Gå til innhold

Kjønnsnøytral kortstokk, hva er dine tanker om det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://xstra.no/kjonnsnoytral-kortstokk-en-konge-skal-ikke-vaere-mer-verdt-enn-en-dronning/
 

Hollandske Indy Mellink er 23 år gammel og studerer psykologi, hun stilte seg spørsmålet: «Hvorfor er en konge mer verdt enn en dronning i et kortspill?». 

Hun gikk til det skrittet og designet en kjønnsnøytral kortstokk. Den var tidsriktig, og brøt med en årelange tradisjonen, der der kort med bilde av menn har høyre rang, og gir mer poeng enn kvinner.

– Når vi har dette hierarkiet, hvor kongen er mer verdt enn dronningen, vil denne diskrete formen for forskjellsbehandling påvirke mennesker i deres daglige liv.

 

Jeg jeg være ærlig har jeg aldri tenkt på dette før, og tror neppe det har påvirket meg på noe som helst måte.

Og sånn går no dagan.

Anonymkode: a9df2...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rart egentlig, når man begynner å tenke over det. menn troner øverst på alt, vi er heldige sånn :D 

Anonymkode: 3b013...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekten er jo mann og under dronninga. Folk har for lite problemer hvis de henger seg opp i at kongen i et kortspill er mer verdt enn dronninga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på når noen kommer opp med at det ikke er greit at menn i snitt er større og sterkere enn kvinner? Burde vel vært tvunget hormonbehandling, så ingen skal føle seg krenket🙄

Anonymkode: 5509a...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Dette er det viktigste problemet som finnes. Kjønnsnøytrale kortstokker nå, så blir det fred i verden. Hva med sjakk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så er det kanskje ikke verdens største sak hun tar tak i, men det er ikke noe å bli provosert over heller-

Jeg krysser fingrene for at hun får suksess og tjene noen kroner. Jeg har sett mye dummere produktideer enn dette. Noen kommer til å synes det er kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jeg være ærlig har jeg aldri tenkt på dette før, og tror neppe det har påvirket meg på noe som helst måte.

Og sånn går no dagan.

Anonymkode: a9df2...00f

Jeg flirte oppgitt. Makan til vås. Hun bør heller bruke tid og penger på viktige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg flirte oppgitt. Makan til vås. Hun bør heller bruke tid og penger på viktige ting.

Nå ble jeg faktisk nysgjerrig. Av alle rare og sære varer og tjenester som er til salgs i dag - hva er det ved dette som får deg til å si at du blir oppgitt og omtale det som vås? Fordi det omhandler kjønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg klarer ikke ha noen sterk mening om dette, det er vel et helt ok produkt. Likevel tenker jeg at det ville vært en mer radikal handling å bare lage sine egne spilleregler og bruke den gamle kortstokken, altså et nytt spill der dronning tilsvarer 13 poeng, kongen 12.

Kort sagt, jeg har liten tro på at ideen hennes endrer noe, men jeg er enig med Grendel i at dette sikkert er et produkt noen vil like og som hun får solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Synes det er tåpelig. Nå må visst folk lære alt om igjen. Kommer til å bli jævla slitsomt for de som har innlært reglene. "Nei, nå er reglene forandret. Nå er det kvinnenes tur til å være mest verdt"

Forbanna menneskefaenskap. Alltid skal de finne noe å forandre på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Kayia skrev:

 

Nå ble jeg faktisk nysgjerrig. Av alle rare og sære varer og tjenester som er til salgs i dag - hva er det ved dette som får deg til å si at du blir oppgitt og omtale det som vås? Fordi det omhandler kjønn? 

Fordi jeg synes det å henge seg opp i en kortstokk er bare tull og tøys etter min mening. Er det viktig? Jeg synes ikke det - om man blir krenket av at dronninga i stokken teller 12 og kongen teller 13, da har man lite å sysselsette seg med mener jeg. Men vi lever jo i de krenkedes tidsalder så jeg er egentlig ikke forbauset. Men det har kanskje med alder å gjøre? Om jeg hadde vært 20 hadde jeg muligens også syntes det var teit at dronninga var mindre verdt (men hun er mer verdt enn knekten, som Påskelilje påpekte!) enn kongen, men nå bryr deg meg overhodet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Lillemus skrev:

Om jeg hadde vært 20 hadde jeg muligens også syntes det var teit at dronninga var mindre verdt (men hun er mer verdt enn knekten, som Påskelilje påpekte!) enn kongen

Det var Trine. Ikke at det er noe stort poeng 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Fordi jeg synes det å henge seg opp i en kortstokk er bare tull og tøys etter min mening. Er det viktig? Jeg synes ikke det - om man blir krenket av at dronninga i stokken teller 12 og kongen teller 13, da har man lite å sysselsette seg med mener jeg. Men vi lever jo i de krenkedes tidsalder så jeg er egentlig ikke forbauset. Men det har kanskje med alder å gjøre? Om jeg hadde vært 20 hadde jeg muligens også syntes det var teit at dronninga var mindre verdt (men hun er mer verdt enn knekten, som Påskelilje påpekte!) enn kongen, men nå bryr deg meg overhodet ikke.

