Gå til innhold

Tror du religion ville overlevd uten "riset bak speilet"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De kristne tar avstand fra hekseforfølgelsene i middelalderen og utover i dag. Men tror du vi hadde vært ett kristent land helt opp til nylig, dersom det var lov å være fritenker, alternativ og ateist, uten å risikere noe. Dersom det var lovlig å benekte gud, spotte han osv, i den tiden det var forbudt og ofte straffet av dødsstraff på grusomme måter?

Deler av den muslimske verden har det sånn enda i dag. Så der er det få fritenkere, alternative og ateister som ytrer seg. Du rister på hodet over det selvsagt, men slik var det her før under kristendommen også. Ergo kristendommen var ikke noe bedre enn Islam er i  dag, på sitt verste.

IS var heller ikke stort verre en inkvisisjonen, og de som drev hekseprosesser.

Religion er det verste som har skjedd menneskeheten.

MVH

Anonymkode: 7ac96...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De kristne tar avstand fra hekseforfølgelsene i middelalderen og utover i dag. Men tror du vi hadde vært ett kristent land helt opp til nylig, dersom det var lov å være fritenker, alternativ og ateist, uten å risikere noe. Dersom det var lovlig å benekte gud, spotte han osv, i den tiden det var forbudt og ofte straffet av dødsstraff på grusomme måter?

Deler av den muslimske verden har det sånn enda i dag. Så der er det få fritenkere, alternative og ateister som ytrer seg. Du rister på hodet over det selvsagt, men slik var det her før under kristendommen også. Ergo kristendommen var ikke noe bedre enn Islam er i  dag, på sitt verste.

IS var heller ikke stort verre en inkvisisjonen, og de som drev hekseprosesser.

Religion er det verste som har skjedd menneskeheten.

MVH

Anonymkode: 7ac96...8e5

Noen klarer ikke å leve uten å tro på en "gud".

Anonymkode: e8ee2...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De kristne tar avstand fra hekseforfølgelsene i middelalderen og utover i dag. Men tror du vi hadde vært ett kristent land helt opp til nylig, dersom det var lov å være fritenker, alternativ og ateist, uten å risikere noe. Dersom det var lovlig å benekte gud, spotte han osv, i den tiden det var forbudt og ofte straffet av dødsstraff på grusomme måter?

Deler av den muslimske verden har det sånn enda i dag. Så der er det få fritenkere, alternative og ateister som ytrer seg. Du rister på hodet over det selvsagt, men slik var det her før under kristendommen også. Ergo kristendommen var ikke noe bedre enn Islam er i  dag, på sitt verste.

IS var heller ikke stort verre en inkvisisjonen, og de som drev hekseprosesser.

Religion er det verste som har skjedd menneskeheten.

MVH

Anonymkode: 7ac96...8e5

Ja det tar de nok avstand fra men det var de som gjorde det, brente "hekser" og "heksemestere" og skremte folk til å tro på Gud, hva slags folk gjør sånt? De må jo ha vært noen onde folk, de torturerte jo folk. Nei de har jeg ikke mye til overs for, Norge ble kristen liksom. Ja religion har ført til mye vondt og masse kriger, bort med den! Og mye hat fører den til og redsel for Helvete, nei fy! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (27 minutter siden):

Ja det tar de nok avstand fra men det var de som gjorde det, brente "hekser" og "heksemestere" og skremte folk til å tro på Gud, hva slags folk gjør sånt? De må jo ha vært noen onde folk, de torturerte jo folk. Nei de har jeg ikke mye til overs for, Norge ble kristen liksom. Ja religion har ført til mye vondt og masse kriger, bort med den! Og mye hat fører den til og redsel for Helvete, nei fy! 

Du tror jo på overnaturlige ting selv og har såå lite toleranse for andres tro. Jeg har ofte gått i forsvar for deg og din rett til å tro. Det er som om jeg skulle stille deg til ansvar for all grusomhet som har skjedd i østens religioner. ( noe man ikke snakker om). Der new age stammer fra. Alle land som har hatt kristendommen som grunnmur er land som har klart seg bedre ang menneskeretter og menneskesyn. Land som er styrt av ateister ,islam og østens religioner er preget av uro og menneskerettighets brudd. 
INGEN kristne i dag støtter heksebrenning, tortur, krig og tvang. Hvis de gjør det går de direkte imot hovedbudskapet i kristendommen. 

