Gå til innhold

Tror du religion ville overlevd uten "riset bak speilet"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Essensen til Jesus var evig frelse for de som tror på ham. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Så de som ikke tror på ham går det altså dårlig med.

Anonymkode: e8ee2...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så de som ikke tror på ham går det altså dårlig med.

Anonymkode: e8ee2...32d

Det vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at han garantert ikke vil tvinge noen til å tilbringe evigheten med ham hvis de ikke tror på ham. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, Gud er kjærlighetsfull. Og han har det budskapet at dersom vi ikke klarer å leve etter hans bud og krav så kan vi likevel, ufortjent og av bare nåde, få tilregnet rettferdighet. Dette fordi Jesus levde det perfekte livet i vårt sted og fordi han tilga oss syndene . Ved å tro og ta imot dette offeret vil vi bli erklært like syndfrie som Jesus, fordi vi da blir ikledd hans rettferdighet som en slags usynlighetskappe. 

Vet det høres rart ut, men det er nå det det kristne budskapet sier. Så kan man jo velge helt selv om man vil tro på det eller ikke. ;)

Anonymkode: 9e79b...99f

Jeg har vært så desperat til tider at jeg har bedt med de på visjon norge, livet ble ikke bedre og jeg ble ikke frelst. Har mang en natt bedt Jesus om å komme inn i hjertet mitt og sagt jeg legger livet mitt i hans hender, har bedt om hjelp rett og slett. Men det har ikke hjulpet, er jeg ikke verdig nok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Essensen til Jesus var synd og skam. Litt mildere enn sin innbilte far. Det er ikke kristendommen som har gjort Norge til ett gått sted å bo, det er utvanningen av kristendommen, og opplysningstiden som har gjort Norge bra. Samt att vi hadde mye flaks med oljen og moderate Sosialister, heller en kommunister og fascister.
 

Anonymkode: 7ac96...8e5

Er dette slik du ønsker det skal være eller er dette noe seriøse kilder beskriver . At kristendommen på ingen måte har vært med å forme landet positivt?. At den kanskje har beskyttet oss mot langt verre religioner og styresett. Og din kunnskap om Jesus er meget mangelfull. Han var radikal i møte med religiøse ledere og stod opp for de svake . Han ble kalt syndere og tolleres venn. Han snakket om tilgivelse og nåde i et samfunn med mange religiøse lover. Han ville med sitt offer på korset åpne opp for absolutt alle å kunne snakke direkte til Gud og regne med han. Helt uten å måtte pynte på den man er. Han tok også skammen på seg for at vi uten skam  skal kunne stå fremfor Gud osv osv. Essensen var at han ville betale prisen for vår synd og ville ta bort vår skam. Du er fri til å ikke tro på dette men du trenger ikke fremstille det feil for det. 

Anonymkode: 1988f...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært så desperat til tider at jeg har bedt med de på visjon norge, livet ble ikke bedre og jeg ble ikke frelst. Har mang en natt bedt Jesus om å komme inn i hjertet mitt og sagt jeg legger livet mitt i hans hender, har bedt om hjelp rett og slett. Men det har ikke hjulpet, er jeg ikke verdig nok? 

Du er 100% verdig og god nok. 

Anonymkode: 1988f...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er 100% verdig og god nok. 

Anonymkode: 1988f...837

Jo takk for det ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er 100% verdig og god nok. 

Anonymkode: 1988f...837

Men må jo si at Gud var med meg i hele oppveksten og hjalp meg og trøstet meg, og jeg ber til Gud hver kveld. Jeg tror det er den samme Guden alt sammen, det er lys og kjærlighet. Det er ikke mange Guder tror jeg, alle veier/religioner fører til den samme Guden. Vi er alle Guds barn enten vi tror det eller ikke, det finnes ikke noe Helvete og straff for våre synder. Men jeg tror på karma og det er jo rettferdig, at vi får det vi gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er dette slik du ønsker det skal være eller er dette noe seriøse kilder beskriver . At kristendommen på ingen måte har vært med å forme landet positivt?. At den kanskje har beskyttet oss mot langt verre religioner og styresett. Og din kunnskap om Jesus er meget mangelfull. Han var radikal i møte med religiøse ledere og stod opp for de svake . Han ble kalt syndere og tolleres venn. Han snakket om tilgivelse og nåde i et samfunn med mange religiøse lover. Han ville med sitt offer på korset åpne opp for absolutt alle å kunne snakke direkte til Gud og regne med han. Helt uten å måtte pynte på den man er. Han tok også skammen på seg for at vi uten skam  skal kunne stå fremfor Gud osv osv. Essensen var at han ville betale prisen for vår synd og ville ta bort vår skam. Du er fri til å ikke tro på dette men du trenger ikke fremstille det feil for det. 

