Gå til innhold

Mange med autisme og asperger har hjemmehjelp som hjelper til med å rydde og vaske, og vaske klær osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvile kriterier ligger til grunn, hvordan ordner man det og hva koster det i egenkapital?

Anonymkode: 93973...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mulig man kan søke kommunen om det? Vil tro det gjelder om man har dårlig boevne eller av diverse grunner ikke klarer å ta vare på seg selv. En venninne av meg har støttekontakt som kommer og hjelper henne å rydde og for å minne på at hun må dusje og skifte klær.

Anonymkode: a7991...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hjemmehjelp som jeg betaler selv.   Jeg er i full jobb og har ingen problemer med å vaske selv, men synes dette er deilig.  Jeg har råd til det.  Hvor grensen går til å betale det selv og ikke gjøre det gidder jeg ikke spekulere i.

Anonymkode: 901f5...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har hjemmehjelp som jeg betaler selv.   Jeg er i full jobb og har ingen problemer med å vaske selv, men synes dette er deilig.  Jeg har råd til det.  Hvor grensen går til å betale det selv og ikke gjøre det gidder jeg ikke spekulere i.

Anonymkode: 901f5...dc5

Da har du vel ikke hjemmehjelp, men privatkjøpt vaskehjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må betale og man betaler etter inntekt.

Hjemmehjelp/ praktisk bistand

 

 

 

 

 

< 2 G kr 210* kr 210*
2G - 3G kr 260 kr 650
3G - 4G kr 260 kr 1 300
4G - 5G kr 324 kr 1 620
> 5G kr 422 kr 2 110
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (19 minutter siden):

Da har du vel ikke hjemmehjelp, men privatkjøpt vaskehjelp? 

Ja jeg har privat vaskehjelp, men jeg hadde søkt om betaling hvis jeg hadde sjanse for det.  Jeg har ikke autisme, asperger eller noe lignende så det er ikke aktuelt å søke om noen dispensasjon til jeg etv. blir gammel.

Anonymkode: 901f5...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Dorthe skrev (3 minutter siden):

Alle må betale og man betaler etter inntekt.

Hjemmehjelp/ praktisk bistand

 

 

 

 

 

< 2 G kr 210* kr 210*
2G - 3G kr 260 kr 650
3G - 4G kr 260 kr 1 300
4G - 5G kr 324 kr 1 620
> 5G kr 422 kr 2 110

Kan jeg da søke når jeg blir gammel?

Anonymkode: 901f5...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (19 timer siden):

Da har du vel ikke hjemmehjelp, men privatkjøpt vaskehjelp? 

Jeg har privat kjøpt hjemmehjelp.

Anonymkode: 901f5...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har privat kjøpt hjemmehjelp.

Anonymkode: 901f5...dc5

Så fint. :) Fint at muligheten er der for de som trenger det, men ikke får det innvilget fra kommunen (om det er derfor du har det da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 22.56):

Mulig man kan søke kommunen om det? Vil tro det gjelder om man har dårlig boevne eller av diverse grunner ikke klarer å ta vare på seg selv. En venninne av meg har støttekontakt som kommer og hjelper henne å rydde og for å minne på at hun må dusje og skifte klær.

Anonymkode: a7991...d1b

Er det en venninne? Høres jo lite oppegående ut hvis hun må bli minnet på å dusje og ikke minst bytte klær? Glemmer hun det eller gidder hun bare ikke?

Anonymkode: ad08b...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det en venninne? Høres jo lite oppegående ut hvis hun må bli minnet på å dusje og ikke minst bytte klær? Glemmer hun det eller gidder hun bare ikke?

Anonymkode: ad08b...864

Jeg tror rett og slett ikke hun skjønner når hun skal skifte klær og når hun lukter uten at andre rundt sier ifra. 

Anonymkode: a7991...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tror rett og slett ikke hun skjønner når hun skal skifte klær og når hun lukter uten at andre rundt sier ifra. 

Anonymkode: a7991...d1b

Det høres mer ut som pu enn aspergers.

Anonymkode: 7c3cc...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det høres mer ut som pu enn aspergers.

Anonymkode: 7c3cc...fa8

Ja føler mange blander diagnoser her. Eller lar være å utdype. Svært mange med Asberger/autisme har pu i tillegg, (uten å stigmatisere), men det er lettere å bare si Asberger enn psykisk utviklingshemmet.

Anonymkode: e1579...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja føler mange blander diagnoser her. Eller lar være å utdype. Svært mange med Asberger/autisme har pu i tillegg, (uten å stigmatisere), men det er lettere å bare si Asberger enn psykisk utviklingshemmet.

Anonymkode: e1579...15a

Asperger (dog ikke autisme) utelukker psykisk utviklingshemming.

Anonymkode: 7c3cc...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja føler mange blander diagnoser her. Eller lar være å utdype. Svært mange med Asberger/autisme har pu i tillegg, (uten å stigmatisere), men det er lettere å bare si Asberger enn psykisk utviklingshemmet.

Anonymkode: e1579...15a

Det bør man jo ikke gjøre da det er en vesentlig forskjell.

Anonymkode: ad08b...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det høres mer ut som pu enn aspergers.

Anonymkode: 7c3cc...fa8

Hun er ikke psykisk utviklingshemmet. Jeg kjenner henne fra videregående og hun var veldig sterk faglig ( typ kun5+ i alle fag) og intelligent på sine interesseområder, men sliter veldig sosialt og med egenpleie. Om det er selve Aspergeren eller om det er noen andre ting i bakgrunn som depresjoner og andre tilleggsplager som gjør at hun ofte glemmer å dusje, skifte klær og bruke deo vet jeg ikke. Jeg vet hun har endel traumer siden hun ble mishandlet i oppveksten så kanskje det er det som ligger bak.

Anonymkode: a7991...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 5.13):

Asperger (dog ikke autisme) utelukker psykisk utviklingshemming.

Anonymkode: 7c3cc...fa8

Asperger er innenfor autisme spekteret, og vil mest sannsynelig bli kalt noe som "mild autisme" i fremtiden isteden for asperger. det er allerede gjort i noen land. Så det blir feil å si at Asperger ikke er autisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henji skrev (8 minutter siden):

Asperger er innenfor autisme spekteret, og vil mest sannsynelig bli kalt noe som "mild autisme" i fremtiden isteden for asperger. det er allerede gjort i noen land. Så det blir feil å si at Asperger ikke er autisme

Joda, men foreløpig er Asperger syndrom i bruk, og den diagnosen utelukker psykisk utviklingshemning da et kritere er normal til høy IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (På 2021-7-25 den 21.58):

Joda, men foreløpig er Asperger syndrom i bruk, og den diagnosen utelukker psykisk utviklingshemning da et kritere er normal til høy IQ.

Kun på folkemunne.  Fagfolk snakker ikke om Asperger lenger.

Anonymkode: 901f5...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...