Gå til innhold

Ja eller nei til vaksinepass, det er spørsmålet. Hva mener du?


AnonymBruker

Ja eller nei til vaksinepass?  

12 stemmer

  1. 1. Ja eller nei til vaksinepass?

    • JA, jeg vil ha vaksinepass (brukes ved reiser mellom land, og for å kontrollene hvem som slipper inn på kino, konserter, spisesteder, butikker, frisør og tannlege))
      7
    • NEI, det er jeg imot
      5
    • VET IKKE
      0


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja eller nei til vaksinepass, det er spørsmålet. Hva mener du?

Anonymkode: 1e4f2...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likte ikke svaralternativene, men svarte ja. Dog er det ikke først og fremst fordi jeg vil ha selv, men for å få i gang samfunnet igjen. Min tur kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Ja, det vil jeg ha. Det er en måte for samfunnet å komme seg på bena igjen. Så hva om de eldre som er fullvaksinerte får gå på cafe før ungdommen får gå på diskotek? Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worrisome Plenty skrev (4 timer siden):

Ja, det vil jeg ha. Det er en måte for samfunnet å komme seg på bena igjen. Så hva om de eldre som er fullvaksinerte får gå på cafe før ungdommen får gå på diskotek? Ser ikke problemet.

Dette er langt over grensen. Myndighetene kan ikke gå så langt. Jeg er heller ingen konspitulling, men hvorfor godtar folk dette? Man aner ikke hva det skal brukes til og hvor omfattende det blir. Skremmende.

Anonymkode: 1e4f2...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er langt over grensen. Myndighetene kan ikke gå så langt. Jeg er heller ingen konspitulling, men hvorfor godtar folk dette? Man aner ikke hva det skal brukes til og hvor omfattende det blir. Skremmende.

Anonymkode: 1e4f2...501

Dette er bare begynnelsen på det som skal skje i endetiden. Når dette utvikler seg og når sitt verste blir det sånn at man ikke kan kjøpe eller selge uten et merke/attest/sertifikat. Ikke bare helseopplysninger, men alt annet også et registrert der. I Kina overvåker de hver enkelt person og gir dem plusspoeng for gode valg, og minuspoeng for mindre gode valg som feks å gå på rødt lys over fotgjengerfeltet. Får man nok plusspoeng har man oppnådd goder andre ikke får, som feks billigere flyreiser og boliger. 

Så alt dette er bare begynnelsen på totalt overvåkning av hver innbygger på jorda. 

Hilsen 

Anonymkode: 06b57...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er langt over grensen. Myndighetene kan ikke gå så langt. Jeg er heller ingen konspitulling, men hvorfor godtar folk dette? Man aner ikke hva det skal brukes til og hvor omfattende det blir. Skremmende.

Anonymkode: 1e4f2...501

Det er ganske ekstremt å tro at dette blir noe skremmende. Det dreier seg om å unngå mest mulig smitte. I Brasil har de vært ganske åpne, der har det gått til helvete. I India enda verre, men ikke sammenlignbart grunnet stor fattig befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Det kommer an på hva det skal brukes til. 

For å komme ut og inn av landet, er det ok. Jeg ser ikke for meg at vaksinepass som forskjellsbehandler folk innad i landet. 

Jeg har ikke fått vaksinen enda og aner ikke om jeg får den før sommerferien heller. Skal jeg bli nektet å dra på Norgesferie f.eks.?  Nei, det det ser jeg ikke for meg. Vi har allerede bestilt og betalt flere overnattinger på vestlandet og kommer til å reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok

Syns det er helt innafor med vaksinepass, men så er jeg også vaksinert så jeg er kanskje inhabil. Uansett har det ikke noe å si for meg personlig da jeg sjeldent forlater hjemmets fire vegger uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty skrev (17 timer siden):

Ja, det vil jeg ha. Det er en måte for samfunnet å komme seg på bena igjen. Så hva om de eldre som er fullvaksinerte får gå på cafe før ungdommen får gå på diskotek? Ser ikke problemet.

