Gå til innhold

Mye snakk om hvor ensomme de stakkars studentene er nå, men hva med uføre som lever slik hele året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange syke og uføre lever isolert og ensomt til vanlig år og og år inn, ingen bryr seg om det. Men de stakkars studentene de er det så syndt på så fordi de må leve litt begrenset noen måneder , selv om de er aldri så funksjonsfriske. Jeg blir sint!

Anonymkode: 7bf31...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Av samme grunn som at landet må åpnes for drikking og festing snart fordi folk blir gale av å ikke fått vært på fylla... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget, men budskap av typen: "Det er mest synd på meg, så dere må ikke bry dere om andre!" fungerer ikke på meg. 

For å si det sånn: Det må være lov å bry seg om nordmenn på trygd selv om tiggere i Bomay har det mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, kupton skrev:

Jeg kjenner svært mange uføre, og de aller fleste er aktive og sosiale på linje med andre.

Hvis de orker være aktive og sosiale lurer jeg på hvor syke de er?

Anonymkode: 7bf31...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange syke og uføre lever isolert og ensomt til vanlig år og og år inn, ingen bryr seg om det. Men de stakkars studentene de er det så syndt på så fordi de må leve litt begrenset noen måneder , selv om de er aldri så funksjonsfriske. Jeg blir sint!

Anonymkode: 7bf31...4b8

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er men det har litt å si. Jeg er også uføretrygdet og føler også på en del ensomheten og tomheten . Likevel kan jeg ikke bruke min erfaring til å bli sint men heller til å kunne forstå hvordan studentene har det akkurat nå. Kanskje  vil en pandemi være litt verre for studenter enn for oss som allerede lever isolerte liv ? En ting er sikkert, det burde være et mye større fokus på ensomhet i vårt vellykkede samfunn. Enten man er gammel eller ung, ufør eller student. Noe som man burde få mer frem politisk.

Anonymkode: 24325...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ufør og ensom, men jeg har blitt vant til å ha det sånn siden jeg har levd på utsiden av samfunnet og de normaltfungerende i mange år allerede før jeg ble ufør. 

Det skal dog sies at jeg syns mer synd på de som nå er nødt til å selge husene sine og som har havnet i økonomisk uføre mer en studentene. Jeg skjønner det er kjipt at det ikke ble fadderfester , lesesaler og alt det der, men de får tross alt en utdannelse selv om det er pandemi. Jeg blir ekstra forbanna på de som påstår at studentene har det like ille som de under krigen.

Anonymkode: 2907c...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du si, men det er jo synd på de som har fått hverdagen sin snudd på hodet. De kjenner jo mye mer på pandemien enn vi som lever ganske isolert i utgangspunktet. 

Så kan man heller prøve å få økt fokus på dette med at det er mange ensomme i landet, uten at det er sammenkoblet med at det liksom ikke er synd på de som har det slik nå, fordi det finnes andre som har det slik år etter år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelser er subjektive og vanskelig å måle. Det å drive sammenligning på andre sine følelser er egentlig en uting. Jeg gikk feks gjennom en akutt psykisk lidelse for noen år siden. Var suicidal og totalt ute av stand til å fungere. Mine venner valgte den gang å fokusere på en felles venninne som mistet mannen sin etter lang tids sykdom. De ville ikke en gang høre om min situasjon og ble nesten provosert fordi jeg ved en anledning hadde delt at jeg hadde det vanskelig. Jeg skammet meg sånn for jeg hadde jo forståelse for dette og delte ikke noe mer om mine problemer. Det vil alltid være noen som har det verre men hver og en av oss kan likevel trenge forståelse og støtte i det vi strever med. Jeg blir faktisk litt provosert av denne sammenligningen av hvem som har det verst og ikke. 

