Gå til innhold

Psykisk helsehjelp i kommunen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Borderlinere og de med ptsd antar jeg. 

Anonymkode: ae95f...374

Nei jeg tenker ikke fastsatt diagnose, jeg har gått i borderlinebehandling i gruppe og de andre med den diagnosen opplevde heller ikke å få spesielt mye hjelp. De jeg tenker på er de som kan avbryte behandlingen, oppføre seg dritt mot de som skal hjelpe dem,løpe ut av timene, konstant bryte reglene når de er innlagt med f.eks rus/alkohol/innetider og allikevel få kastet tilbud etter tilbud etter seg. 

Anonymkode: 466b8...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du er glad i å vri alle tråder her inne om til å handle om deg, så handler faktisk ikke alt om deg.

Anonymkode: 466b8...9b3

Har ikke vridd det til noen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du er glad i å vri alle tråder her inne om til å handle om deg, så handler faktisk ikke alt om deg.

Anonymkode: 466b8...9b3

I alle dager da, dette var jo en ganske unødvendig kommentar. Kanskje du eller dere anonyme her inne som tydeligvis har som hobby å kaste dritt etter andre heller kan skrive med nick og ikke gjemme dere bak anonymbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg tenker ikke fastsatt diagnose, jeg har gått i borderlinebehandling i gruppe og de andre med den diagnosen opplevde heller ikke å få spesielt mye hjelp. De jeg tenker på er de som kan avbryte behandlingen, oppføre seg dritt mot de som skal hjelpe dem,løpe ut av timene, konstant bryte reglene når de er innlagt med f.eks rus/alkohol/innetider og allikevel få kastet tilbud etter tilbud etter seg. 

Anonymkode: 466b8...9b3

Føler kanskje det blir feil å kalle de for VIP men jeg ser poenget ditt selvom jeg ikke er helt enig. Jeg tror at mange av de som oppfører seg sånn oppriktig trenger hjelp men har problemer med å takle både livet og følelser. De oppfører seg nok ikke sånn uten grunn, men det finnes selvsagt unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Glitter skrev:

Borderline er ikke akkurat en positiv diagnose å ha i systemet. Har møtt mye fordommer med den diagnosen. 

ALLE diagnoser blir stigmatisert. 

Og jo de med borderline og ptsd blir høyt prioritert i helsevesenet. En av årsakene kan selvsagt være at man kan bli frisk av det og at det er høy sannsynlighet at man kan bli så frisk at man kan jobbe og bli en samfunnsnyttig borger. 

Anonymkode: ae95f...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALLE diagnoser blir stigmatisert. 

Og jo de med borderline og ptsd blir høyt prioritert i helsevesenet. En av årsakene kan selvsagt være at man kan bli frisk av det og at det er høy sannsynlighet at man kan bli så frisk at man kan jobbe og bli en samfunnsnyttig borger. 

Anonymkode: ae95f...374

Jeg skrev ikke noe om alle, jeg skrev bare om akkurat borderline. Altså uttalte jeg meg ikke om alle diagnoser. Men jo, noen diagnoser er mer stigmatiserende enn andre. Det gjelder dog ikke kun borderline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg skrev ikke noe om alle, jeg skrev bare om akkurat borderline. Altså uttalte jeg meg ikke om alle diagnoser. Men jo, noen diagnoser er mer stigmatiserende enn andre. Det gjelder dog ikke kun borderline.

Min erfaring er ihvertfall ikke som din. De jeg kjenner med borderline og ptsd har ihvertfall blitt møtt på en god måte og får plenty av hjelp i helsevesenet. Hvis det ikke gjelder deg så er det jo synd, men det betyr ikke at alle med borderline blir stigmatisert bare fordi du blir det. 

Anonymkode: ae95f...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er ihvertfall ikke som din. De jeg kjenner med borderline og ptsd har ihvertfall blitt møtt på en god måte og får plenty av hjelp i helsevesenet. Hvis det ikke gjelder deg så er det jo synd, men det betyr ikke at alle med borderline blir stigmatisert bare fordi du blir det. 

Anonymkode: ae95f...374

Jeg har møtt flest som behandler meg med respekt, men jeg har møtt noen som ikke gjør det også. Og slik erfaringer florerer det av på nettet dessverre. Både skrevet av pasienter selv, men også artikler skrevet av fagfolk om hvordan mange med borderline har opplevd å bli møtt. Og ikke har jeg sagt at alle alltid blir møtt med stigma. Jeg har sagt at det er eb stigmatiserende diagnose. Og det er ikke noe jeg har funnet på selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det finnes noen psykoedukative grupper for de med borderline på lik linje som for de med angst og BP? Evt om det er noen grupper på face?