Nei, jeg ser heller ikke noe problemer med dette selv om hver måned føles viktig når du er 18-20 år. Likevel, dette skillet mellom hvem som får gå på kafé og ikke, kommer ifølge myndighetene bare til å vare i noen uker til, så sant ikke Datatilsynet stopper koronasertifikatappen.

Myndighetene tenker jo ikke å ekskludere de såkalte "ubeskytede" i denne sammenhengen, for en ser jo for seg en kombinasjon av koronasetifikat og testing, slik at alle kan få lov til å dra på større arrangementer om de ønsker, gitt at: 1. De har koronasertifikat eller 2. har testet seg i løpet av siste dagene. Hva de tenker seg på mindre møteplasser som kafeer, butikker, kollektivtransport og kino for de som ikke har tatt vaksine enda eller ev. ikke ønsker å ta den, vet jeg ikke om de har uttalt seg så mye om enda? Det er med god grunn at myndighetene har valgt å ikke kalle det for et "vaksinepass", påstår de, fordi det ikke skal fungere som noe pass og gi adgang inngang til noe eller adgang til goder andre ikke får i Norge.

På Helsenorge er det et førsteutkast nå der det står dato for når jeg er vaksinert og ev. om jeg har testet for korona siste 7 dager.

De bruker jo noen millioner kroner for å få på plass en app for koronasertifikatet nå som skal være ferdig i begynnelsen av juni - og jeg synes det var pinlig å se at assisterende helsedirektør ikke kunne gi noe svar om hva en skal gjøre for de 5% i Norge som ikke har smarttelefon (SSB 2019). Og hva om en ikke har med seg telefonen og har lagt den igjen hjemme?

Det var i hvert fall dette jeg fikk forståelsen av etter å ha sett på Debatten som var nå på torsdag, hvor befolkningen fikk anledning til å stille spørsmål til statsminister Erna Solberg, assisterende helsedirektør og FHI (men mulig jeg kan huske feil...). Se Debatten på NRK fra torsdag 6. mai her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg absolutt for. En trenger ikke ha like store restriksjoner for de som er vaksinerte.

Eva Sofie skrev (4 timer siden):

hva en skal gjøre for de 5% i Norge som ikke har smarttelefon (SSB 2019). Og hva om en ikke har med seg telefonen og har lagt den igjen hjemme?

De som ikke har, får kjøpe seg en. Vi er i 2021. 

En må sørge for å ha med seg telefonen på samme måte som en må huske å ta med seg husnøkkelen, førerkortet eller lommeboken/betalingskortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
kupton skrev (25 minutter siden):

Ja, det er jeg absolutt for. En trenger ikke ha like store restriksjoner for de som er vaksinerte.

De som ikke har, får kjøpe seg en. Vi er i 2021. 

En må sørge for å ha med seg telefonen på samme måte som en må huske å ta med seg husnøkkelen, førerkortet eller lommeboken/betalingskortet.

Hva tror du disse restriksjone kommer til å bestå av da ? Vi venter på vaksinen, men har ikke fått den enda. Hotellopphold flere steder i Norge er bestilt allerde.  Kan vi risikere at vi blir nektet å komme inn ? Da får vi ta med oss teltet da.

Ikke søren om jeg sitter hjemme i sommer. Akkurat det har vi gjort met enn nok av og det er tanken på sommerferien som har holdt meg oppe.

Man blir jo egentlig litt straffet for å ha vært forsiktig og de som har vært uforsiktig og hatt corona blir premiert med et pass. 

Nei, dette synes jeg ikke noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (46 minutter siden):

Ja, det er jeg absolutt for. En trenger ikke ha like store restriksjoner for de som er vaksinerte.

De som ikke har, får kjøpe seg en. Vi er i 2021. 

En må sørge for å ha med seg telefonen på samme måte som en må huske å ta med seg husnøkkelen, førerkortet eller lommeboken/betalingskortet.

