Gå til innhold

Vi har fjernet noen ord som indikerer kjønn som postMANN etc, men hva med "far og mor"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venstresiden i amerikansk politikk virker være litt mer progressive på den fronten enn oss nordmenn, om en lovtekst bruker ord som indikerer kjønn som far og mor om foreldre til et barn, er ikke det litt "hetero-normativt" egentlig, hva om en person som det vi i gamle dager kalte "far" faktisk definerer seg selv som en kvinne i dag, mens far indikerer det vi antar er en "mann". Er ikke dette støtende for trans kvinner som er avsenderen av sæden som ble til et barn men som i dag er en kvinne, å kalle kvinnen for "far" indikerer at den ikke kan være kvinne men mann.

Politikere i USA peker på dette problemet, og har derfor bedt "kongressen" om, å bytte ut diverse slike ord i en lovtekst de har for å bli mer inkluderende i ordbruken. 

 

F.eks ønsker de at disse ordene byttes ut

‘father, mother, son, daughter, brother, sister, uncle, aunt, first cousin, nephew, niece, husband, wife, fa ther-in-law, mother-in-law, son-in-law, daughter-in law, brother-in-law, sister-in-law, stepfather, step mother, stepson, stepdaughter, stepbrother, stepsister, half brother, half sister, grandson, or grand daughter’’

med:

‘parent, child, sibling, parent’s sibling, first cousin, sibling’s child, spouse, parent in-law, child-in-law, sibling-in-law, stepparent, step child, stepsibling, half-sibling, or grandchild’’

https://www.snopes.com/uploads/2021/01/BILLS-117hresPIH-hres7.pdf

 

Synes dere vi i Norge bør lære av venstresiden i amerikansk politikk, være mer inkluderende i språket, og slutte å bruke ord som "far og mor" som indikerer kjønn til personer som det kan hende de ikke selv definerer seg som.

Kjør debatt !

Anonymkode: 8166a...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke noe nytt og har heller ikke alt å gjøre med  "kjønn til personer som det kan hende de ikke selv definerer seg som". Flere helseinstanser bruker for eksempel: foreldre/pårørende eller foresatte for å unngå mor/far bruken. Alle barn bor ikke med sine foreldre, alle barn har heller ikke foreldre. Handler også mye om å ikke utelate enslige forsørgere, for å nevne noen eksempler.

Anonymkode: 379f3...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere vi i Norge bør lære av venstresiden i amerikansk politikk, være mer inkluderende i språket, og slutte å bruke ord som "far og mor" som indikerer kjønn til personer som det kan hende de ikke selv definerer seg som.

Vi har "medmor" og "medfar", selv om de ikke er juridiske begreper. Kos deg med denne: https://bufdir.no/lhbt/LHBT_ordlista/

Anonymkode: 79cd5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Min datter er transperson men vil alltid være pappa for sønnen sin. 

Litt konsekvent må man være?

Anonymkode: 926ed...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt konsekvent må man være?

Anonymkode: 926ed...122

Ja sant det, guttungen ville jo bli forvirret om pappaen var mamma og i tillegg til den moren han har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noe nytt og har heller ikke alt å gjøre med  "kjønn til personer som det kan hende de ikke selv definerer seg som". Flere helseinstanser bruker for eksempel: foreldre/pårørende eller foresatte for å unngå mor/far bruken. Alle barn bor ikke med sine foreldre, alle barn har heller ikke foreldre. Handler også mye om å ikke utelate enslige forsørgere, for å nevne noen eksempler.

Anonymkode: 379f3...34f

Ok, tydeligvis at vi er mer progressive enn jeg trodde, måtte lete litt og fant fort eksempler i dagens lovverk i år 2021 som bruker ordet mor og far f.eks, her er ett eksempel:

§ 12-4.Fødselspermisjon

Etter fødselen skal mor ha permisjon de første seks uker, med mindre hun fremlegger legeattest om at det er bedre for henne å komme i arbeid.

 

Men, det er ikke sikkert personen med vagina, som et barn kom ut av, definerer seg selv som kvinne. Og ordet "mor" indikerer at det er en "kvinne". Ordet "hun" indikerer også at det er en "kvinne". 

Synes du ikke dette kan virke støtende på f.eks trans menn som føder barn ? Bør de kalles "mor" ?

