Gå til innhold

Er lav empati symptom på autisme kupton?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har masse empati, men det er ikke alltid jeg klarer å forstå en situasjon fullt ut slik at empatien trigges. Det kan forveksles med at jeg har nedsatt empati. For jeg kan slite med å se det fra den enkelte person sitt ståsted. Ser ofte situasjoner ut fra mitt eget ståsted. Men så fort jeg klarer å se det fra riktig perspektiv så fungerer empatien min. Har pratet med behandler om dette noen ganger da jeg har lurt på om jeg har nedsatt empati. Men det handler bare om min evne til å forstå situasjonen fullt ut. 

Annonse

12 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har masse empati, men det er ikke alltid jeg klarer å forstå en situasjon fullt ut slik at empatien trigges. Det kan forveksles med at jeg har nedsatt empati. For jeg kan slite med å se det fra den enkelte person sitt ståsted. Ser ofte situasjoner ut fra mitt eget ståsted. Men så fort jeg klarer å se det fra riktig perspektiv så fungerer empatien min. Har pratet med behandler om dette noen ganger da jeg har lurt på om jeg har nedsatt empati. Men det handler bare om min evne til å forstå situasjonen fullt ut. 

Men én selv er kanskje ikke den rette å spørre om en har masse empati eller ikke. Spør heller psykologen din. Og be om et ærlig svar. 

Anonymkode: bb3a3...076

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men én selv er kanskje ikke den rette å spørre om en har masse empati eller ikke. Spør heller psykologen din. Og be om et ærlig svar. 

Og som sagt i innlegget mitt så er dette noe jeg har diskutert med henne. Det går på forståelse av situasjoner. Jeg har lært meg bedre å forstå med tiden, og når jeg forstår er jeg empatisk. Men det er ikke alltid jeg forstår da. Noen ganger ser jeg på en situasjon ut fra mine forutsetninger og ikke den andres. Da blir det fort litt feil. Men jeg er veldig sympatisk og venner har ikke merket det når jeg ikke har klart å føle så mye empati som jeg burde. Klarer å skjule det.

Endret av Glitter
11 minutter siden, Glitter skrev:

Og som sagt i innlegget mitt så er dette noe jeg har diskutert med henne. Det går på forståelse av situasjoner. Jeg har lært meg bedre å forstå med tiden, og når jeg forstår er jeg empatisk. Men det er ikke alltid jeg forstår da. Noen ganger ser jeg på en situasjon ut fra mine forutsetninger og ikke den andres. Da blir det fort litt feil. Men jeg er veldig sympatisk og venner har ikke merket det når jeg ikke har klart å føle så mye empati som jeg burde. Klarer å skjule det.

Ok

Om man misforstår mye av det folk sier og mener og ansiktsuttrykk osv. Føler folk er sinte når de ikke er det. Da kan man jo fremstå som en uten empati. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok

Om man misforstår mye av det folk sier og mener og ansiktsuttrykk osv. Føler folk er sinte når de ikke er det. Da kan man jo fremstå som en uten empati. 

Ja jeg har lett for å både over- og undertolke, men når jeg forstår en situasjon så føler jeg jo empati. Og jeg er veldig opptatt av å ikke såre andre og bryr meg om andre osv. 

Annonse

Jeg vil bare si at veldig mange mennesker i samfunnet er overraskende likegyldig og kald for andres nød i verden. Vi kan vel alle gå litt i oss selv når det gjelder empati og å elske vår neste. Mange ønsker å fremstå som empatiske ut fra hva som man vet fornuftsmessig forventes av oss. 

Anonymkode: 63766...115

22 minutter siden, kupton skrev:

Det gjelder alltid, men i varierende grad.

Interessant. Min datter har Asperger og sier selv at hun mangler forståelse for andres behov. Jeg opplever henne derimot likevel som en som har empati i mange situasjoner men kanskje motivene likevel er egoistiske? . Vet ikke helt, ble bare litt overrasket over dette. Diagnosen er ny og jeg holder på lære. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Min datter har Asperger og sier selv at hun mangler forståelse for andres behov. Jeg opplever henne derimot likevel som en som har empati i mange situasjoner men kanskje motivene likevel er egoistiske? . Vet ikke helt, ble bare litt overrasket over dette. Diagnosen er ny og jeg holder på lære. 

Du kjenner kanskje deg selv igjen på henne med den egoismen?

Anonymkode: dd45b...821

Jeg skjønner ikke helt begrepet empati. Jeg synes synd på folk, men jeg klarer ikke lese folk så godt. Er det mangel på empati? Man kan ha omsorg for folk, men alikevel ikke lese de korrekt? Har man da empati, eller er det da sympati?

Anonymkode: e3682...fc2

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kjenner kanskje deg selv igjen på henne med den egoismen?

Anonymkode: dd45b...821

Jeg er empatisk og føler ansvar ovenfor andre. Likevel må jeg gå i meg selv noen ganger og se at jeg kan være likegyldig ovenfor andres problemer. Det er viktig å innse og jeg prøver gjerne å være oppmerksom på motivene mine i møte med andre. At jeg prøver å jobbe med meg selv og aktivt lytte til andre.  

41 minutter siden, Glitter skrev:

Empati er nettopp evnen til å sette seg inn i andres situasjon, se ting fra deres side, forstå følelsene deres, osv. Å forstå noen fullt ut er nok vanskelig for de fleste av oss, for det er bare den som har skoen på som vet akkurat hvor og hvordan den trykker. Men det normale er at man likevel kan danne seg et bilde av hvordan ting kan arte seg for en annen. Jeg tror også at god empati har en sammenheng med hvor god en er til å forstå og identifisere egne følelser. Hvis en f.eks har en fobi vet en ganske mye om hvilke følelser og reaksjoner en selv kan få når fobien trigges, og da er det lett å forstå (selvfølgelig forstår en ikke alt fordi hver person er unik) hvordan det må være for en annen å ha samme fobi. Basert på en slik identifikasjon (empati) blir det lettere å vise sympati ved å f.eks komme med hjelp og råd som har hjulpet en selv.

For empati må ikke forveksles med sympati. Sympati er naturlig å få når en f.eks får innsikt i andres lidelse. Da synes man gjerne synd på personen, har medlidenhet og ønsker å hjelpe ved å vise omsorg og vise at en bryr seg. 

Men en trenger ikke å ha opplevd samme ting selv for å ha verken empati eller få sympati. Hvis naboen din er en gammel mann med KOLS, kan du ikke sette deg inn i hvordan han presist opplever det, men du kan likevel forstå nok (empati) til å få sympati for ham og tilby deg å måke snøen i innkjørselen hans.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...