Gå til innhold

Studere..


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Skal jeg studere bare for å føle at jeg gjør noe fornuftig? Skal jeg ta vg2 slik at jeg kan jobbe i evt Apotek? 

Flytte et sted jeg kommer inn og studere sosiologi? Jeg komme inn på sosiologi noen steder. 
men jeg vet ikke hva jeg skal bli innen det.. 

Språk? Det kan man da vel bare ta gratis selv? 
 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg vil og denne  såkalte hjelpen man får.. de på nav, de på karriereveiledning, de forstår ikke hva de gjør selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

de på nav, de på karriereveiledning, de forstår ikke hva de gjør selv.

Hva får deg til å konkludere med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
1 minutt siden, cilie skrev:

Hva får deg til å konkludere med det?

De vet jo ingenting! Og de testene jeg tar på karrieresenteret, er som de man tar på nett. Waste of time!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 90tallsbarn skrev:

De vet jo ingenting! Og de testene jeg tar på karrieresenteret, er som de man tar på nett. Waste of time!!

Kanskje dere heller kan snakke gjennom de ulike mulighetene da? Det er uansett du som må bestemme deg for hva du ønsker.
 

Vg2 eller sosiologi er to ulike retninger. Betyr det at du har studiekompetanse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
1 minutt siden, cilie skrev:

Kanskje dere heller kan snakke gjennom de ulike mulighetene da? Det er uansett du som må bestemme deg for hva du ønsker.
 

Vg2 eller sosiologi er to ulike retninger. Betyr det at du har studiekompetanse? 

Jeg har sts ja. Jeg har gått på Sonans før, dårlig erfaring. Endte med å krangle med ei i ledelsen pga jeg misforstod noe i kontrakten. Det var oppskrytt også. Det var som å gå på en vanlig videregående.. kom it fattigere, ikke bedre karakterer. Var jævla deprimert i tillegg. Jeg prøvde meg 1 gang til og det endte på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

De vet jo ingenting!

Jeg synes det er rart hvis de som jobber med karriereveiledning på NAV, ikke aner hva de driver med. 

Jeg synes ikke du skal begynne på noe langt studium som sosiologi. Jeg synes du skal ta en fagutdanning eller et årsstudium. Men dette må du jo ta opp med de du er i kontakt med hos NAV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Jeg har sts ja. Jeg har gått på Sonans før, dårlig erfaring. Endte med å krangle med ei i ledelsen pga jeg misforstod noe i kontrakten. Det var oppskrytt også. Det var som å gå på en vanlig videregående.. kom it fattigere, ikke bedre karakterer. Var jævla deprimert i tillegg. Jeg prøvde meg 1 gang til og det endte på samme måte.

Fokuser på at du har studiekompetanse da, ikke det andre negative. Jeg forstår ikke hvorfor du prøvde en gang til hvis du allerede har fullført studiekompetanse? 
 

Et lite tips fra meg:

Jeg regner med at du tenker å søke vgs innen 1/3 eller høyere utdanning innen 15/4? 

Kan du be om hjelp til å få en utplassering for å prøve det du ev. ønsker å studere? Det er nok ikke lettere å få til i disse dager, men gitt at NAV anser det som sannsynlig at du vil kunne stå i et arbeid, vil de kanskje kunne trekke i noen tråder. 
 

Det å gå Vg2 apotektekniker er veldig konkret og en mye enklere vei mot et yrke enn sosiologi. Jobbutsiktene vil nok imidlertid variere. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
7 minutter siden, cilie skrev:

Fokuser på at du har studiekompetanse da, ikke det andre negative. Jeg forstår ikke hvorfor du prøvde en gang til hvis du allerede har fullført studiekompetanse? 
 

Et lite tips fra meg:

Jeg regner med at du tenker å søke vgs innen 1/3 eller høyere utdanning innen 15/4? 

Kan du be om hjelp til å få en utplassering for å prøve det du ev. ønsker å studere? Det er nok ikke lettere å få til i disse dager, men gitt at NAV anser det som sannsynlig at du vil kunne stå i et arbeid, vil de kanskje kunne trekke i noen tråder. 
 

Det å gå Vg2 apotektekniker er veldig konkret og en mye enklere vei mot et yrke enn sosiologi. Jobbutsiktene vil nok imidlertid variere. 
 

 

 

Man kan vel si nei til en plass om man plutselig innser at det ikke er noe å satse på? Jeg kan sikkert søke for å sikre meg plass.

utplassering.. er det ikke det aap gjør? Utplassering på Apotek for å se? Jeg har i tillegg søkt jobber på egen hånd. 
Men hvordan studere mot Apotek? Jeg har vg2 barn ungdom fordi jeg skulle komme meg på påbygg for å bli ferdig med vdg så fort som mulig. 
 