Anonymkode: 24325...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følelser er subjektive og vanskelig å måle. Det å drive sammenligning på andre sine følelser er egentlig en uting. Jeg gikk feks gjennom en akutt psykisk lidelse for noen år siden. Var suicidal og totalt ute av stand til å fungere. Mine venner valgte den gang å fokusere på en felles venninne som mistet mannen sin etter lang tids sykdom. De ville ikke en gang høre om min situasjon og ble nesten provosert fordi jeg ved en anledning hadde delt at jeg hadde det vanskelig. Jeg skammet meg sånn for jeg hadde jo forståelse for dette og delte ikke noe mer om mine problemer. Det vil alltid være noen som har det verre men hver og en av oss kan likevel trenge forståelse og støtte i det vi strever med. Jeg blir faktisk litt provosert av denne sammenligningen av hvem som har det verst og ikke. 

Anonymkode: 24325...e7c

Enig i det. Bare fordi noen har det verre så skal ikke andres problemer bagatelliseres. Noen trenger å realitetorienteres, men det blir en annen sak enn å si at noen har det verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange syke og uføre lever isolert og ensomt til vanlig år og og år inn, ingen bryr seg om det. Men de stakkars studentene de er det så syndt på så fordi de må leve litt begrenset noen måneder , selv om de er aldri så funksjonsfriske. Jeg blir sint!

Anonymkode: 7bf31...4b8

Når det gjelder folk som er uføre som følge av psykiske lidelser, så er det igangsatt en god del tiltak som kan motvirke ensomhet. Mange kommuner har et sted folk kan komme for å treffe andre noen ganger i uken (dagsenter, aktivitetshus, ulike kafeløsninger osv.). I tillegg finnes ordninger som gjør det mulig å være en del av et arbeidsmiljø, f.eks. varig tilrettelagt arbeid, og Fontenehus. Det er mulig å få innvilget støttekontakt noen timer i uka i en lengre periode, noen steder tilbyr de treningskontakter.  Enkelte frivillighetssentraler tilbyr også arenaer for sosial kontakt. 

Hva slags tiltak synes du skulle vært etablert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Jeg kjenner svært mange uføre, og de aller fleste er aktive og sosiale på linje med andre.

Hvis de lever på "linje med ale andre" hvorfor er de uføre da? 

Uføretrygd er for de som er så syke at de aldri vil kunne jobbe igjen. Og da sier det seg selv at klarer man ikke å jobbe klarer man ikke leve et normalt liv ellers heller. 

Men ja er enig i at det er teit med studentene som er så ensomme bare fordi de blir isolerte i noen mnd. Det burde de klare uten å krepere helt. 

Anonymkode: e6779...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de lever på "linje med ale andre" hvorfor er de uføre da? 

Uføretrygd er for de som er så syke at de aldri vil kunne jobbe igjen. Og da sier det seg selv at klarer man ikke å jobbe klarer man ikke leve et normalt liv ellers heller. 

Men ja er enig i at det er teit med studentene som er så ensomme bare fordi de blir isolerte i noen mnd. Det burde de klare uten å krepere helt. 

Anonymkode: e6779...d29

Fordi det er ulike måter å være syk på. Min bekjent er alvorlig syk, men er da like sosial som vedkommende ville vært uten sykdom. Vedkommende er også normalt aktiv med hobbyer. Virker som om mange har veldig trange rammer som uføre skal passe inn i, høres ut som om dere tror ufør = 100% isolasjon. 

Anonymkode: b48ba...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, frosken skrev:

Når det gjelder folk som er uføre som følge av psykiske lidelser, så er det igangsatt en god del tiltak som kan motvirke ensomhet. Mange kommuner har et sted folk kan komme for å treffe andre noen ganger i uken (dagsenter, aktivitetshus, ulike kafeløsninger osv.). I tillegg finnes ordninger som gjør det mulig å være en del av et arbeidsmiljø, f.eks. varig tilrettelagt arbeid, og Fontenehus. Det er mulig å få innvilget støttekontakt noen timer i uka i en lengre periode, noen steder tilbyr de treningskontakter.  Enkelte frivillighetssentraler tilbyr også arenaer for sosial kontakt. 

Hva slags tiltak synes du skulle vært etablert?

Ingen. Men jeg syns studentene bør slutte å syte.

