Gå til innhold

Psykisk helsehjelp i kommunen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikkeanonymnok

Det er mye forskjellig. Men støttesamtaler, eksponeringstrening, medisinutlevering, hjelp til å mestre husarbeid er det jeg kommer på som er i min kommune hvertfall. Hvor lenge vet jeg ikke. Man får er vedtak på om man har rett på hjelp og evt hva og hvor ofte. Tror ikke det sto noe i mitt vedtak om hvor lenge det er snakk om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ikkeanonymnok skrev:

Det er mye forskjellig. Men støttesamtaler, eksponeringstrening, medisinutlevering, hjelp til å mestre husarbeid er det jeg kommer på som er i min kommune hvertfall. Hvor lenge vet jeg ikke. Man får er vedtak på om man har rett på hjelp og evt hva og hvor ofte. Tror ikke det sto noe i mitt vedtak om hvor lenge det er snakk om. 

Må man være veldig syk for å få vedtak? 

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan man få hjelp til og hvor lenge?

Anonymkode: ed60d...c5d

hver kommune har ulike tilbud, søk opp nettsiden til kommunen du bor i.

Anonymkode: 2a185...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være lavterskel i de fleste kommuner. Jeg har hatt samtaler på 2 år sammenhengende så kan få langvarig, men da må det ofte fåes på vedtak etter søknad på vedtakskontoret for helse- og omsorgstjenester. Ved kortvarige kontakter du bare psykisk helsetjeneste. Her jeg bor kan en få støttesamtaler, samtaleterapi, råd og veiledning, miljøarbeidertjeneste, støttekontakt og hjemmesykepleie. Det er og dagsenter. Mer info kan du få ved å kontakte din kommune da det kan være forskjell fra sted til sted. Man trenger ikke være veldig syk for å få vedtak og er ofte nok med dine egne opplysninger, men vær ærlig i søknaden om hva du trenger hjelp med for at de trenger det for å behandle søknaden. De kan få opplysninger fra fastlegen din, men da må de ha ditt samtykke til det. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man være veldig syk for å få vedtak? 

Anonymkode: ed60d...c5d

Det vet jeg ikke. Kommer vel an på hva man legger i «veldig syk». Anbefaler å ta kontakt med fastlegen, h*n kan nok hjelpe deg med kontakten til kommunen. Jeg hadde møte med fastlege og koordinatoren til psyk og rus i kommunen. Fikk vedtaket noen dager senere.

Ellers kom aa-k-j med gode tips over her. :) 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min kommune oppdateres vedtaket hvert år. Har et vedtak på x antall timer i uka. Så når året begynner å gå ut så får jeg nytt vedtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, aa-k-j skrev:

Det skal være lavterskel i de fleste kommuner. Jeg har hatt samtaler på 2 år sammenhengende så kan få langvarig, men da må det ofte fåes på vedtak etter søknad på vedtakskontoret for helse- og omsorgstjenester. Ved kortvarige kontakter du bare psykisk helsetjeneste. Her jeg bor kan en få støttesamtaler, samtaleterapi, råd og veiledning, miljøarbeidertjeneste, støttekontakt og hjemmesykepleie. Det er og dagsenter. Mer info kan du få ved å kontakte din kommune da det kan være forskjell fra sted til sted. Man trenger ikke være veldig syk for å få vedtak og er ofte nok med dine egne opplysninger, men vær ærlig i søknaden om hva du trenger hjelp med for at de trenger det for å behandle søknaden. De kan få opplysninger fra fastlegen din, men da må de ha ditt samtykke til det. 

Takk for utfyllende svar. Jeg skal kontakte de for det høres ut som et bra tilbud.

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ikkeanonymnok skrev:

Det vet jeg ikke. Kommer vel an på hva man legger i «veldig syk». Anbefaler å ta kontakt med fastlegen, h*n kan nok hjelpe deg med kontakten til kommunen. Jeg hadde møte med fastlege og koordinatoren til psyk og rus i kommunen. Fikk vedtaket noen dager senere.

Ellers kom aa-k-j med gode tips over her. :) 

Lykke til!

Du fikk rask hjelp og det håper jeg at jeg også får.

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glitter skrev:

I min kommune oppdateres vedtaket hvert år. Har et vedtak på x antall timer i uka. Så når året begynner å gå ut så får jeg nytt vedtak.

Så kjekt. Jeg håper det blir tilfelle for min del også.

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

hver kommune har ulike tilbud, søk opp nettsiden til kommunen du bor i.

Anonymkode: 2a185...ff0

Jeg fant det, men det står ikke konkret hvilke tilbud det gjelder.

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man være veldig syk for å få vedtak? 

Anonymkode: ed60d...c5d

Som regel er de som går til kommunen sykere enn de som går til dps fordi de som er sendt til kommunen gjerne er "gitt opp" av DPS. 

Anonymkode: ae95f...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er de som går til kommunen sykere enn de som går til dps fordi de som er sendt til kommunen gjerne er "gitt opp" av DPS. 

Anonymkode: ae95f...374

Er nå det sant da? Jeg går hos begge deler. Men funker ikke så godt på DPS da. Fikk egentlig avslag sist med henvisning til at kommunen og akuttpsykiatrien er det som er rett for meg, men min behandler i akuttpsykiatrien tok en telefon og da fikk jeg plass likevel. Dessverre så tror jeg ikke behandler på DPS er rett for meg etter ett år nå. Ser ikke for meg at jeg får bytte behandler. Da blir jeg vel bare skrevet ut. Vi skal snakke om det i morgen hvis jeg greier å komme meg dit. Har hjernerystelse nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er de som går til kommunen sykere enn de som går til dps fordi de som er sendt til kommunen gjerne er "gitt opp" av DPS. 

Anonymkode: ae95f...374

Noen VIP pasienter får begge deler samtidig og mer til. 

 

Anonymkode: 466b8...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen VIP pasienter får begge deler samtidig og mer til. 

 

Anonymkode: 466b8...9b3

Og hva er en "VIP"-pasient?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen VIP pasienter får begge deler samtidig og mer til.

 

11 minutter siden, Glitter skrev:

Og hva er en "VIP"-pasient?

Det lurer jeg også på. Jeg har også begge deler i tillegg til annen oppfølging men føler meg lang ifra noen VIP med den betydningen det vanligvis har hvertfall. Ikke hyler jeg og skriker etter behandling heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Ikkeanonymnok skrev:

 

Det lurer jeg også på. Jeg har også begge deler i tillegg til annen oppfølging men føler meg lang ifra noen VIP med den betydningen det vanligvis har hvertfall. Ikke hyler jeg og skriker etter behandling heller.

Føler meg ikke mer viktig enn andre jeg heller. Snarere tvert imot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ikkeanonymnok skrev:

 

Det lurer jeg også på. Jeg har også begge deler i tillegg til annen oppfølging men føler meg lang ifra noen VIP med den betydningen det vanligvis har hvertfall. Ikke hyler jeg og skriker etter behandling heller.

Borderlinere og de med ptsd antar jeg. 

Anonymkode: ae95f...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Borderlinere og de med ptsd antar jeg. 

Anonymkode: ae95f...374

Borderline er ikke akkurat en positiv diagnose å ha i systemet. Har møtt mye fordommer med den diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Glitter skrev:

Føler meg ikke mer viktig enn andre jeg heller. Snarere tvert imot. 

Selv om du er glad i å vri alle tråder her inne om til å handle om deg, så handler faktisk ikke alt om deg.

Anonymkode: 466b8...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...