Gå til innhold

Kulturforskjeller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann og jeg har delt økonomi. Dvs vi betaler like mye på alle felles regninger. Vi tjener ulikt. Jeg tjener minst 10 000 kr mindre enn han i måneden. Han bruker såklart sine penger som han vil uten at jeg innblandet meg. Men han vil sjekke hva jeg bruker de gjenstående pengene mine på. Og han truer meg med å gjøre det slutt om jeg ikke klarer å spare hver måned av de. Jeg forsøker på det sterkeste å spare. Derfor blir jeg lei av hans kontrollsjekk av min økonomi. Jeg går ikke i minus og har kontroll. Men det å true med å gjøre det slutt hvis jeg ikke klarer å spare noen tusen hver måned synes jeg er kjipt. Han sier at i hans kultur så bruker de å true med det hvis dama ikke gjør som de vil. 

Hva tenker dere? Har dere det slik ? 

Anonymkode: ebc12...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mann og jeg har delt økonomi. Dvs vi betaler like mye på alle felles regninger. Vi tjener ulikt. Jeg tjener minst 10 000 kr mindre enn han i måneden. Han bruker såklart sine penger som han vil uten at jeg innblandet meg. Men han vil sjekke hva jeg bruker de gjenstående pengene mine på. Og han truer meg med å gjøre det slutt om jeg ikke klarer å spare hver måned av de. Jeg forsøker på det sterkeste å spare. Derfor blir jeg lei av hans kontrollsjekk av min økonomi. Jeg går ikke i minus og har kontroll. Men det å true med å gjøre det slutt hvis jeg ikke klarer å spare noen tusen hver måned synes jeg er kjipt. Han sier at i hans kultur så bruker de å true med det hvis dama ikke gjør som de vil. 

Hva tenker dere? Har dere det slik ? 

Anonymkode: ebc12...cdd

Selvfølgelig har jeg det ikke slik. Det hadde ikke på noen måte vært aktuelt. Kaaaaaanskje dersom jeg hadde vært ekstremt sløsete og ikke hadde hatt fem øre til overs to uker før neste lønn.

Nå har jeg jo aldri skjønt hvorfor du er sammen med denne fyren i utgangspunktet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men han vil sjekke hva jeg bruker de gjenstående pengene mine på.

Med delt økonomi etter den metoden du beskriver, synes jeg ikke han har noe krav på å vite det, så lenge det ikke handler om spillegalskap, overdreven bruk av alkohol eller andre sånne ting som gjelder mer enn bare penger. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og han truer meg med å gjøre det slutt om jeg ikke klarer å spare hver måned av de. Jeg forsøker på det sterkeste å spare.

Siden han vet hva pengene dine går til, har han vel da noen gode, konkrete forslag til hvordan du skal få det til? Det er ikke forbudt å gå nær null før lønning hvis man tjener lite. Er poenget hans at alle burde klare å innrette forbruket sitt slik at det blir penger til overs, eller at han ikke liker enkelte ting du pleier å bruke penger på? Har dere et felles sparemål?

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han sier at i hans kultur så bruker de å true med det hvis dama ikke gjør som de vil. 

Du skjønner jo at dette ikke stemmer og bare er en unnskyldning - det finnes selvstendige kvinner med egen økonomi i alle land. Han får skaffe seg en dame med en "kulturbakgrunn" som synes det er greit, da. Skal han bo i Norge, kan han ikke forlange å få praktisere dårlige sider ved "kulturen" han kommer fra. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Laban i alt hun skriver, og har i tillegg et forslag til sparing som jeg syns du kan legge fram for samboeren din:

Innfør skjevfordeling av innskudd til felleskonto med utgangspunkt i inntekt. La oss si at han tjener 40.000 og du tjener 20.000 pr mnd. Med skjevfordeling skal han da betale det dobbelte til felleskontoen. Tjener han 40.000 og du 30.000, skal du betale 25% mindre enn han osv.

Differansen mellom det du betaler til felleskontoen per i dag (feks 15.000) og det du betaler etter en skjevfordeling (feks 10.000) trekkes automatisk fra kontoen din og settes på fondskonto i ditt navn. Dette blir da din sparing, som jeg for så vidt er enig med han i at du bør ha.

Tilslutt sier du at eventuelt innsyn på hverandres konto skal begge veier, dvs at enten har begge innsyn på begges konti, ellers har ingen innsyn på hverandres konto.