Studere er kanskje noe jeg velger fordi det ser bedre ut ar jeg skal studere. Jeg vet ikke hva innen sosiologi jeg vil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempefint at du tenker på dette. :) Det er ikke lett å vite hva en skal velge, men nå er du i gang i hvert fall. Jeg har ingen gode forslag selv, men jeg tror at du kan finne ut av noe sammen med Nav hvis dere begge har et åpen sinn. 

Jeg venter også på å komme i kontakt med slik veileder. Jeg har jo utdanning, men den klarer jeg ikke benytte meg av den dag i dag. Så jeg føler meg som et stort spørsmålstegn jeg også. Jeg bare håper jeg finner noe sånn at jeg kan jobbe feks 30% i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Skal jeg studere bare for å føle at jeg gjør noe fornuftig? Skal jeg ta vg2 slik at jeg kan jobbe i evt Apotek? 

Flytte et sted jeg kommer inn og studere sosiologi? Jeg komme inn på sosiologi noen steder. 
men jeg vet ikke hva jeg skal bli innen det.. 

Språk? Det kan man da vel bare ta gratis selv? 
 

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg vil og denne  såkalte hjelpen man får.. de på nav, de på karriereveiledning, de forstår ikke hva de gjør selv.

Hvor gammel er du nå? Og har du en behandler som du diskuterer dette med også, - eller snakker du bare med de på NAV?

Jeg skulle ønske at du fikk hjelp til å vurdere nøye både hva du kan tenke deg å jobbe med - og i hvilke jobber det er realistisk at du vil fungere. Jeg tenker også at det er bedre å studere enn å være passiv hjemme, men samtidig er det ikke gitt at du vil trives som student. 

Hvilke jobber har du hatt som du har likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
13 minutter siden, Glitter skrev:

Synes det er kjempefint at du tenker på dette. :) Det er ikke lett å vite hva en skal velge, men nå er du i gang i hvert fall. Jeg har ingen gode forslag selv, men jeg tror at du kan finne ut av noe sammen med Nav hvis dere begge har et åpen sinn. 

Jeg venter også på å komme i kontakt med slik veileder. Jeg har jo utdanning, men den klarer jeg ikke benytte meg av den dag i dag. Så jeg føler meg som et stort spørsmålstegn jeg også. Jeg bare håper jeg finner noe sånn at jeg kan jobbe feks 30% i framtiden.

Jeg liker ikke følelsen av at jeg går på nav. Jeg lever på deres skattepenger og hadde jeg vært født i et annet land så kanskje jeg hadde jeg kanskje sittet på gata. Jeg har også mye angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Man kan vel si nei til en plass om man plutselig innser at det ikke er noe å satse på? Jeg kan sikkert søke for å sikre meg plass.

utplassering.. er det ikke det aap gjør? Utplassering på Apotek for å se? Jeg har i tillegg søkt jobber på egen hånd. 
Men hvordan studere mot Apotek? Jeg har vg2 barn ungdom fordi jeg skulle komme meg på påbygg for å bli ferdig med vdg så fort som mulig. 
 

Studere er kanskje noe jeg velger fordi det ser bedre ut ar jeg skal studere. Jeg vet ikke hva innen sosiologi jeg vil.. 

Ja, du kan absolutt søke og så si nei til skole/studieplassen. 
 

Her kan du lese hvordan du kan gå mot apotek: https://www.vilbli.no/nb/nb/no/helse-og-oppvekstfag/program/v.hs/v.hshsf1----_v.hshes2----_/p1#kursKolonne2

Vanligvis måtte du ha tatt et omvalg fra Vg2 barn - og ungdomsarbeider til Helseservice. Deretter må du ta Vg3 apotektekniker. Det vil gi deg yrkeskompetanse. Jeg vet imidlertid ikke hva du nå har av skolerett osv, så da må du kontakte inntakskontoret i ditt fylke. Her kan du spørre om hvordan gå fram. Fristen for vgs er imidlertid 1/3, så du må ta tak i dette nå. 
 

Jeg hadde inntrykk av at du gikk på aap, så tenkte NAV kunne hjelpe deg?

Ja, det kan se fint ut å studere, men det bør være betinget av ekte motivasjon og en god dose realitetsorientering om hva som kreves osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
1 minutt siden, frosken skrev:

Hvor gammel er du nå? Og har du en behandler som du diskuterer dette med også, - eller snakker du bare med de på NAV?

Jeg skulle ønske at du fikk hjelp til å vurdere nøye både hva du kan tenke deg å jobbe med - og i hvilke jobber det er realistisk at du vil fungere. Jeg tenker også at det er bedre å studere enn å være passiv hjemme, men samtidig er det ikke gitt at du vil trives som student. 

Hvilke jobber har du hatt som du har likt?

