Gå til innhold

Kupton: Er dette effekt av Zoloft?


ISW

Anbefalte innlegg

Merker de siste dagene (siden fredag) at selve angsten, eller de kortvarige panikkanfallene, har mildnet en del. Det vil si, jeg får ikke så mye symptomer når jeg tenker at jeg får angst. Det er ganske fint.

Angsten for angsten ligger fortsatt og lurer merker jeg, men jeg husker et innlegg fra en bekjent av deg ved navn NHD som sa at denne må håndteres med terapi. Men jeg har ikke lengre helt det samme behovet for å knaske AP og jeg har seponert Sobril. 

Kan jeg stole på at dette er Zoloft som begynner å virke? Eneste andre forklaringen jeg kan komme på er at jeg for å sove har brukt et OTC (i USA) antihistamin (doksylamin) men denne skal vel egentlig verken ha angstdempende effekt eller virke så lenge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok begynnende effekt av Zoloft.

Avhengig av person og dennes evne til realisme, vil angsten for angsten avta når en erfarer at anfallene blir mildere/sjeldnere evt helt forsvinner. Derfor trenger heldigvis ikke alle psykoterapi når panikkanfallene forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (21 timer siden):

Dette er nok begynnende effekt av Zoloft.

Avhengig av person og dennes evne til realisme, vil angsten for angsten avta når en erfarer at anfallene blir mildere/sjeldnere evt helt forsvinner. Derfor trenger heldigvis ikke alle psykoterapi når panikkanfallene forsvinner.

Jeg håper du har rett 😊 Jeg skal likevel i metakognitiv terapi fra denne uken. Det er fint med helseforsikring igrunn, selv om det prinsipielt selvsagt er uheldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 minutter siden):

Det er fint med helseforsikring igrunn, selv om det prinsipielt selvsagt er uheldig. 

Jeg synes det er fint at folk bruker pengene sine på helse, som i bunn og grunn er det viktigste vi har, i stedet for alt fjas og tull det er mulig å bruke pengene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er fint at folk bruker pengene sine på helse, som i bunn og grunn er det viktigste vi har, i stedet for alt fjas og tull det er mulig å bruke pengene på.

Ja, men det er jo å kjøpe seg foran i køen. Jeg er garantert psykolog i løpet av 10 dager, men siden jeg ville velge psykolog selv tok det jo litt lengre tid. 

Jeg har jo råd til det, og har det dessuten via jobben. Spørsmålet jeg stiller meg er jo om køene generelt ville vært kortere hvis alle behandlere som jobber privat i dag jobbet i det offentlige. Men det hadde kanskje ikke det offentlige helsevesenet prioritert økonomisk. 

På en annen side mener jeg å ha lidd såpass den siste halvannen måneden at jeg ville gjort meg fortjent til hjelp i det offentlige uansett. Men der kunne jeg jo risikert å få en behandler med divan som snakket om barndommen. Sånn sett er jo helsevesenet i Norge litt rart. Eliten av spesialister og de dårlige jobber i det offentlige. Privat er du i alle fall sikret et minimumsnivå av kompetanse i og med at pasientene er betalende kunder som har et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Ja, men det er jo å kjøpe seg foran i køen. Jeg er garantert psykolog i løpet av 10 dager, men siden jeg ville velge psykolog selv tok det jo litt lengre tid. 

Jeg har jo råd til det, og har det dessuten via jobben. Spørsmålet jeg stiller meg er jo om køene generelt ville vært kortere hvis alle behandlere som jobber privat i dag jobbet i det offentlige. Men det hadde kanskje ikke det offentlige helsevesenet prioritert økonomisk. 

På en annen side mener jeg å ha lidd såpass den siste halvannen måneden at jeg ville gjort meg fortjent til hjelp i det offentlige uansett. Men der kunne jeg jo risikert å få en behandler med divan som snakket om barndommen. Sånn sett er jo helsevesenet i Norge litt rart. Eliten av spesialister og de dårlige jobber i det offentlige. Privat er du i alle fall sikret et minimumsnivå av kompetanse i og med at pasientene er betalende kunder som har et valg.