For å lage litt humor kan du evt foreslå at du får innsyn på hans konto, men at han ikke får innsyn på din, for det er vanlig i bygda du kommer fra... :P 

Og til det siste spørsmålet ditt - nei, sånn har jeg det ikke, og sånn ville jeg aldri gått med på å ha det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Selvfølgelig har jeg det ikke slik. Det hadde ikke på noen måte vært aktuelt. Kaaaaaanskje dersom jeg hadde vært ekstremt sløsete og ikke hadde hatt fem øre til overs to uker før neste lønn.

Nå har jeg jo aldri skjønt hvorfor du er sammen med denne fyren i utgangspunktet da...

Jeg tjener ca 15 000- 16 000 i måneden. Jeg betaler min del av alle regninger. Sitter ikke igjen med mye penger. Siden vi har hver vår økonomi så regnet jeg med at jeg kunne bruke pengene på det som jeg mener er fornuftig. Jeg prøver å spare mest mulig. Går ikke i minus. Men det er ikke lett å spare flere mye. Jeg får mye jobbing om sommeren,  og da klarer jeg å spare mye. Sparer av feriepenger og tilgode beløp på skatten. Det bruker jeg til buffer om det kommer uforutsette utgifter som tannlege osv. 

Han har 2 biler, og båt. Jeg har aldri blandet meg inn i det. Siden han blander seg inn i min økonomi så begynte jeg da å kommentere hvor mye penger han bruker og hvor unødvendig det er å ha 2 biler. Han kommenterte at det er i kulturen hans normalt at det er mannen som ser på hva man bruker penger på  ikke omvendt. Og at kulturen hans er anderledes enn norsk. En kamerat av han er også sammen med en norsk dame, og han sa at norske damen er mer vanskelig. Men jeg tror kulturen må være noe de skylder på, og at det ikke er faktum. 

Anonymkode: ebc12...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han kommenterte at det er i kulturen hans normalt at det er mannen som ser på hva man bruker penger på  ikke omvendt. Og at kulturen hans er anderledes enn norsk. En kamerat av han er også sammen med en norsk dame, og han sa at norske damen er mer vanskelig. Men jeg tror kulturen må være noe de skylder på, og at det ikke er faktum. 

Anonymkode: ebc12...cdd

Det har han sikkert rett i, men har han tenkt på at i din kultur er det ikke sånn? Er det kun hans kultur som skal telle? For deg og vår kultur er det helt normalt at kvinnen selv har kontroll på sin økonomi. Om han ikke takler det så får han finne seg en dame som godtar det da.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 time siden):

Med delt økonomi etter den metoden du beskriver, synes jeg ikke han har noe krav på å vite det, så lenge det ikke handler om spillegalskap, overdreven bruk av alkohol eller andre sånne ting som gjelder mer enn bare penger. 

Siden han vet hva pengene dine går til, har han vel da noen gode, konkrete forslag til hvordan du skal få det til? Det er ikke forbudt å gå nær null før lønning hvis man tjener lite. Er poenget hans at alle burde klare å innrette forbruket sitt slik at det blir penger til overs, eller at han ikke liker enkelte ting du pleier å bruke penger på? Har dere et felles sparemål?

Du skjønner jo at dette ikke stemmer og bare er en unnskyldning - det finnes selvstendige kvinner med egen økonomi i alle land. Han får skaffe seg en dame med en "kulturbakgrunn" som synes det er greit, da. Skal han bo i Norge, kan han ikke forlange å få praktisere dårlige sider ved "kulturen" han kommer fra. 

Jeg klarer ikke å tro at alle fra hans land praktiserer en mannsdominerende kultur. Tror det er en unnskyldning.  

Anonymkode: ebc12...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (10 minutter siden):

Det har han sikkert rett i, men har han tenkt på at i din kultur er det ikke sånn? Er det kun hans kultur som skal telle? For deg og vår kultur er det helt normalt at kvinnen selv har kontroll på sin økonomi. Om han ikke takler det så får han finne seg en dame som godtar det da.

Kan det være så stor forskjell på kulturer i Europa i moderne tid?  

Jeg har sagt til han at han må stole på at jeg er ansvarlig og har kontroll over min egen økonomi. Jeg sa til han at om han ikke takler dette så får han finne en annen dame som passer bedre for han. 

Anonymkode: ebc12...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være så stor forskjell på kulturer i Europa i moderne tid?  

Jeg har sagt til han at han må stole på at jeg er ansvarlig og har kontroll over min egen økonomi. Jeg sa til han at om han ikke takler dette så får han finne en annen dame som passer bedre for han. 

