Gå til innhold

Trenger et råd om antidepressiva (har resept fra lege)

Anbefalte innlegg

Jeg har en tung periode igjen. Har snakket med kommunalt helsepersonell som vil forsøke å få meg inn hos psykolog. Har en fastlege som gjerne lytter og skriver ut det jeg trenger, men som nok ikke har ekspertisen på akkurat dette feltet. Har prøvd flere antidepressiva, men bivirkningene er så tøffe at jeg sjelden klarer å stå på noe over tid. Men jeg kjenner at jeg må ta noe nå.

Jeg har Venlafaksin (Efexor) 37,5mg og har stått på det en uke nå. De er harde mot meg. Jeg har skjelvinger i kroppen, dårlig mage, nesten ikke noe lesesyn, men den verste bivirkningen er ejakulasjonsproblemer. Det tar kjempelang tid og når det først kommer, så er det bare en liten «futt» og ingen eksplosjon. Jeg tror kanskje at 37,5mg er for lite til å hjelpe mot depresjonen, men at jeg bare får bivirkningene... Det er uaktuelt å øke dosen da bivirkningene på bare 37,5 er mer enn jeg tåler.

Jeg har også Remeron i hus som fortsatt er inne på dato. Men, det er 30mg smeltetabletter som ikke kan deles. Jeg husker at jeg fikk helt ville urolige ben av dem og hele nattesøvnen gikk i vasken. Selv å supplere med Zopiclone eller Stilnoct hadde ingen effekt på den bivirkningen der, så jeg er skeptisk til å prøve den igjen også..

Jeg har også et glass med Wellbutrin som jeg også har prøvd før uten at jeg egentlig fikk noen bivirkninger av dem, men det var i en periode hvor jeg følte meg bedre og tenkte at jeg like gjerne kunne klart meg uten. Så jeg kunne tenke meg å prøve dem igjen. Men, de gikk ut på dato i september 20, altså noen måneder siden. Hvor absolutt er den grensen tro? I følge denne lenken, ikke så farlig, men dette er én kilde og som er 15 år gammel! Legen min har ferie i over en uke nå så å få en ny resept går ikke akkurat nå.

Er det noen som har noen tanker om hva de ville valgt her? 

Fortsetter under...

torrance skrev (28 minutter siden):

Jeg har en tung periode igjen. Har snakket med kommunalt helsepersonell som vil forsøke å få meg inn hos psykolog. Har en fastlege som gjerne lytter og skriver ut det jeg trenger, men som nok ikke har ekspertisen på akkurat dette feltet. Har prøvd flere antidepressiva, men bivirkningene er så tøffe at jeg sjelden klarer å stå på noe over tid. Men jeg kjenner at jeg må ta noe nå.

Jeg har Venlafaksin (Efexor) 37,5mg og har stått på det en uke nå. De er harde mot meg. Jeg har skjelvinger i kroppen, dårlig mage, nesten ikke noe lesesyn, men den verste bivirkningen er ejakulasjonsproblemer. Det tar kjempelang tid og når det først kommer, så er det bare en liten «futt» og ingen eksplosjon. Jeg tror kanskje at 37,5mg er for lite til å hjelpe mot depresjonen, men at jeg bare får bivirkningene... Det er uaktuelt å øke dosen da bivirkningene på bare 37,5 er mer enn jeg tåler.

Jeg har også Remeron i hus som fortsatt er inne på dato. Men, det er 30mg smeltetabletter som ikke kan deles. Jeg husker at jeg fikk helt ville urolige ben av dem og hele nattesøvnen gikk i vasken. Selv å supplere med Zopiclone eller Stilnoct hadde ingen effekt på den bivirkningen der, så jeg er skeptisk til å prøve den igjen også..

Jeg har også et glass med Wellbutrin som jeg også har prøvd før uten at jeg egentlig fikk noen bivirkninger av dem, men det var i en periode hvor jeg følte meg bedre og tenkte at jeg like gjerne kunne klart meg uten. Så jeg kunne tenke meg å prøve dem igjen. Men, de gikk ut på dato i september 20, altså noen måneder siden. Hvor absolutt er den grensen tro? I følge denne lenken, ikke så farlig, men dette er én kilde og som er 15 år gammel! Legen min har ferie i over en uke nå så å få en ny resept går ikke akkurat nå.

