Gå til innhold

Å fjerne diagnose?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym 2
stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Ok. Her er det ikke private, men har gitt litt opp nå for det nytter ikke. 

Det går også an å få en ny vurdering av den legen som ga deg diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Anonym 2 skrev (1 minutt siden):

Det går også an å få en ny vurdering av den legen som ga deg diagnosen. 

Har fått mange vurderinger, det er vel for sent. Men har jo en ny psykiater nå, det var han gamle som satt denne diagnosen. Men likevel står de fastlåst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Har fått mange vurderinger, det er vel for sent. Men har jo en ny psykiater nå, det var han gamle som satt denne diagnosen. Men likevel står de fastlåst. 

Hvorfor slutter du ikke bare i fact da? Du trenger jo ikke dem hvis du ikke er psykotisk? 

Anonymkode: c244f...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor slutter du ikke bare i fact da? Du trenger jo ikke dem hvis du ikke er psykotisk? 

Anonymkode: c244f...f6d

Takk for din vurdering av meg og om hva jeg trenger og ikke trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (32 minutter siden):

Takk for din vurdering av meg og om hva jeg trenger og ikke trenger. 

Du trenger jo ikke gå til fact om du ikke er psykotisk? Ingen vits i å hisse seg opp over det. Du sier jo selv at du ikke har noen psykoselidelse. 

Anonymkode: c244f...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger jo ikke gå til fact om du ikke er psykotisk? Ingen vits i å hisse seg opp over det. Du sier jo selv at du ikke har noen psykoselidelse. 

Anonymkode: c244f...f6d

Man kan vel ha psykiske plager det er godt å få oppfølging for uten at man tror man er psykotisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du trenger jo ikke gå til fact om du ikke er psykotisk? Ingen vits i å hisse seg opp over det. Du sier jo selv at du ikke har noen psykoselidelse. 

Anonymkode: c244f...f6d

Har vært psykotisk tidligere og det er jeg ikke i tvil om nå i ettertid, det jeg mener er at alt ikke handler om psykose. Det finnes andre elementer inni bildet også, og nå er jeg godt voksen og kjenner meg selv godt. Vil påstå at jeg kjenner meg selv bedre enn leger og psykiatri, de kan ikke fortelle meg hvem jeg er. Og nei, jeg hisser meg ikke opp, ta det helt med ro :) Jeg takket deg jo bare for din innsikt om meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (8 minutter siden):

Man kan vel ha psykiske plager det er godt å få oppfølging for uten at man tror man er psykotisk 

Ja man kan det. Men om leger på fact mener en er psykotisk, mens du mener du ikke er det så er det vel bedre å slutte der å heller få hjelp et annet sted der helsepersonellet faktisk forstår problemene du har. 

Anonymkode: c244f...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja man kan det. Men om leger på fact mener en er psykotisk, mens du mener du ikke er det så er det vel bedre å slutte der å heller få hjelp et annet sted der helsepersonellet faktisk forstår problemene du har. 

Anonymkode: c244f...f6d

Fact hjelper fler enn bare psykotiske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Marye skrev (4 minutter siden):

Fact hjelper fler enn bare psykotiske 

Hvis fact tror du er psykotisk så blir du presset til å gå på antipsykotika. Og folk som ikke er psykotiske trenger ikke antipsykotika. 

Anonymkode: c244f...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis fact tror du er psykotisk så blir du presset til å gå på antipsykotika. Og folk som ikke er psykotiske trenger ikke antipsykotika. 

Anonymkode: c244f...f6d

Å bli sterkt oppfordret til det er ikke det samme som tvang. Det skal en del til for å bli tvangsmedisinert. Er ikke slik at alle med psykose eller psykoselidelse blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis fact tror du er psykotisk så blir du presset til å gå på antipsykotika. Og folk som ikke er psykotiske trenger ikke antipsykotika. 

Anonymkode: c244f...f6d

Ikke noe press, de er på tilbudssiden sier de til meg. Og det virker som om de vil hjelpe meg, jeg bare vet ikke om det går lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og folk som ikke er psykotiske trenger ikke antipsykotika. 

Anonymkode: c244f...f6d

Det finnes en del i Norge som blir sterkt anbefalt antipsykotisk medisinering fordi helsevesenet gir feil diagnose. Jeg fikk valget mellom at enten tar du denne medisinen frivillig innen noen dager eller vi ser oss nødt til å tvangsmedisinere deg" under min første innleggelse. Diagnose da var DID (dissosiativ lidelse), men siden jeg var så styrt av stemmer, ønsket de å prøve ut om antipsykotisk medisin kunne ha effekt. Den hadde ingen effekt på stemmene og det ble i journal konkludert med at de ikke var av en psykotisk art. Diagnoser ble endret, ble endret igjen frem og tilbake. Dette om at antipsykotisk medisin ikke hadde hatt noen virkning så ikke senere psykiatere ut til å ha lest. Ingen ønsket å høre på pasienten, for hun var jo imot medisineringen uansett, men tok det legene forordnet i det minste. Hvilken begrunnelse de egentlig har hatt for å gi meg antipsykotisk medisin i 13 år og i maksimal dosering og ved ett tilfelle også gå utover maksimal dose i tillegg til en annen antipsykotisk medisin, er jeg i dag, 6 år etter at jeg sluttet å bruke 20 mg Zyprexa fast, litt i tvil om. Redusere stemmer? Få meg nedsløvet og passiv og dermed føyelig? Lite energi til å være selvdestruktiv (grunnet nedsløving). Ingen av medisinene har hjulpet mot mine stemmer, verken Seroquel, Abilify, Risperdal, Haldol eller Zyprexa. Men da jeg til sist nektet å ta Zyprexa, fikk jeg høre på DPS at jeg ikke lenger var samarbeidsvillig. Dette var også med i totalbildet da jeg takket for meg og søkte privat terapeut (med driftsstøtte).

Min nåværende terapeut, som har spesialisert seg på traumatiserte personer med dissosiative lidelser, sier at det ikke er uvanlig at pasienter med traumehistorie blir medisinert med antipsykotisk medisiner og like vanlig kan det da være at medisinene ikke har virkning ettersom stemmene ikke er av psykotisk opphav. @kupton har kalt dette for psaudohalusinasjoner - tror jeg. Det er vanskelig å huske...

Uansett. Poenget mitt er at det er ikke svart eller hvit. Enten eller. Ja eller nei. Frisk eller psykotisk. Det finnes tilfeller der leger må inn og vurdere og i blant (mener jeg personlig) at de ikke justerer kurs, men lar ting kjøre i samme sporet uten å se på om det er hensiktsmessig det de driver med. Men da er det trist at pasienter påstås å være lite samarbeidsvillige eller f.eks. har liten sykdomsinnsikt. I mitt tilfelle har jeg hatt stor fremgang i min psykiatriske behandling etter at jeg kom meg ut av det antipsykotiske medisinsporet... Jeg kan ikke si noe om hva som er riktig for @stjernestøv , men om hun ønsker å få sin situasjon vurdert på nytt burde det la seg gjøre - men da basert på hvordan hun reelt sett har det og ikke ønsker å ha det/fremstå overfor helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...