Gå til innhold

Hvorfor vite om man er deprimert eller bare lat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nope. Det du sa var 'indre smerte' og at ingen kan forstå hva det dreier seg om før en har opplevd det selv. Og det er du som er frekk når du sier at jeg ikke kan ha opplevd det selv når jeg ikke vet hvordan det kan beskrives. Du aner vel ingenting om hva jeg har opplevd og hvordan jeg opplever ting. Jeg lurte på det fordi jeg ville sammenligne med om det var sånn jeg opplevde det å ha indre smerte. 

Anonymkode: 04896...4db

Hadde du opplevd psykisk smerte selv hadde du Skjønt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marye skrev (Akkurat nå):

Hadde du opplevd psykisk smerte selv hadde du Skjønt det

Det du sier her beviser mitt syn på at du ikke greier å forklare hva det innebærer å ha psykisk smerte. Man må altså ha opplevd det selv for å forstå. Ok. Ha en fin dag da! 😊

Anonymkode: 04896...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du sier her beviser mitt syn på at du ikke greier å forklare hva det innebærer å ha psykisk smerte. Man må altså ha opplevd det selv for å forstå. Ok. Ha en fin dag da! 😊

Anonymkode: 04896...4db

Fordi det er selvforklarende 

og du trenger ikke være så falsk fordi om du er ignorant på hva psykisk smerte er

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk vanskelig å beskrive psykisk smerte. Egentlig henger jo kropp og følelser godt sammen så den kjennes jo egentlig fysisk også. Som et intenst indre trykk, som smerter i brystet, magen eller skuldrene. Som om kroppen er tung , som at det er vondt å puste , press i halsen osv. vanskelig å forklare og sikkert ulikt fra person til person. Men tror fleste forstår hva psykisk smerte er. Personlig våkner jeg ofte opp med en dyp eksistensiell sorg på en måte. Som om hele kroppen verker og det presser på i tankene en håpløshetstanke som er så intens at jeg må stå opp og tenke på noe annet. Vet enda ikke om jeg helt klarer å sette ord på det. 

Anonymkode: 7b6ac...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det du sier her beviser mitt syn på at du ikke greier å forklare hva det innebærer å ha psykisk smerte. 

Anonymkode: 04896...4db

Kan du forklare hva det innebærer å ha fysisk smerte?

Anonymkode: 71dd4...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du forklare hva det innebærer å ha fysisk smerte?

Anonymkode: 71dd4...e91

Fysisk smerte kan jeg relatere til for det er noe konkret og noe jeg har opplevd mange ganger. Jeg kan ikke noe for at jeg har en diagnose som gjør at det er vanskelig for meg å forstå abstrakte begreper som psykisk eller indre smerte. Jeg nå ha forklaring på slikt når jeg ikke forstår det. Men ble anklaget for å være frekk og for å ha bedrevet grov mobbing og trakassering bare fordi jeg sa at hun ikke klarte å beskrive for meg hva indre smerte er for noe. Og så bahun meg om å henge meg. Tror den av oss som har størst problemer er hun. 

Anonymkode: 04896...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er nok heller du som ikke evner å forklare hva det dreier seg om. Du sier bare 'indre smerte', men greier ikke å sette ord på hva det innebærer. Stjernestøv greide det, men ikke du. 

Anonymkode: 04896...4db

Depresjonen har mange ansikter.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er nok heller du som ikke evner å forklare hva det dreier seg om. Du sier bare 'indre smerte', men greier ikke å sette ord på hva det innebærer. Stjernestøv greide det, men ikke du. 

