Gå til innhold

Risikerer uvaksinerte å bli nektet å arbeide, gå på skolen, reise, handle på kjøpesentre og gå på konserter og kino?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/verden/i/Vqvw13/israels-dilemma-kan-de-uvaksinerte-komme-tilbake-til-arbeidet

Noen som har lagt merke til hvordan vi groomes til å godta vaksinepass? Masse oppslag i avisene og langt innslag i Dagsrevyen i dag.

 

Anonymkode: 4814c...4ec

Nå var jo akkurat aavitsland  og en overlege fra ous (? tror jeg det var) ute å forklarte de etiske problemene rundt dette, og at de opplevde dette som problematisk. 

Anonymkode: 21214...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå var jo akkurat aavitsland  og en overlege fra ous (? tror jeg det var) ute å forklarte de etiske problemene rundt dette, og at de opplevde dette som problematisk. 

Anonymkode: 21214...833

NHO krever vaksinepass, og da lytter nok Erna.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/dette-krever-de-av-erna/73607689

Øverst på NHOs ønskeliste er innføringen av et digitalt, universelt vaksinepass, som skal gjøre det mulig for dem som er vaksinert eller har naturlig immunitet å kunne dokumentere sin vaksinestatus. Dette er blant annet til vurdering i EU, og unionen har åpnet for at Norge kan være med.

Anonymkode: 4814c...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

NHO krever vaksinepass, og da lytter nok Erna.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/dette-krever-de-av-erna/73607689

Øverst på NHOs ønskeliste er innføringen av et digitalt, universelt vaksinepass, som skal gjøre det mulig for dem som er vaksinert eller har naturlig immunitet å kunne dokumentere sin vaksinestatus. Dette er blant annet til vurdering i EU, og unionen har åpnet for at Norge kan være med.

Anonymkode: 4814c...4ec

Alt dette ble kommentert på nyhetene :) 

Anonymkode: 21214...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bra for næringslivet om de som er vaksinert kan begynne leve normalt igjen. Vi må tenke litt på bransjene som sliter. Dette er uansett bare til vi får flokkimmunitet og ikke for å fryse ut vaksineskeptikere.

De som vil slippe alt løs kan jo ta seg en tur til Brasil, og se hvor flott Bolsonaro sine manglende inngripen har gjort situasjonen der. Fysj og fy. Sjelden man håper ett land blir kuppet, men akkuratt Bolsonaro er en farlig idiot.

Anonymkode: 387c9...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man nekte vaksinerte eldre å reise eller møtes bare fordi ungdom kan bli misunnelige? Det er argumentet AP bruker. 

Er det lovlig? Jeg vil tro det er å strekke smittevernloven litt langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (3 minutter siden):

Kan man nekte vaksinerte eldre å reise eller møtes bare fordi ungdom kan bli misunnelige? Det er argumentet AP bruker. 

Er det lovlig? Jeg vil tro det er å strekke smittevernloven litt langt. 

Du vet vel at vaksinerte kan smitte uvaksinerte med korona?

Anonymkode: b4dd6...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du vet vel at vaksinerte kan smitte uvaksinerte med korona?

Anonymkode: b4dd6...e60

Jeg vet utmerket godt at de ikke gjør det i særlig grad. 

Smitten faller som en stein i landene som har vaksinert mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (6 minutter siden):

Jeg vet utmerket godt at de ikke gjør det i særlig grad. 

Smitten faller som en stein i landene som har vaksinert mange. 

Ja da er vel det grunn nok til å vaksinere seg da.

Anonymkode: b4dd6...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja da er vel det grunn nok til å vaksinere seg da.

Anonymkode: b4dd6...e60

Ja det er det, og de som nekter vaksinering kan takke seg selv.

Anonymkode: d68cf...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja da er vel det grunn nok til å vaksinere seg da.

Anonymkode: b4dd6...e60

Absolutt.

Jeg tror ikke spørsmålet om vaksinepass blir så viktig uansett. Det blir bare en overgangsperiode så det spørs om det er verd å styre med det.