Anonymkode: 1988f...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tror jo på overnaturlige ting selv og har såå lite toleranse for andres tro. Jeg har ofte gått i forsvar for deg og din rett til å tro. Det er som om jeg skulle stille deg til ansvar for all grusomhet som har skjedd i østens religioner. ( noe man ikke snakker om). Der new age stammer fra. Alle land som har hatt kristendommen som grunnmur er land som har klart seg bedre ang menneskeretter og menneskesyn. Land som er styrt av ateister ,

Anonymkode: 1988f...837

Det går da bra i Norge selv om vi styres av ateister.

https://fritanke.no/nyheter/andelen-som-ikke-tror-pa-gud-oker-sterkt-gudstroen-svekkes/19.10773

Ateisme er i vekst i Norge og gudstroen går ned. Siden forrige gang spørsmålet ble stilt har utviklingen eskalert.

Etter 2015 har utviklingen eskalert. Foto: Ipsos Norge

Anonymkode: e8ee2...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går da bra i Norge selv om vi styres av ateister.

https://fritanke.no/nyheter/andelen-som-ikke-tror-pa-gud-oker-sterkt-gudstroen-svekkes/19.10773

Ateisme er i vekst i Norge og gudstroen går ned. Siden forrige gang spørsmålet ble stilt har utviklingen eskalert.

Etter 2015 har utviklingen eskalert. Foto: Ipsos Norge

Anonymkode: e8ee2...32d

Har skjønt for lenge siden at Vesten er på vei bort fra Gud. Det er det mye som tyder på. Man ser blant annet at moral og etikk gradvis blir visket ut. "Det er ikke så farlig bare jeg har det godt". Fortsetter dette så vil Vesten være på et grusomt sted om 10 år. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du tror jo på overnaturlige ting selv og har såå lite toleranse for andres tro. Jeg har ofte gått i forsvar for deg og din rett til å tro. Det er som om jeg skulle stille deg til ansvar for all grusomhet som har skjedd i østens religioner. ( noe man ikke snakker om). Der new age stammer fra. Alle land som har hatt kristendommen som grunnmur er land som har klart seg bedre ang menneskeretter og menneskesyn. Land som er styrt av ateister ,islam og østens religioner er preget av uro og menneskerettighets brudd. 
INGEN kristne i dag støtter heksebrenning, tortur, krig og tvang. Hvis de gjør det går de direkte imot hovedbudskapet i kristendommen. 

Anonymkode: 1988f...837

Jeg har ikke lite toleranse for andres tro nei, folk kan tro på hva de vil for min del. Men personlig er jeg ikke for religioner, det har skapt masse vondt med seg og de vil ikke ta ansvar for det de har gjort. Kan ikke se at eosterisk tro noen gang har skadet noen? Det var Madam Blavatsky som grunnla den og hun gjorde da ikke noen noe vondt? Som sagt religion er ikke noe for meg, ikke østens heller. Esoterisk visdom er det jeg tror på, jeg er ikke bhuddist heller. Og de kristne tar vel ikke bibelen bokstavelig i dag? 

Jeg har kristne venner på FB, men det betyr ikke at jeg må tro på det de tror på. Men respekterer at de er kristne. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Og de kristne tar vel ikke bibelen bokstavelig i dag? 

En del kristne tror bokstavelig på en del ting i bibelen, mens de fullstendig overser en del andre ting. Å leve 100% etter bibelens ord er nok ikke mulig for der står det mye rart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har skjønt for lenge siden at Vesten er på vei bort fra Gud. Det er det mye som tyder på. Man ser blant annet at moral og etikk gradvis blir visket ut. "Det er ikke så farlig bare jeg har det godt". Fortsetter dette så vil Vesten være på et grusomt sted om 10 år. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Vesten er er lagt bedre sted å leve nå enn for noen hunde år siden når kristendommen styrte alt fra vugge til grav.

Anonymkode: e8ee2...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det går da bra i Norge selv om vi styres av ateister.

https://fritanke.no/nyheter/andelen-som-ikke-tror-pa-gud-oker-sterkt-gudstroen-svekkes/19.10773

Ateisme er i vekst i Norge og gudstroen går ned. Siden forrige gang spørsmålet ble stilt har utviklingen eskalert.

Etter 2015 har utviklingen eskalert. Foto: Ipsos Norge

Anonymkode: e8ee2...32d

Tenker grunnmuren for det norske samfunnet ble lagt tidligere. I historien er det land som feks nord Korea, Kina og Russland som har vært styrt av ateisme ( statsateisme)i mange år. Jeg tror at nordmenn som ikke er troende fortsatt vil bygge videre på de menneskeretter og det menneskesyn vi allerede har hatt i mange tiår. 