To kommentarer: Om du bruker dine penger på et privat tilbud, blir det en person mindre i den offentlige køen, så da kommer de som er der også raskere i behandling.

Med den misbalanse som er mellom tilbud og etterspørsel, synes jeg at det ikke er et reelt valg kundene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (På 28.2.2021 den 16.53):

Dette er nok begynnende effekt av Zoloft.

Avhengig av person og dennes evne til realisme, vil angsten for angsten avta når en erfarer at anfallene blir mildere/sjeldnere evt helt forsvinner. Derfor trenger heldigvis ikke alle psykoterapi når panikkanfallene forsvinner.

Hei igjen,

Noen spørsmål. Beklager mye mas fra meg men hjelpen din har vært uvurderlig i denne perioden. 

1. Angsten er redusert, merker jeg. Vanskelig å si hvor mye, men jeg får ikke lengre lange anfall med intens angst uten noen åpenbar grunn (som føltes som en slags biologisk eller kjemisk angst). Jeg får bare mildere og kortere angsttilløp som gir seg i løpet av noen sekunder når det er lenge siden siste dose AP (som jeg også har redusert). Og en viss rastløshet i kroppen. Nå har jeg stått på Zoloft X mg i fire og en halv uke med økning til 1,5X en ukes tid for tre uker siden som jeg gikk tilbake på pga store bivirkninger. Er det realistisk med mer effekt nå av X mg hvis det går mer tid eller er effekten makset ut? 

2. Vil du tro det vil være nødvendig å (selvsagt i samråd med egen lege) øke til 1,5X eller 2X? Jeg brukte på det meste 4X etter din fetter NHD sitt råd, men sto i 7 år på X og hadde god effekt av det. 

3. Ved økning i dose, må jeg gjennom dette helvetet i fire uker på nytt da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg vil tro at maks effekt bør være oppnådd etter ca 8 uker. Så jeg synes du skal fortsette uendret til da.

2. Det har jeg ikke annet svar på enn at det må bedømmes underveis basert på effekt. Men det virker lovende med X så langt.

3. Nei. Det vil komme en liten topp i bv for hver økning, men ikke i nærheten av det du har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupton;  Hva kan en egentlig forvente med helt optimal virkning av SSRI. Kan en si at medisinene fungerer om du av og til har noe murrende angst (som du klarer å tenke rasjonellt over) eller skal en forvente at absolutt alt av angst blir 100% borte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpeful
Duken skrev (5 minutter siden):

Kupton;  Hva kan en egentlig forvente med helt optimal virkning av SSRI. Kan en si at medisinene fungerer om du av og til har noe murrende angst (som du klarer å tenke rasjonellt over) eller skal en forvente at absolutt alt av angst blir 100% borte? 

Man kan overhodet ikke forvente at absolutt all angst blir 100% borte. Men det skjer jo for noen, man kan jo håpe. 

Endret av Håpeful
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (1 time siden):

Kupton;  Hva kan en egentlig forvente med helt optimal virkning av SSRI. Kan en si at medisinene fungerer om du av og til har noe murrende angst (som du klarer å tenke rasjonellt over) eller skal en forvente at absolutt alt av angst blir 100% borte? 

En kan forvente å bli som folk som ikke har angstlidelse/sykdom. Noen av dem kjenner aldri på angst. Andre får av og til kjenninger av angst. Det er naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

En kan forvente å bli som folk som ikke har angstlidelse/sykdom. Noen av dem kjenner aldri på angst. Andre får av og til kjenninger av angst. Det er naturlig.

