Gå til innhold

Bytte mellom antidepressiva (SSRI)

Anbefalte innlegg

Småbarnsmamma2021

Jeg har lest samt opplevd ulike svar fra allmennleger og ønsker derfor en psykiater sin uttalelse vedr. bytte av antidepressiva Zoloft til Fontex evt. annen SSRI.

Oppstart av fontex i 2013 ifm. fødselsdepreson. Søvnproblematikk, generell angstfølelse og depressive symptomer. Dose 20mg. Full remisjon etter 5mnd med kognitiv terapi samt medikasjon, tilbake i 100% stilling, god søvnkvalitet og ingen «avflating» i humør. Ble anbefalt forebyggende bruk av fontex 1 år etter remisjon og evt. ved neste svangerskap. Direkte bytte fra 20mg fontex til 50mg zoloft ved svangerskap nummer 2. i 2015. Ingen symptomer ved bytte.

Normalt svangerskap, fin fødsel og ingen depressive symptomer eller angst i barseltid. Forsøkte nedtrapping av zoloft 2 mnd etter fødsel i 2016. På siste dosetrinn kom angstanfallene på løpende bånd. Ble deretter satt rett opp på 75mg zoloft. Opplevde bivirkninger og forværring av angst. Innlagt DPS i 7 uker. Dose 100mg v utskrivelse. Remisjon etter ca. 4 mnd. Trappet rolig ned til 50mg i 2018. Fikk samtidig påvisst lavt stoffskifte. Medisinert med levaksin. Ingen angstssymptomer. Høsten 2020 nytt nedtrappingsforsøk med Zoloft over ca. 4 mnd. Etter en uke på siste dosetrinn med 12,5mg zoloft kom panikkanfall flere ganger pr døgn, rask vekt edgang på grunn av diare og sterke depressive symptomer. Akuttinnleggelse DPS. Trappet tilbake til 100mg i løpet av en måned. Har nå brukt 100mg i 6 mnd (var på 150mg i 8uker av denne perioden men opplevde forværring). Har fortsatt daglige angstanfall, tremor, nedsatt apetitt, søvnvansker, tankekjør og generell angstlidelse. Går ukentlig i terapi og jobber mye med tankemønsterendring. Mentalt hatt god effekt av terapi, men opplever de fysiske symptomene som svært belastende og vanskelig. Angst værst på morgen og formiddag. -15mg på 6 mnd, deprimert og konstant indre uro/angst. Akuttinnlagt på nytt for stabilisering av mat/søvn i mai. 
Opplever ikke effekt av zoloft på samme måte som tidligere hvor angst og depresjon gradvis forsvant med terapi og fysisk aktivitet. 

Vil det være nyttig å bytte tilbake til fontex som jeg brukte med veldig god effekt i 2013-2015? Er det andre antidepressiva som har bedre effekt på generell angst og panikkanfall enn andre?

Lurer også på om et direkte tilbakebytte til fontex er mulig eller om man må trappe ned for deretter introdusere nytt legemiddel. Nedtrapping har resultert i sterke bivirkninger tidligere så det er vanskelig. Har også hørt at noen kan bruke tilleggmedisinering dersom SSRI ikke har ønsket effekt.

Veldig usikker på hva som anbefales å gjøre i min situasjon. Fastlegen er også usikker...

Tilbake til fontex, direkte bytte eller ikke evt. tilleggmedisin?

Har to små barn som trenger mamman sin og livet er beinhardt slik som situasjonen er i dag med invalidiserende angst.

Har de siste 6 ukene brukt 2,5mg-5mg sobril hver morgen for å kommet meg i gang med dagen uten sterk angst. Dette for å spise mat, holde på maten samt ha gode erfaringer med at jeg kan «holde ut» til tross for sterk angst hver morgen.

Stoffskifte er velregulert og blodprøver er ellers fine. Kvinne på 32 år. Bruker ingen andre medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/461261-bytte-mellom-antidepressiva-ssri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kan og bør gå direkte over fra et SSRI til et annet. Kunsten er å finne ekvivalente doser. Ved overgang til Fontex må en huske at det tar lang tid å bygge opp serumkonsentrasjon på denne. Det betyr at en må bruke Fontex en tid sammen med annet ssri før en trapper ned/avslutter det andre. Snakk med legen din om dette.

Om det er hensiktsmessig å skifte, tør jeg ikke si noe om.

Dessverre er din historie et godt eksempel på nedtrappings/seponeringsforsøk som aldri skulle vært gjennpmført.

Småbarnsmamma2021
kupton skrev (1 time siden):

En kan og bør gå direkte over fra et SSRI til et annet. Kunsten er å finne ekvivalente doser. Ved overgang til Fontex må en huske at det tar lang tid å bygge opp serumkonsentrasjon på denne. Det betyr at en må bruke Fontex en tid sammen med annet ssri før en trapper ned/avslutter det andre. Snakk med legen din om dette.

