Gå til innhold

Helseforsikring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner dere til helseforsikring som man kan tegne og få psykologtimer?  Hvor er det da best å bestille?

Anonymkode: f7fc6...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Har hatt et par helseforsikringer gjennom jobb. På den ene måtte jeg i egenerklæringen skrive om jeg hadde hatt behandling for psykiske lidelser, hvis ja forsvant all støtte for det fra forsikringen... På den andre var det ingen egenerklæring, og jeg tror man kunne få 10 psykologtimer eller noe. I andre forsikringer kan det kanskje være et krav om henvisning fra lege først, det er det som regel for kroppslige ting uansett.

Bottom line: Helseforsikring er antagelig ikke en enkel vei til psykolog, og du kan like gjerne få henvisning fra lege. Fordelen med helseforsikring er stort sett at du kommer raskere til spesialist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd annet enn at forsikring gjelder noe som kommer i fremtiden. Du kan ikke kjøpe kaskoforsikring til en bil du allerede har krasjet. Det samme gjelder vel for helseforsikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, kupton skrev:

Jeg har aldri opplevd annet enn at forsikring gjelder noe som kommer i fremtiden. Du kan ikke kjøpe kaskoforsikring til en bil du allerede har krasjet. Det samme gjelder vel for helseforsikringer.

Nå har jeg tenkt å få psykolog timer i fremtiden, ikke i fortiden.  Jeg er ikke en bil som har kræsjet, og forstår ikke helt sammenligningen.

Anonymkode: f7fc6...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg tenkt å få psykolog timer i fremtiden, ikke i fortiden.  Jeg er ikke en bil som har kræsjet, og forstår ikke helt sammenligningen.

Anonymkode: f7fc6...1d5

Hvis du har en skade som du vet du trenger hjelp til i fremtiden, så gjelder ikke forsikringen.  Forsikringen gjelder for skade som har oppstått etter at en har tegnet forsikring.

F.eks.  "Knut" har traumer etter en vond oppvekst og kunne trengt en psykolog. Så tegner "Knut" en forsikring som innebærer hjelp fra psykolog.  Etter en stund får Knut" hjerteinfarkt og blir veldig redd etter infarktet. Redd for å få et nytt og han fungerer ikke særlig bra. Med en forsikring som dekker psykolog, så vil "Knut" kunne få hjelp av psykolog til å bearbeide ting rundt hjerteinfarktet, men ikke for å bearbeide traumene fra oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, emilie321 skrev:

Hvis du har en skade som du vet du trenger hjelp til i fremtiden, så gjelder ikke forsikringen.  Forsikringen gjelder for skade som har oppstått etter at en har tegnet forsikring.

F.eks.  "Knut" har traumer etter en vond oppvekst og kunne trengt en psykolog. Så tegner "Knut" en forsikring som innebærer hjelp fra psykolog.  Etter en stund får Knut" hjerteinfarkt og blir veldig redd etter infarktet. Redd for å få et nytt og han fungerer ikke særlig bra. Med en forsikring som dekker psykolog, så vil "Knut" kunne få hjelp av psykolog til å bearbeide ting rundt hjerteinfarktet, men ikke for å bearbeide traumene fra oppveksten.

Jeg har sjekket helseforsikringer og det er ikke slik.  Jeg er ikke syk, er i full jobb og lever så normalt som man kan i disse koronatider.  Hva jeg trenger å snakke med psykolog om trenger jeg ikke å si ifra til forsikringen. Dette eksemplet ditt kan du umulig ha fått fra forsikringsselskaper. 

Anonymkode: f7fc6...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjekket helseforsikringer og det er ikke slik.  Jeg er ikke syk, er i full jobb og lever så normalt som man kan i disse koronatider.  Hva jeg trenger å snakke med psykolog om trenger jeg ikke å si ifra til forsikringen. Dette eksemplet ditt kan du umulig ha fått fra forsikringsselskaper. 

Anonymkode: 

Kanskje reglene er forandret? Tror ikke det. 

 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, emilie321 skrev:

Kanskje reglene er forandret? Tror ikke det. 

 

Gi meg en link til de reglene.

Anonymkode: f7fc6...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel dekker ikke forsikringen sykdom/tilstander som har skjedd før du tegner en helseforsikring. Det er vel en årsak til at du ønsker psykologtimer og den årsaken vil da har skjedd før du har tegnet forsikringen, dermed vil ikke forsikringen dekke det. De fleste forsikringsselskaper krever egenerklæring eller helseattest fra legen. 

Synes forresten at emilie321 og kupton hadde en god forklaring på det.

 

Endret av Fionys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må betale mer for den forsikringen enn for private psykologtimer da i tilfellet. Helseforsikring gjelder for sykdommer som opptrer etter forsikring er kjøpt og betalt. Og det gjelder bare for visse sykdommer som regel. Dessuten må du også vente en stund ( noen mnd) før forsikringen trer i kraft. Du har en egenerklæring du må fylle ut, selvsagt, og oppgi lege. Så hvis du blir psyk rett etter forsikringen er tegnet kommer forsikringsselskapet å sjekke opp om du tidligere har vært psyk eller er psyk. Da vil du selvsagt ikke få forsikring og du mister forsikringen hvis du har vært uærlig til forsikringsselskapet.  

