Gå til innhold

Hvordan er din bolig? Leier du? Eier du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ekstra skrev (3 timer siden):

Nei.
 

»Dersom avdøde ikke har barn, men foreldre eller søsken i live, vil ektefellen arvehalvparten. Dette er det mange som ikke er klar over, og tror at ektefellen arver alt. Om foreldre og søsken ikke er i live, arver imidlertid ektefellen alt.»

https://www.google.no/amp/s/www.langsethadvokat.no/avdeling/familie-arv-og-skifterett/arv/arv-til-ektefelle/amp/
 

 

Såpass altså - her var jeg på jordet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dorthe skrev (2 timer siden):

Jeg eier og eier alene.  Har skrevet ektepakt og også testamente så ungene mine arver leiligheten.  Har en stor treroms utenfor Oslo i et stille og rolig område og kort vei til butikk, senter og togstasjon.  Håper virkelig ikke ungene mine kaster ut mannen min hvis jeg skulle falle fra, men lar ham bo her.  Han har også barn som jeg ikke kjenner så jeg er ikke interessert i at de skal arve meg.

Om dette er ditt ønske, synes jeg du burde få det nedfelt på på en juridisk bindende måte. Nå vet ikke jeg hva slags situasjon dine barn er i, men jeg synes ikke du kan regne med at de skal avstå fra/utsette arv av hensyn til ham, om de ikke er forpliktet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 time siden):

Om dette er ditt ønske, synes jeg du burde få det nedfelt på på en juridisk bindende måte. Nå vet ikke jeg hva slags situasjon dine barn er i, men jeg synes ikke du kan regne med at de skal avstå fra/utsette arv av hensyn til ham, om de ikke er forpliktet til det.

Her er det litt motsatt. Min mor er klar på at hvis hun dør først, så må min stefar flytte slik at jeg og min søster får arven vår. Det vet han også. Personlig synes jeg det høres fælt ut at han skal måtte flytte ut og til noe dårligere for at vi skal få pengene våre. Men mamma er veldig tydelig på dette og det står visst i et testamente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg eier en liten  leilighet på på 47 kvm som jeg kjøpte i hurten og sturten etter skilsmisse. Det skulle være en midlertidig leilighet frem til yngstejenta ble ferdig med grunnskolen. Jeg eier den fortsatt, men jeg har de siste årene bodd hos kjæresten. Det er eldstedatter og hennes kjæreste som bor der nå. Tidligere har sønnen bodd der og en periode leide jeg også ut til en annen. Jeg betalte 2.350.000 for den i 2011. Nå er den verd over 4. mill. 

Eldstedatter og kjæreste skal kjøpe seg leilighet i løpet av året og da skal jeg selge den, fordi kjæresten og jeg skal kjøpe oss hytte sammen. 

I den sammenheng må nok vi også lage oss en avtale. Vet ikke helt hvordan den skal se ut. Tar gjerne i mot tips til de som har greie på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg eier en leilighet i sentrum av Oslo som jeg leier ut.  Dit skal jeg flytte igjen når jeg slutter i jobben her hvor jeg bor, om fem år.

Jeg har kjøpt meg en leilighet på 40 kvm. rett ved jobben og planen er å bo der i fem år til.  Jeg har et boliglån for begge leilighetene, men leieinntekten dekker fellesutgifter og renter av lånet.  Det jeg betaler er avdragene så økonomisk er dette gunstig for meg.

Anonymkode: d6d55...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (5 timer siden):

Om dette er ditt ønske, synes jeg du burde få det nedfelt på på en juridisk bindende måte. Nå vet ikke jeg hva slags situasjon dine barn er i, men jeg synes ikke du kan regne med at de skal avstå fra/utsette arv av hensyn til ham, om de ikke er forpliktet til det.

Det går ikke, jeg har vært hos advokat og skrevet testamente.  Jeg kunne bare uttrykke et ønske i testamentet at de lar han få bo der.  Sånn er det når man har særkullsbarn.  Men jeg hadde en nedbetalt leilighet da vi traff hverandre så den er min og jeg betaler alle regningene på den.  Det er ikke synd på ham, han har sin egen leilighet i utlandet, men den har han ikke særeie på.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Dorthe skrev (1 time siden):

Det går ikke, jeg har vært hos advokat og skrevet testamente.  Jeg kunne bare uttrykke et ønske i testamentet at de lar han få bo der.  Sånn er det når man har særkullsbarn.  Men jeg hadde en nedbetalt leilighet da vi traff hverandre så den er min og jeg betaler alle regningene på den.  Det er ikke synd på ham, han har sin egen leilighet i utlandet, men den har han ikke særeie på.

Vi barna  til mamma skrev under kontrakt på att stefar kunne sitte i uskiftet bo. De fleste er såpass anstendige. Nå ble det ikke aktuelt men vi skrev under. Samme gjorde vi for pappa og hans nye samboer. Der ble det heller ikke aktuelt. Etter som begge ste-foreldre døde etter noen år.

Anonymkode: 2b557...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eier en leilighet i en koselig, mindre by på Østlandet

Betalte 2,5 mill for leiligheten i fjor. Den er på 80 pluss kvm. 2 sovrom, stor stue/spisestue, stor gang, stort bad, bra kjøkken. Svært mye naturlig lys

Bor sentralt så kan gå til alt av butikker 

Bor alene og stortrives, både i byen, med å bo så sentralt (etter å ha bodd nesten hele livet landlig) og ikke mist i/med leiligheten 🤗

Anonymkode: 20e27...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...