Anonymkode: 1988f...837

Jeg vet mer om tro, og om godt og ondt enn du gjør. Og guden din, Han er så mannevond att han lot alle Egypts førstefødte bli drept. Jesus har en "far" som må tilbes, og trygles om tilgivelse. Og han var null hjelp til Stjernestøv, eller meg, da vi forsøkte oss som kristne (ved å be).

Før Jesus hadde jødene kun ett tidsbestemt helvete,  Jesus ga oss doktrinen om evig pine. Før han hadde jødene kun ett tidsbestemt helvete. Så den kjærlige Jesusen din, han kom opp med evig pine. Kjenner du nå du blir varm av hans vrede?

 

Og du! Når ble tro ett valg? Tror du misforstår ett så enkelt ord som valg. Å velge er noe man gjør om middagen, skal jeg ha fisk eller kjøttkaker i dag? Man går ikke rundt å sier, nei, skal jeg velge å begynne å tro? Tro er ikke ett valg, skjønner du ikke så pass så lurer jeg på din evne til å føre saklig debatt. "nei, hva skal jeg tro på da?? det som for meg er usannsynlig?" Er det det du har gjort? Valgt å tro? Hvordan fikk du til det? Hvorfor ville ikke jesus ha meg da jeg ba min frelsebønn?, Hvorfor frelste han meg ikke.... Jo nå skal du høre! Han kan ikke høre oss, han har vært stein død i 2000 år! Så lykke til i himmelen! Når du en dag forlater ditt liv, om forhåpentligvis mange år. Selv skal jeg til mumidalen og bli smurf! For det har jeg valgt å tro på.. Jeg tror så det renner av meg. Har du hørt om mumitrollet?

 

Nei, du kristendom kan jeg alt om, etter mange menigheter og ett liv som søkende. Du er bare så redd for din egen minimale tro att du gjør andre suspekte hvis de våger å se ting på en mer rasjonell måte. En ting skal jeg love deg, Jesus er ikke god. Jesus var en besservisser, som ikke kunne backe opp det han prediket. Jesus ga oss noen tvetydige tekster som formet inkvisisjon, korstog, og massedrap av alle som mukket under kirkens ÅK.

 

Jesus var en fjott, som har vært død i 2000 år.. På tide å la han vile i fred?

Anonymkode: 7ac96...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg vet mer om tro, og om godt og ondt enn du gjør. Og guden din, Han er så mannevond att han lot alle Egypts førstefødte bli drept. Jesus har en "far" som må tilbes, og trygles om tilgivelse. Og han var null hjelp til Stjernestøv, eller meg, da vi forsøkte oss som kristne (ved å be).

Før Jesus hadde jødene kun ett tidsbestemt helvete,  Jesus ga oss doktrinen om evig pine. Før han hadde jødene kun ett tidsbestemt helvete. Så den kjærlige Jesusen din, han kom opp med evig pine. Kjenner du nå du blir varm av hans vrede?

 

Og du! Når ble tro ett valg? Tror du misforstår ett så enkelt ord som valg. Å velge er noe man gjør om middagen, skal jeg ha fisk eller kjøttkaker i dag? Man går ikke rundt å sier, nei, skal jeg velge å begynne å tro? Tro er ikke ett valg, skjønner du ikke så pass så lurer jeg på din evne til å føre saklig debatt. "nei, hva skal jeg tro på da?? det som for meg er usannsynlig?" Er det det du har gjort? Valgt å tro? Hvordan fikk du til det? Hvorfor ville ikke jesus ha meg da jeg ba min frelsebønn?, Hvorfor frelste han meg ikke.... Jo nå skal du høre! Han kan ikke høre oss, han har vært stein død i 2000 år! Så lykke til i himmelen! Når du en dag forlater ditt liv, om forhåpentligvis mange år. Selv skal jeg til mumidalen og bli smurf! For det har jeg valgt å tro på.. Jeg tror så det renner av meg. Har du hørt om mumitrollet?