Anonymkode: 1988f...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (2 minutter siden):

En del kristne tror bokstavelig på en del ting i bibelen, mens de fullstendig overser en del andre ting. Å leve 100% etter bibelens ord er nok ikke mulig for der står det mye rart. :) 

Ja det er det jeg tenker, det hadde vært en brutal verden om man skulle leve etter bibelen. Og den er jo over to tusen år gammel, da er det vel på tide med noe nytt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker grunnmuren for det norske samfunnet ble lagt tidligere. I historien er det land som feks nord Korea, Kina og Russland som har vært styrt av ateisme ( statsateisme)i mange år.

Det er faktisk langt flere troende i Russland (kun 18% er ikke-troende) enn i Norge.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at nordmenn som ikke er troende fortsatt vil bygge videre på de menneskeretter og det menneskesyn vi allerede har hatt i mange tiår. 

Anonymkode: 1988f...837

Tror ikke du skal gi kristendommen æren for dette.

Anonymkode: e8ee2...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ja det er det jeg tenker, det hadde vært en brutal verden om man skulle leve etter bibelen. Og den er jo over to tusen år gammel, da er det vel på tide med noe nytt? 

"Å leve etter bibelen", hva er egentlig det? Hvis du tenker på GTs lover og regler så er det ikke en eneste kristen som lever etter dem, kanskje bortsett fra at de forsøker å holde de 10 bud. Alle de rare reglene i GT var ment for en spesiell gruppe for en spesiell tid. Det er ikke mange jøder som lever etter dette nå i dag. 

Hva er galt med budskapet om Jesus? Hva er galt med å høre at Gud elsker oss og at han ønsker at vi skal elske ham OG vår neste tilbake? Hva er galt med budskapet om at Gud er kjærlighet? 

Han viste oss stor kjærlighet ved å ofre seg i døden i vårt sted og sone våre synder. Er det så grusomt? At Gud selv steppet inn i vårt sted og levde det perfekte livet som kreves når vi ikke greide det selv? At fordi han greide det så trenger ikke vi å greie det? Gud viser oss så stor nåde at hvis vi velger å tro på dette får vi komme inn til den evige hvile hvor alt bare er godt, vakkert og fredelig? Hvorfor synes du at dette budskapet er så forferdelig? 

Jeg må si at jeg ikke synes at din tro er noe særlig bedre. I stedet for å få evig hvile i himmelen er du i din overbevisning dømt til å leve om igjen og om igjen, og underveis forholde deg til mystiske skikkelser fra fremmede planeter med tvilsom agenda og fra en uoversiktlig og skummel åndeverden hvor de du ser/møter i åndeverdenen ikke kan fortelle deg om de er gode eller onde. Dét kaller jeg for grusomt! Ja, jeg vil påstår at det må være et sant helvete å leve i en slik tro og med en sånn overbevisning. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Å leve etter bibelen", hva er egentlig det? Hvis du tenker på GTs lover og regler så er det ikke en eneste kristen som lever etter dem, kanskje bortsett fra at de forsøker å holde de 10 bud. Alle de rare reglene i GT var ment for en spesiell gruppe for en spesiell tid. Det er ikke mange jøder som lever etter dette nå i dag. 

Hva er galt med budskapet om Jesus? Hva er galt med å høre at Gud elsker oss og at han ønsker at vi skal elske ham OG vår neste tilbake? Hva er galt med budskapet om at Gud er kjærlighet? 

Han viste oss stor kjærlighet ved å ofre seg i døden i vårt sted og sone våre synder. Er det så grusomt? At Gud selv steppet inn i vårt sted og levde det perfekte livet som kreves når vi ikke greide det selv? At fordi han greide det så trenger ikke vi å greie det? Gud viser oss så stor nåde at hvis vi velger å tro på dette får vi komme inn til den evige hvile hvor alt bare er godt, vakkert og fredelig? Hvorfor synes du at dette budskapet er så forferdelig? 

Jeg må si at jeg ikke synes at din tro er noe særlig bedre. I stedet for å få evig hvile i himmelen er du i din overbevisning dømt til å leve om igjen og om igjen, og underveis forholde deg til mystiske skikkelser fra fremmede planeter med tvilsom agenda og fra en uoversiktlig og skummel åndeverden hvor de du ser/møter i åndeverdenen ikke kan fortelle deg om de er gode eller onde. Dét kaller jeg for grusomt! Ja, jeg vil påstår at det må være et sant helvete å leve i en slik tro og med en sånn overbevisning. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Jeg sier ikke det er noe galt med de fine budskapene i bibelen og jeg tror Jesus har levd, og jeg respekterer de som tror på det. Men jeg tror på en kjærlighetsfull Gud, ikke en som dømmer folk rett til Helvete hvis man ikke lever etter bibelen. Og mange kristne lever ikke etter bibelen, kommer de til Helvete og da? Har sett på visjon Norge, det er så mye fordømmelse at jeg blir skremt av det. Og har hatt en del besøk av Jehovas Vitner før corona, de snakker til stadighet om slangen og dommedag. 

