Gå til innhold

Raja mener innvandrergrupper skal rykke fram i vaksinekøen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker dette er lurt for å få ned presset på helsevesenet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8r2kg/raja-mener-det-boer-vurderes-om-innvandrergrupper-skal-rykke-fram-i-vaksinekoeen

Det bør vurderes om grupper i innvandrerbefolkningen bør prioriteres i vaksinekøen, mener kulturminister Abid Raja (V).

– Det kan hende at helsemyndighetene bør vurdere hvorvidt grupper i innvandrerbefolkningen bør prioriteres i vaksinekøen når de har hele 24 ganger høyere innleggelsesrate og dermed også høyere dødsrate, sier Raja til NRK.

-  Alle kan bli smittet av coronaviruset, men hvor alvorlig syk du blir, handler om biologi. Det dreier seg om alder, underliggende sykdommer og genetikk, sier Sheraz Yaqub, overlege på Rikshospitalet og førsteamanuensis ved Institutt for klinisk medisin ved UiO.

 

Anonymkode: 0e29e...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er en strålende idé.

Det kommer av at jeg ser på det som et sjakkspill hvor man prøver å slå ned pandemien fortest mulig, uten å tenke på hvilke "brikker" som fortjener vaksine.

I det spiller ville jeg prioritert å vaksinere de som sprer smitte: Ungdom og innvandrere.  Her er det kulturelle og hormonelle faktorer som vi ikke klarer å forandre på noen måneder uansett. Vi kommer ingen vei med å moralisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er en strålende idé.

Det kommer av at jeg ser på det som et sjakkspill hvor man prøver å slå ned pandemien fortest mulig, uten å tenke på hvilke "brikker" som fortjener vaksine.

I det spiller ville jeg prioritert å vaksinere de som sprer smitte: Ungdom og innvandrere.  Her er det kulturelle og hormonelle faktorer som vi ikke klarer å forandre på noen måneder uansett. Vi kommer ingen vei med å moralisere.

Veldig enig med deg og helt i tråd med hva jeg har ment hele tiden. Det er for mange som tenker meg, meg og meg.i steden for å tenkte på hva som er best for alle i samfunnet. 

 

Anonymkode: 06ccc...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Veldig enig med deg og helt i tråd med hva jeg har ment hele tiden. Det er for mange som tenker meg, meg og meg.i steden for å tenkte på hva som er best for alle i samfunnet. 

 

Anonymkode: 06ccc...be3

Det har vist seg at de som bryr seg minst om det norske samfunnet er innvandrere og ungdommer. Så litt urettferdig å fremstille det slik som du gjør. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har vist seg at de som bryr seg minst om det norske samfunnet er innvandrere og ungdommer. Så litt urettferdig å fremstille det slik som du gjør. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Nei, ungdommen bærer mesteparten av byrden. Hele samfunnet lider av en sykdom nå. Alle er mest opptatt av hva andre gjør galt. Man ser det over alt. Folk er lei, sinte , sure , aggresive, frekke og stygge med hverandre.Alle tenker på seg selv og sine egne behov.  Skylder på alle andre.Ungdommene fortjener ros . 

Anonymkode: 06ccc...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker dette er lurt for å få ned presset på helsevesenet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8r2kg/raja-mener-det-boer-vurderes-om-innvandrergrupper-skal-rykke-fram-i-vaksinekoeen

Det bør vurderes om grupper i innvandrerbefolkningen bør prioriteres i vaksinekøen, mener kulturminister Abid Raja (V).

– Det kan hende at helsemyndighetene bør vurdere hvorvidt grupper i innvandrerbefolkningen bør prioriteres i vaksinekøen når de har hele 24 ganger høyere innleggelsesrate og dermed også høyere dødsrate, sier Raja til NRK.

-  Alle kan bli smittet av coronaviruset, men hvor alvorlig syk du blir, handler om biologi. Det dreier seg om alder, underliggende sykdommer og genetikk, sier Sheraz Yaqub, overlege på Rikshospitalet og førsteamanuensis ved Institutt for klinisk medisin ved UiO.

 

Anonymkode: 0e29e...1f1

Jeg synes det er lurt å tilby vaksiner til de grupper som er mest utsatt og der smitten brer mest om seg, enten det dreier seg om geografi eller andre inndelinger av befolkningen. Jeg er villig til å stille meg bak disse i køen. Og det er ikke fordi jeg er så edel, men fordi jeg tenker dette er måten å få samfunnet snarest mulig på fote igjen - til fordel for meg og andre.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Ekstra skrev (22 minutter siden):

Jeg synes det er lurt å tilby vaksiner til de grupper som er mest utsatt og der smitten brer mest om seg, enten det dreier seg om geografi eller andre inndelinger av befolkningen. Jeg er villig til å stille meg bak disse i køen. Og det er ikke fordi jeg er så edel, men fordi jeg tenker dette er måten å få samfunnet snarest mulig på fote igjen - til fordel for meg og andre.

Skulle til å skrive at jeg er enig og akkurat da ringte de fra vaksinesenteret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (16 minutter siden):

Skulle til å skrive at jeg er enig og akkurat da ringte de fra vaksinesenteret :)

Jeg ble også kontaktet i dag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (19 minutter siden):

Skulle til å skrive at jeg er enig og akkurat da ringte de fra vaksinesenteret :)

 

laban skrev (1 minutt siden):

Jeg ble også kontaktet i dag 😊

Heldige :)

 

Hva slags nummer ble dere oppringt fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (8 minutter siden):

Hva slags nummer ble dere oppringt fra?

