Gå til innhold

Hva tenker du om at Oslo vil stenge tannlegen, men fortsatt ha polet åpent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Rar prioritering. Hvor mange blir smittet hos tannlegen med de kraftige smitteverstiltakene de har innført? Det neste blir vel at de skal stenge ned fastlegene også.

Anonymkode: c8038...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rar prioritering. Hvor mange blir smittet hos tannlegen med de kraftige smitteverstiltakene de har innført? Det neste blir vel at de skal stenge ned fastlegene også.

Anonymkode: c8038...b0e

Jeg tror ikke det vil hjelpe. Jeg tror ikke noe hjelper før skolene stenges og grensene selvfølgelig.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

stenge ned fastlegene også.

Fastlegen min har digitale konsultasjoner når det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legene/tannlege får skrive ut sprit på blå resept siden polet er den viktigste samfunnsinstitusjonen virker det som.
Har selv kroniske smerter og når mest sannsynlige alt av 1 til 1 behandling blir stengt ned i neste uke (ihvertfall Oslo) så får jeg heller bli alkoholiker og pillenarkoman så lenge dette står på :(. Får heller satse på avrusing senere.  

Anonymkode: b1240...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det er kontroll ved inngangene til vinmonopolet, man må sprite seg, og holde avstand. Når man ikke får sprit i butikk, så er det logisk att polet holder åpent. Det er mange alkoholikere, og det kan faktisk være farlig å brå slutte hvis man er beinhard alkis. Så jeg ser ikke noen grunn til å stenge polet. Det er ikke noe mer smittsomt å gå på polet, enn å gå på butikken. For ordens skyld har jeg selv ikke vært på polet etter 12 mars.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen sammenheng mellom åpne/stengte tannleger og pol, det er ikke slik at hvert sted/institusjon vurderes opp mot hverandre. Hvert sted vurderes konkret, og det er ikke funnet særlig stor smittefare på polet. Jeg synes det er betenkelig hvordan noen trekker inn moral og synes det er feil at polet skal være oppe i en sådan stund. Smittefare er det viktigste, men det har vel også ørlite å si at folk skal ha mulighet til å kose seg med noe, når all moro og hygge ellers er umulig. 
 

Men aller viktigst er kanskje at de fleste regler bestemmes lokalt, og det blir meningsløst å stenge polet i Oslo når det medfører kø med desto større smittefare i nabokommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (4 minutter siden):

Det er ingen sammenheng mellom åpne/stengte tannleger og pol, det er ikke slik at hvert sted/institusjon vurderes opp mot hverandre. Hvert sted vurderes konkret, og det er ikke funnet særlig stor smittefare på polet. Jeg synes det er betenkelig hvordan noen trekker inn moral og synes det er feil at polet skal være oppe i en sådan stund. Smittefare er det viktigste, men det har vel også ørlite å si at folk skal ha mulighet til å kose seg med noe, når all moro og hygge ellers er umulig. 
 

Men aller viktigst er kanskje at de fleste regler bestemmes lokalt, og det blir meningsløst å stenge polet i Oslo når det medfører kø med desto større smittefare i nabokommuner.

Kunne jo benyttet denne muligheten til å bli kvitt vinmonopolet og åpnet opp for salg i vanlig matbutikker slik det er i andre siviliserte land :) 

Anonymkode: b1240...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kunne jo benyttet denne muligheten til å bli kvitt vinmonopolet og åpnet opp for salg i vanlig matbutikker slik det er i andre siviliserte land :) 

Anonymkode: b1240...080

Jeg er gladiator Vinmonopolet og utvalget og ekspertisen der :).

 

Når det er sagt hadde det vært kjekt om man kunne plukke med seg en pappvin og andre enkle viner fra matbutikken i tillegg.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (40 minutter siden):

Det er ingen sammenheng mellom åpne/stengte tannleger og pol, det er ikke slik at hvert sted/institusjon vurderes opp mot hverandre. Hvert sted vurderes konkret, og det er ikke funnet særlig stor smittefare på polet. Jeg synes det er betenkelig hvordan noen trekker inn moral og synes det er feil at polet skal være oppe i en sådan stund. Smittefare er det viktigste, men det har vel også ørlite å si at folk skal ha mulighet til å kose seg med noe, når all moro og hygge ellers er umulig. 
 

Men aller viktigst er kanskje at de fleste regler bestemmes lokalt, og det blir meningsløst å stenge polet i Oslo når det medfører kø med desto større smittefare i nabokommuner.