Anonymkode: 82248...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2021 den 1.05, AnonymBruker skrev:

Kjenner dere til helseforsikring som man kan tegne og få psykologtimer?  Hvor er det da best å bestille?

Anonymkode: f7fc6...1d5

Like greit å bare betale av egen lomme .

Anonymkode: f2b8a...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke tegne uføreforsikring etter man har blitt ufør. Eller livsforsikring hvis man er diagnostisert med noe dødelig. Så hvorfor tror du att du kan tegne helseforsikring som dekker noe som du allerede sliter med?

 

Mener ikke å være frekk. Men det er slik forsikring fungerer. Hadde det holdt å tegne forsikring etter behovet oppstod, så hadde ingen hatt forsikring før de hadde akutt behov.

Anonymkode: c9d8c...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fionys skrev:

Synes forresten at emilie321 og kupton hadde en god forklaring på det

Jeg er ikke syk, og har ikke kræsjet.  Jeg vil gjerne snakke med psykolog for ikke å bli syk og kræsje.  Derfor kommer jeg ikke til psykolog som krever diagnose.

Nå har jeg tegnet en helseforsikring for å ikke stå og vente overalt.  Jeg kan ikke se noe om at jeg må si til forsikringen hva jeg har tenkt å snakke med psykolog om.  Uansett synes jeg det kan være fint med forsikring da jeg er lei helsekøer overalt.

Anonymkode: f7fc6...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke syk, og har ikke kræsjet.  Jeg vil gjerne snakke med psykolog for ikke å bli syk og kræsje.  Derfor kommer jeg ikke til psykolog som krever diagnose.

Nå har jeg tegnet en helseforsikring for å ikke stå og vente overalt.  Jeg kan ikke se noe om at jeg må si til forsikringen hva jeg har tenkt å snakke med psykolog om.  Uansett synes jeg det kan være fint med forsikring da jeg er lei helsekøer overalt.

Anonymkode: f7fc6...1d5

Hvorfor spør du når du allerde vet.

Anonymkode: f2b8a...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke syk, og har ikke kræsjet.  Jeg vil gjerne snakke med psykolog for ikke å bli syk og kræsje.  Derfor kommer jeg ikke til psykolog som krever diagnose.

Nå har jeg tegnet en helseforsikring for å ikke stå og vente overalt.  Jeg kan ikke se noe om at jeg må si til forsikringen hva jeg har tenkt å snakke med psykolog om.  Uansett synes jeg det kan være fint med forsikring da jeg er lei helsekøer overalt.

Anonymkode: f7fc6...1d5

Så du har tenkt å be det stedet du er forsikret om å kunne gå til psykolog for ikke å bli syk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du når du allerde vet.

Anonymkode: f2b8a...cf5

Jeg fikk ikke svar ved det jeg spurte om.  Jeg har lest meg til nå og fått svar.  

7 minutter siden, emilie321 skrev:

Så du har tenkt å be det stedet du er forsikret om å kunne gå til psykolog for ikke å bli syk?

 

Når er man syk og når er man ikke syk.  Jeg har forsikret meg hos et selskap som tilbyr psykologtimer.  Jeg trenger å lette på meg, og jeg har ingen problemer med å få legen til å skrive en henvisning på det.

Anonymkode: f7fc6...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min helseforsikring får du bare dekket akutte psykologtimer som følge av kritisk sykdom. Jeg har ulykkesforsikring også, og der dekkes det som følge av ulykke. Eneste psykiske lidelsen du kan få utbetaling for er hvis du blir schizofren.

Tror du skal lete lenge for å finne en forsikring som dekker psykologtimer pga psykisk lidelse du allerede har, og det blir isåfall mye dyrere enn de private psykologtimene du selv kan betale for.  Lykke til!

Anonymkode: 82248...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

du skal lete lenge for å finne en forsikring som dekker psykologtimer pga psykisk lidelse du allerede har,

En trenger ikke si at han har lidelser fra før av.

En tar kontakt med fastlegen og får henvisning. Psykologen vil ikke varsle forsikringsselskapet om når lidelsen oppstod. 

 

Anonymkode: 4ab77...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal prøve å lure forsikringsselskapet, så kan du gjøre som du sier. Det er imidlertid egentlig ikke lov.

 

Når jeg tegnet forsikring for feks innbo, eller kjæledyr, så var det en karenstid også. DVS det gikk en tid før jeg kunne "melde sykdom eller skade" og få det dekket.

Anonymkode: c9d8c...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal prøve å lure forsikringsselskapet, så kan du gjøre som du sier. Det er imidlertid egentlig ikke lov.

 

Når jeg tegnet forsikring for feks innbo, eller kjæledyr, så var det en karenstid også. DVS det gikk en tid før jeg kunne "melde sykdom eller skade" og få det dekket.

Anonymkode: c9d8c...856

Det er vel karenstid på all forsikring bortsett fra ulykkesforsikring. Uansett, så lenge man går til leger og psykologer som fører journal (og det gjør jo alle) så er det ikke sjans i havet til å få dekket noe på forsikring. Ingen leger eller psykologer vil risikere stillingen sin ved å undra noe. Og alt er digitalt, man går tilbake mange år i tid for å finne potensielle svindlere.  Forsikringsselskap gjør jobben sin for å si det sånn. 

Anonymkode: 82248...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...