Takk. Da trenger det ikke bety at medisinene ikke fungerer i det hele tatt om noe små-angst kommer over meg av og til.
Det at tankene har gått fra fullstendig katastrofe tenking der eg til og med var i alarmberedskap når eg sov (klar for fight på nettene)  til ”roligere” er det en typisk virkning av zoloft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duken skrev (59 minutter siden):

Takk. Da trenger det ikke bety at medisinene ikke fungerer i det hele tatt om noe små-angst kommer over meg av og til.
Det at tankene har gått fra fullstendig katastrofe tenking der eg til og med var i alarmberedskap når eg sov (klar for fight på nettene)  til ”roligere” er det en typisk virkning av zoloft?

Jeg må si at jeg kjenner angsten mildere nå. I enkelte perioder merker jeg at jeg puster raskere og kjenner meg engstelig i kroppen. Men det er mildere enn før da jeg fikk regelrette panikktilløp. 

Jeg får ikke lov av legen min til å øke dosen (jeg opplever at kompetansen på medisiner er lav til å være psykiater). Så da antar jeg at dette bør behandles psykologisk. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mer normalt å føle seg som den gamle du var der en hadde litt småbekymringer osv, eller skal en forvente at optimal virkning på ssri gir deg en slik ”gi faen” holdning? Der en ikke bryr seg om en jæ... drit? En skal ikke gå rundt og føle seg ruset om du forstår? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (På 3.3.2021 den 17.09):

Hei igjen,

Noen spørsmål. Beklager mye mas fra meg men hjelpen din har vært uvurderlig i denne perioden. 

1. Angsten er redusert, merker jeg. Vanskelig å si hvor mye, men jeg får ikke lengre lange anfall med intens angst uten noen åpenbar grunn (som føltes som en slags biologisk eller kjemisk angst). Jeg får bare mildere og kortere angsttilløp som gir seg i løpet av noen sekunder når det er lenge siden siste dose AP (som jeg også har redusert). Og en viss rastløshet i kroppen. Nå har jeg stått på Zoloft X mg i fire og en halv uke med økning til 1,5X en ukes tid for tre uker siden som jeg gikk tilbake på pga store bivirkninger. Er det realistisk med mer effekt nå av X mg hvis det går mer tid eller er effekten makset ut? 

2. Vil du tro det vil være nødvendig å (selvsagt i samråd med egen lege) øke til 1,5X eller 2X? Jeg brukte på det meste 4X etter din fetter NHD sitt råd, men sto i 7 år på X og hadde god effekt av det. 

3. Ved økning i dose, må jeg gjennom dette helvetet i fire uker på nytt da? 

Er det ikke urettferdig? Vet om noen som har virkning av SSRI etter bare noen dager, mens andre må vente ukesvis på bedring, og jeg er også en av dem. Vet du noe om hvorfor det er slik?

Anonymkode: 07fa9...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke urettferdig? Vet om noen som har virkning av SSRI etter bare noen dager, mens andre må vente ukesvis på bedring, og jeg er også en av dem. Vet du noe om hvorfor det er slik?

Anonymkode: 07fa9...e21

Rent teknisk skyldes det vel at noen serotoninreseptorer gir angstskapende effekt når de stimuleres av serotonin og disse må nedreguleres i løpet av noen uker (tror jeg?). Så kommer det an på om man har mange eller få slike reseptorer (5-HT2). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det ikke urettferdig?

Du blir skuffet om du forventer at naturen er rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (12 minutter siden):

Du blir skuffet om du forventer at naturen er rettferdig.

Kupton; Når medisinene fungerer optimalt, det er ikke slik at en skal gå rundt å føle seg ”ruset” med en stor gi f... holdning? Er nå på uke 2 etter dosejustering.
Leste også på andre forum at det for noen kan ta så mye som 10 uker før medisine fungerer?

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (20 timer siden):

Rent teknisk skyldes det vel at noen serotoninreseptorer gir angstskapende effekt når de stimuleres av serotonin og disse må nedreguleres i løpet av noen uker (tror jeg?). Så kommer det an på om man har mange eller få slike reseptorer (5-HT2). 

Men antidepressiv effekt også mener jeg? 

Anonymkode: 07fa9...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...