Gå til innhold

- Det å ha en mening med livet er et grunnleggende behov alle mennesker har, og når det behovet ikke blir fylt går det ut over den mentale helsa vår


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å måke snø er ikke meningen med livet. 

Misforstår du med vilje? Meningen her var å hjelpe andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det et uansett bare en dårlig erstatning. Å måke snø er ikke meningen med livet. 

Anonymkode: 3db7f...703

Så lenge du stadig vinkler alt negativt, så blir livet gjerne det: negativt. 

Alle som er i stand til å kommunisere på DOL, har mulighet til å gjøre livet sitt litt bedre, om det er det man ønsker. Det begynner med ett første, lite skritt og innebærer ofte ubehag som man må forsere underveis. Det er likt for oss alle. 

Ingenting kommer inn i en lukket hånd - eller sinn. Det begynner med deg og din innsats. 

Anonymkode: 01c94...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du stadig vinkler alt negativt, så blir livet gjerne det: negativt. 

Alle som er i stand til å kommunisere på DOL, har mulighet til å gjøre livet sitt litt bedre, om det er det man ønsker. Det begynner med ett første, lite skritt og innebærer ofte ubehag som man må forsere underveis. Det er likt for oss alle. 

Ingenting kommer inn i en lukket hånd - eller sinn. Det begynner med deg og din innsats. 

Anonymkode: 01c94...3c4

Oj, så utrolig godt sagt! :)

Og jeg fikk samtidig utrolig lyst til å høre @kupton sine tanker: Jeg vil tro at du har hatt mange samtaler med deprimerte og fortvilte pasienter som enten ikke orker eller ikke ønsker å se annet enn begrensninger og klarer ikke å se positivt på livets mange små og store muligheter. At du har hatt noen samtaler der du har kanskje blitt møtt med tilsvarende negative og pesimistiske holdning. Det føles jo som å gå i oppoverbakke og motvind, for uansett hva du forsøker å komme med, møtes det med noe misfornøydhet eller motargumenter. Jeg vet at jeg også selv har vært den pasienten som er negativ og i hovedsak ser problemer. Dog ikke misforstår med vilje.

Hva tenker du for å ikke gi helt opp selv i møte med all pesimismen og motgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Men hva er alternativet til livet vi lever nå? Hva er ekte glede? Var vi lykkeligere på 90-tallet? Er det bare myter at vi er blitt mer deprimertr med tiden? Jeg tror absolutt vi er blitt mer overfladiske. Og vi innser at vi må gjøre noe med dette, men midt oppi alt dette blir vi litt frustrerte over hva alternativet skal bli. Kanskje vi rett og slett bare må ofre oss? Ha det litt kjedelig. 

Det var lettere å oppnå glede før. Det var ikke så intenst karrierejag, det var liksom nokk å glede seg til lørdagskvelden. Nå skal man måle verdiene opp mot hvilken utdannelse en velger, hvor mye man tjener.

men vi er skapt slik at vi trenger nytt. Det er vel en grunn til at mange tv serier som var på 90-tallet ikke lenger er.

Så hva skal vi finne mening i? Jeg finner mening i karriere, drømer, utseende, forelskelser, kjøpe noe nytt av og til, gjøre noe nyttig er det absolut viktigste. Men hvem skal jeg være nyttig for? Jeg tenker at jeg egentlig burdte blitt sykepleie, men jeg passer ikke, jeg kommer ikke til å klare utdannelsen og trives ikke i et slik miljø tror jeg. Hvordan skal man klare en utdannelse når man ikke gleder seg over det? Man eksisterer liksom bare, og gjør det fordi man er redd for at andre skal se på en som lat. Og hvorfor skal vi løpe som tullinger etter jobber når det er mange flere enn det er jibber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2021 den 14.09, Eva Sofie skrev:

Applauderer denne! - og her ser en jo nettopp det som driver ham:

"– Jeg synes det er gøy. De blir glade, smiler og viser takknemlighet. Det er det som betyr noe, sier han."

Han får glede av å gjøre andre glade. Dette koster ham ikke en krone, men litt av tiden hans som han har litt for mye av nå for tiden og i tillegg får han fysisk aktivitet. Oppfordrer @lurven til å fortelle hva det gjør med ham å glede andre :) Det er virkelig glede i å gjøre andre glade, som @Villanda er inne på.

Det skal faktisk ikke så mye til for å vekke smilet hos et annet menneske. Et hyggelig hei eller en liten hyggelig bemerkning kan gjøre dagen bedre for den du sender bemerkningen til. Det skal ikke så mye til. Et lite smil når man våkner eller nystekt bagett på senga. 😊

Da sender man som oftest en positiv reaksjon tilbake. Bevisst eller ubevist.

Her for noen dager siden, sendte jeg en hilsen til en kollega, som skada seg ganske kraftig under en tur på blankisen. Den meldinga jeg fikk tilbake, Gjorde helt klart dagen min bedre. Det er som man sier: Delt glede blir veldig ofte til dobbelt glede. 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...