Gå til innhold

Er du fattig etter statens definisjon?


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

For å være regnet som fattig i Norge må du ha 60% eller mindre av medianinntekten i Norge.

Da må du ha en inntekt på KR 221000,- netto eller mindre. Dette blir da CA kr 18416,- utbetalt i gjennomsnitt pr måned. Har du forsørgeransvar for barn er grensen noe høyere. 

 

Faller du under dette? Jeg er så vidt over. Jeg har kr 19786,- i gjennomsnitt i  måneden netto. Jeg klarer meg greit med det, men jeg bor billig.

 

 

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Worrisome Plenty endret tittelen til Er du fattig etter statens definisjon?

Fortsetter under...

Ja jeg er fattig per den definisjon. Eller ikke akkurat nå pga forsikringspenger, men til høsten går de ut og da sitter jeg igjen med 15 000 utbetalt. Mulig jeg har rett på noe støtte da. Men når jeg får avklart hvor mye jeg forhåpentligvis klarer å jobbe så vil resten være ufør og med ung ufør. Så da kommer jeg vel over grensen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

For å være regnet som fattig i Norge må du ha 60% eller mindre av medianinntekten i Norge.

Da må du ha en inntekt på KR 221000,- netto eller mindre. Dette blir da CA kr 18416,- utbetalt i gjennomsnitt pr måned. Har du forsørgeransvar for barn er grensen noe høyere. 

 

Faller du under dette? Jeg er så vidt over. Jeg har kr 19786,- i gjennomsnitt i  måneden netto. Jeg klarer meg greit med det, men jeg bor billig.

 

 

Jeg får ca 16 000 i måneden. Er samboer og betaler derfor kun 5000 i husleie. Så det hjelper på. Men jeg er nok regnet som fattig med min inntekt ? 

Anonymkode: 190ee...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nevne tre faktorer som er av stor betydning i tillegg til utbetalt inntekt.

1. Sivilstatus. To personer som hver har 18.500 utbetalt i mnd og som bor sammen, har bedre råd enn en enslig.

2. Hvor i landet en bor - dvs boligutgifter. Samme type bolig kan ha svært ulik leie/boligpris ulike steder i landet.

3. Hvor i livsløpet en er. En gjeldfri pensjonist som har "alt", kan klare seg godt på 18.500. En person i etableringsfasen med gjeld vil ha det meget trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ca 16 000 i måneden. Er samboer og betaler derfor kun 5000 i husleie. Så det hjelper på. Men jeg er nok regnet som fattig med min inntekt ? 

Anonymkode: 190ee...c9f

Tror ikke det når du har samboer. Dette gjelder nok enslige. Dere er fattige hvis dere har under 2x av den inntekten jeg oppga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
32 minutter siden, Glitter skrev:

Ja jeg er fattig per den definisjon. Eller ikke akkurat nå pga forsikringspenger, men til høsten går de ut og da sitter jeg igjen med 15 000 utbetalt. Mulig jeg har rett på noe støtte da. Men når jeg får avklart hvor mye jeg forhåpentligvis klarer å jobbe så vil resten være ufør og med ung ufør. Så da kommer jeg vel over grensen. 

Ja, ung ufør er over grensen. Det er det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Ja, ung ufør er over grensen. Det er det jeg har.

Ok. Det er jo godt å vite da. Den dag mine barn kan bo litt hos meg så får jeg vel litt støtte der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
Akkurat nå, Glitter skrev:

Ok. Det er jo godt å vite da. Den dag mine barn kan bo litt hos meg så får jeg vel litt støtte der og.

Ja, det er barnetillegg for forsørgere. Jeg er ikke sikker, men tror det er det for de som ikke har barna og, til å dekke barnebidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Worrisome Plenty skrev:

Ja, det er barnetillegg for forsørgere. Jeg er ikke sikker, men tror det er det for de som ikke har barna og, til å dekke barnebidrag.

Ok. Men akkurat nå har jeg så lav inntekt at jeg er såkalt bidragsudyktig. Får se om det blir gjeldende i framtiden og eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Tror ikke det når du har samboer. Dette gjelder nok enslige. Dere er fattige hvis dere har under 2x av den inntekten jeg oppga.

Jeg vurderte å søke sosialstønad-hjelp  etter råd fra andre til tannbehandling som er dyr som jeg må ta. Men jeg tror ikke det er noen vits å søke pga at jeg er samboer. Jeg betaler egne utgifter selv men har en lavere husleie på bare 5000 kr. Dermed sitter jeg igjen med 11 000 kr når husleie er betalt. Men jeg har en gjeld som jeg betaler ned på, og en del utgifter i måneden. Men tror overhodet ikke at det er mulig å få dekket tannlege i mitt tilfelle pga at jeg er samboer. 

Anonymkode: 190ee...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, kupton skrev:

Vil nevne tre faktorer som er av stor betydning i tillegg til utbetalt inntekt.

