Gå til innhold

Kan man bli helt frisk fra PF


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis man jobber hardt nok?

Anonymkode: 0f1d1...3a5

Kommer an på hva slags, men ja, mange kan bli bra. 100% frisk? Vet ikke, men såpass at man kan leve et normalt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken tror jeg? 
Har en innsikt i der og villig til å jobbe med det så  

Jeg ble diagnostisert med engstelig unnvikende for et par år siden, den er gjeldende fremdeles MEN jeg er mye bedre fungerende nå etter behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym 2

Hvordan er pf? Jeg har alltid blitt veldig stille når vi blir flere enn to stykker. Jeg liker meg egentlig ikke når det er veldig mange mennesker rundt meg. En til en går bra. Så jeg er sammen med venninner en og en. Jeg trives best når jeg og mannen min er alene. Det er litt annerledes med barna mine, de klarer jeg å være alle sammen med,  de er fire. I jobbsammenheng er det det samme, jeg trives best når jeg jobber sammen med en og en. Jeg blir helt stille når det blir flere på en gang. Kan jeg ha en svak form for pf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (38 minutter siden):

Hvordan er pf? Jeg har alltid blitt veldig stille når vi blir flere enn to stykker. Jeg liker meg egentlig ikke når det er veldig mange mennesker rundt meg. En til en går bra. Så jeg er sammen med venninner en og en. Jeg trives best når jeg og mannen min er alene. Det er litt annerledes med barna mine, de klarer jeg å være alle sammen med,  de er fire. I jobbsammenheng er det det samme, jeg trives best når jeg jobber sammen med en og en. Jeg blir helt stille når det blir flere på en gang. Kan jeg ha en svak form for pf?

Det blir umulig å svare på. Kan like gjerne være du bare er introvert og/eller høysensitiv. 

En personlighetsforstyrrelse får man når man oppfyller de generelle kriterier for PF og deretter utredes man for hvilken spesifikk(e) type man har. Det skal være en såpass nedsatt fungering at det går ut over livet sosialt, arbeids- og samfunnsmessig. På ulike vis. Også har man jo gjerne noen trekk sterkere enn andre. 

De fleste har trekk fra diverse personlighetsforstyrrelser, men det er hvor mange av de og graden av det som avgjør det. 

Hvis du kjenner dette påvirker hverdagen din mye så kan du be om utredning. :) Det du listet opp er ikke nok til å kunne si ja eller nei (og det skal man jo ikke på forum uansett, i hvert fall ikke som ufaglært :) )

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv engstelig PF, jeg har etter 20 år med utallige behandlingsformer og medisintyper ikke opplevd at mine grunnleggende personlighetstrekk lar seg behandle. Andre kan andre erfaringer her.

Men jeg tror at man kan få det mye bedre ved å akseptere at man er litt annerledes, og lære å leve med på den best mulige måte. Både behandling og medisiner kan hjelpe deg med å få ett godt liv, selv med en PF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Glitter skrev (7 minutter siden):

Det blir umulig å svare på. Kan like gjerne være du bare er introvert og/eller høysensitiv. 

En personlighetsforstyrrelse får man når man oppfyller de generelle kriterier for PF og deretter utredes man for hvilken spesifikk(e) type man har. Det skal være en såpass nedsatt fungering at det går ut over livet sosialt, arbeids- og samfunnsmessig. På ulike vis. Også har man jo gjerne noen trekk sterkere enn andre. 

De fleste har trekk fra diverse personlighetsforstyrrelser, men det er hvor mange av de og graden av det som avgjør det. 

Hvis du kjenner dette påvirker hverdagen din mye så kan du be om utredning. :) Det du listet opp er ikke nok til å kunne si ja eller nei. 

Takk for svar 😊 jeg vet ikke om det påvirker hverdagen så veldig,  jeg har jo alltid vært sånn, og klart tross alt å få meg de jobbene jeg ville ha og familie og noen venner her og der😊 jeg har det greit,  men har jo aldri hatt store vennegjenger. Og tar aldri til orde i store forsamlinger for å holde tale og sånne ting. Det plager meg litt. Jeg holder ikke taler i mindre forsamlinger heller.

Endret av Anonym 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (24 minutter siden):

Takk for svar 😊 jeg vet ikke om det påvirker hverdagen så veldig,  jeg har jo alltid vært sånn, og klart tross alt å få meg de jobbene jeg ville ha og familie og noen venner her og der😊 jeg har det greit,  men har jo aldri hatt store vennegjenger. Og tar aldri til orde i store forsamlinger for å holde tale og sånne ting. Det plager meg litt. Jeg holder ikke taler i mindre forsamlinger heller.

