Gå til innhold

Skal si det går mye ved nå i vinter!


påskelilje

Anbefalte innlegg

Hjemmekontor med fyring hele dagen, i tillegg til kuldeperiode - uff, vi har feilberegnet vedmengden i vinter 😮 Ikke mye igjen i garasjen nå... Vi har mye ved på Vestlandet, men det er langt å kjøre med tilhenger, så vi må vel krype til korset og kjøpe Sørlands-ved.... Har forsåvidt mye egen ved her også, men den bør tørke en sommer til. Kan nesten ikke ta den inn og tørke innendørs før vi brenner den 😄 

Kjipt å spare på kubbene, når vi elsker vedfyring og vil spare strøm....

Jaja, vi er nå heldige som har mulighet til både ved og strøm - det ordner seg nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, påskelilje skrev:

Hjemmekontor med fyring hele dagen, i tillegg til kuldeperiode - uff, vi har feilberegnet vedmengden i vinter 😮 Ikke mye igjen i garasjen nå... Vi har mye ved på Vestlandet, men det er langt å kjøre med tilhenger, så vi må vel krype til korset og kjøpe Sørlands-ved.... Har forsåvidt mye egen ved her også, men den bør tørke en sommer til. Kan nesten ikke ta den inn og tørke innendørs før vi brenner den 😄 

Kjipt å spare på kubbene, når vi elsker vedfyring og vil spare strøm....

Jaja, vi er nå heldige som har mulighet til både ved og strøm - det ordner seg nok!

Vi har også fyrt mye i vinter ja, mannen har hatt hjemmekontor siden nyttår og vi har vært hjemme hver helg (håper å få snøscooteren oppover til vinterparkeringa nå til helgen så vi kan starte opp hyttesesongen snart!) så det har gått med litt ved. Vi må også kjøpe mer nå, begynner å tære på her hjemme og på hytta har vi bare et par sekker og det holder jo knapt en helg. Men mannen snakket om at en på jobben hans solgte noe ved så det ordner seg nok. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det en sekk om dagen for tida de ukene Datra har hjemmeskole, og de to dagene jeg sitter hjemme og jobber. Litt under en sekk de andre dagene. Heldigvis har jeg 30 sekker igjen i boden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig med vinter da! Nå har de kjørt opp løypene helt her ved kysten også, så i kveld har mannen og jeg vært på ski, to runder i ei lysløype ikke så langt herfra 😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vanligvis litt lat, jeg trykker på fjernkontrollen til varmepumpa på dagtid dersom jeg fryser, så fyrer mannen når han kommer hjem.

Nå derimot så fyrer jeg når jeg kommet ned i stua  (tidspunkt varierer veldig etter dagsform), vedforbruket har virkelig økt! Vi er selvforsynte med ved, så kan bruke ubegrenset omtrent, men nå har det gått ganske mye. Er jo en veldig god varme av ved. Strømmen er jo også dyr nå, så med den kulda bør jeg jo være en ansvarlig kvinne med fyr i ovnen 😅

Vi har sol litt midt på dagen, merker at den varmer huset mer og mer for hver dag nå. Det er deilig!
 

Når vi flyttet inn i huset så spurte jeg dolerne om tips til å enkelt få fyr i ovnen (jeg er fremdeles dårlig fyrer, men det har bedret seg heldigvis) 😄 Fikk mange gode tips, bl.a fra mrxx, så det hender jeg tenker på han når jeg lager til inni ovnen for å kveike på 😊

Dol har lært meg det utroligste opp igjennom! 😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Shira! skrev:

Jeg er vanligvis litt lat, jeg trykker på fjernkontrollen til varmepumpa på dagtid dersom jeg fryser, så fyrer mannen når han kommer hjem.

Nå derimot så fyrer jeg når jeg kommet ned i stua  (tidspunkt varierer veldig etter dagsform), vedforbruket har virkelig økt! Vi er selvforsynte med ved, så kan bruke ubegrenset omtrent, men nå har det gått ganske mye. Er jo en veldig god varme av ved. Strømmen er jo også dyr nå, så med den kulda bør jeg jo være en ansvarlig kvinne med fyr i ovnen 😅

Vi har sol litt midt på dagen, merker at den varmer huset mer og mer for hver dag nå. Det er deilig!
 