Jeg har lagret nummeret til bydelens vaksinesenter, men jeg fikk bare en tekstmelding med lenke til timebestilling - det kom opp ledige datoer og klokkeslett. Trolig fordi jeg har registrert meg på nettet som "villig" tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Jeg har lagret nummeret til bydelens vaksinesenter, men jeg fikk bare en tekstmelding med lenke til timebestilling - det kom opp ledige datoer og klokkeslett. Trolig fordi jeg har registrert meg på nettet som "villig" tidligere. 

Takk, det var jo greit. Jeg registrerte meg også før påske. Kanskje jeg da kan fortsette å ignorere telefoner fra ukjente mobilnumre i arbeidstiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

De er ikke 24 ganger mer risk for innleggelse. Det var 2,6 eller noe i den duren. NRK har nok en gang rotet med koronastatistikk.

Ny talltabbe for NRK (dagbladet.no) Etnisk norske hadde 3,7% sjangs for å havne på sykehus, mens pakistanere hadde 9 og noe. 

 

Men har de økt risk for alvorlig sykdom, så bør de selvfølgelig prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Pandemien har vært en så stor belastning på min psykiske lidelse at jeg har hatt alvorlige tilbakefall, oppfølging av DPS og vært suicidal. Nærmer meg 60 år og det ser ikke ut til at det blir noen vaksine med det første. Har høyt blodtrykk men regnes ikke som risiko. Jeg lar gjerne andre få vaksine før meg men jeg vet ikke om jeg holder ut til det er min tur. Jeg er daglig i kontakt med ungdommer som ikke holder reglene. Vi bor en plass ned høyt smittetrykk. Det er lett å sitte på sin høye hest og dømme meg for å ønske vaksine hvis man selv er trygg og avslappet til dette. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Pandemien har vært en så stor belastning på min psykiske lidelse at jeg har hatt alvorlige tilbakefall, oppfølging av DPS og vært suicidal. Nærmer meg 60 år og det ser ikke ut til at det blir noen vaksine med det første. Har høyt blodtrykk men regnes ikke som risiko. Jeg lar gjerne andre få vaksine før meg men jeg vet ikke om jeg holder ut til det er min tur. Jeg er daglig i kontakt med ungdommer som ikke holder reglene. Vi bor en plass ned høyt smittetrykk. Det er lett å sitte på sin høye hest og dømme meg for å ønske vaksine hvis man selv er trygg og avslappet til dette. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Det er nok ingen som dømmer deg for å ønske vaksine. Snarere tvert i mot, er det ett forståelig og unnet ønske.

Anonymkode: 304da...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig innvandrere burde slutte å dra frem og tilbake til sine hjemland midt under den verste pandemien på 100 år.

Siden nyttår er det registrert 3700 reiser fra Pakistan til Norge, til tross for sterke advarsler mot reiser som ikke er «strengt nødvendige».

Og nå skal dette premieres med fortrinn i vaksinekøen?

https://www.aftenposten.no/norge/i/86goAG/tross-advarsel-om-reiser-midt-i-pandemien-er-det-registrert-3700-reis

 

Anonymkode: 794a6...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Pandemien har vært en så stor belastning på min psykiske lidelse at jeg har hatt alvorlige tilbakefall, oppfølging av DPS og vært suicidal. Nærmer meg 60 år og det ser ikke ut til at det blir noen vaksine med det første. Har høyt blodtrykk men regnes ikke som risiko. Jeg lar gjerne andre få vaksine før meg men jeg vet ikke om jeg holder ut til det er min tur. Jeg er daglig i kontakt med ungdommer som ikke holder reglene. Vi bor en plass ned høyt smittetrykk. Det er lett å sitte på sin høye hest og dømme meg for å ønske vaksine hvis man selv er trygg og avslappet til dette. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Du får vel tilbud snart? Her i kommunen begynner de å vaksinere de mellom 55 og 64 år neste uke.

Anonymkode: 0e29e...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Mulig innvandrere burde slutte å dra frem og tilbake til sine hjemland midt under den verste pandemien på 100 år.

Siden nyttår er det registrert 3700 reiser fra Pakistan til Norge, til tross for sterke advarsler mot reiser som ikke er «strengt nødvendige».

Og nå skal dette premieres med fortrinn i vaksinekøen?

https://www.aftenposten.no/norge/i/86goAG/tross-advarsel-om-reiser-midt-i-pandemien-er-det-registrert-3700-reis

 

Anonymkode: 794a6...1bf

Jeg skjønner tankegangen din. De gjør det uansett, så jeg mener at man nesten bare må se bort fra dette og få dem vaksinert så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pandemien har vært en så stor belastning på min psykiske lidelse at jeg har hatt alvorlige tilbakefall, oppfølging av DPS og vært suicidal. Nærmer meg 60 år og det ser ikke ut til at det blir noen vaksine med det første. Har høyt blodtrykk men regnes ikke som risiko. Jeg lar gjerne andre få vaksine før meg men jeg vet ikke om jeg holder ut til det er min tur. Jeg er daglig i kontakt med ungdommer som ikke holder reglene. Vi bor en plass ned høyt smittetrykk. Det er lett å sitte på sin høye hest og dømme meg for å ønske vaksine hvis man selv er trygg og avslappet til dette. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Bor du et sted hvor de har kommet veldig kort med vaksineringen foreløpig siden du ikke regner med at du snart får vaksine? I min bydel er de nå snart ferdig med gruppen ned til 45 år, dvs. alle over 45 har snart fått den første dosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er en strålende idé.

Det kommer av at jeg ser på det som et sjakkspill hvor man prøver å slå ned pandemien fortest mulig, uten å tenke på hvilke "brikker" som fortjener vaksine.

I det spiller ville jeg prioritert å vaksinere de som sprer smitte: Ungdom og innvandrere.  Her er det kulturelle og hormonelle faktorer som vi ikke klarer å forandre på noen måneder uansett. Vi kommer ingen vei med å moralisere.

Bra sagt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...