Anonymkode: 7bf31...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er ulike måter å være syk på. Min bekjent er alvorlig syk, men er da like sosial som vedkommende ville vært uten sykdom. Vedkommende er også normalt aktiv med hobbyer. Virker som om mange har veldig trange rammer som uføre skal passe inn i, høres ut som om dere tror ufør = 100% isolasjon. 

Anonymkode: b48ba...76e

Alvorlig psykisk syk eller HAR hen en alvorlig psykisk sykdom? Det er forskjell på det. 

F. Eks en schizofren kan være veldig oppegående, ha jobb, barn og hele pakka hvis hen er medisinert. Da er hen ikke alvorlig psykisk syk. Da har hen bare en alvorlig psykisk sykdom. 

Anonymkode: e6779...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig psykisk syk eller HAR hen en alvorlig psykisk sykdom? Det er forskjell på det. 

F. Eks en schizofren kan være veldig oppegående, ha jobb, barn og hele pakka hvis hen er medisinert. Da er hen ikke alvorlig psykisk syk. Da har hen bare en alvorlig psykisk sykdom. 

Anonymkode: e6779...d29

har ikke snakket om psykisk sykdom i det hele tatt, dette innlegget ligger på åpent forum

Anonymkode: b48ba...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, frosken skrev:

Når det gjelder folk som er uføre som følge av psykiske lidelser, så er det igangsatt en god del tiltak som kan motvirke ensomhet. Mange kommuner har et sted folk kan komme for å treffe andre noen ganger i uken (dagsenter, aktivitetshus, ulike kafeløsninger osv.). I tillegg finnes ordninger som gjør det mulig å være en del av et arbeidsmiljø, f.eks. varig tilrettelagt arbeid, og Fontenehus. Det er mulig å få innvilget støttekontakt noen timer i uka i en lengre periode, noen steder tilbyr de treningskontakter.  Enkelte frivillighetssentraler tilbyr også arenaer for sosial kontakt. 

Hva slags tiltak synes du skulle vært etablert?

Nei, her handler det om at hver og enkelt selv må ta et aktivt valg om å ta disse tjenestene i bruk, men dessverre ser vi jo her på forumet at svært mange har valgt de bort bl.a. med unnskyldning i nettopp sin egen psykiske lidelse. På flere av de tiltakene du nevner, er de til daglig vant til å møte mennesker som bl.a. strever med ulike typer angst, og da unnskylde eller bortforklare at man ikke vil delta på dette med f.eks. at man strever med så sterk angst og trives best ensom hjemme - ja, da vil man ikke bedre ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Nei, her handler det om at hver og enkelt selv må ta et aktivt valg om å ta disse tjenestene i bruk, men dessverre ser vi jo her på forumet at svært mange har valgt de bort bl.a. med unnskyldning i nettopp sin egen psykiske lidelse. På flere av de tiltakene du nevner, er de til daglig vant til å møte mennesker som bl.a. strever med ulike typer angst, og da unnskylde eller bortforklare at man ikke vil delta på dette med f.eks. at man strever med så sterk angst og trives best ensom hjemme - ja, da vil man ikke bedre ha det...

Noen av oss har en diagnose som gjør oss sosialt inkompetente og ikke fungerer sammen med andre . Det har ingen ting med angst å gjøre.

Anonymkode: dc948...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Nei, her handler det om at hver og enkelt selv må ta et aktivt valg om å ta disse tjenestene i bruk, men dessverre ser vi jo her på forumet at svært mange har valgt de bort bl.a. med unnskyldning i nettopp sin egen psykiske lidelse. På flere av de tiltakene du nevner, er de til daglig vant til å møte mennesker som bl.a. strever med ulike typer angst, og da unnskylde eller bortforklare at man ikke vil delta på dette med f.eks. at man strever med så sterk angst og trives best ensom hjemme - ja, da vil man ikke bedre ha det...

Unnskyld meg men nå er du bare frekk. Sosial angst kan faktisk være en veldig alvorlig og hemmende diagnose. De med en alvorlig grad av dette som isolerer seg velger ikke dette selv. Tror du noen frivillig går gjennom livet venneløs og uten noen bare fordi de er late og ikke gidder å gjøre en innsats? 

Anonymkode: e6779...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...