Jeg ville ikke brydd meg om det at medisinen er utgått på dato. Ikke når det gjelder den type medisin.

Endret av Villanda
torrance skrev (26 minutter siden):

Jeg søkte på nettet etter holdbarhet av legemidler og fant en artikkel fra Tidsskriftet (for leger), "Er det farlig å bruke legemidler som har gått ut på dato?", hvor du kan lese litt mer om akkurat det du spør om.

Om jeg sto i en lignende problemstilling, tror jeg at jeg ville vurdere å gå for ditt siste alternativ, men jeg ville valgt å ta en telefon til mitt lokale apotek og rådspørre meg med en farmasøyt vedr. dette for å være på den sikre siden. 

Og et lite PS - husk til sist, som du trolig allerede er klar over, at medisiner utgått på dato skal leveres inn på apoteket og ikke i søpla eller i kloakken :) 

Endret av Eva Sofie

Takk for svar! Det var nettopp den artikkelen du lenket til som jeg viste til. Men det står også der at datoen er mer juridisk begrunnet, altså at helsepersonell ikke kan si noe annet. Så da er det egentlig gitt hva en farmasøyt vil svare. Men jeg tror jeg prøver dem. Jeg får uansett tak i legen min om halvannen uke.

torrance skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Det var nettopp den artikkelen du lenket til som jeg viste til. Men det står også der at datoen er mer juridisk begrunnet, altså at helsepersonell ikke kan si noe annet. Så da er det egentlig gitt hva en farmasøyt vil svare. Men jeg tror jeg prøver dem. Jeg får uansett tak i legen min om halvannen uke.

Jeg ville ikke ha gjort endringer i medisineringen nå uten å ha konferert med lege. En uke med et medikament er for kort tid til å kunne vurdere virkningen.  Du bør motivere deg selv til å tåle bivirkningene noe mer enn 7 dager. 

frosken skrev (13 minutter siden):

Jeg ville ikke ha gjort endringer i medisineringen nå uten å ha konferert med lege. En uke med et medikament er for kort tid til å kunne vurdere virkningen.  Du bør motivere deg selv til å tåle bivirkningene noe mer enn 7 dager. 

Jeg er enig i det, men jeg synes samtidig at TS beskriver kraftige bivirkninger på en lav dose. Skulle legen komme tilbake om en uke? Jeg har visst dårlig hukommelse og konsentrasjon i dag :) Jeg tar liten en pause...

Annonse

frosken skrev (15 minutter siden):

Jeg holdt bare ut 5 dager på Efexor 37,5mg. Svært fæle bivirkninger, aldri noen gang følt meg så fysisk dårlig. Helt jævlig.

Jeg ville sluttet på de nå, ventet til legen er tilbake fra ferie og prøvd andre medisiner. 

Anonymkode: 11a7e...247

Du beskriver tre veldig ulike medisiner. Hvilken du bør velge kommer veldig an på hvilke symptomer du har. 

Wellbutrin er en dårlig medisin mot depresjoner preget av angst, dårlig søvn, uro og tungsinn. Den er en veldig god medisin mot ulyst, slapphet, lite energi, tomhet og gledesløshet. 

Efexor er et SSRI i disse dosene. Den hjelper på sikt mot angst, uro og negative følelser men hjelper mindre på symptomene Wellbutrin virker på. 

Remeron pleier å virke bra for søvn, spesielt i lave doser. Når du kommer opp i høyere doser pleier den mer stimulerende effekten (noradrenalin release). Små doser Remeron hjelper ofte på søvn og dårlig matlyst. Større doser Remeron brukes ofte mot energiløshet. 

Dette med dato burde du ikke tenke på, men du burde få guidance av en kvalifisert lege til å velge rett medisin mot symptomene dine som du ikke skriver så mye om her. Antidepressiva kan være så mangt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...