Gå til innhold

Hvordan er din bolig? Leier du? Eier du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og mannen leier for ca 9000 kr i måneden. Får ikke lån til leilighet. 

Vi har en stor stue og et kjøkken i ett. Har stort bad, entre og bod. Og en liten terasse utenfor. Har utsikt. Det som savnes er ett til soverom, men da må vi nok opp i pris.  

Vi er ganske fornøyd med denne leiligheten. Den er moderne og har en flott beliggenhet og fin praktisk parkering til bilen. 

Hva med dere? 

 

Anonymkode: 7296b...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg eier andelsleilighet i en drabantby i Oslo. Jeg ga 420000,- for den i 98. Den har steget i verdi siden da. Jeg har lave boutgifter.

Det er en toroms. Jeg var opprinnelig gjeldsfri, men lånte litt på leiligheten for å kvitte meg med forbruksgjeld. Jeg regner ikke med den gjelden når jeg skriver boutgiftene. De er da 3400+ strøm.

Anonymkode: 2b557...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i endeleilighet i rekkehus. Ganske stor hage (500kvm) og stille strøk. 3 soverom. Jeg vil si vi bor nøkternt ift andre i samme situasjon, men hva skal vi med en diger enebolig? Høres ut som mye jobb.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg verdsetter stort at vi bor i et rolig område. Har veldig mange fine naturområder rundt i området der vi kan gå turer. Bor ved sjøen. Noe jeg også verdsetter.

Har tidligere bodd i tett byområde. Det var greit for en stund men da savnet jeg mer naturområder rundt. 

Anonymkode: 7296b...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi bor i enebolig i et boligområde rundt en mil fra byen. Bygde for snart 25 år siden, bygget på huset en gang. Vi har faktisk 6 soverom, der det ene brukes som loftstue. Nå som vi bare er 3 hjemme, virker huset litt stort... 😳

Litt mye trafikkstøy fra veien nedenfor oss, ellers et rolig strøk med lite bråk, lite kriminalitet etc. Bor inntil skogen og bare noen minutter fra sjøen. Standarden på huset er vel sånn middels, vi ligger langt unna luksushusene som er bygd i nærheten her de siste 10 årene. Holder på å pusse opp kjøkken og stue - det gleder vi oss til å få ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg og mannen leier for ca 9000 kr i måneden. Får ikke lån til leilighet. 

Vi har en stor stue og et kjøkken i ett. Har stort bad, entre og bod. Og en liten terasse utenfor. Har utsikt. Det som savnes er ett til soverom, men da må vi nok opp i pris.  

Vi er ganske fornøyd med denne leiligheten. Den er moderne og har en flott beliggenhet og fin praktisk parkering til bilen. 

Hva med dere? 

 

Anonymkode: 7296b...209

Jeg gjør slik man ikke skal - jeg bor gratis i mannens hus. :D Betaler ingenting (prøver å  handle så mye mat jeg kan for å være med på å betale noe!), ingen av oss har lån og jeg betaler selvfølgelig mine egne utgifter (bil, telefon osv.). Men jeg er sikret altså - har penger etter salg av bolig på bok (vi har planer om å kjøpe noe annet etterhvert) og vi er gift så om han skulle falle fra så arver jeg. Han har ingen barn så det vil ikke bli snakk om skifte om han går bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi eier et rekkehus som er nesten 60 år gammelt. Her har vi bodd i over 30 år, så det har steget mye i verdi, i likhet med alle boliger i Oslo. Pga. det økende vedlikeholdsbehovet vil det bli store utgifter for alle i sameiet i årene som kommer. Feltet ble i sin tid bygd av Selvaag, så det er relativt enkle boliger, men i et populært område.

Vi har bratte trapper innendørs, så vi skal flytte til leilighet før vi får problemer med dem. Da skal vi til en bolig som er egnet for gamle og skrøpelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Vi eier et rekkehus som er nesten 60 år gammelt. Her har vi bodd i over 30 år, så det har steget mye i verdi, i likhet med alle boliger i Oslo. Pga. det økende vedlikeholdsbehovet vil det bli store utgifter for alle i sameiet i årene som kommer. Feltet ble i sin tid bygd av Selvaag, så det er relativt enkle boliger, men i et populært område.

Vi har bratte trapper innendørs, så vi skal flytte til leilighet før vi får problemer med dem. Da skal vi til en bolig som er egnet for gamle og skrøpelige. 

En fysikalsk medisiner jeg kjenner sier at det dummeste folk kan gjøre er å slutte å gå i trapper, - da kommer forfallet mye fortere;-) Han mente at gamle folk må ha noen trapper å kjempe med daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (14 minutter siden):

En fysikalsk medisiner jeg kjenner sier at det dummeste folk kan gjøre er å slutte å gå i trapper, - da kommer forfallet mye fortere;-) Han mente at gamle folk må ha noen trapper å kjempe med daglig. 

Jeg er enig med ham. Men i husstanden min er det noen som ser det annerledes, og som har andre problemer med beina enn det som alderen er hovedårsak til...

Faren min ble nesten 97 år og gikk daglig i trapper opp og ned til 4. etasje i en blokk, bortsett fra det siste halvåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg gjør slik man ikke skal - jeg bor gratis i mannens hus. :D Betaler ingenting (prøver å  handle så mye mat jeg kan for å være med på å betale noe!), ingen av oss har lån og jeg betaler selvfølgelig mine egne utgifter (bil, telefon osv.). Men jeg er sikret altså - har penger etter salg av bolig på bok (vi har planer om å kjøpe noe annet etterhvert) og vi er gift så om han skulle falle fra så arver jeg. Han har ingen barn så det vil ikke bli snakk om skifte om han går bort.

