Gå til innhold

Hva er den minste formen for traume man kan oppleve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man hører jo om overgrep, krig, bilulykke... men hva er den minste formen for traume man kan oppleve? Noen som har ett eksempel? At foreldre skilte seg eller at man ikke ble møtt når var barn f.eks kan det være traume?

Anonymkode: a4bb8...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
merida skrev (14 timer siden):

For meg var det svært traumatisk å bli tilsidesatt og forbli ensom på skolen. Jeg var aldri bra nok og var trist hver dag. Det var verre enn incest, og jeg sliter fortsatt veldig pga det idag. For meg var ikke incest et traume em gang.

Så leit å høre at du har måttet oppleve dette. 

Anonymkode: a4bb8...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (10 timer siden):

At en ved en feiltagelse har tatt på seg dagkrem i stedet for nattkrem. 

Synes ikke det er noe å tulle med, enten så svarer man ordentlig eller så lar man være.

Anonymkode: a4bb8...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min minste traume er når jeg har veldig lyst på sjokolade og vet jeg har det, men så har noen andre tatt den! Krise!

Min minste glede, som egentlig er stor, er når jeg tilfeldigvis finner en liten stratos bak ketchupflaska, jeg hadde glemt jeg hadde og finner ut at jeg da har veldig lyst på sjokolade. O lykke!

Anonymkode: 971f8...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes ikke det er noe å tulle med, enten så svarer man ordentlig eller så lar man være.

Anonymkode: a4bb8...88f

Han er et troll. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man hører jo om overgrep, krig, bilulykke... men hva er den minste formen for traume man kan oppleve? Noen som har ett eksempel? At foreldre skilte seg eller at man ikke ble møtt når var barn f.eks kan det være traume?

Anonymkode: a4bb8...88f

Synes ingen traumer er «minst» å oppleve. Hva er det med denne konkurransen hele tiden om hva som er verst? Det som kan være ille for noen, kan være ingenting for andre etc.

jeg tror jeg hadde taklet en stor bilulykke og kreftsykdom ganske bra, mens andre hadde knukket sammen. Men jeg tåler ikke konflikter i relasjoner så godt og brudd oppleves som meget traumatisk. Ble forlatt, utestengt og plutselig kjeftet på og hatet på av mine barndomsvenninner på ungdomsskolen og alle i klassen. Ble utsatt for grov mobbing og trakassering hver dag. Ble banket opp av noen jenter som var eldre enn meg og ganske overvektige som liten. Ble også låst inne på et rom sammen med sønnen til dagmammaen min som 3-4 åring mens han tok av seg buksene og tvingte seg på meg med pikken og ballene sine, husker ikke mer fra den hendelsen, men husker jeg var dritredd og følte krenket, vemmelse og forsvarsløshet. Har opplevd ganske mye vondt forårsaket av psykopatiske og slemme mennesker. Synes dog alt som er seksuelt er horribelt når det er overgrep og ufrivillig. Blir fort provosert og krenket når jeg ser en mann ta en dame hardt på rumpeballa eller ser folk ha voldelig sex på tv

Anonymkode: 97f3a...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
kupton skrev (1 time siden):

Traumer/belastende livshendelser er kategorisert og gradert i akse 4 i DSM

Og du tror vanlige folk har DSM hjemme de kan lese i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

Og du tror vanlige folk har DSM hjemme de kan lese i? 

Nei, det tror jeg ikke, men mye finnes på nett, og google er lett å bruke. Men gradering av traumer kan være svært vanskelig bla.a fordi settingen der det skjedde kan være svært ulik. og fordi det er ulikt fra person til person hvor belastende en hendelse er. Ta f.eks. en situasjon der en voksen mann tar på rumpa (utenpå klærne) til en 18 år gammel jente. De er sikkert mye mer skremmende om det skjer et sted de er helt alene og hun ikke kan flykte, enn om det skjer på et diskotek med fullt av folk rundt omkring.

Jeg kan nevne fra den motsatte enden. Tap av et voksent barn regnes som det mest belastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også slik at hvilken trygg sosial støtte en har rundt seg når traumet inntreffer, er av stor betydning. Om en har mulighet til å snakke med noen om det som har skjedd. Traumatiserte uten sosialt nettverk har dårligere utfall enn de med godt sosialt nettverk. Det samme gjelder også om en har opplevd traumer eller belastende livshendelser tidligere/flere ganger i livet samt om en har opplevd trygge relasjoner til sine omsorgspersoner eller ellers hatt en trygg barndom (dvs. at en ikke har relasjonstraumer).

Og til sist kommer komorbiditet (eller samsjukelighet som jeg oppdaget at det heter på svensk i dag - det var da et fælt ord...) som kan spille inn noe. Strever en f.eks. med rusmisbruk, spiseforstyrrelser, ADHD, depresjon eller angst på toppen av alt, eller noe annet, kan det være vanskeligere å håndtere midt i alt.

Så det spørsmålet er det ikke et entydig svar på. Noen reagerer sterkt på noe noen andre har en svakere reaksjon på. Samme som vi ser på Covid-19 nå, for å ta et dystert eksempel jeg tror alle kan forstå, at samme virus/belastning kan gi ulikt sykdomsbilde hos de forskjellige personene basert på genetikk og miljø (livets tidligere belastninger), men en ser likevel tydelige fellestrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Nei, det tror jeg ikke, men mye finnes på nett, og google er lett å bruke. Men gradering av traumer kan være svært vanskelig bla.a fordi settingen der det skjedde kan være svært ulik. og fordi det er ulikt fra person til person hvor belastende en hendelse er. Ta f.eks. en situasjon der en voksen mann tar på rumpa (utenpå klærne) til en 18 år gammel jente. De er sikkert mye mer skremmende om det skjer et sted de er helt alene og hun ikke kan flykte, enn om det skjer på et diskotek med fullt av folk rundt omkring.

