Gå til innhold

Dissosiasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

merida skrev (På 6.3.2021 den 11.46):

Vi bodde i et kaldt og gammelt hus, og vi hadde ofte ikke strøm. Jeg kan få slike anfall hvis jeg fryser eller føler meg svært utrygg idag. Jeg tror selv at det har en sammenheng med det jeg har opplevd. 

Anfallene kjentes nesten som UVI, og jeg følte meg skitten - denne skittenheten følte jeg andre kunne se på meg. Fysiske årsaker er utelukket, jeg er grundig utredet for det av urolog og lege - og det ble konkludert med at det var psykisk. 

Kan dette ha vært et dissosiativt symptom? 

 

Jeg tenkte med en gang på en diagnose som kan ligne litt, som er somatoforme lidelser. Den kan også gå under forkortelsen MUPS som står for medisinsk uforklarlige plager og symptomer. Hovedtrekket er nettopp det du beskriver, at en ikke finner noen spesifikk fysisk og medisinsk årsak til plagene eller symptomene som pasienten beskriver og at pasienten selv ofte relaterer det til hva som har forårsaket lidelsen. Den må ikke forveksles med hypokondri (helseangst). Her er for øvrig en artikkel fra Psykologtidsskriftet jeg synes beskriver somatoforme lidelser nokså godt: "Somatiske symptomer uten vesentlig medisinsk forklaring".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...