Gå til innhold

Hvorfor får autister så mange rare oppheng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den ene værre enn den andre. Hvorfor får de med autisme så mange rare oppheng? F. Eks oppheng om dørhåndtak, marihøner, lyspærer, fengsel og hårstrå. 

Anonymkode: ff340...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den ene værre enn den andre. Hvorfor får de med autisme så mange rare oppheng? F. Eks oppheng om dørhåndtak, marihøner, lyspærer, fengsel og hårstrå. 

Anonymkode: ff340...7e4

Eneste jeg har hørt om her på forumet er fengsel.

Anonymkode: 8537c...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke et godt svar, men det er dette som er en del av sykdommen. Det blir litt som å spørre hvorfor afrikanere har så mørk hud, eller hvorfor angstpasienter er så redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (14 minutter siden):

Sikkert ikke et godt svar, men det er dette som er en del av sykdommen. Det blir litt som å spørre hvorfor afrikanere har så mørk hud, eller hvorfor angstpasienter er så redde.

Er autisme er sykdom da?

Anonymkode: 8537c...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
kupton skrev (38 minutter siden):

Sikkert ikke et godt svar, men det er dette som er en del av sykdommen. Det blir litt som å spørre hvorfor afrikanere har så mørk hud, eller hvorfor angstpasienter er så redde.

Ja men «dette er en del av sykdommen», jeg også synes det er irriterende og rart at vi skal måtte bli opphengt i mye rart. Jeg kan bli det i merker. 
Jeg kan få med meg hvilken butikk som har de billigste varer osv. 
Er det fordi vi ikke føler oss trygge med å bare gjøre noe? Fordi vi må ha kontroll og vite detaljene bak alt? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den ene værre enn den andre. Hvorfor får de med autisme så mange rare oppheng? F. Eks oppheng om dørhåndtak, marihøner, lyspærer, fengsel og hårstrå. 

Anonymkode: ff340...7e4

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er autisme er sykdom da?

Anonymkode: 8537c...0e4

Nei det er en tilstand.  Men alvorlig grad , så kan det nok oppfattes som det. Når det gjelder voksne med Asperger syndrom , så kan dette med oppheng forkomme mer hos barn . Som voksne kan de bli mer opptatt av mindre sære ting , men heller vanlige interesser som de kan bli flinke, eller dyktige på . Her kan alt være av interesse, ut fra personlighet, evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker ihvertfall som folk med aspergers er veldig opphengt i å starte rare tråder på forum om hvorfor de er rare. Det samme temaet om og om igjen.  Ingen variasjon. 

Anonymkode: 93d04...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den ene værre enn den andre. Hvorfor får de med autisme så mange rare oppheng? F. Eks oppheng om dørhåndtak, marihøner, lyspærer, fengsel og hårstrå. 

Anonymkode: ff340...7e4

Har du autisme? Du virker litt opphengt i hvorfor autister får oppheng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 timer siden):

Sikkert ikke et godt svar, men det er dette som er en del av sykdommen. Det blir litt som å spørre hvorfor afrikanere har så mørk hud, eller hvorfor angstpasienter er så redde.

Sier du ikke egentlig nå at å være afrikaner er en sykdom? Jeg skjønner at du ikke mener det altså, men jeg ser for meg at dette utsagnet potensielt kan skape endel rabalder 🤣 Spesielt siden så mange er så opptatt av å føle seg krenket at de leter etter anledninger som kan legitimere følelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (39 minutter siden):

Sier du ikke egentlig nå at å være afrikaner er en sykdom?

Jeg klarer ikke å tolke det jeg skriver slik. Men hvis mange flere enn deg tolker det slik, skal jeg beklage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (1 time siden):

Sier du ikke egentlig nå at å være afrikaner er en sykdom? Jeg skjønner at du ikke mener det altså, men jeg ser for meg at dette utsagnet potensielt kan skape endel rabalder 🤣 Spesielt siden så mange er så opptatt av å føle seg krenket at de leter etter anledninger som kan legitimere følelsen. 

Jeg klarer ikke å se at tolkningen din om afrikaner, er rimelig.  Men et annet mer uskyldig eksempel på en tautologi (som er det jeg oppfatter at kupton mener) å illustrere, vil være: "Hvorfor er en ungkar ugift?" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (23 minutter siden):

Jeg klarer ikke å tolke det jeg skriver slik. Men hvis mange flere enn deg tolker det slik, skal jeg beklage.

