Gå til innhold

Beroligende intravenøst

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kupton skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på årsaken til behandlingen.

Jeg skulle nettopp til å svare det samme. Jeg fikk Midazolam under gastroskopi og selvsagt må man da faste ;) Men ved et annet tilfelle fikk jeg smertestillende i.v. under et stort sårskift for mange, mange år siden, men da er det ikke behov for fasting.

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker

Jeg skal ta MR av

kupton skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på årsaken til behandlingen.

Ja, beklager nevnte ikke det. Jeg skal bare ta MR av hodet og rygg. Har ekstremt klaustrofobi og må ligge der i over en time.

Jeg er er satt opp på en narkosedag, men jeg vil bare ha beroligende intravenøst, som jeg har fått før på et annet sykehus. Da var det mer akutt, men husker ikke om jeg måtte faste. Men det står i brev at jeg må faste, men da går de ut ifra at jeg skal ta narkose.

Anonymkode: 80b50...d31

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, beklager nevnte ikke det. Jeg skal bare ta MR av hodet og rygg. Har ekstremt klaustrofobi og må ligge der i over en time.

Jeg er er satt opp på en narkosedag, men jeg vil bare ha beroligende intravenøst, som jeg har fått før på et annet sykehus. Da var det mer akutt, men husker ikke om jeg måtte faste. Men det står i brev at jeg må faste, men da går de ut ifra at jeg skal ta narkose.

Det kan også være et standardbrev du har fått utsendt. Når jeg skal gjøre et enkelt lite inngrep, gjort av en uroterapeut i løpet av 20 minutter, står det alltid i innkalingen at jeg må ha med meg komplett oppdatert medisinliste. Jeg tror en del sykehus hadde vært tjent med å ansette noen som konkret arbeider med å utforme brev. Hørte på Språksnakk her om dagen at en har beregnet at det offentlige byråkratiet (husker ikke om det var helsetjenesten) kunne spare inn mer enn 90 årsverk dersom de hadde gjort språket sitt klarere rettet mot befolkningen, fordi folk forstår ikke det de får i posten. Man sitter igjen som et spørsmålstegn. Det er nå et 3-årig studium ved UiO som har blitt svært populært som ensrettet går ut på klarspråk (søk begrepet opp).

Men, over til spørsmålet ditt. Jeg vet ikke hvor kraftig sedering/beroligende du har behov for. Om det holder med Valium/Stesolid-lignende, som gir god avslapning, men da jeg fikk Midazolam, har den som effekt at du samarbeider med helsepersonell, men i de fleste tilfeller kan du selv ikke huske noe av undersøkelsen (amnesi). I min epikrise fra gastroskopi har legen skrevet at jeg samarbeidet fint etter medisinering, men jeg husker det som om jeg sov, men trolig avar jeg også godt beroliget, men hadde evne til å kommunisere. MR av hodet innebærer i stor grad, de gangene jeg har tatt det, at en bare skal ligge mest mulig stille i den tiden prosedyren foregår og maskinen bråker en del mens ulike bildeserier tas. Men du har mulighet til å trykke på en ballong for å kommunisere at dette blir uutholdelig til radiologen (eller var det radiograf tro?) :) Jeg kan ikke det der helt... Du får også tilbud om å høre på musikk i øreklokker samt at personellet snakker til deg.

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal ta MR av

Men, fortell om dine behov og din redsel og at du er utrygg. Det har du jo allerede gjort siden du får tilbud om beroligende, men i tillegg burde du være tydelig på at du ønsker at ting skal gjøres slik at du føler deg trygg. F.eks. for min del er det alltid en trygghet at helsepersonellet forteller hva de gjør og hvorfor slik at ingenting kommer overraskende på, men jeg vet at andre igjen føler dette som en belastning og mer stressende faktor. Der er vi ulike. Kommunikasjon og åpenhet er (nesten) alltid nøkkel for å få til et godt samarbeid. Jo mer helsepersonellet vet om deg og dine behov, jo mer kan de tilrettelegge for at du skal få en god opplevelse - og det er i alles interesser. Det kan også være i enkelte tilfeller en fordel å ha en uttalelse fra terapeut e.l. om ditt behov for ivaretakelse under medisinske prosedyrer - noen helsepersonell retter seg lettere etter når det kommer fra en person med en faglig tittel enn deg som pasient med diagnose dessverre.

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger man å faste før man skal ta beroligende intravenøst?  

Det beste er å ringe sykehuset, da får du avklart om du trenger å faste, avklart dersom det er misforståelse om du skal ha narkose eller kun beroligende IV som du ønsker. Så er alle på samme linje på undersøkelsedagen.

Sånn generelt har jeg ikke fastet ved beroligende IV ved undersøkelser, men samtidig har jeg fastet slik at de raskt kunne legge meg i narkose dersom det ikke var nok med beroligende/smertestillende under undersøkelser.