Tnej, det kan ikke handle om alder - du er ikke så mye eldre enn meg, men jeg syns det er snedig at du blir så opphisset over denne kortstokken :)Det virker som det er viktig for deg å fornekte at kjønn påvirker hvordan vi tenker rundt ulike menneskers kvalifikasjoner eller betydning, og der får du ikke mye støtte i forskningen iallefall. Det virker også som du leser mer enn det som står i artikkelen i ren opphisselse, feks at hun har designet kortstokken fordi hun er krenket? Det står da virkelig ingen steder, derimot spør hun seg om slik diskret symbolbruk påvirker måten vi tenker på i det daglige? Det må da være innafor av en ung psykologi-student? 

I tillegg tror jeg (i likhet med Gargamel) at dette fort kan vise seg å være en smart, tidsriktig og salgbar produktide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://xstra.no/kjonnsnoytral-kortstokk-en-konge-skal-ikke-vaere-mer-verdt-enn-en-dronning/
 

Hollandske Indy Mellink er 23 år gammel og studerer psykologi, hun stilte seg spørsmålet: «Hvorfor er en konge mer verdt enn en dronning i et kortspill?». 

Hun gikk til det skrittet og designet en kjønnsnøytral kortstokk. Den var tidsriktig, og brøt med en årelange tradisjonen, der der kort med bilde av menn har høyre rang, og gir mer poeng enn kvinner.

– Når vi har dette hierarkiet, hvor kongen er mer verdt enn dronningen, vil denne diskrete formen for forskjellsbehandling påvirke mennesker i deres daglige liv.

 

Jeg jeg være ærlig har jeg aldri tenkt på dette før, og tror neppe det har påvirket meg på noe som helst måte.

Og sånn går no dagan.

Anonymkode: a9df2...00f

Jeg er enige med psykologstudentene i at det er litt gammeldags og patriarkalsk at kongen skal være mer verd enn dronningen, selv om heller ikke jeg akkurat hisser meg opp over det. Enig i at det, blant mange andre ting, kan ha en signaleffekt og medvirke til sementering av slike holdninger, selv om jeg ikke tror det har veldig mye å si.

Det jeg reagerte på var denne kommentaren - som bridgespiller burde han vite at kongen ER mer verd enn dronningen og slår både knekt og dronning i stikk. Men han er kanskje typen som mener at kvinner selvfølgelig er like mye verd som menn, men de passer ikke som ledere ;) :

 

- Jeg har spilt bridge i 36 år, og jeg har aldri hørt om noen som mener at dronningen og knekten er mindre verdt enn kongen. Aldri!, sier Hans Kelder, medlem av den nederlandske bridgeforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://xstra.no/kjonnsnoytral-kortstokk-en-konge-skal-ikke-vaere-mer-verdt-enn-en-dronning/
 

Hollandske Indy Mellink er 23 år gammel og studerer psykologi, hun stilte seg spørsmålet: «Hvorfor er en konge mer verdt enn en dronning i et kortspill?». 

Hun gikk til det skrittet og designet en kjønnsnøytral kortstokk. Den var tidsriktig, og brøt med en årelange tradisjonen, der der kort med bilde av menn har høyre rang, og gir mer poeng enn kvinner.

– Når vi har dette hierarkiet, hvor kongen er mer verdt enn dronningen, vil denne diskrete formen for forskjellsbehandling påvirke mennesker i deres daglige liv.

 

Jeg jeg være ærlig har jeg aldri tenkt på dette før, og tror neppe det har påvirket meg på noe som helst måte.

Og sånn går no dagan.

Anonymkode: a9df2...00f

Hei

det er rart hvor lite som skal til for å krenke og såre.

selv syns jeg vel det er like synd at man ikke tåler lese om negerkonge og skjeve kinesere i litteraturen. Man må jo nå skrive om god litteratur for å ikke krenke noen...😑

jeg hadde forleden noen eldre damer på besøk, de mente lunsjen var spesielt god.. og her kommer det søte og deres forklaring:-)...fordi bare en husmor kunne få det til så smakfullt 🥰

jeg smilte stort:-) fordi:  1, jeg ikke tenker på meg selv som husmor, 2, fordi de var åpenbart begeistret og glade, 3, fordi dette var vel ikke helt i tiden å si/bruke husmorbegrepet.

men det var godt ment, det vet jeg, jeg har jo mer hjemmetid enn mange, og husmor var åpenbart positivt ment, men jeg hadde heller ikke blitt krenket eller sur, om jeg i riktig situasjon ble kalt negerkonge, og om noen kaller meg autist, så syns jeg det er helt ok, det har med situasjon og kontekst å gjøre.

så jeg vil nok holde fast ved den tradisjonelle kortstokken:-) det tåler jeg, og den påvirker ikke mitt syn på likeverd / likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kayia skrev:

Tnej, det kan ikke handle om alder - du er ikke så mye eldre enn meg, men jeg syns det er snedig at du blir så opphisset over denne kortstokken 

Nå leser du virkelig mer enn jeg skriver for jeg finnes ikke opphisset over denne kortstokken overhodet. 😊 Jeg synes bare det er en snodig og uviktig ting å henge seg opp i og mer hadde jeg ikke tenkt på det før jeg så tråden her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...