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet om det finnes noen psykoedukative grupper for de med borderline på lik linje som for de med angst og BP? Evt om det er noen grupper på face?

Anonymkode: ed60d...c5d

Tenker du på type gruppeterapi? Her i Norge er det vanlig med mentaliseringsbasert terapi. Både som gruppeterapi og individuell terapi. Jeg skal ikke ha gruppeterapi, men får det individuelt og det har hatt effekt. Så det kan jo være noe å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet om det finnes noen psykoedukative grupper for de med borderline på lik linje som for de med angst og BP? Evt om det er noen grupper på face?

Anonymkode: ed60d...c5d

Det gjør det. Jeg har gått på det her i Oslo i rundt 3 år.

Anonymkode: 466b8...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glitter skrev:

Tenker du på type gruppeterapi? Her i Norge er det vanlig med mentaliseringsbasert terapi. Både som gruppeterapi og individuell terapi. Jeg skal ikke ha gruppeterapi, men får det individuelt og det har hatt effekt. Så det kan jo være noe å sjekke ut?

Jeg bor i Oslo vest. Vet du om det er lang ventetid for å starte i gruppe? Er det fastlegen som henviser til det?

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør det. Jeg har gått på det her i Oslo i rundt 3 år.

Anonymkode: 466b8...9b3

Så lenge! Hvor lenge varer det?

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo vest. Vet du om det er lang ventetid for å starte i gruppe? Er det fastlegen som henviser til det?

Anonymkode: ed60d...c5d

Det vet jeg ikke. Det er nok forskjell fra sted til sted. Jeg ble henvist av psykiatrisk sykepleier på VOP, men så fikk jeg en diagnose hvor gruppeterapi ikke er anbefalt. Så kom aldri så langt fordi de avlyste det. Men har hørt andre ha god effekt av det. Skader ikke å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Glitter skrev:

Det vet jeg ikke. Det er nok forskjell fra sted til sted. Jeg ble henvist av psykiatrisk sykepleier på VOP, men så fikk jeg en diagnose hvor gruppeterapi ikke er anbefalt. Så kom aldri så langt fordi de avlyste det. Men har hørt andre ha god effekt av det. Skader ikke å prøve?

Jeg går ikke til psykiatrisk sykepleier så jeg skal høre med fastlegen. Det var synd at du ikke fikk testet det ut, men siden det ikke anbefaltes for deg så var det kanskje like greit?

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Oslo vest. Vet du om det er lang ventetid for å starte i gruppe? Er det fastlegen som henviser til det?

Anonymkode: ed60d...c5d

Jeg bor også på Oslo Vest. Tror etter jeg var ferdig utredet så startet jeg opp både i gruppe og individualterapi sånn 1 måned etter utredningen var unnagjort. Fastlegen henviste meg ja, fordi han mistenkte borderline og ville ha meg utredet. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge! Hvor lenge varer det?

Anonymkode: ed60d...c5d

Tror det varierer litt på hvor godt utbytte man får. de jeg kjenner som har gått lengst har gått i over 4 år ihvertfall.

Anonymkode: 466b8...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ikke til psykiatrisk sykepleier så jeg skal høre med fastlegen. Det var synd at du ikke fikk testet det ut, men siden det ikke anbefaltes for deg så var det kanskje like greit?

Anonymkode: ed60d...c5d

Gjør det du. :) Ja kanskje. Jeg har uansett senere vært i gruppeterapi i rusbehandling og det er som det ble sagt, at jeg har mer nytte av individuell terapi. Jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger på at jeg selv har bidratt bra i gruppen, men jeg personlig har ikke fått så mye ut av det. Klarer ikke så godt å ta lærdom av andre sine erfaringer tror jeg. Men det har vært fint å øve på å tørre å ta ordet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Gjør det du. :) Ja kanskje. Jeg har uansett senere vært i gruppeterapi i rusbehandling og det er som det ble sagt, at jeg har mer nytte av individuell terapi. Jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger på at jeg selv har bidratt bra i gruppen, men jeg personlig har ikke fått så mye ut av det. Klarer ikke så godt å ta lærdom av andre sine erfaringer tror jeg. Men det har vært fint å øve på å tørre å ta ordet da. 

Det kan bli en utfordring, men jeg vil bli bra så jeg gjør hva som helst. 

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan bli en utfordring, men jeg vil bli bra så jeg gjør hva som helst. 

Anonymkode: ed60d...c5d

Ja, det er nok en utfordring, men du virker jo motivert og det lover jo godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Glitter skrev:

Ja, det er nok en utfordring, men du virker jo motivert og det lover jo godt.

Takk 😊

Anonymkode: ed60d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...