Gå til innhold

Gamle folk, er veldig dyre for staten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi blir eldre og eldre, utgifter til dette øker enormt, så når eldrebølgen virkelig kommer vil vi ha et gigantisk problem

https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringens-sjokkrapport-i-bilder-hver-kvinne-koster-staten-15-6-millioner-kroner/s/12-95-3424087904?fbclid=IwAR2vGz7in5jhMxvYzYdd0clUVC9tlmjw6oHuOav2Lz7gX2LlxCX6HBOtNrw

40661444.jpg?chk=63F26A

For hvert år forventet levealder øker, øker utgiftene dramatisk. Om forventet levealder var 100 år kunne vi bare lagt ned landet fordi da er vi  konkurs :P Så kan en jo si, ok da må vi bare jobbe lengre, men det er vanskelig når en blir så gammel hoper det seg som regel opp med sykdommer som gjør det praktisk vanskelig, særlig å jobbe effektivt

Så, hva skal vi gjøre? Og, for å være ekstra provoserende, så kan vi påpeke at det er særlig kvinnene som er "problemet" siden de betaler mye mindre inn i skatt samtidig som utgiftene til dem er mye høyere siden deres levealder er høyere og de er mer uføre og mer syke etc. Hver kvinne koster staten 15.6 millioner kroner. Idag. Om forventet levealder, eller levestandard øker videre, vil kostnaden bare stige enda mer. Bare for 4 år siden var estimatet på 

 

Dette er provoserende fakta, og en kan selvsagt stikke hodet i sanden og late som ingenting, men dette er et gigantisk problem for fremtiden, som vi må finne løsninger på. Så, hva er deres løsninger?

Kjør debatt !

Anonymkode: 8f94a...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...* estimatet for kvinner var på 12.3 millioner i 2017. Så de er blitt 4.4 millioner kroner dyerer for staten på bare denne korte tiden.

Anonymkode: 8f94a...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og, for å være ekstra provoserende, så kan vi påpeke at det er særlig kvinnene som er "problemet" siden de betaler mye mindre inn i skatt samtidig som utgiftene til dem er mye høyere siden deres levealder er høyere og de er mer uføre og mer syke etc.

Noen av disse ulempene ved kvinner skyldes at de tar en stor del av byrden med å skaffe landet nye skattebetalere og med å få syke skattebetalere ut i arbeidslivet igjen. 

Når jeg går av med pensjon om et ensifret antall år, har jeg jobbet fulltid i ca. 40 år, tjent nok til å betale mer skatt enn svært mange menn, og hatt et sykefravær som enhver helseminister ville få gledestårer i øynene av. To skattebetalere har jeg satt til verden også.  

Så jeg skal heve pensjonen min med kritthvit samvittighet. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, laban skrev:

Så jeg skal heve pensjonen min med kritthvit samvittighet. 

Joa, men er du ikke enig i at vi har et problem, med statens inntekter i forhold til utgifter, fremover ?

Uansett årsak, barneproduksjon, eller andre, staten må ha mer inntekter enn utgifter. Om menn koster 3 mill, og kvinner 15 mill, så er det -18 millioner kroner per par. Da får du problemer etterhvert.... Vi må enten effektivisere ting ekstreeeemt mye, leve kortere, eller godta lavere levestandard. Det er det regnestykket viser.

Jeg tror ikke dette ender bra, ikke fordi folk er slemme folk som bør ha dårlig samvittighet, men fordi vår levestandard er så ekstremt høy at det blir umulig å produsere nok til å forsvare den.

Anonymkode: 8f94a...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men er du ikke enig i at vi har et problem, med statens inntekter i forhold til utgifter, fremover ?

Uansett årsak, barneproduksjon, eller andre, staten må ha mer inntekter enn utgifter. Om menn koster 3 mill, og kvinner 15 mill, så er det -18 millioner kroner per par. Da får du problemer etterhvert.... Vi må enten effektivisere ting ekstreeeemt mye, leve kortere, eller godta lavere levestandard. Det er det regnestykket viser.

Jeg tror ikke dette ender bra, ikke fordi folk er slemme folk som bør ha dårlig samvittighet, men fordi vår levestandard er så ekstremt høy at det blir umulig å produsere nok til å forsvare den.

Anonymkode: 8f94a...0a9

mangel på selvkontroll er koden da, men for mange som tenker at det gjelder alle andre. hva er alternativet til livet vi lever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men er du ikke enig i at vi har et problem, med statens inntekter i forhold til utgifter, fremover ?

Jeg er en del av den grusomme eldrebølgen som omtales i media som om vi var gribber, så jeg har fått med meg at vi har et problem, ja. 

Som en start kan vi jo la være å se på enhver jobbsøker over 45 år som like uaktuell som en som er dobbelt så gammel. Det er nesten bare politikere som vil at de eldste skal jobbe, arbeidsplassene er ikke like interessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomene sin holdning er at alle vanlige mennesker skal dø, den dagen de slutter å jobbe. 

