Gå til innhold

Raja mener innvandrergrupper skal rykke fram i vaksinekøen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje
frosken skrev (7 timer siden):

Bor du et sted hvor de har kommet veldig kort med vaksineringen foreløpig siden du ikke regner med at du snart får vaksine? I min bydel er de nå snart ferdig med gruppen ned til 45 år, dvs. alle over 45 har snart fått den første dosen. 

Oi! Så bra!

Her har jeg hørt om enkelte på rundt 50 uten tilleggsrisiko som har fått innkalling, men hovedgruppen som vaksineres nå er de over 60.

Så nå kan jeg jo faktisk reelt håpe på å bli vaksinert før sommeren! Er 50 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er rundt 50 og får ikke vaksine før i juni i Trondheim.

Oslo blir prioritert, og det er helt rett og rimelig. Her oppe lever vi forholdsvis normalt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nærmer meg 60. Bor i Bergen og her har det vært jevnt smittetrykk gjennom pandemien. Har ikke fått noe beskjed om å registrere meg enda. Har mye kontakt med ungdommer og det er en del smitte på skolene rundt her. Kjenner folk ute i distriktene der det er nesten null smitte, der har de kommet mye lenger med vaksineringen. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo som å si at jenter kan få førerkort ved alder 18 mens gutter må vente til alder 22. Eller hva med utesteder hvor utlendinger ikke får adgang til pga at de oftere lager bråk. Ok?

Jeg tror en bør være forsiktig med å holde på slik. Ja matematisk sett kan en forsvare veldig mye diskriminering og rasisme, isolert sett, men hva gjør det med et samfunn som helhet.

Jeg tror skaden dere fører til på samfunnsnivå, med å innføre denne politikken, hvor dere implisitt sier mye rart om innvandrere av ekstremt tvilsom art, vil skade samholdet i landet enda mer, som vil føre til betydelig større skader på sikt. 

Det er i praksis rasisme.

Anonymkode: 4b0d1...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er jo som å si at jenter kan få førerkort ved alder 18 mens gutter må vente til alder 22. Eller hva med utesteder hvor utlendinger ikke får adgang til pga at de oftere lager bråk. Ok?

Jeg tror en bør være forsiktig med å holde på slik. Ja matematisk sett kan en forsvare veldig mye diskriminering og rasisme, isolert sett, men hva gjør det med et samfunn som helhet.

Jeg tror skaden dere fører til på samfunnsnivå, med å innføre denne politikken, hvor dere implisitt sier mye rart om innvandrere av ekstremt tvilsom art, vil skade samholdet i landet enda mer, som vil føre til betydelig større skader på sikt. 

Det er i praksis rasisme.

Anonymkode: 4b0d1...17f

Dette forstod jeg ikke. Hvem snakker du til og hva mener du egentlig?. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er jo som å si at jenter kan få førerkort ved alder 18 mens gutter må vente til alder 22. Eller hva med utesteder hvor utlendinger ikke får adgang til pga at de oftere lager bråk. Ok?

Jeg tror en bør være forsiktig med å holde på slik. Ja matematisk sett kan en forsvare veldig mye diskriminering og rasisme, isolert sett, men hva gjør det med et samfunn som helhet.

Jeg tror skaden dere fører til på samfunnsnivå, med å innføre denne politikken, hvor dere implisitt sier mye rart om innvandrere av ekstremt tvilsom art, vil skade samholdet i landet enda mer, som vil føre til betydelig større skader på sikt. 

Det er i praksis rasisme.

Anonymkode: 4b0d1...17f

Jeg mener vi ikke har råd til - hverken økonomisk eller sosialt - å fortsette å holde samfunnet nedstengt for at ingen skal føle seg diskriminert. Og det gjelder selv om jeg evt. skulle være blant de "diskriminerte". Synes uansett ikke dette har fellestrekk med rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er jo som å si at jenter kan få førerkort ved alder 18 mens gutter må vente til alder 22. Eller hva med utesteder hvor utlendinger ikke får adgang til pga at de oftere lager bråk. Ok?

Jeg tror en bør være forsiktig med å holde på slik. Ja matematisk sett kan en forsvare veldig mye diskriminering og rasisme, isolert sett, men hva gjør det med et samfunn som helhet.

Jeg tror skaden dere fører til på samfunnsnivå, med å innføre denne politikken, hvor dere implisitt sier mye rart om innvandrere av ekstremt tvilsom art, vil skade samholdet i landet enda mer, som vil føre til betydelig større skader på sikt. 

Det er i praksis rasisme.

Anonymkode: 4b0d1...17f

Jeg tror nok de i praksis bør gå etter geografisk område, og ikke etnisitet for å unngå å dele folk opp i raser.

Jeg er litt usikker. Hvis noen grupper faktisk er mye mer genetisk disponert for alvorlig sykdom stiller de i same klasse som eldre og overvektige.

Jeg synes ikke man kan kalle det diskriminering å sette inn tiltak der smitten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

I dag fikk faktisk dattera på snart 20 oppringning fra vaksinasjonssenteret 😮 Så nå har de plutselig hoppet over oss middelaldrende 😊 Men helt greit for meg, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (3 minutter siden):

I dag fikk faktisk dattera på snart 20 oppringning fra vaksinasjonssenteret 😮 Så nå har de plutselig hoppet over oss middelaldrende 😊 Men helt greit for meg, det!

