Gå til innhold

Nasjonal lockdown


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

frosken skrev (11 timer siden):

Leste før i dag at Nakstad påpekte at det ikke var tegn til at hytteturer bidro til økt smitte. Selvsagt under forutsetning av at regler ble fulgt. 

Ja, det er jo en veldig merkelig at hytteturer, av alle ting, er det folk henger seg opp i. Man skulle nesten tro det handler mest om at "Preben" ikke skal slippe unna.

Hvis det handler om smittevern kan man be tilreisende om å ikke oppsøke lokale butikker etc. Det har de gjort i Oppdal og det er forståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grendel skrev (1 time siden):

Ja, det er jo en veldig merkelig at hytteturer, av alle ting, er det folk henger seg opp i. Man skulle nesten tro det handler mest om at "Preben" ikke skal slippe unna.

Hvis det handler om smittevern kan man be tilreisende om å ikke oppsøke lokale butikker etc. Det har de gjort i Oppdal og det er forståelig. 

Ja, men da roper de lokale butikkene opp om at de vil tape viktige inntekter for et lite hyttesamfunn. Jeg har selv sett hvor mye tilreisende turister og hyttefolk har å si for der jeg kommer fra. Da mangedobles innbyggertallet i bygda. Akuttberedskapen, der det kanskje er én ambulanse som blir opptatt i 4-5 timer for transport til nærmeste sykehus tur/retur, var et viktig argument i fjor vår for enkelte husker jeg. Jeg har ikke fått oppdatert meg på denne gangs nyheter. Men det viser jo at det ikke er lett å gjøre alle til lags...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (På 6.3.2021 den 16.49):

Jepp. Men i Norge er det en menneskerett omtrent å eie hytte på fjellet så..... det er jo traumatisk å ikke få reist på fjellet i påsken og spise kvikklunsj og feste i de flotte hyttene om kvelden. 

Og problemet er at altfor mange tenker at hvis alle andre følger smittevernreglene, men jeg kan tillate meg å gjøre et unntak - ja, da blir det en del unntak...

Dropp strengere nasjonale tiltak - Dagens Perspektiv

Jeg tenker at denne artikkelen kanskje har et og annet sant i seg... Jeg har aldri likt Høie som åpenlyst spiller på folks frykt for å få folk til å følge regjeringens anbefalinger og påbud. Jeg tror det på sikt kan straffe seg når samfunnet om en stund skal gjenåpnes. Folk er redde for om det er trygt. Vi så det i fjor sommer og jeg tror vi vil se det igjen. Takket være regjeringens bevisste spill på befolkningens frykt, som også går utover de som i utgangspunktet strever med angst og redsel for sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må i alle fall gjøres når smitten går rett i været som nå. Den ser jeg.

Litt skuffende at Erna har enda en pressekonferanse uten noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Det ser ut som om stramme tiltak i Kristiansand den siste uka har gitt resultater. Nå er det synkende trend.

Rødt nivå på vgs, nærkontakt-karantene og familiekarantene, utbredt bruk av munnbind overalt, stengte treningssentere og stengte spisesteder, og ingen arrangementer  og maks 5 på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 16.24):

Jeg tenker at Andersen som vanlig overdramatiserer. Hun har vært veldig negativt og for ekstremt sterke virkemidler hele tiden, så jeg er ikke overrasket. Men hun er bare én ekspert, mange er uenige med henne.

Jeg tenker at hvis kan nå skal ha lockdown før og etter påske er det idiotisk å åpne opp i påsken.

Anonymkode: 7bf3b...b26

Helt enig om det med at det er idiotisk å åpne opp i påsken om man likevel skal ha lockdown før og etter.. 

Anonymkode: 6521f...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Grendel skrev (9 timer siden):

Noe må i alle fall gjøres når smitten går rett i været som nå. Den ser jeg.

Litt skuffende at Erna har enda en pressekonferanse uten noe konkret.

Jeg ser på de to pressekonferansene som en slags forberedelse til folket. Hun har tenkt å vente til det nærmer seg påske , tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (10 timer siden):

Det ser ut som om stramme tiltak i Kristiansand den siste uka har gitt resultater. Nå er det synkende trend.

Rødt nivå på vgs, nærkontakt-karantene og familiekarantene, utbredt bruk av munnbind overalt, stengte treningssentere og stengte spisesteder, og ingen arrangementer  og maks 5 på besøk.

Stengte spisesteder ja, men stortingsrestauranten er fortsatt åpen.

Byrådet i Oslo kunngjorde 28. februar at alle serveringssteder i hovedstaden må holde stengt på grunn av smittesituasjonen. 

Likevel har politikere, rådgivere og journalister denne uka fått nyte mat sittende til bords i stortingsrestauranten, skriver NTB. Nyhetsbyrået har også observert statsråder ved bordene i lokalet.

Det er forskjell på folk.

Anonymkode: 7bf3b...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På tide med lockdown nå, dette går altfor fort i gal retning. Smittetallet mandag kommer til å bli skrekkelig, det er alltid størst på mandag for da tar de igjen for helgen som går på lavere gir i testingen.

Anonymkode: b3a19...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Glitter skrev (53 minutter siden):

I min by er alt bortsett fra matbutikk, pol og apotek stengt nå. 

Vekommen etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

På tide med lockdown nå, dette går altfor fort i gal retning. Smittetallet mandag kommer til å bli skrekkelig, det er alltid størst på mandag for da tar de igjen for helgen som går på lavere gir i testingen.