1. Sivilstatus. To personer som hver har 18.500 utbetalt i mnd og som bor sammen, har bedre råd enn en enslig.

2. Hvor i landet en bor - dvs boligutgifter. Samme type bolig kan ha svært ulik leie/boligpris ulike steder i landet.

3. Hvor i livsløpet en er. En gjeldfri pensjonist som har "alt", kan klare seg godt på 18.500. En person i etableringsfasen med gjeld vil ha det meget trangt.

Men man får ikke mer støtte fra staten om man har gjeld? . Sosialstønad dekker kun det absolutt nødvendige tror jeg. 

Anonymkode: 190ee...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Glitter skrev:

Ja jeg er fattig per den definisjon. Eller ikke akkurat nå pga forsikringspenger, men til høsten går de ut og da sitter jeg igjen med 15 000 utbetalt. Mulig jeg har rett på noe støtte da. Men når jeg får avklart hvor mye jeg forhåpentligvis klarer å jobbe så vil resten være ufør og med ung ufør. Så da kommer jeg vel over grensen. 

Dersom jeg ble singel så ville jeg fått samme problem som deg. Hadde hatt 15 000 til 16 000 utbetalt og vet virkelig ikke hvordan jeg skulle klart å få økonomien til. 

Anonymkode: 190ee...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg ble singel så ville jeg fått samme problem som deg. Hadde hatt 15 000 til 16 000 utbetalt og vet virkelig ikke hvordan jeg skulle klart å få økonomien til. 

Anonymkode: 190ee...c9f

Nei, det blir jo en stor bekymring og begrenser livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faller ikke under dette nei. Er enslig, har ca 24000kr etter skatt, ingen gjeld og penger på bok. Mottar AAP.

Anonymkode: 40fd6...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Glitter skrev:

Nei, det blir jo en stor bekymring og begrenser livet.

Helt sant.  Jeg hadde tøffe år da jeg var singel med en lav inntekt. Hadde et barn som bodde hos meg i den tiden. Og dermed fikk jeg bostøtte, barnetrygd og farsbidrag som hjalp på. Men nå er barnet voksent. Og dersom jeg ble singel nå så vil det bli vanskelig å måtte klare seg på ca 15 000  til 16 000 i måneden. Harde greier. 

Anonymkode: 190ee...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faller ikke under dette nei. Er enslig, har ca 24000kr etter skatt, ingen gjeld og penger på bok. Mottar AAP.

Anonymkode: 40fd6...994

Tror mange av de som får stønader får mer penger enn meg i måneden. Jeg jobber. 

Hørte at en ufør opprinnelig utenlandsk nabo men norsk statsborger fikk mer penger på konto enn meg i måneden. 

Anonymkode: 190ee...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror mange av de som får stønader får mer penger enn meg i måneden. Jeg jobber. 

Hørte at en ufør opprinnelig utenlandsk nabo men norsk statsborger fikk mer penger på konto enn meg i måneden. 

Anonymkode: 190ee...c9f

Men jobber du 100%?

Anonymkode: f105e...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror mange av de som får stønader får mer penger enn meg i måneden. Jeg jobber. 

Hørte at en ufør opprinnelig utenlandsk nabo men norsk statsborger fikk mer penger på konto enn meg i måneden. 

Anonymkode: 190ee...c9f

Vel, jeg hadde opparbeidet meg en god lønn i alle de årene jeg jobbet før jeg ble syk. Jobbet 100% og vel så det. Det jeg får på AAP er drastisk nedgang i inntekten i forhold til hva jeg hadde da jeg fortsatt var arbeidsfør. 
 

Jeg har ikke valgt selv å bli for syk til å jobbe og har betalt skatt med glede i alle år. På det meste skattet jeg 12000kr per måned. Så jeg føler jeg har gjort meg fortjent til den utbetalingen jeg får nå. 
 

Sier ikke at du ikke har gjort deg fortjent til det du har eller evt en potensiell lønnsøkning, men alle yrker betaler ikke likt - heldigvis.
De som har lite eller ingen arbeidserfaring får selvsagt mye mindre utbetalt per måned. Og selvom trygdestaten Norge ikke nødvendigvis er så mye å skryte av for mange så skal vi faktisk være glad for at vi får noe i det hele tatt. Men det er vel en helt annen diskusjon vi verken trenger å ta her eller nå. 😊

Anonymkode: 40fd6...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror mange av de som får stønader får mer penger enn meg i måneden. Jeg jobber. 

Hørte at en ufør opprinnelig utenlandsk nabo men norsk statsborger fikk mer penger på konto enn meg i måneden. 

Anonymkode: 190ee...c9f

Jeg forstår ikke hvorfor du presiserer at en nabo av deg er opprinnelig utenlandsk, men nå norsk statsborger.  Hvorfor ikke skrive om han var rødhåret med bart og grønne øyne.  Like viktige opplysninger.

Hvis du mener at det er urettferdig at de som jobber får mindre enn de som er uføre er det en annen diskusjon.  Uføretrygd regnes ut fra tidligere årslønn så naboen din har nok hatt god lønn før han ble uføretrygdet.  Uansett hvor han ble født.

Anonymkode: 81099...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...