Når vi flyttet inn i huset så spurte jeg dolerne om tips til å enkelt få fyr i ovnen (jeg er fremdeles dårlig fyrer, men det har bedret seg heldigvis) 😄 Fikk mange gode tips, bl.a fra mrxx, så det hender jeg tenker på han når jeg lager til inni ovnen for å kveike på 😊

Dol har lært meg det utroligste opp igjennom! 😃

 

Så koselig innlegg 😊 Fint å høre fra deg ❤

Ja, det er mange ting jeg kobler dol'ere til, men kommer ikke på noe akkurat nå.

Vi er jo også selvforsynte med ved, så mannen min synes det er SÅ kjipt å måtte kjøpe. Dersom det er mulig pga korona å dra til hans hjemplass i vinterferien,  tar vi med tilhenger og ved hjem igjen 😁 Hvis det ikke går (pga vær eller korona), må vi rett og slett kjøpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, påskelilje skrev:

Så koselig innlegg 😊 Fint å høre fra deg ❤

Ja, det er mange ting jeg kobler dol'ere til, men kommer ikke på noe akkurat nå.

Vi er jo også selvforsynte med ved, så mannen min synes det er SÅ kjipt å måtte kjøpe. Dersom det er mulig pga korona å dra til hans hjemplass i vinterferien,  tar vi med tilhenger og ved hjem igjen 😁 Hvis det ikke går (pga vær eller korona), må vi rett og slett kjøpe!

Koselig å skravle litt slik vi gjorde før her så mye som en gjorde en stund 😃💜
 

Mannen min hadde nok kjent på akkurat det samme som din! 😄

 

Blir spennende å se hvordan det er når ferien kommer. Det er ikke noe særleg å følge med på nyhetene nå om det som skjer. Håper de dere har der, har det sånn noenlunde. Jeg prøver å være flink å ringe mine som nå er ganske isolerte, i ulik grad etter hvor de befinner seg i regionen.

Vi har hatt det greit under pandemien, for all del, men jeg savner å kunne reise mer hjem, jeg har familie spredt rundt, jeg skulle svært gjerne ha vært mye mye mer med dem, både små og store. Håper virkelig at jeg kan ha flere turer i sommer!

Krysser fingre for at forholdene ligg til rette for at dere kommer dere avgårde i vinterferien! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Shira! skrev:

Jeg er vanligvis litt lat, jeg trykker på fjernkontrollen til varmepumpa på dagtid dersom jeg fryser, så fyrer mannen når han kommer hjem.

Nå derimot så fyrer jeg når jeg kommet ned i stua  (tidspunkt varierer veldig etter dagsform), vedforbruket har virkelig økt! Vi er selvforsynte med ved, så kan bruke ubegrenset omtrent, men nå har det gått ganske mye. Er jo en veldig god varme av ved. Strømmen er jo også dyr nå, så med den kulda bør jeg jo være en ansvarlig kvinne med fyr i ovnen 😅

Vi har sol litt midt på dagen, merker at den varmer huset mer og mer for hver dag nå. Det er deilig!
 

Når vi flyttet inn i huset så spurte jeg dolerne om tips til å enkelt få fyr i ovnen (jeg er fremdeles dårlig fyrer, men det har bedret seg heldigvis) 😄 Fikk mange gode tips, bl.a fra mrxx, så det hender jeg tenker på han når jeg lager til inni ovnen for å kveike på 😊

Dol har lært meg det utroligste opp igjennom! 😃

 

Vi har også varmepumpe og vedovn og jeg er veldig glad for varmepumpa, men ville ikke vært vedovnen foruten! Vi byttet til en mindre (!) vedovn for få år siden og den nye varmer omtrent like mye og er mye lettere å tenne opp i - selv jeg har aldri problemer med å få fyr i den! :D 

Og ja - nå merker jeg at det er lysere både morgen og ettermiddag og jeg elsker det!!! De dagene jeg kommer hjem kl. 16 er det nå lyst i nesten halvannen time til og når jeg kommer på jobb ca. 8:15 er det lyst! Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Shira! skrev:

Koselig å skravle litt slik vi gjorde før her så mye som en gjorde en stund 😃💜
 

Mannen min hadde nok kjent på akkurat det samme som din! 😄

 

Blir spennende å se hvordan det er når ferien kommer. Det er ikke noe særleg å følge med på nyhetene nå om det som skjer. Håper de dere har der, har det sånn noenlunde. Jeg prøver å være flink å ringe mine som nå er ganske isolerte, i ulik grad etter hvor de befinner seg i regionen.