Så ring, så er du sikker. 

Lykke til, håper det går så greit som det kan og ikke blir for belastende. 

AnonymBruker

Jeg har ringt sykehuset flere ganger angående dette. Når når jeg spør radiologisk så sier de at jeg skal ringe nevrologisk, siden det er de som har bestilt MR, og når jeg snakker med nevrologisk så sier de at jeg skal snakke med radiologisk. Til og med nevrologen min kan ikke svare på dette. Helt håpløst!

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg har ringt sykehuset flere ganger angående dette. Når når jeg spør radiologisk så sier de at jeg skal ringe nevrologisk, siden det er de som har bestilt MR, og når jeg snakker med nevrologisk så sier de at jeg skal snakke med radiologisk. Til og med nevrologen min kan ikke svare på dette. Helt håpløst!

Dessverre er jeg ikke overrasket 🙄 

Skulle jo tro at det var en fordel at du trenger mindre opplegg enn hva som er satt opp og at du kunne få skikkelig svar.

Jeg fikk fastlegen min til å sende forespørsel til sykehuset en gang med spm om hvordan jeg skulle forholde meg, kan det være en mulighet? 
Har også hatt hell med å sende elektronisk melding på Helsenorge til den avd som satt opp timen (men også uhell med at planen ikke ble gjennomført 😅) Usikker på om alle helseforetak bruker elektronisk melding og journal på helsenorge eller om det fremdeles bare er noen?

Det er ganske utrolig at det ofte skjer at ingen vil ta ansvar. Har ofte brukt enormt med tid og energi på å avklare i utgangspunktet enkle ting.

Drømmeautomat

Det kan være ubehagelig å faste, men det er heller ikke verdens undergang. Jeg var i en lignende situasjon, der jeg skulle ha et mindre inngrep på sykehuset og trodde jeg ikke trengte å faste. Fikk likevel beskjed om å gjøre det i brev fra sykehuset. Ringte dem, men fikk ikke noe klart svar og beskjed om å gjøre det som sto i brevet. Da jeg kom på sykehuset viste det seg at legen ville ha full narkose. Ulike leger kan velge å gjøre ting på ulike måter. De fleste klarer fint å faste 24 timer.

AnonymBruker
Shira! skrev (1 time siden):

Dessverre er jeg ikke overrasket 🙄 

Skulle jo tro at det var en fordel at du trenger mindre opplegg enn hva som er satt opp og at du kunne få skikkelig svar.

Jeg fikk fastlegen min til å sende forespørsel til sykehuset en gang med spm om hvordan jeg skulle forholde meg, kan det være en mulighet? 
Har også hatt hell med å sende elektronisk melding på Helsenorge til den avd som satt opp timen (men også uhell med at planen ikke ble gjennomført 😅) Usikker på om alle helseforetak bruker elektronisk melding og journal på helsenorge eller om det fremdeles bare er noen?

Det er ganske utrolig at det ofte skjer at ingen vil ta ansvar. Har ofte brukt enormt med tid og energi på å avklare i utgangspunktet enkle ting.

Helt enig med deg, enkle ting som man bare skal ha et svar på er veldig vanskelig på sykehus. Er også overrasket over hvor dårlig kommunikasjon det er mellom avdelinger. Godt tips å få legen til å finne det ut, men nå skal jeg i trommelen i morgen tidlig. Men skal ta det med meg, for det blir vel kanskje en neste gang med "kompliserte" enkle spørsmål😅

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Det kan være ubehagelig å faste, men det er heller ikke verdens undergang. Jeg var i en lignende situasjon, der jeg skulle ha et mindre inngrep på sykehuset og trodde jeg ikke trengte å faste. Fikk likevel beskjed om å gjøre det i brev fra sykehuset. Ringte dem, men fikk ikke noe klart svar og beskjed om å gjøre det som sto i brevet. Da jeg kom på sykehuset viste det seg at legen ville ha full narkose. Ulike leger kan velge å gjøre ting på ulike måter. De fleste klarer fint å faste 24 timer.

Faste på mat går fint, det er heller pepsi maxen det blir vanskelig å holde seg unna😂

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Helt enig med deg, enkle ting som man bare skal ha et svar på er veldig vanskelig på sykehus. Er også overrasket over hvor dårlig kommunikasjon det er mellom avdelinger. Godt tips å få legen til å finne det ut, men nå skal jeg i trommelen i morgen tidlig. Men skal ta det med meg, for det blir vel kanskje en neste gang med "kompliserte" enkle spørsmål😅

Manglende kommunikasjon  mellom avdelinger kunne jeg skrevet lange lange innlegg om 😅 

Da hadde jeg fastet, for sikkerhets skyld. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...