 

Nei, du kristendom kan jeg alt om, etter mange menigheter og ett liv som søkende. Du er bare så redd for din egen minimale tro att du gjør andre suspekte hvis de våger å se ting på en mer rasjonell måte. En ting skal jeg love deg, Jesus er ikke god. Jesus var en besservisser, som ikke kunne backe opp det han prediket. Jesus ga oss noen tvetydige tekster som formet inkvisisjon, korstog, og massedrap av alle som mukket under kirkens ÅK.

 

Jesus var en fjott, som har vært død i 2000 år.. På tide å la han vile i fred?

Anonymkode: 7ac96...8e5

Her var det jammen meg mye å ta tak i 😅 Vil svare deg seinere i dag når jeg har bedre tid! 🙂

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg har vært så desperat til tider at jeg har bedt med de på visjon norge, livet ble ikke bedre og jeg ble ikke frelst. Har mang en natt bedt Jesus om å komme inn i hjertet mitt og sagt jeg legger livet mitt i hans hender, har bedt om hjelp rett og slett. Men det har ikke hjulpet, er jeg ikke verdig nok? 

Jo, du er såklart verdig nok! 🙂 Men har du tenkt over om din egen tro har gitt deg noe mer hjelp? 

Jeg begynte å tro i min ungdom fordi jeg var så sulteforet på kjærlighet. Det å få høre at det fantes en Gud som elsket meg betingelsesløst var stort for meg og jeg sugde det til meg. Når han attpåtil lovet evig hvile etter døden var det ikke lenger noen grunn for meg å si nei takk. Det gir meg trøst i dag også å vite at jeg har noe godt i vente når dette livet til tider er så vanskelig. Det gir håp og trøst. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg har vært så desperat til tider at jeg har bedt med de på visjon norge, livet ble ikke bedre og jeg ble ikke frelst. Har mang en natt bedt Jesus om å komme inn i hjertet mitt og sagt jeg legger livet mitt i hans hender, har bedt om hjelp rett og slett. Men det har ikke hjulpet, er jeg ikke verdig nok? 

Du er mer enn god nok, Stjernestøv! ❤️ Jeg har min personlige tro, som du kanskje vet er en del av det ganske likt en del av det du tror på. :) Å tro på noen historier nedskrevet for snart 2000 år siden gjør jeg slettes ikke, de er skrevet i den tids ånd og skikker og har fint lite med dagen i dag å gjøre. Selvfølgelig skal man være snille mot hverandre og vise nestekjærlighet og slikt, men det er da sannelig mange kristne som ser ut til å ha glemt den delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (7 minutter siden):

Du er mer enn god nok, Stjernestøv! ❤️ Jeg har min personlige tro, som du kanskje vet er en del av det ganske likt en del av det du tror på. :) Å tro på noen historier nedskrevet for snart 2000 år siden gjør jeg slettes ikke, de er skrevet i den tids ånd og skikker og har fint lite med dagen i dag å gjøre. Selvfølgelig skal man være snille mot hverandre og vise nestekjærlighet og slikt, men det er da sannelig mange kristne som ser ut til å ha glemt den delen.

Takk ❤️ Det er godt å ha en tro. Ja på visjon norge kaller de homofili og transpersoner for perversiteter, at det er demoner som besetter dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, du er såklart verdig nok! 🙂 Men har du tenkt over om din egen tro har gitt deg noe mer hjelp? 