Kan jo være du er litt sjenert og usikker på deg selv, men at det ikke går så alvorlig ut over hverdagen? Jeg vet ikke, men du må jo bare kjenne etter på hvor stort hinder det føles som. Det er helt sikkert hjelp å få for det, dersom du føler behov for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (1 time siden):

Hvordan er pf? Jeg har alltid blitt veldig stille når vi blir flere enn to stykker. Jeg liker meg egentlig ikke når det er veldig mange mennesker rundt meg. En til en går bra. Så jeg er sammen med venninner en og en. Jeg trives best når jeg og mannen min er alene. Det er litt annerledes med barna mine, de klarer jeg å være alle sammen med,  de er fire. I jobbsammenheng er det det samme, jeg trives best når jeg jobber sammen med en og en. Jeg blir helt stille når det blir flere på en gang. Kan jeg ha en svak form for pf?

Det var som å lese om meg selv! Jeg har alltid vært sånn og det går ikke over selv om årene går. Jeg vet ikke om det er en pf, men jeg har vurdert å utredes for det.

Anonymkode: 183df...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
Glitter skrev (6 minutter siden):

Kan jo være du er litt sjenert og usikker på deg selv, men at det ikke går så alvorlig ut over hverdagen? Jeg vet ikke, men du må jo bare kjenne etter på hvor stort hinder det føles som. Det er helt sikkert hjelp å få for det, dersom du føler behov for det. :)

Ja det er det jeg bestandig har tenkt,  men når jeg leste om PF, lurte jeg litt på det da. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var som å lese om meg selv! Jeg har alltid vært sånn og det går ikke over selv om årene går. Jeg vet ikke om det er en pf, men jeg har vurdert å utredes for det.

Anonymkode: 183df...1fc

Sier du det? Jeg trodde det bare var meg. Nei det går ikke over for meg heller. Jeg har også lyst til å få sjekket det. Eller utredet det.

Endret av Anonym 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg spørre om du har noen diagnoser? Selv har jeg angst. Det kan muligens forklare noen av symptomene?

Anonymkode: 183df...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre om du har noen diagnoser? Selv har jeg angst. Det kan muligens forklare noen av symptomene?

Anonymkode: 183df...1fc

Spør du meg? Jeg har ingen diagnoser, men sleit med panikkangst før i livet, men har aldri fått noen diagnose. Jo jeg har en diagnose jeg håper jeg skal få fjernet etterhvert 😅 paranoid psykose 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym 2 skrev (27 minutter siden):

Spør du meg? Jeg har ingen diagnoser, men sleit med panikkangst før i livet, men har aldri fått noen diagnose. Jo jeg har en diagnose jeg håper jeg skal få fjernet etterhvert 😅 paranoid psykose 🤣

Jeg har også fått høre at jeg har vært litt paranoid og det kan ha en sammenheng med våre symptomer. Er man paranoid så er man ekstra mistenksom og derfor er det vanskelig å føle på kontroll når det er flere enn 2 tilstede kanskje? Jeg lukker meg helt når det blir flere enn 2 personer. Jeg blir nesten helt stum og føler meg veldig lett utenfor og mindreverdig.

Anonymkode: 183df...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også fått høre at jeg har vært litt paranoid og det kan ha en sammenheng med våre symptomer. Er man paranoid så er man ekstra mistenksom og derfor er det vanskelig å føle på kontroll når det er flere enn 2 tilstede kanskje? Jeg lukker meg helt når det blir flere enn 2 personer. Jeg blir nesten helt stum og føler meg veldig lett utenfor og mindreverdig.

Anonymkode: 183df...1fc

Kanskje det er sånn. Men jeg har bestandig vært sånn, men den diagnosen jeg fikk, har jeg akkurat fått, og det var akutt. Så det har ikke noe med dette andre å gjøre, føler jeg. Det har mer med en situasjon jeg var i da. Vanskelig å forklare. Men jeg tror litt på den angsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har også fått høre at jeg har vært litt paranoid og det kan ha en sammenheng med våre symptomer. Er man paranoid så er man ekstra mistenksom og derfor er det vanskelig å føle på kontroll når det er flere enn 2 tilstede kanskje? Jeg lukker meg helt når det blir flere enn 2 personer. Jeg blir nesten helt stum og føler meg veldig lett utenfor og mindreverdig.

Anonymkode: 183df...1fc

Men ellers høres det veldig likt ut, det du sier. Går du til psykolog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym 2
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei, en PF er nok satt i stein.

Anonymkode: b4d12...8ff

Jeg tenkte, siden du har noen diagnoser, så fikk du behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest at man blir mer jevnet ut med årene. Att noen av trekkene slipes ned og man blir mer avslappet.

Anonymkode: 8e0d0...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...