Gå til innhold

Gamle folk, er veldig dyre for staten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, kupton skrev:

Flere må bidra, og sannsynligvis må pensjonsalderen heves. Arbeid blir stadig lettere, og folk blir stadig sprekere ved samme alder.

Hjelpe ikke det når arbeidsgivere ikke vil ansette noen over 50.

Anonymkode: 12053...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk ser ting ut fra sin egen situasjon. Arbeid blir stadig lettere??. Mitt yrke er absolutt ikke lettere , tvert imot. Grunnen til at mange ikke er i jobb er fordi kravene til en arbeider er høy. Og alle blir ikke sprekere. Min samboer jobber i oljebransjen og mange rundt 60 år har blitt bedt om å gå med en pakke. 

Anonymkode: 30f31...b10

Jeg beklager. Jeg forventet at alle skulle forstå at jeg mente generelt og på gruppenivå. For den samlede, norske arbeidsstokk er arbeid lettere nå enn for en eller to generasjoner siden. 70-åringer og 80-åringer er (på gruppenivå) sprekere enn for en og særlig to generasjoner siden. Men dette gjelder ikke alle (enkeltpersoner). Det finnes fortsatt mange som har meget tungt arbeid, men disse er færre enn for tidligere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe ikke det når arbeidsgivere ikke vil ansette noen over 50.

Anonymkode: 12053...3f3

1. Det er ikke sant. 2. De fleste skal stå i jobber de fikk lenge før de ble 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, kupton skrev:

Jeg beklager. Jeg forventet at alle skulle forstå at jeg mente generelt og på gruppenivå. For den samlede, norske arbeidsstokk er arbeid lettere nå enn for en eller to generasjoner siden. 70-åringer og 80-åringer er (på gruppenivå) sprekere enn for en og særlig to generasjoner siden. Men dette gjelder ikke alle (enkeltpersoner). Det finnes fortsatt mange som har meget tungt arbeid, men disse er færre enn for tidligere generasjoner.

Jeg skjønte i hvert fall at du mente generelt, men bare tanken på å måtte jobbe lenger enn til 70 år,  gjorde meg nesten aggressiv 😄

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg skjønte i hvert fall at du mente generelt, men bare tanken på å måtte jobbe lenger enn 70 år,  gjorde meg nesten aggressiv 😄

 

Nå er det vel ikke de som er nært pensjonsalderen i dag som skal jobbe lengre. Men de som akkurat har begynt i arbeidslivet må nok stå litt lengre. Særlig de som har spesialavtaler om pensjonsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, kupton skrev:

1. Det er ikke sant.

Det er svært vanskelig for folk over 50, for ikke si 60, å få en ny jobb. Det vet du godt.

15 minutter siden, kupton skrev:

2. De fleste skal stå i jobber de fikk lenge før de ble 50.

Det er for lengst slutt på,den tiden da folk stod i samme jobb hele livet frem til pensjonsalder.

Anonymkode: 12053...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, kupton skrev:

Jeg beklager. Jeg forventet at alle skulle forstå at jeg mente generelt og på gruppenivå. For den samlede, norske arbeidsstokk er arbeid lettere nå enn for en eller to generasjoner siden. 70-åringer og 80-åringer er (på gruppenivå) sprekere enn for en og særlig to generasjoner siden. Men dette gjelder ikke alle (enkeltpersoner). Det finnes fortsatt mange som har meget tungt arbeid, men disse er færre enn for tidligere generasjoner.

Jeg så pass intelligent at jeg forstår at svaret ditt er nedlatende. 

Anonymkode: 30f31...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 minutter siden, merida skrev:

Hvordan fungerer dette med AFP egentlig? Det er mange på min arbeidsplass som snskker om AFP. 

Og hva med miN mann som er uføretrygdet - vil han gå over til pensjon og få mindre utbetalt enn nå? 

