Gå til innhold

Hvordan er det å bo i omsorgsbolig /bemannet bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet det er litt forskjellig hvor mye hjelp en får og sånn, men hvordan er det hos DEG? 

Lurer fordi jeg vurderer å måtte flytte i omsorgsbolig. Sånn som jeg lever nå så isolerer jeg meg HELT, jeg har ingen venner og de eneste jeg snakker med er foreldra mine 1 gang i måneden ellers erjeg helt alene.. Blir jo bare psykere og psykere av å ha det sånn. Klarer ikke å komme meg ut av døra heller med mindre det er for å handle mat, men det er jo ikke noe liv. Jeg er i tillegg ganske ung og skulle jo egentlig vært ute med venner, dratt på kino, spist på restaurant sånn som normale folk gjør 😔

Anonymkode: ea48d...329

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men kan man få omsorgsbolig/bemannet bolig på det grunnlaget der? Kan jeg spørre hva slags diagnoser du har? Jeg kjenner kun en som bor i et slags omsorgsboligopplegg hvor det er 6 leiligheter der de bor selv i leiligheten sin, men med personale og felles stua de kan være på. :) 

Anonymkode: 41b60...1e2

stjernestøv

Bare vet om folk som bor i omsorgsbolig og det virker jo trygt, de får besøk hver dag av psykisk helse som er personalet der. Og de kan være sosial på dagsenteret, det er jo i samme bygg. De får hjelp til å vaske og lage mat f.eks. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men kan man få omsorgsbolig/bemannet bolig på det grunnlaget der? Kan jeg spørre hva slags diagnoser du har? Jeg kjenner kun en som bor i et slags omsorgsboligopplegg hvor det er 6 leiligheter der de bor selv i leiligheten sin, men med personale og felles stua de kan være på. :) 

Jeg har jo selvfølgelig diagnoser som har gjort at jeg har isolert meg, ikke har noen venner og ikke klarer å komme meg ut døra. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet det er litt forskjellig hvor mye hjelp en får og sånn, men hvordan er det hos DEG? 

Lurer fordi jeg vurderer å måtte flytte i omsorgsbolig. Sånn som jeg lever nå så isolerer jeg meg HELT, jeg har ingen venner og de eneste jeg snakker med er foreldra mine 1 gang i måneden ellers erjeg helt alene.. Blir jo bare psykere og psykere av å ha det sånn. Klarer ikke å komme meg ut av døra heller med mindre det er for å handle mat, men det er jo ikke noe liv. Jeg er i tillegg ganske ung og skulle jo egentlig vært ute med venner, dratt på kino, spist på restaurant sånn som normale folk gjør 😔

Sikkert bedre enn fengsel.

Anonymkode: ca6ef...a91

AnonymBruker

Tror ikke du kan få omsorgsbolig hvis du er så oppegående at du sitter på dol og diskuterer det. Omsorgsbolig er for PU og sterkt handicappede.  Du trenger vel bare litt besøk av og til. 

Anonymkode: c8bee...3a3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tror ikke du kan få omsorgsbolig hvis du er så oppegående at du sitter på dol og diskuterer det. Omsorgsbolig er for PU og sterkt handicappede.  Du trenger vel bare litt besøk av og til. 

Jeg vet om en med eupf som bor i omsorgsbolig.. Så jeg tror ikke man trenger å være helt alvorlig pu og ikke klare noen ting for å bo i det?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet om en med eupf som bor i omsorgsbolig.. Så jeg tror ikke man trenger å være helt alvorlig pu og ikke klare noen ting for å bo i det?

Tror du ikke denne personen har mer enn eupf da? Sikkert letter pu i tillegg.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du ikke denne personen har mer enn eupf da? Sikkert letter pu i tillegg.

Eupf kan være nok grunn. Hvis du skader deg hele tiden trenger du vel tilsyn...

Anonymkode: f61f0...79e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er helt feil. Mange som har helt normal IQ kan få omsorgsbolig om de ønsker pga psykiske lidelser.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er helt feil. Mange som har helt normal IQ kan få omsorgsbolig om de ønsker pga psykiske lidelser.

Det er ikke mange som får det "om de ønsker". De må jo oppfylle visse krav. Å ønske det er ikke et krav altså. Jeg vil tro at det er mange diagnoser på slike personer i omsorgsbolig med normal IQ.  De fleste med normal IQ klarer seg uten konstant tilsyn, selv om de har psykisk lidelse. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Støttekontakt?

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det finnes botilbud også for andre problemstillinger enn de du nevner. Organiseringen kan være forskjellig fra kommune til kommune, her er hvordan Oslo gjør det: https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/heldognstjenester-for-personer-med-psykiske-lidelser/#gref

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du prøvd å delta på dagtilbud for folk med psykiske vansker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...