Gå til innhold

Mange med autisme og asperger har hjemmehjelp som hjelper til med å rydde og vaske, og vaske klær osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kun på folkemunne.  Fagfolk snakker ikke om Asperger lenger.

Anonymkode: 901f5...dc5

Så vidt jeg vet har vel ikke AS blitt tatt ut av diagnosesystemet ennå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
Glitter skrev (3 minutter siden):

Så vidt jeg vet har vel ikke AS blitt tatt ut av diagnosesystemet ennå? 

Vet ikke, men de bruker det om meg i psykiatrien og jeg fikk den diagnosen i 2019. Så jo, den blir brukt. 
Men har så negative assosiasjoner til det navnet nå. Hørte det i ett sett en periode når jeg slet. På en skole jeg gikk og på en jobb jeg fikk. «Har du Aspergers?» «du ligner veldig på sånn Asperger syndrom» «har du tenkt over om du har dette Asperger syndromet?» Asperger Asperger! Og så irriterer det meg når folk sier AspergerSh! Altså, Aspergers. Er det med s til slutt eller kan de ikke bare si Asperger? Ble ikke bedre av at jeg leste på et annet forum at noen skrev «assburger». Broren min sa det for mange år siden da diagnosen ble nevnt for første gang. «Så flaut et navn. Folk kommer til å si AssBurger til oss. Og oversette det til norsk så blir det rumpe burger» 

bedre med Asd da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (7 timer siden):

Vet ikke, men de bruker det om meg i psykiatrien og jeg fikk den diagnosen i 2019. Så jo, den blir brukt. 
Men har så negative assosiasjoner til det navnet nå. Hørte det i ett sett en periode når jeg slet. På en skole jeg gikk og på en jobb jeg fikk. «Har du Aspergers?» «du ligner veldig på sånn Asperger syndrom» «har du tenkt over om du har dette Asperger syndromet?» Asperger Asperger! Og så irriterer det meg når folk sier AspergerSh! Altså, Aspergers. Er det med s til slutt eller kan de ikke bare si Asperger? Ble ikke bedre av at jeg leste på et annet forum at noen skrev «assburger». Broren min sa det for mange år siden da diagnosen ble nevnt for første gang. «Så flaut et navn. Folk kommer til å si AssBurger til oss. Og oversette det til norsk så blir det rumpe burger» 

bedre med Asd da. 

Jeg har lest mye om dette tidligere, og det jeg har funnet ut er at den eneste grunnen til at vi i norge ikke har byttet til ASD er fordi i norge bruker vi dsm-4 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders). Men det har kommet en ny versjon dsm-5. I denne nye versjonen blir asperger ikke brukt lenger, og blir byttet ut med mild ASD. Denne versjonen er ikke oversatt til norsk enda, så vi bruker dsm-4 frem til dsm-5 blir oversatt. altså er det bare ett tidsspørsmål

(Jeg tror ihvertfall det er riktig navn på det, men uansett så venter vi på en oversettning av noe sånt, så det er bare ett tidsspørsmål)

Endret av Henji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henji skrev (17 timer siden):

Jeg har lest mye om dette tidligere, og det jeg har funnet ut er at den eneste grunnen til at vi i norge ikke har byttet til ASD er fordi i norge bruker vi dsm-4 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders). Men det har kommet en ny versjon dsm-5. I denne nye versjonen blir asperger ikke brukt lenger, og blir byttet ut med mild ASD. Denne versjonen er ikke oversatt til norsk enda, så vi bruker dsm-4 frem til dsm-5 blir oversatt. altså er det bare ett tidsspørsmål

(Jeg tror ihvertfall det er riktig navn på det, men uansett så venter vi på en oversettning av noe sånt, så det er bare ett tidsspørsmål)

Vi bruker ICD-10 i Norge, og det er i ICD-11 at AS går ut. Og den er ikke oversatt på norsk ennå som du sier. I ICD-11 kommer også kompleks PTSD inn i diagnosesystemet. Men denne endringen har det vært snakk om lenge, så det kan ta sin tid. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (22 minutter siden):

Vi bruker ICD-10 i Norge, og det er i ICD-11 at AS går ut. Og den er ikke oversatt på norsk ennå som du sier. I ICD-11 kommer også kompleks PTSD inn i diagnosesystemet. Men denne endringen har det vært snakk om lenge, så det kan ta sin tid. 

Ja jeg leste om det for en stund siden så jeg husket ikke navnet så jeg søkte bare raskt opp det jeg fant, så var derfor jeg la til at jeg ikke var sikker på om det var riktig navn 😅 Takk for oppklaringen 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

«Hva er din diagnose da?» Når du blir kjent med nye i fremtiden. Det skal settes diagnose på ALT! Det kommer jo flere versjoner av alt også. Jeg er sikker på at dette ikke er heldig. Alle tror jo de er syke snart fordi terskelen blir så lav for å få diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...