Jeg begynte å tro i min ungdom fordi jeg var så sulteforet på kjærlighet. Det å få høre at det fantes en Gud som elsket meg betingelsesløst var stort for meg og jeg sugde det til meg. Når han attpåtil lovet evig hvile etter døden var det ikke lenger noen grunn for meg å si nei takk. Det gir meg trøst i dag også å vite at jeg har noe godt i vente når dette livet til tider er så vanskelig. Det gir håp og trøst. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Takk ❤️

Nå hjelper ingenting, ikke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet mer om tro, og om godt og ondt enn du gjør. Og guden din, Han er så mannevond att han lot alle Egypts førstefødte bli drept. Jesus har en "far" som må tilbes, og trygles om tilgivelse. Og han var null hjelp til Stjernestøv, eller meg, da vi forsøkte oss som kristne (ved å be).

Før Jesus hadde jødene kun ett tidsbestemt helvete,  Jesus ga oss doktrinen om evig pine. Før han hadde jødene kun ett tidsbestemt helvete. Så den kjærlige Jesusen din, han kom opp med evig pine. Kjenner du nå du blir varm av hans vrede?

 

Og du! Når ble tro ett valg? Tror du misforstår ett så enkelt ord som valg. Å velge er noe man gjør om middagen, skal jeg ha fisk eller kjøttkaker i dag? Man går ikke rundt å sier, nei, skal jeg velge å begynne å tro? Tro er ikke ett valg, skjønner du ikke så pass så lurer jeg på din evne til å føre saklig debatt. "nei, hva skal jeg tro på da?? det som for meg er usannsynlig?" Er det det du har gjort? Valgt å tro? Hvordan fikk du til det? Hvorfor ville ikke jesus ha meg da jeg ba min frelsebønn?, Hvorfor frelste han meg ikke.... Jo nå skal du høre! Han kan ikke høre oss, han har vært stein død i 2000 år! Så lykke til i himmelen! Når du en dag forlater ditt liv, om forhåpentligvis mange år. Selv skal jeg til mumidalen og bli smurf! For det har jeg valgt å tro på.. Jeg tror så det renner av meg. Har du hørt om mumitrollet?

 

Nei, du kristendom kan jeg alt om, etter mange menigheter og ett liv som søkende. Du er bare så redd for din egen minimale tro att du gjør andre suspekte hvis de våger å se ting på en mer rasjonell måte. En ting skal jeg love deg, Jesus er ikke god. Jesus var en besservisser, som ikke kunne backe opp det han prediket. Jesus ga oss noen tvetydige tekster som formet inkvisisjon, korstog, og massedrap av alle som mukket under kirkens ÅK.

 

Jesus var en fjott, som har vært død i 2000 år.. På tide å la han vile i fred?

Anonymkode: 7ac96...8e5

Selv om det ikke var meg du ga dette svaret til, vil jeg likevel komme med noen betraktninger. 

Først må jeg jo si at jeg synes det er en smule underlig med et så sterkt hat og så mye bitterhet mot en gud du ikke en gang tror på? Du kaller deg ateist, men da forstår jeg ikke hvorfor du er sint på Gud? Jeg er ikke sint på Det flygende spaghettimonsteret, simpelthen fordi jeg ikke tror han/hun finnes eller er i stand til å gjøre godt eller ondt. 

Det jeg tror er saken med deg er at du dessverre har blitt grundig såret og følt deg veldig avvist av en gud du trodde var god og kjærlig. Du har kanskje tryglet om hjelp men ikke fått det, og det har jeg stor forståelse for er fryktelig vondt. Jeg synes at det er veldig leit at du fikk så negative erfaringer med Gud. Men noen ganger kan det være mennesker som ødelegger gudsbildet for en, uten at jeg påstår at det har skjedd i ditt tilfelle.  Menneskelig ondskap kan urettvis bli tillagt Gud, og moren til ei venninne av meg har et eksempel på det. Hun vokste opp i et kristent hjem og gikk kristen grunnskole. Dessverre ble hun og noen andre jenter seksuelt misbrukt av en som gikk for å være en kristen lærer der, og på grunn av det la hun Gud for hat. I voksen alder skjønte hun imidlertid at hun ikke kunne legge skylden på Gud for menneskelig svikt og menneskelig ondskap. Den som står ansvarlig for ondskapen som er begått er mennesket selv, ikke Gud.

