Gå til innhold

Kupton, trenger din kompetanse, samtale med fastlege senere i dag


ISW

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, ISW skrev:

Det har vært litt annet å tenke på enn angst i dag. Moren min ble innlagt med livstruende sykdom nettopp.. 

Det var trist, håper det går bra ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, ISW skrev:

Det har vært litt annet å tenke på enn angst i dag. Moren min ble innlagt med livstruende sykdom nettopp.. 

Håper det vil gå bra-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ISW skrev:

Det har vært litt annet å tenke på enn angst i dag. Moren min ble innlagt med livstruende sykdom nettopp.. 

Jeg sender mange gode vibber i din retning...håper det går bra med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

Tusen takk for hyggelige meldinger alle sammen. Kom seg heldigvis raskt på sykehus og det ser ut til å gå bra 😊

 

Kjempebra !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

Kom seg heldigvis raskt på sykehus og det ser ut til å gå bra 😊

 

Veldig bra at det går bedre med din mor.

Samtidig, med angstsymptomer, er det nettopp å fokusere på noe annet enn seg selv, kroppen og hva den eller følelsene/tankene forteller en vi trenger å gjøre når angsten innhenter oss (litt avhengig av hvilken type angst vi strever med). Det å kjenne etter på hjertet og hvordan det slår, når en er redd for hjertestans eller andre hjerteproblemer, forsterker jo bare angsten, så det beste for seg selv er å finne på noe annet for å kunne avlede. Det er vesentlig lettere sagt enn gjort. Jeg strever selv med det samme, men med en litt annen form for angst. Vi kan ikke styre tankene og følelsene våre, men hva vi gjør med de, som det sies her på forumet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.1.2021 den 19.28, ISW skrev:

Ja det er et problem. Merker det selv, skulle ha halv dag fri i dag men har likevel sittet og småjobbet utover. I morgen tror jeg bare jeg må koble av helt. Men hjelper jo ikke på angsten å ha 90 mail i innboksen da. 

Jeg har en venninne nedover i Europa. En gang gjorde hun seg totalt offline i tre døgn (en helg), fullstendig fra internett på alle måter, og hun fikk gjort utrolig mye arbeid som ellers lå og ventet på henne. Jeg lurer litt på å forsøke det samme - å sette PC og telefon i flymodus og se alt jeg kan få utrettet, for jeg er 100% sikker på at denne online-tilværelsen er en tidstyv og oppmerksomhetstyv. Mange sier det jo - folk har ikke tid til å være sosiale og finne på ting lenger. De skal hjem til skjermene sine... Og det er noe man bør tenke over... Men nå sporer jeg av... :) 

Men jeg støtter forslaget om automatisk svar om at du ikke sjekker og besvarer e-post etter kl. 12.00 og om det er akutt kan de kontakte deg pr. telefon. Jeg vet av erfaring at terskelen da er høy for at folk faktisk ringer en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2021 den 19.14, ISW skrev:

Det har vært litt annet å tenke på enn angst i dag. Moren min ble innlagt med livstruende sykdom nettopp.. 

Hva er det du sier? Noe så fryktelig! Nå føler jeg virkelig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gondor skrev:

Hva er det du sier? Noe så fryktelig! Nå føler jeg virkelig med deg.

Hjerneslag. Fæl ting å få. Må innrømme at jeg har slitt litt i dag. Men det er jo ikke meg det handler om. Men jeg føler som om jeg har litt «biokjemisk» angst. Føler meg bare redd i perioder uten at jeg klarer å sette fingeren på hva jeg er redd for. Kanskje jeg bare er sliten.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ISW skrev:

Hjerneslag. Fæl ting å få. Må innrømme at jeg har slitt litt i dag. Men det er jo ikke meg det handler om. Men jeg føler som om jeg har litt «biokjemisk» angst. Føler meg bare redd i perioder uten at jeg klarer å sette fingeren på hva jeg er redd for. Kanskje jeg bare er sliten.. 

Håper du får sove godt i natt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt sutring og klaging fra meg.

