Gå til innhold

3 uker uten kjøkken - trenger råd&tips


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Endelig - etter maaaaaaaaange år med vurderinger og planer som har blitt kastet frem og forkastet, så skal vi renovere kjøkkenet 🙂

Det betyr imidlertid 3 uker med fullstendig kaos, og 3 uker uten kjøkken. Vi kommer til å bo 3-4 personer her i denne perioden, med unntak av deler av påska - da reiser vi bort. Men har dere noen råd og tips til hvordan en kan holde kaoset på et minimum?

Vi kan jo ikke ha komfyr eller oppvaskmaskin. Vi kan bruke kjøleskap, vannkoker og mikrobølgeovn - må sette det på et soverom da Skal pusse opp stua og, så det kan ikke stå der. Hva slags mat lager en da, når en ikke ha komfyr? Hjelp - dette blir jo litt stress da 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere tilgang på fryser?

Det første som slo meg, var havregrøt, diverse frokostblandinger, brødskiver med pålegg, knekkebrød m.m., så frokost, lunsj og ev. kveldsmat er nok ikke det vanskeligste, men verre med middag...

Der tror jeg andre får bidra mer enn meg :)

Men om du har tilgang til fryser, er det jo mye som kan lages på forhånd og tas opp og varmes i mikro bl.a. av middag og til nøds gjærbakst. I nøden spiser fanden fluer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Eva Sofie skrev (Akkurat nå):

Har dere tilgang på fryser?

Det første som slo meg, var havregrøt, diverse frokostblandinger, brødskiver med pålegg, knekkebrød m.m., så frokost, lunsj og ev. kveldsmat er nok ikke det vanskeligste, men verre med middag...

Der tror jeg andre får bidra mer enn meg :)

Men om du har tilgang til fryser, er det jo mye som kan lages på forhånd og tas opp og varmes i mikro bl.a. av middag og til nøds gjærbakst. I nøden spiser fanden fluer...

Ja, vi har en diiiiiger fryseboks. Det var lurt, å lage ferdig en del middager som vi kan varme i mikroen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Fionys skrev (1 minutt siden):

Anskaff deg en airfryer, man kan lage mye forskjellig i den.

Nei, jeg skal ikke kjøpe inn flere ting/kjøkkenmaskiner før jeg har innstallert nytt kjøkken og ser hvordan det blir der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Ja, vi har en diiiiiger fryseboks. Det var lurt, å lage ferdig en del middager som vi kan varme i mikroen 🙂

Av min erfaring er det som ikke inneholder potet og pasta best til å fryses ned, men det er en smakssak tror jeg. På meg virker det som om potetene tåler fryseprosessen dårlig og pastaen blir overbehandlet når den blir varmet opp i mikroen enda en gang. Lasagne går greit og f.eks. gratenger (uten pasta) er supert. Supper fungerer utmerket og det samme med en rekke gryter og gjerne inkl. ris. Wok synes jeg ikke blir bra da grønnsakene blir vasne. Og selvsagt pizza, pizzasnurrer, ost- og skinkehorn og all annen gjærbakst som ikke er middagsrelatert.

Jeg har selv fryst ned middag/middagsrester for å planlegge til tider jeg er i dårligere form og det har fungert utmerket i nå minst 8-10 år. Noen vil protestere når jeg foreslår å varme gjærbakst i mikro, og det er ikke det foretrukne, men som sagt i nøden...

Og utvalget på butikken som bare er å putte i mikro i noen minutter og deretter er det klart til severing blir jo større og større år for år, men det har ikke jeg oversikt over. Eneste jeg bruker der i blant, og som er god, er risgrøten fra Fjordland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tre uker går fort, men det er et styr mens det står på. 

Ville vurdert å kjøpe en frittstående kokeplate. IKEA har induksjon  til 500 kroner. Kan være grei til andre anledninger også, og greit om større mengder mat skal varmes, du lager suppe eller andre retter som lages i en gryte. 

Ellers funker jo Fjordland og annen ferdigmat som varmes i mikroen greit for en periode. 