Når 70% er vaksinert tenker jeg mye av tiltakene kan bort for alle uansett.

Jeg reagerer mest på selve argumentasjonen om at alle må ha det like jævlig så det skal bli rettferdig. At man vil frata folk fundamentale rettigheter bare for at ingen skal bli diskriminert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå var jo akkurat aavitsland  og en overlege fra ous (? tror jeg det var) ute å forklarte de etiske problemene rundt dette, og at de opplevde dette som problematisk. 

Anonymkode: 21214...833

Folk er naive. Erna bekrefter at det jobbes med et "coronasertifikat".

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/solberg-jobber-med-coronasertifikat.0wq0F3W4T?utm_source=share-btn

– For å kunne dokumentere at vi er vaksinerte, at vi har tatt en coronatest, eller  har naturlig immunitet etter gjennomgått covid-19, jobber vi nå med å lage et  coronasertifikat. 

– Regjeringen utreder også om en forenklet utgave av et coronasertifikat også  kan brukes nasjonalt for å kunne åpne opp mer og raskere, gjennom digital  dokumentasjon av test- og vaksinestatus.

Anonymkode: 4814c...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grendel skrev (17 timer siden):

Jeg reagerer mest på selve argumentasjonen om at alle må ha det like jævlig så det skal bli rettferdig

Skjønner at jeg er en idiot som nå går inn i nok en koronarunde her på dol, men tastaturet roper i sånne tråder der jeg opplever at forståelsen for et næringsliv utenfor sitt eget og empatien overfor grupper man selv ikke er en del av er på et minimum.

Dette handler selvfølgelig ikke om noe så smått som at noen mener at alle skal ha det jævlig like lenge for at det skal bli rettferdig. Det handler om at noen opplever hver eneste dag konsekvensene av å bære kostnader for en dugnad der innsatsen systematisk fordeles skjevt, og der det dermed blir temperatur for hvert nye tiltak som bidrar til å forsterke, ikke minimere denne skjevfordelingen. Jeg skulle ønske dette landet hadde et par skrive- og taleføre journalister som kunne kreve svar på logikken bak at friske pensjonister uten underliggende sykdommer (aldersgruppe 65-75) skal prioriteres foran unge som ikke har vært på en eneste fysisk forelesning siste år for eksempel. Selvfølgelig - og etter mitt syn h e l d i g v i s blir folk fremdeles provosert når 70-åringen kan reise til Paris samtidig som barnebarnet mister nok et semester og må ta til takke med en kjip digital forelesning, eller at nok et hotell her til lands må holde stengt mens bestemor leier seg inn på hotell ved Middelhavet.

I den grad noe er overraskende eller vanskelig å forstå for meg er det i hvilken grad dette landets befolkning har vist seg å føye seg i lydighet også når ordren dets overordnede har gitt har vært ulogisk og upartisk. Ikke bare overrasker det meg, det skremmer meg litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Kayia skrev (43 minutter siden):

I den grad noe er overraskende eller vanskelig å forstå for meg er det i hvilken grad dette landets befolkning har vist seg å føye seg i lydighet også når ordren dets overordnede har gitt har vært ulogisk og upartisk. Ikke bare overrasker det meg, det skremmer meg litt også.

Hva slags former for sivil ulydighet hadde du ønska at folk gjorde mer av for å trosse covidtiltakene? Oppriktig spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Hva slags former for sivil ulydighet hadde du ønska at folk gjorde mer av for å trosse covidtiltakene? Oppriktig spørsmål. 

Jeg hadde ønsket meg mer støy i form av hyppige demonstrasjoner, innlegg i medier og bunkevis av underskrifter overlevert til regjeringen. Siden næringene jeg snakker om er så presset økonomisk er det høyst forståelig at de ikke har våget å ta sjansen på bøter pga brudd på retningslinjer og forskrifter som kunne demonstrert meningsløsheten i en del av restriksjonene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (9 minutter siden):

Hva slags former for sivil ulydighet hadde du ønska at folk gjorde mer av for å trosse covidtiltakene? Oppriktig spørsmål. 