 

Anonymkode: 0b490...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del typiske kvinneyrker ender i uføretrygd noen år før pensjonsalder. Dette har mer med jobben å gjøre enn arbeidstakeren.  Når det gjelder en del typiske mannsyrker er det vanlig å pensjonere dem i god tid før vanlig pensjonsalder. De går ut med æren i behold mens mange kvinner må gå den lange ydmykende veien til ufør. Det er heller ikke å stikke under en stol at mange kvinner har hovedbyrden med hus og hjem. At en del kvinner lever lengre enn menn kan vi ikke gjøre noe med .Samtidig er det stort sett kvinner som er minstepensjonister.  Når du blir gammel en gang ts regner jeg med at det hovedsaklig er kvinner som vil ta seg av deg og vise deg omsorg. Akkurat som da du ble født og oppfostret. At så mange ble født samtidig og blir gammel samtidig kan ingen skyldes for. Det vi trenger er en ny generasjon som kan vokse opp og ta seg av dette. Hvorfor ikke legge bedre til rette for kvinner å føde barn og oppfostre dem. Vi må aldri glemme enkeltmenneskets verdi uansett økonomi. 

Anonymkode: 30f31...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis staten hadde ment at de eldste blant oss var slik en økonomisk byrde tror jeg ikke at de hadde gjort såpass mye som de har gjort for å hindre Koronaviruset i å spre seg blant dem... ;)

Anonymkode: b5633...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis staten hadde ment at de eldste blant oss var slik en økonomisk byrde tror jeg ikke at de hadde gjort såpass mye som de har gjort for å hindre Koronaviruset i å spre seg blant dem... ;)

Anonymkode: b5633...1a0

Staten mener nok det, men det ville vel ikke blitt særlig populært 😛 Det er samme problem som med klimaendringene egentlig, alle er nok enig i at det er et problem, men løsningene er uakseptable/umulige/uønskede, dermed er en nødt til å fortsette som før

Det er 0.0000% sannsynlighet for at vi unngår global oppvarming. På tross av at alle egentlig er enige om problemet. Samme med eldrebølgen. Alle vil leve lengre, og ha bedre levestandard, og bedre sykehus og bedre skoler og bedre veier. Men problemet er bare at regnestykket ikke går opp.

Anonymkode: 8f94a...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Akkurat nå, kupton skrev:

Flere må bidra, og sannsynligvis må pensjonsalderen heves. Arbeid blir stadig lettere, og folk blir stadig sprekere ved samme alder.

I min bedrift et den 70 år. Synes det er høyt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

I min bedrift et den 70 år. Synes det er høyt nok. 

Hos oss også. Jeg håper jeg kan avslutte arbeidslivet noe før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, påskelilje skrev:

Hos oss også. Jeg håper jeg kan avslutte arbeidslivet noe før det.

Jeg har ikke tenkt å jobbe til jeg er 70 år i hvert fall. Da er jo sambo 76 år . 

Nei, vi skal kose oss på hytta før vi har kommet i den alderen :)

Jeg har ingen fysisk slitsom jobb, men det høye trykket som er hos oss til tider, men den veldige multitaskinga, den skal jeg klare i mange år enda, men ser ikke for meg orker det til jeg er 70 år. 

Vi skal jo kjøpe hytte neste år og planlegger pensonstilværelsen der. Det er leiligheten i Oslo som skal være «hytta» egentlig.

Men min jobb kan utføres like godt eller bedre fra hjemmekontor, så hvis jeg får muligheten til ca halvparten av tiden på hjemmekontor fra hytta, kan jeg nok holde det gående lenger, men ikke til jeg er 70 år nei. Jobber i en AFP- bedrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

I min bedrift et den 70 år. Synes det er høyt nok. 

 

35 minutter siden, påskelilje skrev:

Hos oss også. Jeg håper jeg kan avslutte arbeidslivet noe før det.

Vi planlegger å gå av ved 62 begge to, slik at vi har et godt håp om å få noen friske år sammen før vi blir så gamle at helsa svikter. Ikke at vi har planer om å reise verden rundt, men være mye på hytta, gå litt i fjellet, gå på ski, holde på i grønnsakshagen og rett og slett få bestemme selv hva vi skal bruke tiden vår på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, Lillemus skrev:

 

Vi planlegger å gå av ved 62 begge to, slik at vi har et godt håp om å få noen friske år sammen før vi blir så gamle at helsa svikter. Ikke at vi har planer om å reise verden rundt, men være mye på hytta, gå litt i fjellet, gå på ski, holde på i grønnsakshagen og rett og slett få bestemme selv hva vi skal bruke tiden vår på. :) 

Ser for meg at jeg går av rundt 65 år jeg 🙂 10 år til.

Men jeg må regne på dette, se hva slags muligheter jeg får for hjemmekontor og selvfølgelig se an helsa og se om jeg orker å holde ut helvetesmånedene april, mai og juni til jeg er 65 år. Får jo pusteproblemer og flimring forran øynene hvert år. Gruer meg alltid til disse månedene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, kupton skrev:

Flere må bidra, og sannsynligvis må pensjonsalderen heves. Arbeid blir stadig lettere, og folk blir stadig sprekere ved samme alder.

Folk ser ting ut fra sin egen situasjon. Arbeid blir stadig lettere??. Mitt yrke er absolutt ikke lettere , tvert imot. Grunnen til at mange ikke er i jobb er fordi kravene til en arbeider er høy. Og alle blir ikke sprekere. Min samboer jobber i oljebransjen og mange rundt 60 år har blitt bedt om å gå med en pakke. 

Anonymkode: 30f31...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...