Vi hadde oppvaskmaskinen stående på kjøkkengulvet i stort sett hele ombyggingsperioden. Sjekk om det er mulig, det gjør alt litt enklere. 

Anonymkode: 31f47...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Endelig - etter maaaaaaaaange år med vurderinger og planer som har blitt kastet frem og forkastet, så skal vi renovere kjøkkenet 🙂

Det betyr imidlertid 3 uker med fullstendig kaos, og 3 uker uten kjøkken. Vi kommer til å bo 3-4 personer her i denne perioden, med unntak av deler av påska - da reiser vi bort. Men har dere noen råd og tips til hvordan en kan holde kaoset på et minimum?

Vi kan jo ikke ha komfyr eller oppvaskmaskin. Vi kan bruke kjøleskap, vannkoker og mikrobølgeovn - må sette det på et soverom da Skal pusse opp stua og, så det kan ikke stå der. Hva slags mat lager en da, når en ikke ha komfyr? Hjelp - dette blir jo litt stress da 😮 

Så gøy!!! Lag opp gryteretter og supper og putt i fryseren - varmes enkelt i microen. Fjordland og Toro og flere andre produsenter har mengder med ferdigretter som kan varmes i micro, blir nok litt kostbart til 4 stk hver dag, men noen dager kan det være en løsning? Dere får spise mye brødtmat, knekkebrød og salater disse ukene og glede dere ekstra til at kjøkkenet blir ferdig så dere kan lage masse deilig varmmat igjen! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (1 time siden):

Endelig - etter maaaaaaaaange år med vurderinger og planer som har blitt kastet frem og forkastet, så skal vi renovere kjøkkenet 🙂

Det betyr imidlertid 3 uker med fullstendig kaos, og 3 uker uten kjøkken. Vi kommer til å bo 3-4 personer her i denne perioden, med unntak av deler av påska - da reiser vi bort. Men har dere noen råd og tips til hvordan en kan holde kaoset på et minimum?

Vi kan jo ikke ha komfyr eller oppvaskmaskin. Vi kan bruke kjøleskap, vannkoker og mikrobølgeovn - må sette det på et soverom da Skal pusse opp stua og, så det kan ikke stå der. Hva slags mat lager en da, når en ikke ha komfyr? Hjelp - dette blir jo litt stress da 😮 

Microovn er genialt i slike tilfeller. Den fikser biffen!  Og i blant for litt luksus så er jo take away eller foodora ikke så dumme å ha :D 

Anonymkode: f78de...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Endelig - etter maaaaaaaaange år med vurderinger og planer som har blitt kastet frem og forkastet, så skal vi renovere kjøkkenet 🙂

Det betyr imidlertid 3 uker med fullstendig kaos, og 3 uker uten kjøkken. Vi kommer til å bo 3-4 personer her i denne perioden, med unntak av deler av påska - da reiser vi bort. Men har dere noen råd og tips til hvordan en kan holde kaoset på et minimum?

Vi kan jo ikke ha komfyr eller oppvaskmaskin. Vi kan bruke kjøleskap, vannkoker og mikrobølgeovn - må sette det på et soverom da Skal pusse opp stua og, så det kan ikke stå der. Hva slags mat lager en da, når en ikke ha komfyr? Hjelp - dette blir jo litt stress da 😮 

Da kjøper man ferdige middagsretter, som f.eks. Fjordland, og varmer i mikro. Noen retter finnes i familiestørrelse, andre er porsjonspakninger. Alle kan velge det de vil spise:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
frosken skrev (1 minutt siden):

Da kjøper man ferdige middagsretter, som f.eks. Fjordland, og varmer i mikro. Noen retter finnes i familiestørrelse, andre er porsjonspakninger. Alle kan velge det de vil spise:-)

Ja, det blir vel til det 🙂 Håper også at vi kan bli invitert på middag til noen (men da må smitten gå ytterligere ned - heldigvis er tendensen god her). Og så kan vi jo ta frem grillen - det kom jeg på i stad 🙂

Og så må jeg kjøpe ei balje 😮 Må jo vaske opp for hånd... Eller forresten, min mor har sikkert et pent utvalg av baljer jeg kan låne, kjenner jeg henne rett 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 timer siden):

Vi kan bruke kjøleskap, vannkoker og mikrobølgeovn

Da er det ikke noe problem, så lenge dere ikke inviterer til selskap. Hvis du leser på pakningene i butikken, er det mye som kan varmes i mikroen. 

