkning, og du navigerer stort sett etter de friske tankene dine. Innimellom har du også tanker som for meg er veldig annerledes fra hvordan de fleste av oss tenker om virkeligheten. 

Ok. Er usikker på det med diagnose jeg da, ja det er det han sier at jeg tenker annerledes enn det resten tenker. Men han sier jo at det ikke er noe galt i det, får aksept og det gir meg trygghet. Kanskje derfor jeg er stabil? Ja jeg har jo mest "friske" tanker. Tidligere har ofte psykiatrien ikke tålt å høre hva som er min virkelighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Er usikker på det med diagnose jeg da, ja det er det han sier at jeg tenker annerledes enn det resten tenker. Men han sier jo at det ikke er noe galt i det, får aksept og det gir meg trygghet. Kanskje derfor jeg er stabil? Ja jeg har jo mest "friske" tanker. Tidligere har ofte psykiatrien ikke tålt å høre hva som er min virkelighet. 

Jeg synes det er fint at du får så godt og fleksibel støtte fra FACT:-) Prøv å legge vekk grubling over diagnostiske kategorier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg synes det er fint at du får så godt og fleksibel støtte fra FACT:-) Prøv å legge vekk grubling over diagnostiske kategorier. 

Ok, jeg får prøve på det, jeg trenger jo ikke gå rundt å tenke på det hele tiden. Men han gjør meg jo oppmerksom på det innimellom, at vi har ulike meninger om ting. Men min tro blir jo respektert da, det er jo bra. Jeg får jo lov å være meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym 2
stjernestøv skrev (På 18.1.2021 den 17.31):

Føler virkelig ikke jeg har en psykoselidelse, hva gjør jeg får å få den vekk? Og da må jeg vel slutte hos fact og siden de er for dem med psykose? Er det bare til å slutte å snakke om åndelige ting så blir diagnosen fjernet? Min sønn fikk paranoid psykose og den diagnosen ble senere fjernet, så da er det vel mulig da? Hva må til? Ikke si at jeg må ut i full jobb for å bevise det, det klarer jeg ikke for jeg sliter mye med meg selv og dårlig fungering. Men det trenger ikke å bety at det er noe psykotisk? Hva skal jeg si for å bli trodd? 

Du kan gå til en privat behandler og få vurdert deg en gang til. Det har jeg hørt andre har gjort. Jeg har blitt anbefalt selv å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Anonym 2 skrev (1 minutt siden):

Du kan gå til en privat behandler og få vurdert deg en gang til. Det har jeg hørt andre har gjort. Jeg har blitt anbefalt selv å gjøre det. 

Ok. Her er det ikke private, men har gitt litt opp nå for det nytter ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...