Gå til innhold

Hvorfor får autister så mange rare oppheng?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eva Sofie skrev (15 timer siden):

Er det alvorligheten som avgjør om det blir en tilstand eller sykdom? Jeg er medlem av en Facebook-gruppe for epilepsipasienter (og er nå egentlig det bedre enn å si epileptiker når vi først har rotet oss inn i krenkbarhet-hjørnet? :) ) og der ser jeg at noen sier at det er en nevrologisk lidelse mens andre ønsker å kalle det tilstand. Selv mener jeg det er en nevrologisk sykdom og frykter ikke det så mye. Eller er det rett og slett litt av krenkbarheten vi ser litt av her? Eller ser vi frykten av å bli identifisert og klassifisert sammen med noen som har en sykdom?

I hovedkriteriene for Asperger syndrom står det Tilstand. I de senere årene har de fleste forstått  det, men tidligere er også sykdom mye brukt, også blant forskjellige fagfolk. Tilstand er en god betegnelse, siden det trenger ikke å være noe direkte lidelse eller plage, fordi tilstanden knyttes mer til det sosiale  og nære relasjoner, der stress er en nøkkelfaktor, som igjen kan både tappe deg for energi og på fører deg eller flere plager. En med AS trenger mye tid for seg selv for å hente seg inn, hvis han har mange sosiale utfordringer.   Flere godt voksne som har tilpasset sitt liv alene , trenger ikke noen diagnose, selv om han har AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Haha jeg tolket det også litt som at å være afrikaner var en sykdom 😂

Anonymkode: 14d5f...001

Godt å høre for jeg har grublet litt på hvordan det er mulig at bare jeg ser det 😅 Og siden autister tolker bokstavelig, har vi selvfølgelig rett. Vi er bare smarte nok til å forstå at det var dårlig formulert og ikke ment som at afrikaner er en sykdom. Jeg velger å støtte meg til den forklaringen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FGT skrev (7 timer siden):

I hovedkriteriene for Asperger syndrom står det Tilstand. I de senere årene har de fleste forstått  det, men tidligere er også sykdom mye brukt, også blant forskjellige fagfolk. Tilstand er en god betegnelse, siden det trenger ikke å være noe direkte lidelse eller plage, fordi tilstanden knyttes mer til det sosiale  og nære relasjoner, der stress er en nøkkelfaktor, som igjen kan både tappe deg for energi og på fører deg eller flere plager. En med AS trenger mye tid for seg selv for å hente seg inn, hvis han har mange sosiale utfordringer.   Flere godt voksne som har tilpasset sitt liv alene , trenger ikke noen diagnose, selv om han har AS.

Tusen takk for et godt svar som ga ny kunnskap og god mening for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 10.05):

Haha jeg tolket det også litt som at å være afrikaner var en sykdom 😂

Anonymkode: 14d5f...001

Det gjorde ikke jeg. Det han mente var at det blir som å spørre om hvorfor ting er som de er når det er åpenbart at det er en del av noe. Negativt eller positivt. Kunne like gjerne skrevet «hvorfor biler har hjul». Det er en del av det å være bil. 
«Hvorfor hus har vegger»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...