Gå til innhold

Hva skjer om du ikke har noe tema å ta opp i terapi timen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva skjer om du ikke har noe tema å ta opp i terapi timen? Jeg går til en psykolog som er veldig sånn "Ja, har du ikke noe å ta opp kan vi bare sitte her i stillhet hele timen". Det er veldig uvant for meg, noen som har en lik psykolog og/eller sliter med det samme?

Anonymkode: 7a3a1...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva skjer om du ikke har noe tema å ta opp i terapi timen? Jeg går til en psykolog som er veldig sånn "Ja, har du ikke noe å ta opp kan vi bare sitte her i stillhet hele timen". Det er veldig uvant for meg, noen som har en lik psykolog og/eller sliter med det samme?

Anonymkode: 7a3a1...598

Ja. En slik har jeg . Kvier meg til timene 

Anonymkode: 25946...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva skjer om du ikke har noe tema å ta opp i terapi timen? Jeg går til en psykolog som er veldig sånn "Ja, har du ikke noe å ta opp kan vi bare sitte her i stillhet hele timen". Det er veldig uvant for meg, noen som har en lik psykolog og/eller sliter med det samme?

Anonymkode: 7a3a1...598

Har hatt psykologer som aldri gikk tom for spørsmål og jeg bare svarte, da gikk en time fort selv om jeg ikke hadde noe å ta opp. Nå er det mer opp til meg hva jeg vil ta opp, er det lite jeg har på hjertet er samtalen unnagjort på ti min på telefonen. Har sykepleier nå, psykologer jobber kanskje på en annen måte? Det blir jo bare tåpelig å sitte der i stillhet 😮 Da kan du like godt gå, det hadde jeg gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å ta opp ting med psykiateren min, derfor kan det bli tause timer.

Når jeg er veldig dårlig sier jeg bare ja, så da blir timene kortet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Fru2020 skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig å ta opp ting med psykiateren min, derfor kan det bli tause timer.

Når jeg er veldig dårlig sier jeg bare ja, så da blir timene kortet ned.

Jeg sa ofte vet ikke til alt før, men jeg skrev jo brev til psykologene og de spurte masse spørsmål etter det. Kanskje det hadde vært noe for trådstarter? Og kanskje for deg? Jeg skriver meldinger til sykepleieren hvis jeg har problemer med å si ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjer om du ikke har noe tema å ta opp i terapi timen? Jeg går til en psykolog som er veldig sånn "Ja, har du ikke noe å ta opp kan vi bare sitte her i stillhet hele timen". Det er veldig uvant for meg, noen som har en lik psykolog og/eller sliter med det samme?

Anonymkode: 7a3a1...598

det må jo være en grunn til at du går i terapi, hva tremger du hjelp med?

Anonymkode: 2bbd8...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjer om du ikke har noe tema å ta opp i terapi timen? Jeg går til en psykolog som er veldig sånn "Ja, har du ikke noe å ta opp kan vi bare sitte her i stillhet hele timen". Det er veldig uvant for meg, noen som har en lik psykolog og/eller sliter med det samme?

Anonymkode: 7a3a1...598

I utgangspunktet så er det jo ditt ansvar å ta med deg noe til timen som du vil snakke om.  Hvor ofte er du hos psykologen? Hvis du sliter med å komme i gang, så kan du jo starte med å si noe om hvordan du har hatt det den siste tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er et engangstilfelle, men gjentagende, er det et klart tegn på at terapien bør avsluttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min terapeut ved DPS ønsker å avslutte behandlingen fordi hun mener at vi ikke har noe å snakke om. Jeg er ikke helt enig i dette, det er mye jeg kunne ha sagt, men får liksom ikke til å si noe til henne. Jeg tror det må være dårlig personkjemi.

Anonymkode: 38579...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
kupton skrev (4 minutter siden):

Hvis det ikke er et engangstilfelle, men gjentagende, er det et klart tegn på at terapien bør avsluttes. 

Det er ikke alltid unge folk skjønner hva som feiler dem og hva som er problemet. 

frosken skrev (20 minutter siden):

I utgangspunktet så er det jo ditt ansvar å ta med deg noe til timen som du vil snakke om.  Hvor ofte er du hos psykologen? Hvis du sliter med å komme i gang, så kan du jo starte med å si noe om hvordan du har hatt det den siste tiden. 

Trodde det var psykologens oppgave å komme til bunns i problemene, sånn var det for meg da jeg var ung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

Det er ikke alltid unge folk skjønner hva som feiler dem og hva som er problemet. 

Trodde det var psykologens oppgave å komme til bunns i problemene, sånn var det for meg da jeg var ung. 

Du har helt rett i at man ikke kan forvente av folk at de helt av seg selv skal forstå hvordan de kan bruke terapitimer konstruktivt. Det burde være obligatorisk at behandler tidlig i behandlingen bruker tid på å informere om hva som forventes av pasienten, hva pasienten kan forvente av terapeuten - og hva som skal være behandlingsmålene, både på kort og lang sikt. Noen terapiformer er mer strukturerte enn andre, men det bør alltid være en struktur som er kjent for begge parter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
frosken skrev (8 minutter siden):

Du har helt rett i at man ikke kan forvente av folk at de helt av seg selv skal forstå hvordan de kan bruke terapitimer konstruktivt. Det burde være obligatorisk at behandler tidlig i behandlingen bruker tid på å informere om hva som forventes av pasienten, hva pasienten kan forvente av terapeuten - og hva som skal være behandlingsmålene, både på kort og lang sikt. Noen terapiformer er mer strukturerte enn andre, men det bør alltid være en struktur som er kjent for begge parter.