Anonymkode: ebc12...cdd

Jeg vet ikke, men i hans familie er det kanskje sånn? Hvis han er oppvokst med dette og er vant til at det er sånn så er det jo sånn han tror det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Han kommenterte at det er i kulturen hans normalt at det er mannen som ser på hva man bruker penger på  ikke omvendt. Og at kulturen hans er anderledes enn norsk. En kamerat av han er også sammen med en norsk dame, og han sa at norske damen er mer vanskelig. Men jeg tror kulturen må være noe de skylder på, og at det ikke er faktum. 

Det kan godt hende at han har vokst opp med at ting er / var sånn for flertallet. Men "kulturen" er ikke noe som er ensartet over et helt land og ikke kan ha endret seg siden han var gutt. Da jeg var barn, var det uvanlig at mødre jobbet mens barna var små (min egen mor gjorde riktignok det). Men menn på min alder, hvorav de fleste vokste opp med hjemmeværende mor, aksepterer nå at mødre jobber og tjener penger. Verden går framover, og det følger rettigheter med plikter.  

Det er ikke å være vanskelig eller unormal å bestemme over penger man selv har tjent. Heller ikke å ha meninger om hva man prioriterer å bruke penger på, når man bor sammen. Da tenker jeg på de store tingene - om man skal bytte bil, eie eller leie bolig, velge å kjøpe hytte framfor å bruke penger på reiser, osv. Det er ikke kjønnsbestemt, 50-tallet er historie. 

Hvorfor er han så opptatt av at du skal spare det lille som blir igjen når du har bidratt til fellesutgiftene? Det er opplagt at det er han som burde ha penger igjen til sparekontoen, ikke du. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mann og jeg har delt økonomi. Dvs vi betaler like mye på alle felles regninger. Vi tjener ulikt. Jeg tjener minst 10 000 kr mindre enn han i måneden. Han bruker såklart sine penger som han vil uten at jeg innblandet meg. Men han vil sjekke hva jeg bruker de gjenstående pengene mine på. Og han truer meg med å gjøre det slutt om jeg ikke klarer å spare hver måned av de. Jeg forsøker på det sterkeste å spare. Derfor blir jeg lei av hans kontrollsjekk av min økonomi. Jeg går ikke i minus og har kontroll. Men det å true med å gjøre det slutt hvis jeg ikke klarer å spare noen tusen hver måned synes jeg er kjipt. Han sier at i hans kultur så bruker de å true med det hvis dama ikke gjør som de vil. 

Hva tenker dere? Har dere det slik ? 

Anonymkode: ebc12...cdd

Dere har ikke delt økonomi, dere har separat økonomi, men deler på regninger.

 

Er man samboere eller gift er det ganske vanlig at man yter etter evne, dvs. den som tjener mest betaler også mest av felles utgifter. Hos oss ordner vi det på den måten at alle regninger og andre utgifter betales fra en felles konto, som vi setter inn et fast og litt ulikt beløp hver måned; den som tjener mest setter inn mest.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og han truer meg med å gjøre det slutt om jeg ikke klarer å spare hver måned av de. J ...

Anonymkode: ebc12...cdd

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 Han sier at i hans kultur så bruker de å true med det hvis dama ikke gjør som de vil.  ...

 

 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Han kommenterte at det er i kulturen hans normalt at det er mannen som ser på hva man bruker penger på  ikke omvendt. Og at kulturen hans er anderledes enn norsk. En kamerat av han er også sammen med en norsk dame, og han sa at norske damen er mer vanskelig. 

 

 

Om kulturen hans skal være rådende for hvordan dere skal ha det: Jeg tipper at i hans kultur er en stor andel av kvinnene hjemmeværende og tjener ikke penger i det hele tatt. Mannen må dermed betale alt av utgifter. Kanskje du skal foreslå dét? ;) 

 

Seriøst: Les hva du selv skriver, ønsker du virkelig å være i et slikt forhold? Hva gir det deg egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at det er mange kvinner som lider under sin ektemannen med kultur som begrunnelse. Kvinner kan være ille de også og ødelegge en manns liv, men det er i mange tilfeller av andre årsaker med andre begrunnelser.

Men ja, støtter opp om det som sies om at her i den norske kulturen får ikke menn behandle damene sine slik - ikke om forholdet er tenkt å vare.

Oppfordrer deg til å sette opp på et ark for deg selv, to kolonner, der du i den ene kolonnen skriver ned fordeler med å være i forholdet med ham og i den andre kolonnen ulempene. Og basert på dette, tenker igjennom om dette er noe du ønsker å bruke mange år av fremtiden og resten av ditt liv på... Vi alle lever dette livet bare en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (9 timer siden):

I vår kultur blir menn dumpet hvis de behandler dama så dårlig.