Springe inn på butikken og hostet folk opp i trynet og sleiket på alle håndtak, tenker jeg😂

Anonymkode: b4dd6...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ok. Enig i at unge i stor grad har tatt mye av støyten for andre grupper, men når vi nå en gang kom dit vi kom (pga. manglende tidlige tiltak, spesielt med tanke på innreisekontroll), så er det vanskelig å se andre gode alternativ til de tiltakene vi har hatt. Det er også vanskelig å finne land med få tiltak som har kunnet leve mer normalt og med færre økonomiske konsekvenser. Folk endrer adferd selv om myndighetene ikke ber dem om det. Det er fortsatt de landene som prioriterte tidlige og kraftige, men kortvarige tiltak som ser ut til å ha kommet best gjennom dette, som f.eks. New Zealand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Skjønner at jeg er en idiot som nå går inn i nok en koronarunde her på dol, men tastaturet roper i sånne tråder der jeg opplever at forståelsen for et næringsliv utenfor sitt eget og empatien overfor grupper man selv ikke er en del av er på et minimum.

Dette handler selvfølgelig ikke om noe så smått som at noen mener at alle skal ha det jævlig like lenge for at det skal bli rettferdig. Det handler om at noen opplever hver eneste dag konsekvensene av å bære kostnader for en dugnad der innsatsen systematisk fordeles skjevt, og der det dermed blir temperatur for hvert nye tiltak som bidrar til å forsterke, ikke minimere denne skjevfordelingen. Jeg skulle ønske dette landet hadde et par skrive- og taleføre journalister som kunne kreve svar på logikken bak at friske pensjonister uten underliggende sykdommer (aldersgruppe 65-75) skal prioriteres foran unge som ikke har vært på en eneste fysisk forelesning siste år for eksempel. Selvfølgelig - og etter mitt syn h e l d i g v i s blir folk fremdeles provosert når 70-åringen kan reise til Paris samtidig som barnebarnet mister nok et semester og må ta til takke med en kjip digital forelesning, eller at nok et hotell her til lands må holde stengt mens bestemor leier seg inn på hotell ved Middelhavet.

I den grad noe er overraskende eller vanskelig å forstå for meg er det i hvilken grad dette landets befolkning har vist seg å føye seg i lydighet også når ordren dets overordnede har gitt har vært ulogisk og upartisk. Ikke bare overrasker det meg, det skremmer meg litt også.

Jeg har både friske foreldre på 75 og tenåringer.

Mulig tenåringene er hardere rammet enn pensjonistene, men hvordan hjelper det dem at mine foreldre blir pålagt unødvendige restriksjoner? Kan man virkelig nekte noen å dra til Paris hvis de er fullvaksinert? På hvilket grunnlag? Da snakker vi om ulogiske (og ulovlige) inngrep i friheten til folk.

En annen sak er at akkurat de bransjene som er hardest rammet som vil tjene aller mest på at man åpner opp der man kan.

Det er mulig du tenker på hvem som burde vært prioritert i vaksinekøen. Der ville jeg også prioritert opp unge voksne og andre grupper. Jeg ville lagt mer vekt på å bremse spredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (1 minutt siden):

Jeg har både friske foreldre på 75 og tenåringer.

Mulig tenåringene er hardere rammet enn pensjonistene, men hvordan hjelper det dem at mine foreldre blir pålagt unødvendige restriksjoner? Kan man virkelig nekte noen å dra til Paris hvis de er fullvaksinert? På hvilket grunnlag? Da snakker vi om ulogiske (og ulovlige) inngrep i friheten til folk.

En annen sak er at akkurat de bransjene som er hardest rammet som vil tjene aller mest på at man åpner opp der man kan.

Det er mulig du tenker på hvem som burde vært prioritert i vaksinekøen. Der ville jeg også prioritert opp unge voksne og andre grupper. Jeg ville lagt mer vekt på å bremse spredningen.

Det kommer til å bli et ras av folk som vil ta en antistofftest iom at det også skal gjelde de som har vært smittet. 

Og det kommer til å bli en del ungdommer som går inn for å bli smittet med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...