Jeg bare spør altså ;) 

Hva er AFP - Fellesordningen for AFP

Uføretrygdede kan ikke få AFP, men jeg tror ikke mannen til vil få noe mindre som pensjonist enn det han mottar i uføretrygd nei. Uføre får mer å rutte med som alderspensjonister (forskning.no)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så pass intelligent at jeg forstår at svaret ditt er nedlatende. 

Anonymkode: 30f31...b10

Med den responsen jeg fikk, var det oppklarende - ikke nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Arbeid blir stadig lettere, og folk blir stadig sprekere ved samme alder.

Samtidig øker antallet uføre og sykmeldte stadig, og ingen av tiltakene som initieres ser ut til å ha effekt. Spesielt bekymringsfullt er antallet unge uføre. Selv hvis flere står lenger i arbeid, er det vanskelig å se hvordan Norge skal klare de økte offentlige utgiftene. Om man ikke får flere ut i arbeid, kan jeg ikke se at det finnes andre alternativer enn å øke skattene eller kutte i stønadene (eventuelt innføre borgerlønn, men den vil måtte ligge så lavt at det vil slå urimelig ut for dem som ikke kan velge å jobbe). 

Det finnes mange fine tanker om å utnytte restarbeidsevne, men i det private er det ikke mange som ønsker uforutsigbar arbeidskraft i en liten prosent. 

Har du noen tanker om hva som kan gjøres på makronivå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes grafen er ganske skremmende og noe alle bør ha i bakhodet. Samtidig er det noen som prøver å skremme oss med at halvparten av oss blir overflødige på grunn av robotisering. De to scenariene henger ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grendel skrev:

Jeg synes grafen er ganske skremmende og noe alle bør ha i bakhodet. Samtidig er det noen som prøver å skremme oss med at halvparten av oss blir overflødige på grunn av robotisering. De to scenariene henger ikke sammen.

Ja blir garantert masse jobber med å ta vare på de eldre, problemet blir at en ikke vil ha penger til å lønne stillingene, kanskje en må endre hele samfunnet til at eldre tas hånd om av barna når de blir gamle (ulønnet), vi har jo fått mye kulturell innflytelse fra utlandet siste tiden kanskje det er en del av et 'plot' for å fasilitere det, i  mange land er det barna som er helsetjenesten til de eldre.

Ser forøvrig at jeg er den eneste som faktisk har løsninger, dere andre som har skrevet i denne tråden, lever i eventyrland. Akkurat samme som med klimaendringer. Akkuratt det samme som med tyskland før 2. verdenskrig forøvrig. Alle kommer med fine drømmer og om å satse på flaks. For en nasjon er det en dødsdom. Ja vi hadde flaks med at USA reddet oss fra tyskerne på tross av at vi i praksis samarbeidet med dem om å bygge opp deres militære, ja vi hadde flaks med oljen som ga oss mange jobber, men før eller siden går flaksen ut, og skal du da ha en nasjon må du planlegge for ting og gjøre handlinger selv om de føles galt, dersom de er de riktige handlingene på lengre sikt for Riket.

Folk vil heller la Riket gå i dass (som vil føre til uendelig med elendighet og lidelse) enn å ta valg som føles litt ugreie og imot vår selvfølelse her og nu. Gjør det som føles best og sats på flaks. Feelings over facts. Problemet er bare at naturen gir blaffen i dine følelser. Og det vil du merke når det blir 4 grader varmere på kloden og Norge oversvømmes av flyktninger samtidig som vi er på randen av konkurs selv og ikke er i stand til å gi flyktninger noe som helst ut over et telt i 30 kuldegrader. Det vil bli et dystopia dere ikke kan tenke dere engang. 

