Gå til innhold

Hva er den minste formen for traume man kan oppleve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I HOVEDREGEL så er voldtekt begått av fremmede og overfallsvoldtekter mye værre å oppleve enn voldtekter begått av noen en har hatt frivillig sex med tidligere eller har blitt frivillig med hjem. 

Og selvsagt er som oftest voldtekter der det i tillegg begås vold eller der det er flere gjerningspersoner. Det vil også som regel føles værre for en som er jomfru å bli voldtatt enn for en som har hatt sex mange ganger tidligere. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Dette er gamle myter om voldtekt. Volden kan være like brutal og ødeleggende selv om overgriper er kjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

*Og selvsagt er som oftest voldtekter der det i tillegg begås vold eller der det er flere gjerningspersonen værre

Anonymkode: 70a92...0d7

Seksuell vold i nære relasjoner pågår ofte over lengre tid, dette er også momenter som er viktig å ta med. Denne absurde konkurransen om hva som er verst synes jeg er ganske usmakelig. Vold er vold og vold er skadelig. De utsatte (og de som begår overgrepene) er i behov av ulik hjelp/ støtte ut i fra hvor de er i livet, tidligere bagasje, nettverk, osv osv osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
merida skrev (7 minutter siden):

Enig. Da blir det også mer emosjonelt kompllsert også tror jeg. Tenker da på det mamma opplevde.. hun ble voldtatt flere ganger... hun hadde feks også nettopp kommet hjem fra sykehus etter en fødsel (der hun også ble sydd) - da hun kom hjem ble hun voldtatt av sin egen mann/min far som ikke tok hensyn til at hun var sydd heller.. men jeg vet ikke, bare tanker fra meg..

Hvorfor gikk hun ikke bare fra han, tror du? 

Anonymkode: b0417...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor gikk hun ikke bare fra han, tror du? 

Anonymkode: b0417...bdb

Og i tillegg til det Merida skriver vedder jeg på det handler mye om store mengder skam og skyld.

Når skal vi begynne å spørre hvorfor noen voldtar, fremfor å spørre hvorfor noen ikke "bare" går?

 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (1 minutt siden):

Når vi skal vi begynne å spørre hvorfor noen voldtar, fremfor å spørre hvorfor noen ikke "bare" går?

Det er vel åpenbart at de som voldtar er rimelig skada emosjonelt. Årsakene kan være mange, men manglende  empati og svak impulskontroll er nok gjennomgående trekk. 

Anonymkode: f4e83...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel åpenbart at de som voldtar er rimelig skada emosjonelt. Årsakene kan være mange, men manglende  empati og svak impulskontroll er nok gjennomgående trekk. 

Anonymkode: f4e83...6d3

Det er en forenklet versjon av sannheten. Årsakene er langt mer sammensatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
XbellaX skrev (1 minutt siden):

Det er en forenklet versjon av sannheten. Årsakene er langt mer sammensatt.

H*n skrev at årsakene kan være mange.

Anonymkode: 971f8...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (24 minutter siden):

Seksuell vold i nære relasjoner pågår ofte over lengre tid, dette er også momenter som er viktig å ta med. Denne absurde konkurransen om hva som er verst synes jeg er ganske usmakelig. Vold er vold og vold er skadelig. De utsatte (og de som begår overgrepene) er i behov av ulik hjelp/ støtte ut i fra hvor de er i livet, tidligere bagasje, nettverk, osv osv osv.  

Det sa du ikke noe om. Men å bli voldtatt 1 gang av en ukjent mann eller flere menn midt på gata er i hovedregel værre enn å bli voldtatt av noen du kjenner og har hatt sex med frivillig tidligere. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (12 minutter siden):

Og i tillegg til det Merida skriver vedder jeg på det handler mye om store mengder skam og skyld.

Når skal vi begynne å spørre hvorfor noen voldtar, fremfor å spørre hvorfor noen ikke "bare" går?

 

Kan vi ikke slutte med denne konkurransen om hvem som har det verst? 

Anonymkode: 70a92...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det sa du ikke noe om. Men å bli voldtatt 1 gang av en ukjent mann eller flere menn midt på gata er i hovedregel værre enn å bli voldtatt av noen du kjenner og har hatt sex med frivillig tidligere. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Det er alltid en eller annen på dol som vet bedre enn all nasjonal og internasjonal forskning :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

I HOVEDREGEL så er voldtekt begått av fremmede og overfallsvoldtekter mye værre å oppleve enn voldtekter begått av noen en har hatt frivillig sex med tidligere eller har blitt frivillig med hjem. 

Og selvsagt er som oftest voldtekter der det i tillegg begås vold eller der det er flere gjerningspersoner. Det vil også som regel føles værre for en som er jomfru å bli voldtatt enn for en som har hatt sex mange ganger tidligere. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Dette kan nok variere fra person til person. Jeg har blitt banket kraftig opp, dopet ned og muligens voldtatt også, som en engangshendelse. 

Så har jeg også blitt psykisk mishandlet gjennom ni år og også tvunget til sex med han (ikke fysisk, men tvang like så), og jeg har tatt mye mer skade av det, selv om begge deler er traumer hos meg. Jeg vet ikke om jeg noen sinne kan fungere i forhold igjen. Jeg er redd menn, og tanken på sex gir meg angst og tårer i øynene. All positiv assosiasjon til sex er borte. Det har blitt noe jeg forbinder med tvang og noe jeg bare må komme meg gjennom for å unngå helvete på jord. Det er også knyttet ufattelig mye skam rundt dette med sex for meg. Osv. 