Jeg kan nevne fra den motsatte enden. Tap av et voksent barn regnes som det mest belastende.

Ja eller ta f eks å bli plutselig overfalt og voldtatt av 4 ukjente menn på gata kontra det å bli voldtatt av en du frivillig dro hjem til å la deg i samme seng med. 

Begge 2 kan vel kalles voldtekt, men det er åpenbart at det første scenarioet vil føles mye værre. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja eller ta f eks å bli plutselig overfalt og voldtatt av 4 ukjente menn på gata kontra det å bli voldtatt av en du frivillig dro hjem til å la deg i samme seng med. 

Begge 2 kan vel kalles voldtekt, men det er åpenbart at det første scenarioet vil føles mye værre. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Nja, det kommer også litt an på hvilken relasjon du ev. har til de/den du dro frivillig hjem til. Jo nærmere familie og jo mer tillit du har til vedkommende, jo mer skade kan det gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Voldtekt er ikke så ille, det er kanskje den mildeste traumen. Og en av de vanligste også.

Anonymkode: 74510...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Nja, det kommer også litt an på hvilken relasjon du ev. har til de/den du dro frivillig hjem til. Jo nærmere familie og jo mer tillit du har til vedkommende, jo mer skade kan det gjøre...

Er uenig med deg der. Å bli voldtatt av en samboer eller en du har hatt frivillig sex med tidligere er ikke like ille som å bli voldtatt av en du ikke kjenner. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er uenig med deg der. Å bli voldtatt av en samboer eller en du har hatt frivillig sex med tidligere er ikke like ille som å bli voldtatt av en du ikke kjenner. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Som jeg nevnte i mitt første innlegg - det kommer an på så mye i det totale bildet at det er umulig å si hva som er verre enn det andre. Og er det egentlig noe poeng å gradere traumet? At en har vansker med en hendelse og har problemer med det han eller hun har opplevd holder for de fleste terapeuter vil jeg tro. Det er lidelsestrykket og funksjonsnivået hjelpen vurderes ut ifra. Ikke graden av traumet i seg selv. Heldigvis... Om jeg har det verre enn en jeg kjenner, synes jeg det er trist for den andre og om det er motsatt er jeg glad på dennes vegne, men det viser seg jo at misunnelse står i veien for mye lykke. Det synes jeg en kan se tendenser av her på forumet... Å glede seg over andres fremgang eller at noen får mer hjelp enn en selv, kan være vanskelig å takle... Selv synes jeg det bare er trist og får lyst til å hjelpe der jeg kan.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er uenig med deg der. Å bli voldtatt av en samboer eller en du har hatt frivillig sex med tidligere er ikke like ille som å bli voldtatt av en du ikke kjenner. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Dette stemmer ikke. Vold i nære relasjoner kan være mer alvorlig enn f.eks overfallsvoldtekt. Ikke fordi det ikke er alvorlig å bli utsatt for seksuell vold av fremmede, men fordi skam og tabu kan gjøre det spesielt vanskelig å dele traumet i etterkant. 

 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Voldtekt er ikke så ille, det er kanskje den mildeste traumen. Og en av de vanligste også.

Anonymkode: 74510...7ab

For noe fjas. 

 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja eller ta f eks å bli plutselig overfalt og voldtatt av 4 ukjente menn på gata kontra det å bli voldtatt av en du frivillig dro hjem til å la deg i samme seng med. 

Begge 2 kan vel kalles voldtekt, men det er åpenbart at det første scenarioet vil føles mye værre. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Nei, det er ingenting som er åpenbart ved det. Et overgrep uten bruk av fysisk vold eller fysisk makt er slettes ikke mindre alvorlig.

 

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 14.27):

Synes ikke det er noe å tulle med, enten så svarer man ordentlig eller så lar man være.

Anonymkode: a4bb8...88f

Svaret om dagkrem/nattkrem var helt utmerket. Spesielt i den tiden vi lever i der alt som er ubehagelig eller vondt nærmest automatisk blir omgjort til et "traume". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (20 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Vold i nære relasjoner kan være mer alvorlig enn f.eks overfallsvoldtekt. Ikke fordi det ikke er alvorlig å bli utsatt for seksuell vold av fremmede, men fordi skam og tabu kan gjøre det spesielt vanskelig å dele traumet i etterkant. 

 

For noe fjas. 

 

Nei, det er ingenting som er åpenbart ved det. Et overgrep uten bruk av fysisk vold eller fysisk makt er slettes ikke mindre alvorlig.

 

Svaret om dagkrem/nattkrem var helt utmerket. Spesielt i den tiden vi lever i der alt som er ubehagelig eller vondt nærmest automatisk blir omgjort til et "traume". 

I HOVEDREGEL så er voldtekt begått av fremmede og overfallsvoldtekter mye værre å oppleve enn voldtekter begått av noen en har hatt frivillig sex med tidligere eller har blitt frivillig med hjem. 

Og selvsagt er som oftest voldtekter der det i tillegg begås vold eller der det er flere gjerningspersoner. Det vil også som regel føles værre for en som er jomfru å bli voldtatt enn for en som har hatt sex mange ganger tidligere. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*Og selvsagt er som oftest voldtekter der det i tillegg begås vold eller der det er flere gjerningspersonen værre

Anonymkode: 70a92...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...