 

Ja det er vel noe i det, hadde en sånn psykolog en gang før fact. Hun var veldig nøye på sånt som du skriver om her, følte hun var veldig etter boka. Tror ikke de fleste psykologer er det. Men jeg har behandlingsplan og kriseplan nå også :) Det er vel noe alle burde ha? 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min terapeut ved DPS ønsker å avslutte behandlingen fordi hun mener at vi ikke har noe å snakke om. Jeg er ikke helt enig i dette, det er mye jeg kunne ha sagt, men får liksom ikke til å si noe til henne. Jeg tror det må være dårlig personkjemi.

Anonymkode: 38579...9fc

det trenger det vel ikke å være, men om du ikke sier noe om dette er det jo helt umulig for henne å vite eller å hjelpe deg på vei

Anonymkode: 2bbd8...c66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en terapeut som gir meg tid og tålmodighet. Jeg klarer ikke å ta opp noe i timene. Ikke fordi jeg ikke har noe å ta opp, men fordi det er vanskelig for meg å ta den plassen og si noe om hva jeg trenger. Da ser han heldigvis at det er en del av den grunnleggende problematikken min og vi jobber med det. Hvis man skulle gjort som kupton sier så ville jeg jo aldri fått hjelpen jeg trenger. Når jeg leser denne tråden så kjenner jeg at jeg er veldig takknemlig for å ha den terapeuten jeg har! 

Anonymkode: 9a962...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Hvis det ikke er et engangstilfelle, men gjentagende, er det et klart tegn på at terapien bør avsluttes. 

Helt enig. Gi heller plassen til noen som har problemer og nyttigjør seg behandlingen. 

Anonymkode: 95641...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt enig. Gi heller plassen til noen som har problemer og nyttigjør seg behandlingen. 

Anonymkode: 95641...b76

Hva vet du egentlig om trådstarter sine problemer? Det står ingenting om det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Gi heller plassen til noen som har problemer og nyttigjør seg behandlingen. 

Anonymkode: 95641...b76

Personen kan godt ha betydelige problemer, men forutsetningen for fremgang i terapi er at en kommuniserer.

frosken skrev (1 time siden):

Du har helt rett i at man ikke kan forvente av folk at de helt av seg selv skal forstå hvordan de kan bruke terapitimer konstruktivt. Det burde være obligatorisk at behandler tidlig i behandlingen bruker tid på å informere om hva som forventes av pasienten, hva pasienten kan forvente av terapeuten - og hva som skal være behandlingsmålene, både på kort og lang sikt. Noen terapiformer er mer strukturerte enn andre, men det bør alltid være en struktur som er kjent for begge parter.

 

Det er skrevet om dette på DOL tidligere:

Å gå i psykoterapi - Psykiatri - Doktoronline - Forum

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
kupton skrev (8 minutter siden):

Personen kan godt ha betydelige problemer, men forutsetningen for fremgang i terapi er at en kommuniserer.

 

 

Tror ikke personen sitter der taus hver gang, det er jo klart man må kommunisere og det er jeg sikker på at hen gjør. Men noen ganger er det tomt inni folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 15.5.2021 den 17.35):

Hvis det ikke er et engangstilfelle, men gjentagende, er det et klart tegn på at terapien bør avsluttes. 

Enn om man egentlig er i en dårlig periode, sliter med å snakke med folk og egentlig bare holder på med å isolere seg? 

Nå gjelder ikke dette behandler, men sykepleier jeg har i kommunen. Siste to-tre ukene så har jeg ikke hatt lyst til å ha de inn hos meg. Jeg har jo sluppet de inn, men. Jeg har ikke klart å finne så mye å si, har kommet med korte svar osv. Så prøvde jeg bare å si at jeg klarer egentlig ikke å forholde meg til folk om dagen. Jeg vil bare være alene fordi det er tryggest. Da sa hun at det respekterte hun, og at hvis jeg ønsket å sette tilbudet på pause eller avslutte vedtaket så var det i orden. Da ble jeg ganske paff, og sa at dette sa jeg jo til henne fordi jeg faktisk er dårlig. At det at jeg sliter sånn med å få noe ut av denne hjelpen nå, er jo en god grunn til at jeg trenger den. Fordi jeg skyver dem unna. Selv om jeg egentlig trenger det motsatte. Jeg fortalte henne jo dette fordi jeg vet at jeg er på en dårlig vei mtp å skyve fra meg alle rundt meg. 

Ble litt lei meg av at hennes første svar var at vi kunne jo avslutte hvis jeg ville? Hun skjønte hva jeg mente når jeg forklarte det, også bare avsluttet vi tidligere den dagen. 

Bør jeg egentlig avslutte tilbudet hos kommunen? Er ikke det at jeg isolerer meg veldig nå et tegn på at jeg er i dårlig form? 

Mulig jeg misforsto deg, men kan det ikke være slike ting som ligger bak, når man ikke har noe særlig å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...