Dessverre er din historie et godt eksempel på nedtrappings/seponeringsforsøk som aldri skulle vært gjennpmført.

Jeg skal til psykiater (DPS) på tirsdag. Er veldig spent på hva vedkommende sier. Vet noen bruker andre preparater i tillegg til SSRI (feks. remeron) for bedre effekt.

Det er vel uansett hensiktsmessig å bytte når man ikke har virkning? Det er eneste håper mitt for å bli bedre. De daglige angstanfallene og depresjonen er så kraftig at jeg ikke fungerer. Det kan ikke bli stort værre (annet enn å bli suicidal). 

En annen medisin som kan lindre symptomer er mitt eneste håp. Har også lest at mange med generell angst og panikklidelse har god effekt av effexor. 
Overlege på DPS nevnte at det ikke er vanlig eller anbefalt å bytte tilbake til en SSRI man har brukt tidligere- til tross for god effekt. Stemmer det?

Jeg kan også legge til at jeg har fått tinnitus etter opptrapping denne runden. Hodesus som har vært konstant siden januar i år. Det virker som mye av det i kroppen er kjemisk... vet ikke hvordan jeg skal forklare det på annen måte.

Småbarnsmamma2021 skrev (8 timer siden):

Jeg skal til psykiater (DPS) på tirsdag. Er veldig spent på hva vedkommende sier. Vet noen bruker andre preparater i tillegg til SSRI (feks. remeron) for bedre effekt.

Det er vel uansett hensiktsmessig å bytte når man ikke har virkning? Det er eneste håper mitt for å bli bedre. De daglige angstanfallene og depresjonen er så kraftig at jeg ikke fungerer. Det kan ikke bli stort værre (annet enn å bli suicidal). 

En annen medisin som kan lindre symptomer er mitt eneste håp. Har også lest at mange med generell angst og panikklidelse har god effekt av effexor. 
Overlege på DPS nevnte at det ikke er vanlig eller anbefalt å bytte tilbake til en SSRI man har brukt tidligere- til tross for god effekt. Stemmer det?

Jeg kan også legge til at jeg har fått tinnitus etter opptrapping denne runden. Hodesus som har vært konstant siden januar i år. Det virker som mye av det i kroppen er kjemisk... vet ikke hvordan jeg skal forklare det på annen måte.

Eg bruker Remeron ilag med Zoloft. Har stått på zoloft i 6 mnd nå, og det har hjelpt meg med tankekjøret, får fremdeles til tider angst men det blir ikke så ”intense” hjelper på tankekjøret. Bruker remeron ved behov, da eg har noe problemer med søvn. Har merket om eg ikke får god søvn, eller dårligere matlyst, blir dagene dårlige med angst og til tider depresjon. Remeron hjelper meg med det, føler eg. God søvn og et voldsomt matsug. Zoloften hjelper meg med å roe tankekjøret. 

Kan eg spør hvordan det er med søvn og mat hos deg?

Småbarnsmamma2021
usikker skrev (7 timer siden):

Jeg har opplevd god effekt ved å tilføre anafranil til fontex/fluoxetin. 
Vet ikke om det er noe for deg, men tenkte bare å nevne min erfaring. 
🌷

Takk for svar! Hvorfor måtte du tilføre noe mer og hva er effekten din av de ulike medikamentene? 🙂

Annonse

Småbarnsmamma2021
Duken skrev (2 timer siden):

Eg bruker Remeron ilag med Zoloft. Har stått på zoloft i 6 mnd nå, og det har hjelpt meg med tankekjøret, får fremdeles til tider angst men det blir ikke så ”intense” hjelper på tankekjøret. Bruker remeron ved behov, da eg har noe problemer med søvn. Har merket om eg ikke får god søvn, eller dårligere matlyst, blir dagene dårlige med angst og til tider depresjon. Remeron hjelper meg med det, føler eg. God søvn og et voldsomt matsug. Zoloften hjelper meg med å roe tankekjøret. 

Kan eg spør hvordan det er med søvn og mat hos deg?

Takk for svar☺️ 

Jeg opplever dessverre at Zoloft ikke har denne effekten på meg lenger. 😞 Tankekjør (katastrofetanker og gjentagende depressiv grubling er like intenst) I tillegg har jeg fått generell angst som er frittflytende og kommer når jeg minst aner det. Zoloft har gitt meg særdeles dårlig/ingen apetitt på høyere dose enn 100mg. I tillegg til sterk angst har jeg gått ned 12-15kg siden desember og et gått fra å ha litt ekstra til å bli for slank. 