Anonymkode: b3a19...881

Det er ikke annet vei utenom enn å stenge skolene, tror jeg. De ville beskytte barn og ungdom , men når det er nettopp der smitten spres, så hjelper det lite med andre tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Vekommen etter :)

Takk! 😁 Men situasjonen her har blitt ganske ille. Er visst "ute av kontroll", og det er uvant for oss da det var vært lite smitte. Personlig går det helt greit. Det går lite ut over min hverdag, men skjønner godt det er kjipt for dere som har fått hverdagen snudd opp ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Glitter skrev (4 minutter siden):

Takk! 😁 Men situasjonen her har blitt ganske ille. Er visst "ute av kontroll", og det er uvant for oss da det var vært lite smitte. Personlig går det helt greit. Det går lite ut over min hverdag, men skjønner godt det er kjipt for dere som har fått hverdagen snudd opp ned. 

Det tar lang tid før man er ordentlig lei :)

I begynnelsen klarte jeg å tenke positivt, men etter å ha gått tusenvis av turer i løpet av året som har gått og ikke lenger klarer å tenke ut nye turruter, det er da mørket begynner å sige inn og i hvert fall jeg ser ikke gleden i å gå tur lenger heller.

Jeg merker at jeg blir deprimert av det. 

Har ei venninne et annet sted i landet som ba meg komme dit, fordi det ikke er corona der og det er jo fristende å rømme. 

Hører om flere og flere som rømmer fra Oslo nå, så da får jo nedstenginga motsatt virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Det tar lang tid før man er ordentlig lei :)

I begynnelsen klarte jeg å tenke positivt, men etter å ha gått tusenvis av turer i løpet av året som har gått og ikke lenger klarer å tenke ut nye turruter, det er da mørket begynner å sige inn og i hvert fall jeg ser ikke gleden i å gå tur lenger heller.

Jeg merker at jeg blir deprimert av det. 

Har ei venninne et annet sted i landet som ba meg komme dit, fordi det ikke er corona der og det er jo fristende å rømme. 

Hører om flere og flere som rømmer fra Oslo nå, så da får jo nedstenginga motsatt virkning.

Uff ja det kan jeg forstå. 

Går du vanligvis på treningssenter eller? Det gjør jo ikke jeg. Drar ut når jeg skal trene og slikt. Så jeg merker jo ikke noe på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Uff ja det kan jeg forstå. 

Går du vanligvis på treningssenter eller? Det gjør jo ikke jeg. Drar ut når jeg skal trene og slikt. Så jeg merker jo ikke noe på det. 

Selv sleit jeg med alvorlig agorafobi i 2-3 år og hver eneste tur ut, selv bare noen meter ut døra var ett mareritt. Ble til slutt bedre og begynte og svømme og trene på treningsstudio, og fikk mye av livskvaliteten tilbake. Er ufør, så dette var alt jeg hadde. Nå begynner de 4 mnd'er med nedstengning å tære på og jeg er redd for fremtiden :(. 

Anonymkode: 01b8e...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Glitter skrev (10 minutter siden):

Uff ja det kan jeg forstå. 

Går du vanligvis på treningssenter eller? Det gjør jo ikke jeg. Drar ut når jeg skal trene og slikt. Så jeg merker jo ikke noe på det. 

Ja, jeg har gått på treningssenter i 30 år :)

Nå har det vært stengt i mange måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I fjor når dette kom hadde jeg svineinfluensaen h1n1 i frisk minne. Der kom det vaksine på 8 måneder. Veldig få døde. Jeg tenkte dette blir verre, men til høsten kommer det nok vaksine. Så kom høsten, så tenkte jeg, att jeg blir vel vaksinert i januar, januar kom og så tenkte jeg påske. Nå tenker jeg sommeren. Lurer på om når vi kan bli vaksinerte.

 

Nå er det skyhøyt R tall, og jeg bor i en bydel med mye smitte. Jeg holder meg inne og bestiller maten hjem. Tar på meg munnbind og bærer de inn og setter de i karantene. Min OCD hjelper på det området, men på andre områder som vasking og grubling tar det helt av. Hver gang det er snakk om schizofreni og covid, blir jeg forvirret og veldig redd. Ignoranse is bliss.

 

Jeg "trøster meg" med att det i min aldersgruppe er det bare 4 dødsfall blandt menn. Der det er registrert 6800 tilfeller i den gruppen menn. Der kommer det da til en risk på 0,5. Så har jeg dette med schizofreni da, der er det Odds Ratio på 2,7 så da blir min risk 0,2.

 

Jeg er egentlig ikke redd for å dø, jeg er redd panikken og den ubehagelige sykdommen. Hvis man skulle få ett ille tilfelle. Jeg har slanket meg 32 kg for å få ned BMI. Jeg går turer i leiligheten min så ofte jeg orker. Livet mitt har vært ok under pandemien men etter jeg fant det med schizofreni har jeg vært livredd. Ikke når jeg regner og leser, men krigstypene som stod i dagens medisin. Og en frustrerende mangel på informasjon på Norsk om dette. Fra faglig sterkt hold. Så nå går det mye i katastrofetenkning. Og jeg er bekymret for familiemedlemmer også. Altså foreldre.

Anonymkode: b3a19...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv sleit jeg med alvorlig agorafobi i 2-3 år og hver eneste tur ut, selv bare noen meter ut døra var ett mareritt. Ble til slutt bedre og begynte og svømme og trene på treningsstudio, og fikk mye av livskvaliteten tilbake. Er ufør, så dette var alt jeg hadde. Nå begynner de 4 mnd'er med nedstengning å tære på og jeg er redd for fremtiden :(. 

Anonymkode: 01b8e...d03

Det høres veldig kjipt ut for deg ja..

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Ja, jeg har gått på treningssenter i 30 år :)

Nå har det vært stengt i mange måneder.

Okei. Ja da merkes det nok en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...