Ja, kanskje det til og med hjelper mot tannpine. Litt sprit gjør susen 😂😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Men nå vil de stenge skoler og barnehager. Endelig tiltak som vil treffe. Det var på tide.Trist, men nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Rar prioritering. Hvor mange blir smittet hos tannlegen med de kraftige smitteverstiltakene de har innført? Det neste blir vel at de skal stenge ned fastlegene også.

Anonymkode: c8038...b0e

Tja.., det virker jo rart, men det har nok sine grunner.

Tviler på folk strømmer til de nærmeste åpne tannlegekontorer og gjør dem overoppfyllte om ordinere timer blir avlyst. Regner med de har åpent for helt akutte tilfeller (Antagelser. Jeg har ikke fått med meg saken 🙈)

Og så var det noe med mennesker med avhengighet/misbruk, det kan være farlig å gå direkte fra stort inntak til totalavhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundrer meg over at frisører kan være åpne.  Må folk klippe seg midt under en krise hvor vi ikke skal møte andre hvis det kan unngås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dorthe skrev (3 minutter siden):

Jeg forundrer meg over at frisører kan være åpne.  Må folk klippe seg midt under en krise hvor vi ikke skal møte andre hvis det kan unngås?

Så fremt det ikke er påvist at folk blir smittet hos frisørene, så er det ingen grunn til å stenge de. mener jeg. De frisørene jeg kjenner til kjører utrolig strenge smitteregimer - litt ala tannleger omtrent - så de må gjerne få forbli åpne etter min oppfatning. Jeg synes det er viktig at man stenger ned det som har effekt - der det trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (4 minutter siden):

Jeg forundrer meg over at frisører kan være åpne.  Må folk klippe seg midt under en krise hvor vi ikke skal møte andre hvis det kan unngås?

Har også stusset litt over det. Men regner med at en del av grunnen er at man har så god kontroll med hvem som er der/har vært der, og at man sånn sett kan spore smitte enkelt. Antakelig har man få kjente smittetilfeller fra frisørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Rar prioritering. Hvor mange blir smittet hos tannlegen med de kraftige smitteverstiltakene de har innført? Det neste blir vel at de skal stenge ned fastlegene også.

Anonymkode: c8038...b0e

Jeg synes de bør stenge skolene i Oslo frem til påske. Det er grunn til å håpe på en betydelig effekt som følge av dette, i motsetning til mer tullete tiltak som nedstengning av tannleger. Var et en elev på VGS som skrev et debattinnlegg for noen dager siden om at vedkommende i løpet av en skoledag var sammen med 150 elever pga ulike valgfag. Siden man nå ser en stor smittespredning blant barn og unge, så tror jeg dette er det eneste tiltaket som vil kunne ha betydelig effekt.. Mulig at det bør differensieres litt fra bydel til bydel dersom smittespredningen er svært ulik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Dorthe skrev (31 minutter siden):

Jeg forundrer meg over at frisører kan være åpne.  Må folk klippe seg midt under en krise hvor vi ikke skal møte andre hvis det kan unngås?

Sist jeg var hos frisøren fortalte hun meg om at de har hatt noe smitte i salongen. De var gode på smittevern der, men det kan jo endres nå med det muterte viruset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (7 minutter siden):

Jeg synes de bør stenge skolene i Oslo frem til påske. Det er grunn til å håpe på en betydelig effekt som følge av dette, i motsetning til mer tullete tiltak som nedstengning av tannleger. Var et en elev på VGS som skrev et debattinnlegg for noen dager siden om at vedkommende i løpet av en skoledag var sammen med 150 elever pga ulike valgfag. Siden man nå ser en stor smittespredning blant barn og unge, så tror jeg dette er det eneste tiltaket som vil kunne ha betydelig effekt.. Mulig at det bør differensieres litt fra bydel til bydel dersom smittespredningen er svært ulik. 

Dette innlegget leste jeg osgå. Hvis skolene stenges nå, tror jeg det endelig vil begynne hjelpe.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stenger man nødvendig helsehjelp som tannlege og fysioterapeut kan det ikke være fordi det skjer så mye smitte der, men for å begrense den sosiale mobiliteten ytterligere.  Jo mindre det er å "finne på" utenom eget hjem, jo færre turer ut av eget hjem tar vi kanskje.    At de er like så redde for reisen til og fra behandling som de er for selve behandlingen?

Anonymkode: 3711c...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Stenger man nødvendig helsehjelp som tannlege og fysioterapeut kan det ikke være fordi det skjer så mye smitte der, men for å begrense den sosiale mobiliteten ytterligere.  Jo mindre det er å "finne på" utenom eget hjem, jo færre turer ut av eget hjem tar vi kanskje.    At de er like så redde for reisen til og fra behandling som de er for selve behandlingen?

Anonymkode: 3711c...1bf

Man kan jo ikke stenge tannleger. Det sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...