Anonymkode: 04896...4db

Dette var en svært interessant tråd for en som er interessert i kommunikasjon og hvordan bruk av ord påvirker kommunikasjonen oss i mellom! Jeg tror dere begge har hatt det vondt, men kanskje opplever det på hver deres måte. Som @villanda sier, har depresjon flere ansikter. Og følelser kan være vanskelig å sette ord på nettopp fordi det ikke er konkret. også en ukonkret konkret sansefornemmelse som fysisk smerte, som anonym bruker påpeker med et spørsmål der jeg tror baktanken var at en skulle gå litt i seg selv. Har en følelse av at denne anonyme brukeren bruker bevisst denne fremgangsmåten i blant, men jeg kan ta feil :) 

Og denne diskusjonen var jo et prakteksempel på hvor galt det leder hen når man angriper den andre og påstår noe med "du" og ikke bevisst bruker et jeg-budskap. Da vil den andre umiddelbart gå inn i forsvar - slik du gjorde her. Jeg tror ikke det samme ville ha skjedd i like stor grad om @Marye hadde valgt å si "da tror jeg kanskje ikke du har opplevd dette, bra for deg det". Men likevel, en fin tommelfingerregel er å ikke antyde en annens opplevelser for bastant. Fint å huske på at vi er selv eier av vår egen opplevelse og den kan ingen ta fra oss.

Det gjelder for øvrig å motta ros også. Jeg selv var en av de som tidligere avviste komplementer og ros fra andre. Jeg fikk et komplement for noen uker siden, der en uttrykte at jeg hadde gjort noe bra, men jeg delte ikke hans syn. Jeg valgte da å si at "du skal få lov til å mene det". Jeg anser det som litt upassende om noen motsier meg dersom jeg mener at vedkommende synger pent eller skriver godt - det er min vurdering og min opplevelse av vedkommende, og la meg få ha den opplevelsen. Men om en har en lav selvfølelse eller dårlig selvtillit, er det lett som en automatisk respons å ønske å motsi slike påstander om en fordi det forstyrrer ens eget verdensbilde om en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

F.eks. nå har jeg lyst til å bare gå og legge meg. Er jeg lat eller deprimert?

Anonymkode: 71dd4...e91

Men jeg ser du skriver hvorfor i tittelen og utdyper det ikke i innlegget - mente du egentlig å spørre om  "hvordan"? Det er det folk har svart på i denne tråden. Ikke hvorfor... Du vil jo få to helt ulike svar enten du spør hvorfor eller hvordan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (20 timer siden):

Dette var en svært interessant tråd for en som er interessert i kommunikasjon og hvordan bruk av ord påvirker kommunikasjonen oss i mellom! Jeg tror dere begge har hatt det vondt, men kanskje opplever det på hver deres måte. Som @villanda sier, har depresjon flere ansikter. Og følelser kan være vanskelig å sette ord på nettopp fordi det ikke er konkret. også en ukonkret konkret sansefornemmelse som fysisk smerte, som anonym bruker påpeker med et spørsmål der jeg tror baktanken var at en skulle gå litt i seg selv. Har en følelse av at denne anonyme brukeren bruker bevisst denne fremgangsmåten i blant, men jeg kan ta feil :) 

Og denne diskusjonen var jo et prakteksempel på hvor galt det leder hen når man angriper den andre og påstår noe med "du" og ikke bevisst bruker et jeg-budskap. Da vil den andre umiddelbart gå inn i forsvar - slik du gjorde her. Jeg tror ikke det samme ville ha skjedd i like stor grad om @Marye hadde valgt å si "da tror jeg kanskje ikke du har opplevd dette, bra for deg det". Men likevel, en fin tommelfingerregel er å ikke antyde en annens opplevelser for bastant. Fint å huske på at vi er selv eier av vår egen opplevelse og den kan ingen ta fra oss.

Det gjelder for øvrig å motta ros også. Jeg selv var en av de som tidligere avviste komplementer og ros fra andre. Jeg fikk et komplement for noen uker siden, der en uttrykte at jeg hadde gjort noe bra, men jeg delte ikke hans syn. Jeg valgte da å si at "du skal få lov til å mene det". Jeg anser det som litt upassende om noen motsier meg dersom jeg mener at vedkommende synger pent eller skriver godt - det er min vurdering og min opplevelse av vedkommende, og la meg få ha den opplevelsen. Men om en har en lav selvfølelse eller dårlig selvtillit, er det lett som en automatisk respons å ønske å motsi slike påstander om en fordi det forstyrrer ens eget verdensbilde om en selv.

Dette ble veldig pedagogisk. Du har en tendens til å havne på det nivået.

Anonymkode: 69d09...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...