Jeg mener at det også må være mulig å få vaksinepass i papirversjon. Moren min som er 90, kommer ikke til å klare å sette seg inn i bruk av smarttelefon. Hun klarer seg veldig godt uten å bruke digitale løsninger (er helt selvhjulpen), og jeg ser ingen grunn til at hun skal utsettes for press - og nederlag - fordi det er enklest for samfunnet å tenke at hele befolkningen har digital kompetanse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (4 minutter siden):

Jeg mener at det også må være mulig å få vaksinepass i papirversjon. Moren min som er 90, kommer ikke til å klare å sette seg inn i bruk av smarttelefon. Hun klarer seg veldig godt uten å bruke digitale løsninger (er helt selvhjulpen), og jeg ser ingen grunn til at hun skal utsettes for press - og nederlag - fordi det er enklest for samfunnet å tenke at hele befolkningen har digital kompetanse.  

Hva tror du passet skal brukes til ? Nå når endelig kjøpesentrene i Oslo har åpnet igjen, så skal det stenges ned igjen for alle som venter i køen ?

Er det sånn det er tenkt ?

Tror jeg må gå i demonstrasjonstog for første gang i mitt liv 😠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Ja, det er jeg absolutt for. En trenger ikke ha like store restriksjoner for de som er vaksinerte.

De som ikke har, får kjøpe seg en. Vi er i 2021. 

Mange klarer ikke bruke smarttelefon.

Anonymkode: abb4a...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Mange klarer ikke bruke smarttelefon.

Anonymkode: abb4a...348

Da får en bruke arket en fikk på vaksinasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit. Man kan uansett ikke pålegge noen restriksjoner uten solid faglig grunn basert på smittevern.

Hvis dette blir praktisert riktig er det ingen som blir fratatt noen rettigheter.

Hvis det blir brukt til å straffe oss som ikke er vaksinert så er det feil. Det vil si hvis vi uvaksinerte blir pålagt restriksjoner som ikke kan begrunnes godt nok med smittevern. Da kan vi gjerne protestere. 

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vaksinepass som innebærer diskriminering av uvaksinerte, er et alvorlig inngrep i folks frihet. Da blir det synonymt med vaksinetvang. Ingen skal tvinges, SÆRLIG ikke når vaksinen ikke er behørig utprøvd. Å ta en slik vaksine MÅ være 100% frivillig, helt uten press av noe slag.

Anonymkode: abb4a...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Grendel skrev (12 minutter siden):

Det er greit. Man kan uansett ikke pålegge noen restriksjoner uten solid faglig grunn basert på smittevern.

Hvis dette blir praktisert riktig er det ingen som blir fratatt noen rettigheter.

Hvis det blir brukt til å straffe oss som ikke er vaksinert så er det feil. Det vil si hvis vi uvaksinerte blir pålagt restriksjoner som ikke kan begrunnes godt nok med smittevern. Da kan vi gjerne protestere. 

 

Jeg tror ærlig talt det ikke kommer til å bli noe av. Jeg tror det er en slags trussel til de som ikke vil vaksineres. Det er jo ikke gjennomførbart til annet enn reiser ut og inn av landet og kan kanskje større arrangementer. 

Jeg klarer ikke å se for meg hvordan det skal brukes i Norge utenom dette. . Det kommer til å bli så mye bråk i så fall og mye mas av folk som vil vaksineres raskt. Det må settes inn vakter på restauranter, butikker osv osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
kupton skrev (Akkurat nå):

Restriksjonene er jo de vi alle har nå. Så får det bli lettelser for de vaksinerte. 

Nei, det er lov til å gå på butikker igjen nå for alle. Treningssentre og restaranter åpner forhåpentligvis 20 mai i Oslo.

Tviler på at et vaksinepass er klart innen da. Tviler på at Evo som jeg bruker vil nekte meg å komme inn. Da melder jeg meg ut og det taper de penger på. Jeg tror ikke de er interessert i miste kunder.Det er ikke de gamle og vaksinerte som bruker treningsstudioet.

Det er jo ikke gjennomførbart dette her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...