Vi har hatt det greit under pandemien, for all del, men jeg savner å kunne reise mer hjem, jeg har familie spredt rundt, jeg skulle svært gjerne ha vært mye mye mer med dem, både små og store. Håper virkelig at jeg kan ha flere turer i sommer!

Krysser fingre for at forholdene ligg til rette for at dere kommer dere avgårde i vinterferien! 

Vi har bare svigermor igjen nå. Hun bor i leilighet og har fått handlet inn det hun trenger for en stund. Hun er ikke vaksinert ennå, håper det snart er hennes tur. Alle butikker  bortsett fra matbutikker og apotek, er nå stengt der. Dersom det er slik om to uker også, tror jeg ikke vi drar. Evt kanskje bare mannen. 

Jeg har hatt relativt mye kontakt med mine foreldre dette året (de bor i samme by som oss). Håper de slipper unna koronaen nå. De skal vaksineres denne uka.

Ønsker deg gode dager, sammen med dine kjære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi har også varmepumpe og vedovn og jeg er veldig glad for varmepumpa, men ville ikke vært vedovnen foruten! Vi byttet til en mindre (!) vedovn for få år siden og den nye varmer omtrent like mye og er mye lettere å tenne opp i - selv jeg har aldri problemer med å få fyr i den! :D 

Og ja - nå merker jeg at det er lysere både morgen og ettermiddag og jeg elsker det!!! De dagene jeg kommer hjem kl. 16 er det nå lyst i nesten halvannen time til og når jeg kommer på jobb ca. 8:15 er det lyst! Herlig!

Ja, det er herlig med lysere dager! I morgen skal jeg ta med ski på jobb og gå en tur etter jobb, sånn i 16-17 tida, i dagslys. Herlig!

Vi har siklet på ny vedovn i mange år. Den varmer godt den vi har, men er litt kjedelig å se på 😁 Får se hvor mye som går med i dragsuget når vi skal bytte kjøkken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Shira! skrev:

Vi har sol litt midt på dagen, merker at den varmer huset mer og mer for hver dag nå.

Å faen! Nå kom jeg på at jeg lufter på soverommet! Lukket opp vinduet på dagen i dag, siden sola sto på og varmer endel. Må bytte ut litt luft der inne av og til. Jeg har egentlig omtrent alltid vinduet litt oppe, men det har ikke gått denne vinteren. Er -15 ute nå. Fortsatt +2,5 grader på soverommet, så det var jo ikke så ille. Men nå er vinduet igjen. Takk for påminnelsen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Trine skrev:

Å faen! Nå kom jeg på at jeg lufter på soverommet! Lukket opp vinduet på dagen i dag, siden sola sto på og varmer endel. Må bytte ut litt luft der inne av og til. Jeg har egentlig omtrent alltid vinduet litt oppe, men det har ikke gått denne vinteren. Er -15 ute nå. Fortsatt +2,5 grader på soverommet, så det var jo ikke så ille. Men nå er vinduet igjen. Takk for påminnelsen 😅

+2,5? Det har vi vel ikke hatt på soverommet siden før jul! 🤣 Vannflaska på nattbordet mitt har vært bunnfryst i over en uke, nå har den tinet igjen, men det tok flere dager etter at vi lukket vinduet før den tinte! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, påskelilje skrev:

Så koselig innlegg 😊 Fint å høre fra deg ❤

Ja, det er mange ting jeg kobler dol'ere til, men kommer ikke på noe akkurat nå.

Vi er jo også selvforsynte med ved, så mannen min synes det er SÅ kjipt å måtte kjøpe. Dersom det er mulig pga korona å dra til hans hjemplass i vinterferien,  tar vi med tilhenger og ved hjem igjen 😁 Hvis det ikke går (pga vær eller korona), må vi rett og slett kjøpe!

