Gå til innhold

Er du misunnelig på de som har råd til hytte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor alene og vedlikehold er ikke min business.  Å ha hytte alene er ikke attraktivt i mine øyne.  Jeg tar til takke når jeg blir invitert til en hytte en gang i blant og det holder i massevis for meg.  Noen jeg kjenner leier hytte på åremål, men det frister ikke meg heller.  Jeg har ikke bil lenger og savner det ikke.

Jeg er veldig urban og vil helst være i byen.  Jeg savner bylivet nå når alt er stengt ned, og hvis jeg ikke reiser ut av landet (i normale tilstander) så liker jeg å ha hjemmeferie hvor jeg går på kino, konserter, utstillinger og restauranter.

Jeg har nok penger for meg selv og ser ingen grunn til å misunne noen.  Jeg har aldri regnet på om jeg har råd til en hytte.

Anonymkode: b72b6...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv hytte, men kan godt forstå at mange prioriterer annerledes. I det store og hele er det jo litt meningsløst å ha en eiendom som blir så lite brukt som de fleste hytter. Et kostnadssluk er det også, tror mange hytteeiere velger å la være på å regne på hva hvert døgn der egentlig koster. Vedlikehold skal en også passe på. En kunne reise på dyre utenlandsturer hvert eneste år for pengene det totalt koster.
 

Tror det fremover vil bli mer vanlig å velge bort hytte for heller å leie ved behov. Delingsøkonomi i praksis.
 

Når det er sagt gir det en helt egen frihetsfølelse å ha et sted man vet man kan reise til når som helst uten noen form for planlegging. Trenger ikke pakke en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2021 den 21.06):

Ikke mange fattigfranser på trygd som har hytte tror jeg.

Anonymkode: fdca5...696

Nei ellers takk, er bare styr å eie så mye. Hadde båt før, aldri igjen. Er nok styr med bil. Skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av det materielle og status så til de grader at de blir deppa og hysteriske uten. Skjønner heller ikke at folk må ha så mange venner og mange unger også. Det holder med et fåtall og kvalitet er viktigst. Skjønner ikke at folk liker å slite seg ihjel og bare leve i stress.

og forresten, hvorfor nevner du trygdede? Det er vel mest de lavtlønnede som klager og er bittre fordi de er for late til å bytte jobb og ta seg utdanning. Slutt å hat på trygdede.

Anonymkode: cf17e...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei ellers takk, er bare styr å eie så mye. Hadde båt før, aldri igjen. Er nok styr med bil. Skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av det materielle og status så til de grader at de blir deppa og hysteriske uten. Skjønner heller ikke at folk må ha så mange venner og mange unger også. Det holder med et fåtall og kvalitet er viktigst. Skjønner ikke at folk liker å slite seg ihjel og bare leve i stress.

og forresten, hvorfor nevner du trygdede? Det er vel mest de lavtlønnede som klager og er bittre fordi de er for late til å bytte jobb og ta seg utdanning. Slutt å hat på trygdede.

Anonymkode: cf17e...283

Nå hater du på de lavtlønnede. Noen må også ta disse jobbene .

Anonymkode: fdca5...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 26.3.2021 den 10.52):

Jeg ser at interessen for hytte eksploderer for tiden og at prisene går rett i været.

Litt overraskende at det skjer akkurat nå med tanke på hvor mye kjeft hyttefolk får. Samtidig så er det nok en større trend med "flyskam" og at man skal feriere i Norge.

Pandemien har litt med internasjonal reising å gjøre også, og ikke bare hyttebesøk.

På tide å slippe taket nå snart, eller? Du skriver "....hvor mye kjeft hyttefolk får." Men i et annet svar, viser det seg at du snakker om hvor mye kjeft hyttefolk fikk, for et år siden! Du virker ganske snurt, eller såret kanskje, over denne hyttesituasjonen i fjor. Jeg kan fortelle deg såpass at hyttekommunene hadde sine grunner. Ikke at man skal true folk med livet, men det var vel heller unntaket også. Én persons uttalelse. Skal du straffe hele bygde-Norge for én persons upassende utsagn? Du virker også helt blottet for evnen til å forstå hvordan hyttefolket oppførte seg. Det blir litt som med nicklusheletida. "Jeg er snill og grei, følger alle regler, gjør aldri noe galt, derfor er alle hyttefolk snille og greie og gjør aldri noe galt". Men sånn er det altså ikke. Det gikk en del trusler begge veier. Og jeg som tilhører samme sykehus som mange av hyttekommunene, forstår at kapasiteten der, langt i fra er den samme som i Oslo. Det er heller ikke flust med ambulanser. Så hvis én må desinfiseres i tre timer, kan det få store konsekvenser. Når da hele by-Norge bestemmer seg for å ha hyttekontor, helt i starten av en pandemi hvor alt vi vet er at helsevesenet rundt om i andre land kollapser, da blir det faktisk reell krise ute på bygda. Når 3000 innbyggere, over natta blir 30000 innbyggere før de har rukket ta høyde for noen pandemi, da lukter det problemer lang vei. 