Jeg tolker det ikke slik, og jeg tror vel de fleste her inne har vett på å ikke tolke det slik, men jeg har jo sett hvordan veldig mange mennesker klarer å vri alt til noe negativt og her var det helt klart gode muligheter for negativ tolkning. Du snakker om sykdom og bruker afrikaner som eksempel. Jeg mener absolutt ikke at det er noe du burde beklage, jeg syns bare det var litt morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer ikke å se at tolkningen din om afrikaner, er rimelig.  Men et annet mer uskyldig eksempel på en tautologi (som er det jeg oppfatter at kupton mener) å illustrere, vil være: "Hvorfor er en ungkar ugift?" 

Nei, selvfølgelig gjør du ikke det. Jeg tolker det heller ikke slik, men jeg er ikke verre anlagt enn at jeg har fått med meg hvordan veldig mange tolker. Folk er ikke på noen som helst måte rimelige. Han snakker om sykdom og bruker afrikaner som eksempel. Selvfølgelig er det rom for negativ tolkning av lett krenkede mennesker her. Og jeg syns det var litt festlig. Muligens fordi jeg er dritsliten. Men altså, jeg ser noe dere ikke ser og det er helt normalt. La meg få underholde meg med det uten å få beskjed om hva som er rimelig og ikke. 

Tautologi aner jeg ikke hva betyr, og det tror jeg nok du kunne klart å tenke deg til selv. Fremmedord er ikke min sterke side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trine skrev (Akkurat nå):

Tautologi aner jeg ikke hva betyr, og det tror jeg nok du kunne klart å tenke deg til selv. Fremmedord er ikke min sterke side. 

Du er vanligvis god på å google, - men tautologi betyr et utsagn som med logisk nødvendighet er sant. Det klassiske eksemplet var i mange år det med ungkar - en person som per definisjon ikke er gift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (29 minutter siden):

Du er vanligvis god på å google, - men tautologi betyr et utsagn som med logisk nødvendighet er sant. Det klassiske eksemplet var i mange år det med ungkar - en person som per definisjon ikke er gift. 

Jo takk, men som sagt, dritsliten. Og å google tar enormt mye energi, så da gadd jeg ikke det nå. Men jeg forstår fortsatt ikke sammenhengen her. Hva menes med logisk nødvendighet og hva har det med afrikanere, autister og sykdom å gjøre? Plusspoeng til deg hvis du klarer forklare så jeg forstår. Føler at dette er omtrent som "stereotyp". Klarer ikke forstå ordet, samme hvor hardt jeg prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (6 minutter siden):

Jo takk, men som sagt, dritsliten. Og å google tar enormt mye energi, så da gadd jeg ikke det nå. Men jeg forstår fortsatt ikke sammenhengen her. Hva menes med logisk nødvendighet og hva har det med afrikanere, autister og sykdom å gjøre? Plusspoeng til deg hvis du klarer forklare så jeg forstår. Føler at dette er omtrent som "stereotyp". Klarer ikke forstå ordet, samme hvor hardt jeg prøver. 

Skal gjøre et forsøk i morgen, nå er det visst blitt natt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FGT skrev (5 timer siden):

 

Nei det er en tilstand.  Men alvorlig grad , så kan det nok oppfattes som det.

Er det alvorligheten som avgjør om det blir en tilstand eller sykdom? Jeg er medlem av en Facebook-gruppe for epilepsipasienter (og er nå egentlig det bedre enn å si epileptiker når vi først har rotet oss inn i krenkbarhet-hjørnet? :) ) og der ser jeg at noen sier at det er en nevrologisk lidelse mens andre ønsker å kalle det tilstand. Selv mener jeg det er en nevrologisk sykdom og frykter ikke det så mye. Eller er det rett og slett litt av krenkbarheten vi ser litt av her? Eller ser vi frykten av å bli identifisert og klassifisert sammen med noen som har en sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (11 timer siden):

Har du autisme? Du virker litt opphengt i hvorfor autister får oppheng. 

Haha, JA jeg har autisme 😁 plusspoeng til deg. 

Anonymkode: 14d5f...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (16 timer siden):

Sikkert ikke et godt svar, men det er dette som er en del av sykdommen. Det blir litt som å spørre hvorfor afrikanere har så mørk hud, eller hvorfor angstpasienter er så redde.

Haha jeg tolket det også litt som at å være afrikaner var en sykdom 😂

Anonymkode: 14d5f...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok for mye tid til overs der vi sitter i våre trekkfulle trygdeleiligheter/kjellere og ikke får tiden til å gå.

Anonymkode: aeca4...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...