Forklarte han at det ville være helt normalt at jeg  dumper han ifølge vår kultur. Jeg sa at jeg ikke orket dette mer. Han kan være sur og vanskelig nesten hele dagen på våre felles fridager. Og det er vanskelig. Jeg blir sliten og trist av det. Da beklaget han seg. Og sa at han vet at han er vanskelig å leve sammen med av og til. 

Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Tenker at det er mange kvinner som lider under sin ektemannen med kultur som begrunnelse. Kvinner kan være ille de også og ødelegge en manns liv, men det er i mange tilfeller av andre årsaker med andre begrunnelser.

Men ja, støtter opp om det som sies om at her i den norske kulturen får ikke menn behandle damene sine slik - ikke om forholdet er tenkt å vare.

Oppfordrer deg til å sette opp på et ark for deg selv, to kolonner, der du i den ene kolonnen skriver ned fordeler med å være i forholdet med ham og i den andre kolonnen ulempene. Og basert på dette, tenker igjennom om dette er noe du ønsker å bruke mange år av fremtiden og resten av ditt liv på... Vi alle lever dette livet bare en gang...

Han bruker ofte kultur som begrunnelse. Men jeg vet ikke om det er noe han bare bruker. Jeg er blitt kjent med mange mennesker fra hans land. Ja jeg merker vel noen forskjeller på oss og de. Mennene kan være litt mer dominerende i måten de snakker på. Men det kan være litt varierende der og. Noen av dem virker mindre dominerende enn andre. Så tror det ikke nødvendigvis er bare kultur. Men tror det er lett å skylde på kultur. 

Anonymkode: ebc12...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Tenker at det er mange kvinner som lider under sin ektemannen med kultur som begrunnelse. Kvinner kan være ille de også og ødelegge en manns liv, men det er i mange tilfeller av andre årsaker med andre begrunnelser.

Men ja, støtter opp om det som sies om at her i den norske kulturen får ikke menn behandle damene sine slik - ikke om forholdet er tenkt å vare.

Oppfordrer deg til å sette opp på et ark for deg selv, to kolonner, der du i den ene kolonnen skriver ned fordeler med å være i forholdet med ham og i den andre kolonnen ulempene. Og basert på dette, tenker igjennom om dette er noe du ønsker å bruke mange år av fremtiden og resten av ditt liv på... Vi alle lever dette livet bare en gang...

Men skal gjøre som du sier. Skal sette opp et ark , og tenke gjennom situasjonen .  Livet er for kort til å gå rundt å føle seg mye stresset og trist i et forhold. Han har gode sider og. Men iblant kan situasjonen være ganske så kjip og vanskelig. Takk for ideen. 

Anonymkode: ebc12...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han bruker ofte kultur som begrunnelse. Men jeg vet ikke om det er noe han bare bruker. Jeg er blitt kjent med mange mennesker fra hans land. Ja jeg merker vel noen forskjeller på oss og de. Mennene kan være litt mer dominerende i måten de snakker på. Men det kan være litt varierende der og. Noen av dem virker mindre dominerende enn andre. Så tror det ikke nødvendigvis er bare kultur. Men tror det er lett å skylde på kultur. 

Anonymkode: ebc12...cdd

Det er slike forskjeller på norske menn også, noen er veldig dominerende og vil være overhodet i familien, andre vil være likestilt med sin partner på de fleste områder, mens atter andre gjerne vil at partneren skal være den dominerende og trives med det. Å skylde på kulturen når han er fra Europa i 2021 blir litt for enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Forklarte han at det ville være helt normalt at jeg  dumper han ifølge vår kultur. Jeg sa at jeg ikke orket dette mer. Han kan være sur og vanskelig nesten hele dagen på våre felles fridager. Og det er vanskelig. Jeg blir sliten og trist av det. Da beklaget han seg. Og sa at han vet at han er vanskelig å leve sammen med av og til. 

Han bruker ofte kultur som begrunnelse. Men jeg vet ikke om det er noe han bare bruker. Jeg er blitt kjent med mange mennesker fra hans land. Ja jeg merker vel noen forskjeller på oss og de. Mennene kan være litt mer dominerende i måten de snakker på. Men det kan være litt varierende der og. Noen av dem virker mindre dominerende enn andre. Så tror det ikke nødvendigvis er bare kultur. Men tror det er lett å skylde på kultur. 

Anonymkode: ebc12...cdd

Tøft gjort at du faktisk sa det😅

Det var på sin plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...