Når det i tillegg ble vist så lite respekt for dette av ganske mange, helt til den grad at heimevernet måtte blandes inn, syns du virkelig det er rart at de som bor midt oppi det reagerer? Tenk om Oslo plutselig skulle gått fra 600.000 innbyggere til 6.000.000 innbyggere, i starten av en pandemi. Forholdet blir det samme. Jeg forstår at du fortsatt ikke har forstått situasjonen og det er helt greit, men det er kanskje på tide å innse at ingen hater hyttefolk. Det er korona folk hater og det problemet hadde vært mindre dersom folk ikke hadde reist så mye både hit og dit. Aller minst til utlandet, så klart, men ingen grunn til å spre det rundt i landet heller. På tide å legge bitterheten bak seg. Hvor lenge skal man gå og dvele over en konflikt som var for et år siden? Spesielt nå, mens det står hytter stappet fulle med Oslo-ungdom i en nesten smittefri kommune, som sender ut melding på Jodel om noen vil være med på fest. 

Pust med magen, ingen hater verken deg eller hytta di 😊 Du kan fint dra dit med god samvittighet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg prioritert annerledes, kunne jeg nok hatt råd til en hytte. Ikke på Geilo akkurat, men det er heller ikke særlig interessant. Jeg kunne bodd i ei hytte dersom den lå øde nok. Men både hus og hytte er lite aktuelt uansett. Hele fjor sommer gikk jo med til å male hus. Og jeg er fortsatt ikke ferdig. 

Jeg skulle selvfølgelig gjerne hatt så mye at jeg aldri hadde behøvd å tenke på penger, men jeg tror jeg uansett hadde fått den noe ubehagelige følelsen som jeg får dersom jeg har kjøpt noe dyrt. Jeg blir veldig stressa, for dyre ting kan man ikke bare legge bort fordi man fant ut at man ikke likte det likevel. Også blir jeg veldig redd for å ødelegge noe som er dyrt. Jeg er litt for "flink" til å ødelegge ting. 

Men jeg trenger ikke hytte for jeg har to telt 😁

Endret av Trine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine skrev (21 minutter siden):

På tide å slippe taket nå snart, eller? Du skriver "....hvor mye kjeft hyttefolk får." Men i et annet svar, viser det seg at du snakker om hvor mye kjeft hyttefolk fikk, for et år siden! Du virker ganske snurt, eller såret kanskje, over denne hyttesituasjonen i fjor. Jeg kan fortelle deg såpass at hyttekommunene hadde sine grunner. Ikke at man skal true folk med livet, men det var vel heller unntaket også. Én persons uttalelse. Skal du straffe hele bygde-Norge for én persons upassende utsagn? Du virker også helt blottet for evnen til å forstå hvordan hyttefolket oppførte seg. Det blir litt som med nicklusheletida. "Jeg er snill og grei, følger alle regler, gjør aldri noe galt, derfor er alle hyttefolk snille og greie og gjør aldri noe galt". Men sånn er det altså ikke. Det gikk en del trusler begge veier. Og jeg som tilhører samme sykehus som mange av hyttekommunene, forstår at kapasiteten der, langt i fra er den samme som i Oslo. Det er heller ikke flust med ambulanser. Så hvis én må desinfiseres i tre timer, kan det få store konsekvenser. Når da hele by-Norge bestemmer seg for å ha hyttekontor, helt i starten av en pandemi hvor alt vi vet er at helsevesenet rundt om i andre land kollapser, da blir det faktisk reell krise ute på bygda. Når 3000 innbyggere, over natta blir 30000 innbyggere før de har rukket ta høyde for noen pandemi, da lukter det problemer lang vei. 

Når det i tillegg ble vist så lite respekt for dette av ganske mange, helt til den grad at heimevernet måtte blandes inn, syns du virkelig det er rart at de som bor midt oppi det reagerer? Tenk om Oslo plutselig skulle gått fra 600.000 innbyggere til 6.000.000 innbyggere, i starten av en pandemi. Forholdet blir det samme. Jeg forstår at du fortsatt ikke har forstått situasjonen og det er helt greit, men det er kanskje på tide å innse at ingen hater hyttefolk. Det er korona folk hater og det problemet hadde vært mindre dersom folk ikke hadde reist så mye både hit og dit. Aller minst til utlandet, så klart, men ingen grunn til å spre det rundt i landet heller. På tide å legge bitterheten bak seg. Hvor lenge skal man gå og dvele over en konflikt som var for et år siden? Spesielt nå, mens det står hytter stappet fulle med Oslo-ungdom i en nesten smittefri kommune, som sender ut melding på Jodel om noen vil være med på fest. 