Men hvorfor Gud tilsynelatende hjelper noen og ikke andre, har jeg dessverre ikke noe godt svar på. Gud kan virke både lunefull og urettferdig på grunn av det, men jeg velger å tro at han likevel ikke er det siden det er så mye vi ikke vet og ikke forstår i den store sammenhengen. Men jeg tror at han vil ta imot alle som kommer til ham av et oppriktig hjerte. Gud ønsker seg jo "barn" til sitt himmelrike, derfor tror jeg vel at både du og stjernestøv et blitt hørt, sett og akseptert. 

Jeg tror også at vi kan velge å tro eller ikke tro. Troen er en gave står det, og en kan fritt velge om en vil ta imot gaver eller ikke. Kanskje kreves det et visst nivå av naivitet for å tro, jeg vet ikke. Jeg er nok naiv ift mye.. 

Jeg synes ab ..837 ga deg et veldig fint svar på hvordan Jesus var/er. Som hn sa så kaltes Jesus for tolleres og synderes venn, og var i så måte absolutt ikke dømmende. De mest dømmende er nok en del kristne som setter seg på sin høye hest og retter pekefingeren mot all mulig "synd". Man får ikke mange tilhengere ved en slik adferd.. Jesus sa at det største budet er å elske Gud og sin neste som seg selv. Han sier også at vi skal gjøre mot andre som vi vil at de skal gjøre mot oss. Det blir litt som Kardemommeloven, at vi skal være gode og snille og forøvrig gjøre hva vi vil. I mine øyne er ingenting synd hvis ikke det går utover andre på en negativ måte. Jeg tilhører nok den liberale delen av kristenheten. En naiv, men liberal troende hehe. 

Håper ab.. 837 kan gi deg et bedre svar enn det dette ble. Og så håper jeg at du har det så bra som du kan, og at du vil komme til å ha det bra i fortsettelsen. Sagt med færre ord så ønsker jeg deg altså alt godt! 🙂

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Takk ❤️ Det er godt å ha en tro. Ja på visjon norge kaller de homofili og transpersoner for perversiteter, at det er demoner som besetter dem. 

Det der er bare til å bli sint av! Hvem er de som kan sitte og dømme andre på den måten der? Visjon Norge er en tvilsom kanal med mange tvilsomme budbringere, så jeg anbefaler deg å ikke se programmene deres. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Takk ❤️

Nå hjelper ingenting, ikke nå. 

Jeg håper du snart får riktig hjelp og at du snart vil bli bedre! ❤️

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det der er bare til å bli sint av! Hvem er de som kan sitte og dømme andre på den måten der? Visjon Norge er en tvilsom kanal med mange tvilsomme budbringere, så jeg anbefaler deg å ikke se programmene deres. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Ok. Ja har sett mindre og mindre på det, får jo bakoversveis innimellom og det er ganske skremmende. At de blander barn inn i det er er ikke bra, men de mener jo at det de sier er rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg håper du snart får riktig hjelp og at du snart vil bli bedre! ❤️

Anonymkode: 9e79b...99f

Takk for det ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ok. Ja har sett mindre og mindre på det, får jo bakoversveis innimellom og det er ganske skremmende. At de blander barn inn i det er er ikke bra, men de mener jo at det de sier er rett. 

De mener ikke at det er rett, de skal bare tjene penger. De lovte jo at dersom man betalte flere tusen kroner (?) så skulle man bli bedt for slik at man ikke ble smittet av corona... De tror jo ikke det selv, de vet jo utmerket godt at det er ren og skjer svindel det de driver med. Men folk lar seg lure...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok. Ja har sett mindre og mindre på det, får jo bakoversveis innimellom og det er ganske skremmende. At de blander barn inn i det er er ikke bra, men de mener jo at det de sier er rett. 

Ja, det er det. Det er et eneste stort virvar av stemmer og meninger og retninger at en kan bli sprø av det. Jeg tror man får det best om en lytter til sin egen stemme og sitt eget hjerte. Så lenge en har en tro som ikke skader  andre eller seg selv, er det vel egentlig fritt fram. Tenker jeg. 

Anonymkode: 9e79b...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...