Har dere vurdert å skrive testamente? Dersom din mann dør arver du kun halvparten. Ønsker han at den andre halvparten skal gå til hans foreldre ev. søsken om foreldrene er døde? 
 

Jeg tenker at alle som har en annen familiesituasjon enn A4 (gifte med kun felles barn) bør skrive testamente. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E7H7 skrev (29 minutter siden):

Har dere vurdert å skrive testamente? Dersom din mann dør arver du kun halvparten. Ønsker han at den andre halvparten skal gå til hans foreldre ev. søsken om foreldrene er døde? 
 

Jeg tenker at alle som har en annen familiesituasjon enn A4 (gifte med kun felles barn) bør skrive testamente. 

 

De er gift, så da arver vel hun?

Høres ut som en snill mann, for øvrig @Lillemus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (15 minutter siden):

De er gift, så da arver vel hun?

Høres ut som en snill mann, for øvrig @Lillemus 

Nei.
 

»Dersom avdøde ikke har barn, men foreldre eller søsken i live, vil ektefellen arvehalvparten. Dette er det mange som ikke er klar over, og tror at ektefellen arver alt. Om foreldre og søsken ikke er i live, arver imidlertid ektefellen alt.»

https://www.google.no/amp/s/www.langsethadvokat.no/avdeling/familie-arv-og-skifterett/arv/arv-til-ektefelle/amp/
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E7H7 skrev (1 time siden):

Har dere vurdert å skrive testamente? Dersom din mann dør arver du kun halvparten. Ønsker han at den andre halvparten skal gå til hans foreldre ev. søsken om foreldrene er døde? 
 

Jeg tenker at alle som har en annen familiesituasjon enn A4 (gifte med kun felles barn) bør skrive testamente. 

 

 

Ekstra skrev (27 minutter siden):

Nei.
 

»Dersom avdøde ikke har barn, men foreldre eller søsken i live, vil ektefellen arvehalvparten. Dette er det mange som ikke er klar over, og tror at ektefellen arver alt. Om foreldre og søsken ikke er i live, arver imidlertid ektefellen alt.»

https://www.google.no/amp/s/www.langsethadvokat.no/avdeling/familie-arv-og-skifterett/arv/arv-til-ektefelle/amp/
 

 

Jeg er klar over dette. Får se om det dukker opp en anledning til å ta det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cilie skrev (45 minutter siden):

De er gift, så da arver vel hun?

Høres ut som en snill mann, for øvrig @Lillemus 

Han er veldig snill. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier og eier alene.  Har skrevet ektepakt og også testamente så ungene mine arver leiligheten.  Har en stor treroms utenfor Oslo i et stille og rolig område og kort vei til butikk, senter og togstasjon.  Håper virkelig ikke ungene mine kaster ut mannen min hvis jeg skulle falle fra, men lar ham bo her.  Han har også barn som jeg ikke kjenner så jeg er ikke interessert i at de skal arve meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær

Bor i stor enebolig på indre Østlandet, med 1 times kjøring til 3 større byer. Har gangavstand til badevann og nydelig utsikt. Det er litt utenfor allfarvei, så vet ikke om jeg kan fortsette og bo her når tiden er inne for å parkere bilen. Håper da at et av de voksne barna kan være interessert i å overta stedet. Huset er ca 30 år gammel, og vi har kun pusset opp kjøkkenet på alle disse årene, så ser behov for litt oppgradering snart. Problemet er at vi ikke greier så store prosjekter selv lenger, og det vil bli kostbart å pusse opp bad, skifte parkett etc. Har ikke stort igjen på huslånet lenger, så vi må vel finne oss i å ta opp ny gjeld for å pusse opp etter hvert. Det siste syns jeg er trasig, for vil gjerne hjelpe mine voksne barn med penger, sånn at de får det litt enklere enn jeg selv har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier et 92 kvadrat rekkehus med to etasjer. Tre soverom, ett bad, ett toalettrom, kjøkken og spisestue. Bad og kjøkken trenger å pusses opp. 

Dessverre kan det hende jeg må selge og heller dra ut på leiemarkedet. Aner ikke hvordan jeg skal få råd til det. Må vel bli noe kommunalt samt bostøtte. Så jeg har plass til ungene. Det er så dyrt å leie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

 

Jeg er klar over dette. Får se om det dukker opp en anledning til å ta det opp. 

Dersom han dør, så vil jo du ha rett til å sitte i uskifte så lenge du lever. Poenget er vel hvorvidt det er ønskelig at dine etterkommere skal arve alt eller om han ønsker at halvparten av boet på sikt skal tilfalle hans slektninger den dagen du dør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Bor i et stort eldre hus som ligger sentralt til, mye må gjøres men her er det ingen handyman. Nytt kjøkken fikk vi for noen år siden, hadde det gamle stygge i evigheter. Var så lei av det kjøkkenet. Er egentlig to leiligheter + at det ble leid ut på loftet og før. Bare sprø folk vi leide ut til, for stort hus for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (41 minutter siden):

Dersom han dør, så vil jo du ha rett til å sitte i uskifte så lenge du lever. Poenget er vel hvorvidt det er ønskelig at dine etterkommere skal arve alt eller om han ønsker at halvparten av boet på sikt skal tilfalle hans slektninger den dagen du dør. 

Om han faller fra der vi bor nå så er nok ikke jeg interessert - eller i stand til (fysisk) - å sitte med hele den eiendommen alene. Jeg har tenkt litt på dette, men vi har ikke snakket om det ennå. Men med verdien på eiendommen vil jeg, med det jeg selv har, være godt sikret selv med halvparten egentlig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...