Pust med magen, ingen hater verken deg eller hytta di 😊 Du kan fint dra dit med god samvittighet 😅

Jeg har allerede innrømmet at jeg gikk litt i krenkefella her. Så der har du rett.

Når du skirvet at jeg "ikke har forstått at det ikke er helt greit."  så tenker jeg at du ikke har forstått hva jeg mener. Jeg var aldri motstander av hytteforbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Gudbedre, så lei man blir av dette hyttemaset, på tv, på sosiale medier, på dol og over alt. 

Det gledelige nå er at R- tallet i Oslo er nede i 0,7 . Lavere enn gjennomsnittet i landet. 

Det er stille og fredelig i Oslo og i dag hadde vi marka nesten for oss selv. Hurra ! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (17 timer siden):

Gudbedre, så lei man blir av dette hyttemaset, på tv, på sosiale medier, på dol og over alt. 

Det gledelige nå er at R- tallet i Oslo er nede i 0,7 . Lavere enn gjennomsnittet i landet. 

Det er stille og fredelig i Oslo og i dag hadde vi marka nesten for oss selv. Hurra ! 😁

Jeg. Er. Så. Lei. Av. Hyttegnålet!

Oslo er helt topp i påsken, når været er fint og det er færre folk. Kos deg! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (På 30.3.2021 den 15.48):

I det store og hele er det jo litt meningsløst å ha en eiendom som blir så lite brukt som de fleste hytter. Et kostnadssluk er det også, tror mange hytteeiere velger å la være på å regne på hva hvert døgn der egentlig koster.

Tror du den årlige kostnaden overgår verdistigningen? Det har den ikke gjort for vår del iallefall. Ingen tvil om at det har lønt seg å la være å selge selv om hytta har vært lite brukt så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (18 timer siden):

Gudbedre, så lei man blir av dette hyttemaset, på tv, på sosiale medier, på dol og over alt. 

Det gledelige nå er at R- tallet i Oslo er nede i 0,7 . Lavere enn gjennomsnittet i landet. 

Det er stille og fredelig i Oslo og i dag hadde vi marka nesten for oss selv. Hurra ! 😁

Skal ikke du kjøpe deg hytte snart.  Trenger ikke å føle sorg over at det har du ikke råd til

Anonymkode: b72b6...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 31.3.2021 den 11.32):

Jeg har allerede innrømmet at jeg gikk litt i krenkefella her. Så der har du rett.

Når du skirvet at jeg "ikke har forstått at det ikke er helt greit."  så tenker jeg at du ikke har forstått hva jeg mener. Jeg var aldri motstander av hytteforbudet.

"og det er helt greit" står det, ikke at det ikke er greit. Det er det jo ikke opp til meg å bestemme 🙂 Men det kan godt hende jeg har misforstått noe. Det er jeg ganske vant med 😅 Jeg fikk et inntrykk av at du ikke forsto problemet med en plutselig og uventet økning i antall innbyggere under en pandemi. Uansett, begge sider hadde noen barnslige og unødvendige kommentarer som media selvfølgelig måtte sitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (28 minutter siden):

Tror du den årlige kostnaden overgår verdistigningen? Det har den ikke gjort for vår del iallefall. Ingen tvil om at det har lønt seg å la være å selge selv om hytta har vært lite brukt så langt. 

Når renta stiger, komme hytteprisene til å rase. 

Anonymkode: fdca5...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Når renta stiger, komme hytteprisene til å rase. 

Anonymkode: fdca5...696

Ikke for oss som har hytter 5 meter fra vannkanten :P 

Men seriøst: Da vi tok over hytta for 25 år side fikk vi tilbud om å selge for 300.000. For et par år siden fikk vi tilbud om det tidobbelte. Det skal skje mye med verdensøkonomien før det hadde lønt seg å selge den gangen. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far på minstesats uføretrygd hadde hytte, så er jaggu ikke umulig.

Anonymkode: 65331...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (5 timer siden):

Tror du den årlige kostnaden overgår verdistigningen? Det har den ikke gjort for vår del iallefall. Ingen tvil om at det har lønt seg å la være å selge selv om hytta har vært lite brukt så langt. 

De siste årene har jo hyttemarkedet eksplodert, men det har ikke bestandig vært slik. Og det vil nok roe seg igjen. Og så lenge vi ikke har noen planer om å selge har jo verdistigningen lite å si - utover økt eiendomsskatt 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skal ikke du kjøpe deg hytte snart.  Trenger ikke å føle sorg over at det har du ikke råd til

Anonymkode: b72b6...2aa

Tror du har misforstått. Jeg føler ikke sorg. Jeg unner alle som har hytte å komme seg vekk fra storbyen litt faktisk. I tillegg til dette, er det deilig for oss som blir igjen. Det er en vinn, vinn situasjon. 

Jo, det stemmer at vi skal kjøpe, men ikke før i 2022 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...