Så å komme med at det som regel er verre blir helt feil i mine ører. Det er absolutt ingen konkurranse om hva som er verst. For MEG vet jeg hva som preger meg verst i hverdagen ut av de traumene jeg har. For andre kan det være annerledes. Å komme med hva som i hovedregel vil være verst for et offer blir å bagatellisere den andre parten. Det er så mye som avgjør hvor alvorlig et traume vil påvirke en person i ettertid. Og det er individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Omsorgssvikt hvor man er ren, mett og velkledd, har leker og kan delta på fritidsaktiviteter, men ikke blir følelsesmessig møtt eller stimulert, og langvarig mobbing gjennom utfrysning er i alle fall noen av de traumene som er minst åpenbare for andre.

Anonymkode: af51b...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (14 timer siden):

Svaret om dagkrem/nattkrem var helt utmerket. Spesielt i den tiden vi lever i der alt som er ubehagelig eller vondt nærmest automatisk blir omgjort til et "traume". 

Hyggelig at i hvert fall en forsto poenget :-)

Ellers viser vel diskusjonen at det knapt finnes noen standard for et hierarki av traumer. Her er det mye med setting og med den enkeltes erfaring som avgjør hvor traumatisk det oppleves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke hvem det var men tror det var en kjent psykiater som pratet om "fødselstraumet", det traumatiske med å komme ut av mors liv, i så fall er vi jo alle traumatiserte i mer eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AJP skrev (5 timer siden):

Tja, er selve fødselen er et traume eller ikke? Jeg tror det må være et traume å bli født, men siden det ikke huskes kan det ikke kalles et traume i den forstand at man blir varig traumatisert av det. Men fikk en tanke da jeg leste om mulige seinvirkninger hos dem som opplevde en vanskelig fødsel, og det var den om det går an å påvirkes ubevisst likevel. Jeg hadde en vanskelig fødsel, jeg kom ikke ut den naturlige veien og det var ganske dramatisk for både moren min og meg en stund før det ble foretatt hastekeisersnitt. De fryktet at jeg kunne ha pådratt meg CP av det, men heldigvis gikk det bra. Men tendensen til å ville gi opp... den har jeg den dag i dag. Men jeg tror det blir for søkt å finne forklaringen på det i en vanskelig fødsel. 

Anonymkode: b0417...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AJP skrev (På 12.4.2021 den 13.25):

Husker ikke hvem det var men tror det var en kjent psykiater som pratet om "fødselstraumet", det traumatiske med å komme ut av mors liv, i så fall er vi jo alle traumatiserte i mer eller mindre grad.

Huff, det er ikke rart at antallet konsultasjoner innen psykisk helsevern fra 1998-2008 måtte økes med 113% slik det står til med oss alle :) Og det er kanskje noe med det at jo bedre man har det materielt sett, jo mindre lykkelig blir man med livet? Norge sies jo å være verdens beste land å bo i, men det avspeiles ikke i hvor lykkelige vi er og hvor fint vi har det i livet.

Når det kommer til traumer, dagkremer og nattkremer (ifølge @kupton sitt demonstrerende eksempel) tror jeg det er viktig å skille mellom to ting: 1. De livshendelsene som vi kommer oss igjennom på tross av at de er vanskelige - men vi står fortsatt på beina. 2. De som fører til psykiske lidelser som PTSD, angst, dissosiative lidelser, tvangslidelser, spiseforstyrrelser, selvskading, depresjon og andre reaksjoner som KAN være reaksjon på en eller flere traumatiske og belastende hendelser. Og nå sier ikke jeg at alle som har en spiseforstyrrelse eller depresjon har opplevd noe traumatisk, men at en ser ofte en sammenheng mellom at traumatiserte har utviklet disse lidelsene. Personlig har jeg flere av disse lidelsene selv etter et liv med omsorgssvikt, overgrep, vold og en del mer shit....

Og jeg tenker, når medlemmer her, i hovedsak enkelte anonyme medlemmer, på forumet bemerker at noen kanskje ikke er i behov av så langvarig terapi de mottar, at det er kanskje ikke rart at man trenger flere år på å lege slike sår når de har blitt påført deg langt opp i voksenlivet og senere blir du din egen fiende... Det kan også forekomme "dramatiske" hendelser i forbindelse med selvskading, selvmordsforsøk og tvangsinnleggelser som følge av psykisk sykdom, men personlig ønsker jeg ikke å benytte traume ang. det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Traume eller PTSD får man om man spesielt som barn har opplevd noe farlig og bare så vit har overlevd, Opplevd noe på jobb eller fritid, som du aldri klarer å glemme, eller har mareritt om det. Han man ikke noe av dette kan du gå på jobben og får ikke uføretrygd. Offer for kriminalitet. Alvorlig skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
HHP58 skrev (2 minutter siden):

Traume eller PTSD får man om man spesielt som barn har opplevd noe farlig og bare så vit har overlevd, Opplevd noe på jobb eller fritid, som du aldri klarer å glemme, eller har mareritt om det. Han man ikke noe av dette kan du gå på jobben og får ikke uføretrygd. Offer for kriminalitet. Alvorlig skadet.

Ja med mindre en er alvorlig hemmet i hverdagslivet så klarer en å arbeide. Da skal en ikke gå på trygd. 

Anonymkode: 70a92...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...