Lykke til folkens ;) Thoughts and prayers, lizzom

Anonymkode: 8f94a...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
12 timer siden, adhoc skrev:

Samtidig øker antallet uføre og sykmeldte stadig, og ingen av tiltakene som initieres ser ut til å ha effekt. Spesielt bekymringsfullt er antallet unge uføre. Selv hvis flere står lenger i arbeid, er det vanskelig å se hvordan Norge skal klare de økte offentlige utgiftene. Om man ikke får flere ut i arbeid, kan jeg ikke se at det finnes andre alternativer enn å øke skattene eller kutte i stønadene (eventuelt innføre borgerlønn, men den vil måtte ligge så lavt at det vil slå urimelig ut for dem som ikke kan velge å jobbe). 

Det finnes mange fine tanker om å utnytte restarbeidsevne, men i det private er det ikke mange som ønsker uforutsigbar arbeidskraft i en liten prosent. 

Har du noen tanker om hva som kan gjøres på makronivå? 

Det er ikke sikkert at tallet på uføre og sykmeldte vil øke mer, når det ikke lenger  er penger til alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja blir garantert masse jobber med å ta vare på de eldre, problemet blir at en ikke vil ha penger til å lønne stillingene, kanskje en må endre hele samfunnet til at eldre tas hånd om av barna når de blir gamle (ulønnet), vi har jo fått mye kulturell innflytelse fra utlandet siste tiden kanskje det er en del av et 'plot' for å fasilitere det, i  mange land er det barna som er helsetjenesten til de eldre.

Ser forøvrig at jeg er den eneste som faktisk har løsninger, dere andre som har skrevet i denne tråden, lever i eventyrland. Akkurat samme som med klimaendringer. Akkuratt det samme som med tyskland før 2. verdenskrig forøvrig. Alle kommer med fine drømmer og om å satse på flaks. For en nasjon er det en dødsdom. Ja vi hadde flaks med at USA reddet oss fra tyskerne på tross av at vi i praksis samarbeidet med dem om å bygge opp deres militære, ja vi hadde flaks med oljen som ga oss mange jobber, men før eller siden går flaksen ut, og skal du da ha en nasjon må du planlegge for ting og gjøre handlinger selv om de føles galt, dersom de er de riktige handlingene på lengre sikt for Riket.

Folk vil heller la Riket gå i dass (som vil føre til uendelig med elendighet og lidelse) enn å ta valg som føles litt ugreie og imot vår selvfølelse her og nu. Gjør det som føles best og sats på flaks. Feelings over facts. Problemet er bare at naturen gir blaffen i dine følelser. Og det vil du merke når det blir 4 grader varmere på kloden og Norge oversvømmes av flyktninger samtidig som vi er på randen av konkurs selv og ikke er i stand til å gi flyktninger noe som helst ut over et telt i 30 kuldegrader. Det vil bli et dystopia dere ikke kan tenke dere engang. 

Lykke til folkens ;) Thoughts and prayers, lizzom

Anonymkode: 8f94a...0a9

Er du den eneste som har kommet med en løsning sa du? Jeg har ikke sett at du har lansert noen løsning.

Jeg tror ikke det vil dukke opp "en løsning" på verken klimaproblemet eller andre problemer. Summen av tiltak vil allikvel hjelpe en del. Verden vil ende seg kontinuerlig og vi vil fortsette tilpasse oss så godt vi kan. Det gjelder både varmere klima og flere eldre, innvandring etc.

Det eneste som er konstant er dommedagsprofetene som sier at enden er nær på grunn av våre synder, og at vi må vende om før det er for sent.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er ikke sikkert at tallet på uføre og sykmeldte vil øke mer, når det ikke lenger  er penger til alle. 

Nei, men kommer befolkningen til å akseptere kutt i ytelsene? Hensynet til makroøkonomien er vel neppe en faktor i den enkeltes beslutning om å søke sykmelding eller uføretrygd. Civita inviterer forøvrig til nettmøte om velferdsstatens fremtid i morgen tidlig 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, adhoc skrev:

Nei, men kommer befolkningen til å akseptere kutt i ytelsene?

Økonomiske realiteter lar seg ikke endre verken med politiske vedtak eller demonstrasjonstog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...