 

Bra vi har kommet et stykke, men om vi skal sørge for at alle føler seg inkludert med ordbruken er det nok et stykke igjen

 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har "medmor" og "medfar", selv om de ikke er juridiske begreper. Kos deg med denne: https://bufdir.no/lhbt/LHBT_ordlista/

Anonymkode: 79cd5...abd

Hmm, virker som LGBTQ/LHBT bør endres til ABCDEFGHIJKLMNOP :P Er vanskelig å inkludere alle i alle ord alltid, er nok et slags paradoks, tror en må vedta et par bokser som dekker 99.99% også må de resterende 0.01% leve med at språket ikke kan dekke absolutt alle unntak alltid.

Anonymkode: 8166a...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner noen som jobber hos Fylkesmannen? Neppe, vedkommende jobber nå hos Statsforvalterem.

 

At fødselen tilordnes mor tror jeg ikke vi får gjort noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ekstra skrev:

Noen som kjenner noen som jobber hos Fylkesmannen? Neppe, vedkommende jobber nå hos Statsforvalterem.

 

At fødselen tilordnes mor tror jeg ikke vi får gjort noe med.

Hvorfor kan ikke den fødende "moren" kallens noe annet en "moren" for å være mer inkluderende da? Er jo bare et ord, akkuratt som Fylkesmannen. En fødende person f.eks, personen som fødet barnet får 6 uker permisjon etc, er jo ikke helt umulig å si det. Ønsker du ikke å være inkluderende for transfolk? Er det å gå for langt synes du? Hvor bør grensen settes?

Anonymkode: 8166a...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke den fødende "moren" kallens noe annet en "moren" for å være mer inkluderende da? Er jo bare et ord, akkuratt som Fylkesmannen. En fødende person f.eks, personen som fødet barnet får 6 uker permisjon etc, er jo ikke helt umulig å si det. Ønsker du ikke å være inkluderende for transfolk? Er det å gå for langt synes du? Hvor bør grensen settes?

Anonymkode: 8166a...cf3

Nei, i mine ører er mor den person som fysisk bærer frem og føder barnet, uansett hvor vedkommende er i LBTHTI-spekteret. Er klar over at du nå kan fortsette å kverulere ved å trekke inn f.eks. surrogatmødre, adoptivmødre med mer, men jeg synes ikke den diskusjonen er så interessant at jeg gidder fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke den fødende "moren" kallens noe annet en "moren" for å være mer inkluderende da? Er jo bare et ord, akkuratt som Fylkesmannen. En fødende person f.eks, personen som fødet barnet får 6 uker permisjon etc, er jo ikke helt umulig å si det. Ønsker du ikke å være inkluderende for transfolk? Er det å gå for langt synes du? Hvor bør grensen settes?

Anonymkode: 8166a...cf3

Syns dette går for vidt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du referer til er juridiske begreper brukt i norsk lovverk

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-12-15-1362?q=medmor

Anonymkode: 379f3...34f

OK, jeg siterte vel fra noe som er fem år gammelt. Jeg tror jeg har lest noe om at medmor er et juridisk begrep, men ikke medfar.  Men jeg vet ikke. 

Anonymkode: 79cd5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man når man skal lære barna å si erstatning for mamma og pappa? Person 1 og person 2? Men da blir det krangel om hvem som skal være nr 1 og hvem som får andreplassen. Kanskje det er et godt alternativ å si "du der"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ekstra skrev:

Nei, i mine ører er mor den person som fysisk bærer frem og føder barnet, uansett hvor vedkommende er i LBTHTI-spekteret. Er klar over at du nå kan fortsette å kverulere ved å trekke inn f.eks. surrogatmødre, adoptivmødre med mer, men jeg synes ikke den diskusjonen er så interessant at jeg gidder fortsette.

Hva hvis moren som bærer frem og føder barnet identifiserer seg som mann?

Anonymkode: 926ed...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis moren som bærer frem og føder barnet identifiserer seg som mann?

Anonymkode: 926ed...122

Men hvis man identifiserer seg som mann, så er man vel ikke interessert i å gå gravid og føde barn for det er det bare kvinner som kan gjøre. Så de mener at de kan bare plukke det som passer dem best og klage på resten? "Jeg er mann, men jeg vil gjerne bære fram og føde barn" - det henger jo ikke på grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Men hvis man identifiserer seg som mann, så er man vel ikke interessert i å gå gravid og føde barn for det er det bare kvinner som kan gjøre. Så de mener at de kan bare plukke det som passer dem best og klage på resten? "Jeg er mann, men jeg vil gjerne bære fram og føde barn" - det henger jo ikke på grep.

Å si at bare kvinner kan gjøre dette syntes jeg er utrolig nedlatende og diskriminerende.

Anonymkode: 926ed...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...