Det er opp til deg hva du mener om min tro og jeg respekterer deg for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Essensen til Jesus var synd og skam. Litt mildere enn sin innbilte far. Det er ikke kristendommen som har gjort Norge til ett gått sted å bo, det er utvanningen av kristendommen, og opplysningstiden som har gjort Norge bra. Samt att vi hadde mye flaks med oljen og moderate Sosialister, heller en kommunister og fascister.
 

Anonymkode: 7ac96...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

"Å leve etter bibelen", hva er egentlig det? Hvis du tenker på GTs lover og regler så er det ikke en eneste kristen som lever etter dem, kanskje bortsett fra at de forsøker å holde de 10 bud. Alle de rare reglene i GT var ment for en spesiell gruppe for en spesiell tid. Det er ikke mange jøder som lever etter dette nå i dag. 

Hva er galt med budskapet om Jesus? Hva er galt med å høre at Gud elsker oss og at han ønsker at vi skal elske ham OG vår neste tilbake? Hva er galt med budskapet om at Gud er kjærlighet? 

Han viste oss stor kjærlighet ved å ofre seg i døden i vårt sted og sone våre synder. Er det så grusomt? At Gud selv steppet inn i vårt sted og levde det perfekte livet som kreves når vi ikke greide det selv? At fordi han greide det så trenger ikke vi å greie det? Gud viser oss så stor nåde at hvis vi velger å tro på dette får vi komme inn til den evige hvile hvor alt bare er godt, vakkert og fredelig? Hvorfor synes du at dette budskapet er så forferdelig? 

Jeg må si at jeg ikke synes at din tro er noe særlig bedre. I stedet for å få evig hvile i himmelen er du i din overbevisning dømt til å leve om igjen og om igjen, og underveis forholde deg til mystiske skikkelser fra fremmede planeter med tvilsom agenda og fra en uoversiktlig og skummel åndeverden hvor de du ser/møter i åndeverdenen ikke kan fortelle deg om de er gode eller onde. Dét kaller jeg for grusomt! Ja, jeg vil påstår at det må være et sant helvete å leve i en slik tro og med en sånn overbevisning. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Hva tror du skjer med oss ugudelige gudsbespottere da? La oss høre hvor snill denne guden er nå da?

Anonymkode: 7ac96...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva tror du skjer med oss ugudelige gudsbespottere da? La oss høre hvor snill denne guden er nå da?

Anonymkode: 7ac96...8e5

I motsetning til fryktelig mange andre kristne så har jeg ingen formening om hva Gud ønsker å gjøre med hver enkelt. Jeg klarer ikke å presse Gud inn i to permer slik veldig mange gjør, for jeg tror han er så mye mer enn det som står i bibelen. Men jeg tror at enhver vil få dom etter hvordan de levde livene sine mens de var på jorda. Skulle da bare mangle. Er du en drittsekk og gjør livet vanskelig for andre må du forvente deg en reaksjon. Det er bare rett og rimelig. Hva denne reaksjonen/straffen blir for noe er jeg ydmyk nok til å si at jeg ikke vet. Men jeg tror at Gud ikke har noen grunn til å slippe folk inn i en himmel de ikke tror på for å tilbringe evigheten med en de har fornektet. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Essensen til Jesus var synd og skam. Litt mildere enn sin innbilte far. Det er ikke kristendommen som har gjort Norge til ett gått sted å bo, det er utvanningen av kristendommen, og opplysningstiden som har gjort Norge bra. Samt att vi hadde mye flaks med oljen og moderate Sosialister, heller en kommunister og fascister.
 

Anonymkode: 7ac96...8e5

Essensen til Jesus var evig frelse for de som tror på ham. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (26 minutter siden):

Men jeg tror på en kjærlighetsfull Gud, ikke en som dømmer folk rett til Helvete hvis man ikke lever etter bibelen. Og mange kristne lever ikke etter bibelen, kommer de til Helvete og da?

Ja, Gud er kjærlighetsfull. Og han har det budskapet at dersom vi ikke klarer å leve etter hans bud og krav så kan vi likevel, ufortjent og av bare nåde, få tilregnet rettferdighet. Dette fordi Jesus levde det perfekte livet i vårt sted og fordi han tilga oss syndene . Ved å tro og ta imot dette offeret vil vi bli erklært like syndfrie som Jesus, fordi vi da blir ikledd hans rettferdighet som en slags usynlighetskappe. 

Vet det høres rart ut, men det er nå det det kristne budskapet sier. Så kan man jo velge helt selv om man vil tro på det eller ikke. ;)

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...