Blir dere lei, får man bestilt nesten hva som helst i våre dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, foodora? Take away? Papptallerkner, bestikk. 
Knekkebrød og tubeost, syltetøy etc som kan stå på verandaen? 
Kjøpe med posesalat og kylling osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier - lag på forhånd, frys ned og varm i micro. Hurtigris og fersk pasta kan også varmes i mircro. Spe på med brød, knekkebrød og pålegg til andre måltid, og bestill pizza når dere ikke har annet for hånden :) 

Man kommer ikke fra at det blir noen kjeler og kjøkkenredskap å vaske i balje, men kjøp papptallerkener og plastbestikk og legg fram en sprittusj dere kan merke kopper og glass med slik at de kan brukes hele dagen. Det er pandemi ja - men dette vil ikke medføre økt smitterisiko. Derimot vil det spare dere for ekstra arbeid med oppvask som dere ikke trenger. 

Jeg ville ellers unngått å ha micro/matlaging på rom der noen skal sover for enhver pris. Det blir tung luft som henger så gæli i når man lager varmmat. Jeg ville faktisk heller hatt ting i gangen framfor på et soverom som var i bruk. 

Masse lykke til - jeg skal pusse opp bad til sommeren, og gruer meg allerede til å ikke ha tilgang til toalett, vask og dusj 😕 men ikke så mye at jeg ikke gleder meg til å ta i bruk et nytt og lekkert bad etterpå :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly
Kayia skrev (9 minutter siden):

Jeg ville ellers unngått å ha micro/matlaging på rom der noen skal sover for enhver pris. Det blir tung luft som henger så gæli i når man lager varmmat. Jeg ville faktisk heller hatt ting i gangen framfor på et soverom som var i bruk. 

Helt enig! Da ville jeg heller tatt i bruk badet, tror jeg. Der er det tilgang til vann og forhåpentligvis luftemuligheter. Eller et vaskerom, hvis man er så heldig å ha det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://allematpriser.no/tilbud/europris%3Aproduct%3A185274/  

Den billigste kokeplaten i Europris koster 199.- kr.  Med kokeplate, mikrobølgeovn og vannkoker lager du gode måltider.  Jeg har pusset opp kjøkken to ganger og det gikk fint.  Jeg har også bodd i en utenlandsk storby i en del måneder, i en kjeller.  Jeg tror jeg hadde dobbel kokeplate, mikro ovn og toaster ovn.  Jeg hadde en del gjester i denne kjelleren, men da spiste vi mest på restauranter.  Jeg brukte også en del engangsglass og slikt, spesielt da jeg hadde gjester.  Jeg vasket opp på badet.

Tre uker er ingenting😄

Anonymkode: e7861...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Vi spiste micromat og brukte engangs tallerken og bestikk da vi pusset opp kjøkkenet, gikk greit det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

https://allematpriser.no/tilbud/europris%3Aproduct%3A185274/  

Den billigste kokeplaten i Europris koster 199.- kr.  Med kokeplate, mikrobølgeovn og vannkoker lager du gode måltider.  Jeg har pusset opp kjøkken to ganger og det gikk fint.  Jeg har også bodd i en utenlandsk storby i en del måneder, i en kjeller.  Jeg tror jeg hadde dobbel kokeplate, mikro ovn og toaster ovn.  Jeg hadde en del gjester i denne kjelleren, men da spiste vi mest på restauranter.  Jeg brukte også en del engangsglass og slikt, spesielt da jeg hadde gjester.  Jeg vasket opp på badet.

Tre uker er ingenting😄

Anonymkode: e7861...b5e

Ei på jobben har en hybelkomfyr vi kan få låne, så da blir det jo luksus 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...