Hvis dere kommer og tar ned en furu, fem (tror jeg) skyhøye grantrær (tre av dem er allerede tørre etter sommeren 2018) og ei altfor høy furu, kan dere få ferdig kløyva og tørket ved av meg 😁 Jeg kan til og med servere kaffe! Eller, te skal vel du ha, hvis jeg ikke husker feil. Det er bare noen få små utfordringer. Strømkabel, telefonkabel, garasje og gjerde 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trine skrev:

Hvis dere kommer og tar ned en furu, fem (tror jeg) skyhøye grantrær (tre av dem er allerede tørre etter sommeren 2018) og ei altfor høy furu, kan dere få ferdig kløyva og tørket ved av meg 😁 Jeg kan til og med servere kaffe! Eller, te skal vel du ha, hvis jeg ikke husker feil. Det er bare noen få små utfordringer. Strømkabel, telefonkabel, garasje og gjerde 🙄 

Vel - vi har nok av egne trær å felle... 😮😁 Tror du må få hjelp  av andre...!

Du husker nok feil, jeg er veldig sær på te, nesten ingen har te som jeg liker. Så kaffe er enklere 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillemus skrev:

+2,5? Det har vi vel ikke hatt på soverommet siden før jul! 🤣 Vannflaska på nattbordet mitt har vært bunnfryst i over en uke, nå har den tinet igjen, men det tok flere dager etter at vi lukket vinduet før den tinte! 🤣

🤣

Jeg har pleid å ha en regel om at når det er bånntæla i vannskåla til hundene, da må temperaturen litt opp. Men så har jeg funnet ut at lakenskrekken ikke på noen som helst måte blir bedre av å vite at det er svinkaldt å legge seg, så nå prøver jeg å ha mellom 5 og 10 grader der inne. Eller så må jeg legge meg med klærne på og ta de av når jeg ligger godt begravd under dyna. Er det jeg gjør på telttur. Ned i posen før klærne går av. I en sovepose blir man jo nesten varm bare av å prøve å få av seg klærne 😅 Men egentlig så skylder jeg på at den ene hunden røyter nå og jeg vil jo ikke at han skal fryse om natta. Han er generelt ikke like godt pelset som han andre, som stort sett går under navnet pelsmonsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Vel - vi har nok av egne trær å felle... 😮😁 Tror du må få hjelp  av andre...!

Du husker nok feil, jeg er veldig sær på te, nesten ingen har te som jeg liker. Så kaffe er enklere 😁

Hmm, men så ikke jeg for meg deg i et Sørlandshus sittende på kjøkkenet og drikke kaffe, mens sola skinte inn vinduet. Også sa du at du drakk te? Har jeg drømt? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Hmm, men så ikke jeg for meg deg i et Sørlandshus sittende på kjøkkenet og drikke kaffe, mens sola skinte inn vinduet. Også sa du at du drakk te? Har jeg drømt? 😂

Haha 😁 Joda, jeg drikker te, men den må være uten te 😁😁😁 Altså ikke et spor av grønn te eller svart te!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Haha 😁 Joda, jeg drikker te, men den må være uten te 😁😁😁 Altså ikke et spor av grønn te eller svart te!

Drikker te uten te.... Og folk sier jeg er sær 🤔 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi har også varmepumpe og vedovn og jeg er veldig glad for varmepumpa, men ville ikke vært vedovnen foruten! Vi byttet til en mindre (!) vedovn for få år siden og den nye varmer omtrent like mye og er mye lettere å tenne opp i - selv jeg har aldri problemer med å få fyr i den! :D 

Og ja - nå merker jeg at det er lysere både morgen og ettermiddag og jeg elsker det!!! De dagene jeg kommer hjem kl. 16 er det nå lyst i nesten halvannen time til og når jeg kommer på jobb ca. 8:15 er det lyst! Herlig!

Komboen er veldig deilig ja! Det er faktisk ikke så lenge siden vi fikk varmepumpe, da den kom i hus så lirte vi veldig på hvorfor vi ikke hadde fått det før 😄

 

Jeg synes vinteren var tung her før snøen kom. Det var skikkelig mørkt, jeg reagerer  vanligvis ikke på det, men i år nåe ting var som de var, så tok det skikkeleg på humøret mitt, merket det på mannen også.

Nå med vinterlandskap og sol så er dagene herlige! Litt for kaldt da, det kunne godt ha vært noen grader varmere.

Vi går mot lengre lyse dager og det er deilig! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...