Gå til innhold

Kupton: Er dette effekt av Zoloft?


ISW

Anbefalte innlegg

Duken skrev (6 timer siden):

Kupton; Når medisinene fungerer optimalt, det er ikke slik at en skal gå rundt å føle seg ”ruset” med en stor gi f... holdning? Er nå på uke 2 etter dosejustering.
Leste også på andre forum at det for noen kan ta så mye som 10 uker før medisine fungerer?

takk

Hva mener du med ruset? Nå har ikke jeg prøvd Zoloft da, men har da aldri følt meg ruset av antidepressiva eller andre medikamenter bortsett fra hvis jeg har gått på sterke smertestillende og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (35 minutter siden):

Hva mener du med ruset? Nå har ikke jeg prøvd Zoloft da, men har da aldri følt meg ruset av antidepressiva eller andre medikamenter bortsett fra hvis jeg har gått på sterke smertestillende og slikt. 

At en blir som en skulle gitt faen i alt.. Hadde eg gitt f i alt, hadde eg heller ikke hatt angst som plager meg ved noen episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et ikke vanlig at en gir f. i alt. Men var en fra før litt skjør, lett krenkbar etc, vil SSRI gjøre at en får et bedre fungerende sosialt skall. En blir litt "tøffere" til å tåle motgang og ubehageligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
kupton skrev (På 8.3.2021 den 9.34):

En kan forvente å bli som folk som ikke har angstlidelse/sykdom. Noen av dem kjenner aldri på angst. Andre får av og til kjenninger av angst. Det er naturlig.

Kupton; Hvorfor hjelper ikke zoloft på angst mot angsten?  
Triggeren min tidligere var helseangst/koronasmitte osv, som førte til panikkanfall.. Nå ligger angsten og murrer og det føles som et panikkanfall er rundt hjørnet, eg er redd for angsten, og redd for å få panikkanfall igjen, pga den jæ... angsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, er panikkanfallet biologisk forankret. Det utløses ekstrem angst selv om fare ikke truer. Terskelen for alarm er feilstilt. Akkurat som når røykvarsleren din hyler når du koker egg eller dusjer. SSRI justerer terskelen tilbake til riktig nivå.

Angst for angsten er psykologisk. Panikkanfall/sterk angst er meget ubehagelig, og det er helt naturlig at vi har angst for å få det ubehagelig. All tortur bygger jo på at vi gjør nærmest hva som helst for å slippe å ha det ubehagelig.

Angst for angsten behandles med psykologiske metoder som bla innebærer at vi frykter angsten mindre, at vi lærer oss å mestere den, forkorte den og ta kontroll over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (5 timer siden):

Slik jeg ser det, er panikkanfallet biologisk forankret. Det utløses ekstrem angst selv om fare ikke truer. Terskelen for alarm er feilstilt. Akkurat som når røykvarsleren din hyler når du koker egg eller dusjer. SSRI justerer terskelen tilbake til riktig nivå.

Angst for angsten er psykologisk. Panikkanfall/sterk angst er meget ubehagelig, og det er helt naturlig at vi har angst for å få det ubehagelig. All tortur bygger jo på at vi gjør nærmest hva som helst for å slippe å ha det ubehagelig.

Angst for angsten behandles med psykologiske metoder som bla innebærer at vi frykter angsten mindre, at vi lærer oss å mestere den, forkorte den og ta kontroll over den.

Takk for svar, eg er så redd for medisinene ikke fungerer, har nå vært 3 uker på ny dose. Og for å komme med noe positivt da, så får eg av og til angst, men det varer ikke like lenge, samtidig så tankene ikke spinner helt ut av kontroll. (Kan dette etter din mening være en typisk effekt fra ssri)? 
før medisin oppstart var bare alt et tankekaos med panikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duken skrev (2 timer siden):

Takk for svar, eg er så redd for medisinene ikke fungerer, har nå vært 3 uker på ny dose. Og for å komme med noe positivt da, så får eg av og til angst, men det varer ikke like lenge, samtidig så tankene ikke spinner helt ut av kontroll. (Kan dette etter din mening være en typisk effekt fra ssri)? 
før medisin oppstart var bare alt et tankekaos med panikk. 

Jeg får fra tid til annen (hatt litt i ettermiddag) angst. Men det er verken like intenst eller langvarig som før. Utløsende årsak kan være at jeg tenker på angst eller noen snakker om panikk. Eventuelt et møte på jobb. Men både medisiner og terapi hjelper noe. Nå er det mer en irritasjon enn et veldig stort problem. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (16 timer siden):

Ja, helt klart.

Takk Kupton og ISW for svar.

slik det også er med meg så har eg også lest angst om morgenen, om eg sklir ut fra rutinene er det akkuratt som eg ”sover på meg angst” før eg ble syk, tålte eg veldig mye stress og var ikke styrt av noe på en måte, nå har eg begynt å lytte mer til meg selv, men merker enda om eg tillater meg å stresse meg opp, eller ikke følger rutinene mine, blir også den mentale helsen der etter, er det et normalt forløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (14 timer siden):

Jeg får fra tid til annen (hatt litt i ettermiddag) angst. Men det er verken like intenst eller langvarig som før. Utløsende årsak kan være at jeg tenker på angst eller noen snakker om panikk. Eventuelt et møte på jobb. Men både medisiner og terapi hjelper noe. Nå er det mer en irritasjon enn et veldig stort problem. 

Når på døgnet sliter du mest? Eg sliter mest om morgenen.. Rart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (1 time siden):

Når på døgnet sliter du mest? Eg sliter mest om morgenen.. Rart

Det virker som det er litt tilfeldig. Men jeg tror løsningen for meg må være å ikke bli så fortvilet over å få angst. Det er jo ikke veldig ille og det er det jo ikke for deg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 timer siden):

Det virker som det er litt tilfeldig. Men jeg tror løsningen for meg må være å ikke bli så fortvilet over å få angst. Det er jo ikke veldig ille og det er det jo ikke for deg heller. 

Nei, mye handler jo om å akseptere.. Bare så redd for å miste kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken skrev (1 time siden):

Nei, mye handler jo om å akseptere.. Bare så redd for å miste kontrollen.

Prøv å rette fokus vekk fra angsten din, ikke fokuser på tankene og symptomene i kroppen, prøv heller å være til stede i det du holder på med eller engasjerer deg i. La bare angsten være der, det er helt greit at den er der men du trenger ikke følge med på den. Ikke sett deg et mål om at angsten skal vekk. 

La bekymringstankene bare komme og passere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (8 timer siden):

Prøv å rette fokus vekk fra angsten din, ikke fokuser på tankene og symptomene i kroppen, prøv heller å være til stede i det du holder på med eller engasjerer deg i. La bare angsten være der, det er helt greit at den er der men du trenger ikke følge med på den. Ikke sett deg et mål om at angsten skal vekk. 

La bekymringstankene bare komme og passere.

Takk 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...