Gå til innhold

Når helsepersonell selv sliter

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Eva Sofie skrev:

Akkurat dette har jeg aldri erfart med nåværende behandler i løpet av de 5 siste årene, men jeg husker at det støtt skjedde med behandler på DPS. Kan det bety at de enten er mer bundet opp til å journalføre på DPS og eller noe annet? Jeg vet at nåværende behandler skriver journal - det er en jo pliktig til som behandler. Hvor omfattende denne er og hva hver enkelt vektlegger å fokusere på i journalen, har jeg jo sett at er svært varierende fra behandler til behandler. I en journal så det ut til at de mest var opptatt av å føre at jeg faktisk kom til timene og hvordan jeg fremsto og oppførte meg mens andre har vært mer fokusert på innholdet i samtalen. Ved førstnevnte journalføring, tror jeg de vurderte ett års tid om jeg var psykotisk eller ikke.

Det samme har jeg sett også. Noen skriver veldig detaljert og utfyllende mens andre skriver det høyst nødvendige. Noen ganger med feil innhold også om konkrete ting faktisk. 

Vurderte de i et helt år om du var psykotisk? Det var i så fall veldig lenge.

Anonymkode: c23a6...ccc

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet mitt var om hvorfor behandlere tør å sitte med ryggen til pasientene sine med kun en halv meters avstand når de skriver . Har de nødalarm like ved eller et annet sted på seg?

1. Fordi pasienter, med svært få unntak, ikke er farligere enn folk flest. En sitter ikke med ryggen til pasientene ved inntakssamtale på akuttavdelingen. 2. Ja.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme har jeg sett også. Noen skriver veldig detaljert og utfyllende mens andre skriver det høyst nødvendige. Noen ganger med feil innhold også om konkrete ting faktisk. 

Vurderte de i et helt år om du var psykotisk? Det var i så fall veldig lenge.

Ut ifra 15 år gamle journaler så det slik ut, men jeg visste det ikke selv på den tiden og jeg vet ikke sikkert noe i dag så mange år senere. Det jeg derimot vet er at det ble vurdert at jeg hadde psykoselidelse og antipsykotisk medisin ble gitt i store doser uten virkning. Senere konstaterte en at jeg ikke var psykotisk både her og der.

Det en skal være klar over, er at en som pasient kan gå og be om å få journalopplysninger rettet dersom en ser faktiske feil. Vurderinger som behandler har gjort, kan en vanskeligere betvile, men direkte feil opplysninger kan rettes. Jeg har fått rettet opp i at en lege oppga feil psykiatrisk diagnose på meg og la ved uttalelse fra psykologen min om riktig diagnose, og etter dette har de fleste journalnotat jeg har orket å lese, vært oppgitt riktig diagnose (dette gjaldt en somatisk behandlingstime).

Nå har jo denne tråden endret litt emne ift. tittel på tråden, men jeg håper det går bra at jeg stiller et spørsmål til @kupton her for å understreke off topic enda mer ettertrykkelig: Det gjelder en journal fra 2017 der det står at min mor døde av CVX-cancer, men min mor lever fremdeles i beste velgående, men det stemmer at hun har hatt kreft. Tenker helsevesenet det som sløsing av ressurser dersom jeg skulle sende inn en forespørsel om å få journal som er 4 år gammel rettet opp med et slikt innhold? Jeg oppdaget det tilfeldigvis for en måned siden - det er litt hipp som happ om jeg leser journaler på Helsenorge eller ikke. Foreldrene mine står ikke oppført som mine nærmeste pårørende - om det skulle ha noe å si.

På forhånd takk for svar ;)

Om du fortsatt går i behandling, sier du fra i neste time. Da skriver behandler i journalen noe slikt: Journalnotat xx.yy.17 angir at pasientens mor er død. Det er ikke korrekt. Hun hadde kreft, men lever fortsatt i beste velgående".

Om du ikke er i behandling, har det ingen betydning før du evt kommer i behandling igjen. Da tar du det opp.

OT: Da jeg var syk, opplyste jeg at min morfar døde av hjertesykdom. I journalen står det at mor og far er døde av hjertesykdom. Jeg har ikke prøvd å rette det.

Ikkeanonymnok
33 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Nå har jo denne tråden endret litt emne ift. tittel på tråden, men jeg håper det går bra at jeg stiller et spørsmål til @kupton her for å understreke off topic enda mer ettertrykkelig

Jeg som startet tråden, men det går veldig fint for min del. Føler spørsmålet mitt ble besvart og dessuten er det interessant det dere skriver om nå. :)

1 time siden, kupton skrev:

Om du fortsatt går i behandling, sier du fra i neste time. Da skriver behandler i journalen noe slikt: Journalnotat xx.yy.17 angir at pasientens mor er død. Det er ikke korrekt. Hun hadde kreft, men lever fortsatt i beste velgående".

Om du ikke er i behandling, har det ingen betydning før du evt kommer i behandling igjen. Da tar du det opp.

Takk for veiledning. Synes det er nyttig med slike tilbakemeldinger, for jeg kan tenke meg at helsevesenet bruker en god del ressurser på å behandle saker som strengt tatt er av liten betydning eller som kan ordnes på enklere måter med mindre byråkrati (les: mindre administrasjonsressurser). I dag når kostnadseffektivisering er så høyt vektet i helsevesenet, vil jo dette igjen slå positivt ut på pasientbehandlingen slik jeg ser det.

37 minutter siden, Ikkeanonymnok skrev:

Jeg som startet tråden, men det går veldig fint for min del. Føler spørsmålet mitt ble besvart og dessuten er det interessant det dere skriver om nå. :)

OK, flott og takk. Det er så varierende fra trådstarter til trådstarter. Jeg tenker i likhet med deg at det kan gjerne komme noe nyttig ut av det meste selv om det går utover opprinnelig tema.

Annonse

5 timer siden, kupton skrev:

1. Fordi pasienter, med svært få unntak, ikke er farligere enn folk flest. En sitter ikke med ryggen til pasientene ved inntakssamtale på akuttavdelingen. 2. Ja.

Takk Kupton. Det er så mye jeg lurer på som det ikke er så mange å spørre om  så det er fantastisk at du tar deg tid til å gi svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...