Trøst deg med at du blir mer beskyttet jo flere som er beskyttet rundt deg :)

To av mine barn ble også vaksinert lenge før meg ( naturlige grunner) og sønnen til samboeren min ble oppringt. Samboeren min er 60 år og har ikke fått tilbud enda. Vi har fastlege i forskjellige bydeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er naturlig at de gruppene og stedene som har mest smitte får vaksinen først. Det ble jo noe veldig oppstyr når Fjell og Galterud skole ble stengt ned pga mye smitte og all fokuset var på utlendinger, det som ikke ble nevnt er at store deler av området også er en av de finere strøkene i Drammen og dermed en overvekt av hvite nordmenn.

Ellers ser jeg ikke noe galt i å gi vaksinen til de som er yngre enn meg. Jeg har meldt meg opp som interessert i vaksine og er i tredve-årene, og ifølge kommunebarometert i Drammen ligger jeg ann til å få vaksine i juni/juli ettersom jeg var raskt ute med å registrer meg i aldersgruppen 18-45.

Anonymkode: d2025...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
laban skrev (På 10.5.2021 den 15.57):

Jeg ble også kontaktet i dag 😊

I dag ble samboeren kontaktet, så da ble det vaksinering samme dag på oss og andredosen dagen før vi reiser på ferie. Vi hadde jo allerede bestilt, men forberedt på å avbestille. 

Trodde ikke vi skulle ha sånn flaks :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Nicklusheletida skrev (På 11.5.2021 den 12.26):

Trøst deg med at du blir mer beskyttet jo flere som er beskyttet rundt deg :)

To av mine barn ble også vaksinert lenge før meg ( naturlige grunner) og sønnen til samboeren min ble oppringt. Samboeren min er 60 år og har ikke fått tilbud enda. Vi har fastlege i forskjellige bydeler. 

Hun skal jobbe i helsevesenet i sommer, så det var derfor hun var blitt oppringt 🙂 Ja, jeg er kjempeglad for hver eneste av de rundt meg som blir vaksinert! Skulle gjerne hatt ei sprøyte til 17-åringen også, det er hun som treffer flest mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (1 time siden):

Hun skal jobbe i helsevesenet i sommer, så det var derfor hun var blitt oppringt 🙂 Ja, jeg er kjempeglad for hver eneste av de rundt meg som blir vaksinert! Skulle gjerne hatt ei sprøyte til 17-åringen også, det er hun som treffer flest mennesker...

Ja, ting blir så mye lettere da :) Ja sånn tenkte jeg også. Jeg har jo bare sittet på hjemmekontor, så jeg hadde ikke hastverk. Helt greit å være bak i køen. Viktigere med de som må ut blant andre.  Kjæresten, jeg og yngstedatter er de aller siste som står igjen nå. 

Men jeg skal innrømme at jeg er glad vi rakk ferien, for nå trenger psyken men litt miljøforandring, kjenner jeg :)

Jeg er en rastløs person og blir fort tung til sinns når dagene blir for montone. Jeg tåler visst ikke det så godt har jeg merket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg blir nok sist i køen. Tror faktisk ikke jeg klarer mer. Har skyhøyt blodtrykk og pusteproblemer men legen mener at siden han lurer  på om det er min psykiske lidelse som er grunnen til disse symptomene er han usikker på om jeg er i risikogruppen. Han har gått frem og tilbake på dette i løpet av pandemien og snakket om at jeg skal utredes ang hjerte når pandemien er over. Jeg er utslitt. Jeg tror faktisk jeg blir blant de siste som får vaksine selv om jeg nærmer meg 60 år. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg blir nok sist i køen. Tror faktisk ikke jeg klarer mer. Har skyhøyt blodtrykk og pusteproblemer men legen mener at siden han lurer  på om det er min psykiske lidelse som er grunnen til disse symptomene er han usikker på om jeg er i risikogruppen. Han har gått frem og tilbake på dette i løpet av pandemien og snakket om at jeg skal utredes ang hjerte når pandemien er over. Jeg er utslitt. Jeg tror faktisk jeg blir blant de siste som får vaksine selv om jeg nærmer meg 60 år. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Du er nok rett rundt hjørnet nå. Det siste er at de mellom 25-39 er de siste i køen. Vaksiner skal omfordeles, men blir ikke tatt fra storbyer som Trondheim og Bergen. Det er mange 60- åringer som ikke er vaksinert enda, men nå er det rett før. Hold ut 😘🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir nok sist i køen. Tror faktisk ikke jeg klarer mer. Har skyhøyt blodtrykk og pusteproblemer men legen mener at siden han lurer  på om det er min psykiske lidelse som er grunnen til disse symptomene er han usikker på om jeg er i risikogruppen. Han har gått frem og tilbake på dette i løpet av pandemien og snakket om at jeg skal utredes ang hjerte når pandemien er over. Jeg er utslitt. Jeg tror faktisk jeg blir blant de siste som får vaksine selv om jeg nærmer meg 60 år. 

Anonymkode: 30da0...ba7

Du står fortsatt langt fremme i køen og får nok snart en innkalling. 

Ungdommene blir bare prioritert foran unge voksne som heller ikke er utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...