Nå er jeg sliten! Har ansvaret for faren min som ikke kan være alene, i tillegg til jobb og alt annet i livet og denne angsten som har plaget meg litt. Har kanskje ikke vært like engstelig disse dagene men kjenner meg mer smådepressiv og som sagt ekstremt sliten. Jeg sover heller ikke veldig godt og er litt urolig om natten. Men det er kanskje bare å forvente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ISW skrev:

Bare litt sutring og klaging fra meg.

Nå er jeg sliten! Har ansvaret for faren min som ikke kan være alene, i tillegg til jobb og alt annet i livet og denne angsten som har plaget meg litt. Har kanskje ikke vært like engstelig disse dagene men kjenner meg mer smådepressiv og som sagt ekstremt sliten. Jeg sover heller ikke veldig godt og er litt urolig om natten. Men det er kanskje bare å forvente. 

Jeg vil tro at dette er normale reaksjoner med alt du har nå, din mor som er syk og det at du må ta deg av din far som er dement. Det er nok ikke bare bare, det tar på både fysisk og psykisk. Og du som i utgangspunktet slet med angst, synes du er en sterk person som klarer dette. Står respekt av det ❤️ Og det er lov å være sliten. 

Kanskje din far skulle vært på et pleiehjem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ISW skrev:

Bare litt sutring og klaging fra meg.

Nå er jeg sliten! Har ansvaret for faren min som ikke kan være alene, i tillegg til jobb og alt annet i livet og denne angsten som har plaget meg litt. Har kanskje ikke vært like engstelig disse dagene men kjenner meg mer smådepressiv og som sagt ekstremt sliten. Jeg sover heller ikke veldig godt og er litt urolig om natten. Men det er kanskje bare å forvente. 

Det er ikke noe rart at du er sliten. Vil tro at hvilket som helst friskt menneske ville blitt sliten av det du står i nå. Vet av erfaring at når jeg blir ekstra sliten, så kommer det depressive tanker. Selv om jeg i utgangspunktet er i en god periode.  Tror at dette er vanlig for mange. Uten nok søvn vil de fleste slite i en slik situasjon.  Hva med å kontakte fastlegen for å få f.eks imovane for en periode. Og kanskje burde faren din på avlastning eller iallefall  ha mer hjemmesykepleie.

Har tenkt på deg og hva du faktisk står i. Det er flott at du stiller opp slik, men du må tenke litt på deg selv også. Ta vare på deg selv oppi dette, så du ikke blir totalt utslitt. Det er ingen tjent med.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, ISW skrev:

Bare litt sutring og klaging fra meg.

Nå er jeg sliten! Har ansvaret for faren min som ikke kan være alene, i tillegg til jobb og alt annet i livet og denne angsten som har plaget meg litt. Har kanskje ikke vært like engstelig disse dagene men kjenner meg mer smådepressiv og som sagt ekstremt sliten. Jeg sover heller ikke veldig godt og er litt urolig om natten. Men det er kanskje bare å forvente. 

Du må bli veldig sliten av denne situasjonen. Alle er jo også mer sårbare for psykiske vansker når belastningene er store, så kan godt hende du har "biokjemisk angst". Løsningen er enkel - men vanskelig å gjennomføre. Du trenger pauser som kan gi deg anledning til å lagre batteriene, men med ansvar for faren din - og krevende jobb - så er det ikke lett å se hvordan du skal få det til.  Hvis sykemelding reelt sett vil hjelpe deg, så synes jeg du skal be om det. Tilsvarende når det gjelder faren din, dersom det hjelper å be om mer avlastning fra kommunen, så gjør det. 

Håper moren din vil komme seg godt igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kommer deg gjennom det, men som frosken sier, du må få til noen permanente lettelser i forpliktelsene dine. Aleneansvar for to syke foreldre i tillegg til jobb går ikke i lengden.

Ønsker deg alt godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre, ISW. Hvordan går det med moren din etter slaget? Håper det ordner seg til det beste for dere alle. 

Anonymkode: e3e89...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige svar alle sammen. Jeg ser litt lysere på livet nå og tror dette skal gå bra. Ser ut som angsten holder seg litt på avstand også nå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...