Gå til innhold

Hvordan takle at psykologen gir så lite respons i terapien ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir så stressa av psykologen som gir så lite tilbakemelding. Hvis jeg ikke snakker blir det helt stille. Og noen ganger spør jeg om hans mening og han begynner å stotrer og kremte og det ser ut som om han leiter etter ordene.  Jeg kvier meg meg sånn til neste time fordi jeg er helt tom, jeg har ikke noe å si. Ordene sitter fast i halsen når jeg treffer denne psykologen, føler meg ille berørt. Kunne like godt ha vært hjemme å snakket med min mann, han er også litt taus og fjern når jeg skal fortelle noe. Føler at jeg utleverer livet mitt til en som bare sitter og ser på det, som en kikker. Opplever en veldig skamfølelse i forhold til denne litt eldre stille psykologen. Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: bebc8...a7a

Fortsetter under...

Kan det ha noe med retningen innenfor psykoterapi som psykologen praktiserer? Det finnes ulike teorier om hvilken psykoterapi som fungerer best på ulike problemer og utfordringer. Kanskje går du ikke til den som kan hjelpe deg best med dine problemer?

Da jeg gikk til psykolog i mine yngre dager hadde jeg først en psykolog som praktiserte sånn du beskriver. Aner ikke hvilken retning han representerte, men jeg fant ut ganske raskt at det ikke funket for meg. Han satt bare og lyttet og kom sjeldent eller aldri med noen tilbakemeldinger på ting jeg fortalte, og foreslo sjeldent eller aldri ting jeg kunne gjøre for å få det bedre. Husker at jeg fikk følelsen av at jeg like godt kunne gå ut i skogen og snakke til et tre, siden det hadde vært lik respons. Jeg byttet til en som praktiserte kognitiv terapi, og det funket best for meg.

I min terapi kan det være jeg som blir taus i flere minutter av gangen så det er terapeuten som må spørre meg til sist. Men jeg måtte helt ærlig smile litt av beskrivelsen din, TS, du hadde en litt morsom vinkling på en frustrerende situasjon for deg. Men støtter de som foreslår at du kan forsøke å ta det opp med ham. Selv tror jeg personlig jeg ville være litt nysgjerrig bak tanken med terapiformen og hva den er best egnet til o.l. uten å angripe terapeuten som person, og tatt det derifra. Først tenkte jeg at han virket som en ung og uerfaren/usikker terapeut, men du sier jo at han er godt voksen og jeg antar i utgangspunktet at han har en del erfaring. Det er i slike sammenhenger lite formålstjenlig å angripe personen i første omgang da det vil føre til at han går i forsvarsposisjon fremfor mer å forklare tanken bak terapiformen.

Annonse

Du har tydeligvis kommet til en Hmmmm-psykolog som prøver en slags psykodynamisk terapi på deg. Ta det opp med han og få klare avtaler på hvordan terapien skal være. Hva han forventer av deg, og hva du kan forvente av han.

AnonymBruker
kupton skrev (5 timer siden):

Du har tydeligvis kommet til en Hmmmm-psykolog som prøver en slags psykodynamisk terapi på deg. Ta det opp med han og få klare avtaler på hvordan terapien skal være. Hva han forventer av deg, og hva du kan forvente av han.

Akkurat det lurte jeg på. Jeg skrev en liste over av hva jeg vil med terapien og leste det opp. Han begynte å stresse litt da.  Er det galt å forvente noe av en psykolog hvis det ikke passer med psykologens metoder?. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det galt å forvente noe av en psykolog hvis det ikke passer med psykologens metoder?

Nei. Tvert i mot så er det lov å forvente svært mye av en som skal hjelpe syke mennesker.

AnonymBruker
kupton skrev (18 minutter siden):

Nei. Tvert i mot så er det lov å forvente svært mye av en som skal hjelpe syke mennesker.

Tusen takk. Dette var viktig for meg å høre. Jeg har alltid vært mest opptatt av å leve opp til psykologens forventninger men nå er det akkurat som jeg har fått nok. Jeg må ha noen resultater nå ,ikke bare fylle timeboken til en behandler. Det handler om livet mitt og familien mine holder på å miste meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...