Kaffebar 😛 det er vel det jeg har likt.. på travelt sted. 
Har også jobbet i butikk, men hater slike 5 på kunder som bruker tiden din og ikke legger igjen ei eneste krone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Kaffebar 😛 det er vel det jeg har likt.. på travelt sted. 
Har også jobbet i butikk, men hater slike 5 på kunder som bruker tiden din og ikke legger igjen ei eneste krone

Er du interessert i å jobbe i kaffebar der du bor nå? Eller må du flytte for å kunne få en slik jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 90tallsbarn skrev:

Jeg liker ikke følelsen av at jeg går på nav. Jeg lever på deres skattepenger og hadde jeg vært født i et annet land så kanskje jeg hadde jeg kanskje sittet på gata. Jeg har også mye angst. 

Nei det er jo kjipt å gå på Nav, er vel ingen som ønsker det. Men sånn blir det for noen. Men det er jo ikke for sent for deg. Du har jo muligheten til å komme deg tilbake i jobb. Vet ikke om jeg kan si det samme om meg selv, men jeg har håpet og ønsket. Det er jo verdt noe bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Kaffebar 😛 det er vel det jeg har likt.. på travelt sted. 
Har også jobbet i butikk, men hater slike 5 på kunder som bruker tiden din og ikke legger igjen ei eneste krone

Så bra at du har erfaring med noe du har likt. Det bør være mulig med både utplassering, jobb og også utdanning opp mot service-yrker.

Å studere er ikke noe du absolutt må forhaste deg mot, men heller tenke på at du har startet en prosess mot en slags retning videre?
 

Jeg synes du bør få et møte med NAV-veileder hvor du drøfter dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Glitter skrev:

Synes det er kjempefint at du tenker på dette. :) Det er ikke lett å vite hva en skal velge, men nå er du i gang i hvert fall. Jeg har ingen gode forslag selv, men jeg tror at du kan finne ut av noe sammen med Nav hvis dere begge har et åpen sinn. 

Jeg venter også på å komme i kontakt med slik veileder. Jeg har jo utdanning, men den klarer jeg ikke benytte meg av den dag i dag. Så jeg føler meg som et stort spørsmålstegn jeg også. Jeg bare håper jeg finner noe sånn at jeg kan jobbe feks 30% i framtiden.

Jeg håper du også vil få god hjelp til å finne ut av dette med arbeidslivstilknytning.  Det er sjelden av en så lav prosent som 30 % fungerer godt, - du må nok jobbe minst 50% for å komme inn i et arbeidsmiljø, bli regnet med og få en opplevelse av å høre til på en god måte. 

Ofte er det mindre slitsomt med en 50 % jobb (gjerne med fleksible løsninger i dårlige perioder) enn med 30 %. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg håper du også vil få god hjelp til å finne ut av dette med arbeidslivstilknytning.  Det er sjelden av en så lav prosent som 30 % fungerer godt, - du må nok jobbe minst 50% for å komme inn i et arbeidsmiljø, bli regnet med og få en opplevelse av å høre til på en god måte. 

Ofte er det mindre slitsomt med en 50 % jobb (gjerne med fleksible løsninger i dårlige perioder) enn med 30 %. 

Åja, det har jeg ikke tenkt på. Hadde jo vært fantastisk hvis jeg kunne klart 50%, det bare virker så urealistisk ut fra dagens tilstand og at jeg har vært utenfor arbeidslivet i over 4 år nå. Har statistikken i mot meg. Men jeg vil virkelig ikke bli 100% ufør. Da tror jeg aldri at jeg får det bra nok til at jeg har lyst på livet. 30% er liksom alt jeg har turt å håpe på, men så har jeg tenkt at alt over det er en stor bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Glitter skrev:

Åja, det har jeg ikke tenkt på. Hadde jo vært fantastisk hvis jeg kunne klart 50%, det bare virker så urealistisk ut fra dagens tilstand og at jeg har vært utenfor arbeidslivet i over 4 år nå. Har statistikken i mot meg. Men jeg vil virkelig ikke bli 100% ufør. Da tror jeg aldri at jeg får det bra nok til at jeg har lyst på livet. 30% er liksom alt jeg har turt å håpe på, men så har jeg tenkt at alt over det er en stor bonus.

Jeg er overbevist om at du på sikt vil klare å være i jobb. Du trenger det for din egen livskvalitet - og arbeidslivet vil ha nytte av ressursene dine. Du er fortsatt ung, så det at du har vært utenfor noen år, betyr ikke så mye i den store sammenhengen. Du vil jo få drahjelp til å komme i gang. Du må bare bli ferdig med den dype grøfta du har ramlet ned i. 

Ikke la noen overbevise deg om at du har det bedre utenfor arbeidslivet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg er overbevist om at du på sikt vil klare å være i jobb. Du trenger det for din egen livskvalitet - og arbeidslivet vil ha nytte av ressursene dine. Du er fortsatt ung, så det at du har vært utenfor noen år, betyr ikke så mye i den store sammenhengen. Du vil jo få drahjelp til å komme i gang. Du må bare bli ferdig med den dype grøfta du har ramlet ned i. 

Ikke la noen overbevise deg om at du har det bedre utenfor arbeidslivet:-)

Det håper jeg du har rett i. :)

Takk for oppmuntrende ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...