For søvn bruker jeg 2,5mg imovane og 5mg vallergan. 

Småbarnsmamma2021 skrev (28 minutter siden):

Takk for svar☺️ 

Jeg opplever dessverre at Zoloft ikke har denne effekten på meg lenger. 😞 Tankekjør (katastrofetanker og gjentagende depressiv grubling er like intenst) I tillegg har jeg fått generell angst som er frittflytende og kommer når jeg minst aner det. Zoloft har gitt meg særdeles dårlig/ingen apetitt på høyere dose enn 100mg. I tillegg til sterk angst har jeg gått ned 12-15kg siden desember og et gått fra å ha litt ekstra til å bli for slank. 

For søvn bruker jeg 2,5mg imovane og 5mg vallergan. 

Synd at det har gått den veien, men det virker som zoloft har virket på deg, helt til du begynte og trappe ned? Har du målt serumkonsentrasjonen? For hver doseøkning eg gjorde til det eg står på i dag var det 1-2 veker med værre symptomer, før det stabiliserte seg. Dette vet du nok alt om, men det er vel veldig inviduelt hvordan det funker. 
Har noen eg kjenner som har stått på ssri i årevis, en bygger vel ikke opp en toleranse for det slik som med andre medisiner??

Småbarnsmamma2021
Duken skrev (2 timer siden):

Synd at det har gått den veien, men det virker som zoloft har virket på deg, helt til du begynte og trappe ned? Har du målt serumkonsentrasjonen? For hver doseøkning eg gjorde til det eg står på i dag var det 1-2 veker med værre symptomer, før det stabiliserte seg. Dette vet du nok alt om, men det er vel veldig inviduelt hvordan det funker. 
Har noen eg kjenner som har stått på ssri i årevis, en bygger vel ikke opp en toleranse for det slik som med andre medisiner??

Veldig vanskelig spørsmål. Det virket helt til jeg forsøkte seponering for 2. gang på 6 år. Serumspeil på 150mg viste konstentrasjon på 182 dvs. i øvre referanse. De 6-7 ukene jeg brukte 150mg opplevde jeg forverring av bivirkninger (flere panikkanfall, sterk indre uro, skjelvinger og munntørrhet. Apetitt var helt vekke). Trappet ned til 100mg igjen og følte meg noe bedre etter en uke. 100mg er dosen jeg bruker nå og har jo stått på medisinen siden desember- så man skulle tro den har funket på 6 mnd! Men jeg er fortsatt moderat deprimert og opplever daglig invalidiserende angst. 

Småbarnsmamma2021
kupton skrev (15 timer siden):

Håper du har mulighet til å svare meg🙏🏼 Er du psykiater?

Småbarnsmamma2021 skrev (2 minutter siden):

Veldig vanskelig spørsmål. Det virket helt til jeg forsøkte seponering for 2. gang på 6 år. Serumspeil på 150mg viste konstentrasjon på 182 dvs. i øvre referanse. De 6-7 ukene jeg brukte 150mg opplevde jeg forverring av bivirkninger (flere panikkanfall, sterk indre uro, skjelvinger og munntørrhet. Apetitt var helt vekke). Trappet ned til 100mg igjen og følte meg noe bedre etter en uke. 100mg er dosen jeg bruker nå og har jo stått på medisinen siden desember- så man skulle tro den har funket på 6 mnd! Men jeg er fortsatt moderat deprimert og opplever daglig invalidiserende angst. 

Skjønner. Har du stått på sertralin fast i 6 år? Som nevnt tidligere så hjalp remeron meg som et tillegspreparat. For å få søvn og matlyst igjen. Eg blir helt ødelagt om eg ikke spiser (må av og til tvinge meg til å spise, så går det en liten halvtime så roer angsten seg) remeron har gjort at eg har lagt på meg noen kg det siste året, men heller det en å krangle med meg selv. 

Småbarnsmamma2021
Duken skrev (4 minutter siden):

Skjønner. Har du stått på sertralin fast i 6 år? Som nevnt tidligere så hjalp remeron meg som et tillegspreparat. For å få søvn og matlyst igjen. Eg blir helt ødelagt om eg ikke spiser (må av og til tvinge meg til å spise, så går det en liten halvtime så roer angsten seg) remeron har gjort at eg har lagt på meg noen kg det siste året, men heller det en å krangle med meg selv. 

Jeg sover og spiser nå etter jeg gikk ned til 100mg, men angsten er like ille. Daglige angstanfall og sterk indre uro. Gråter hver dag og er 100% sykemeldt og klarer ikke være alene med barna. Nervøsitet og angst gjør alt vanskelig- selv hvor rasjonell jeg forsøker å være. Er utmattet av all angst.

Annonse

Småbarnsmamma2021 skrev (5 minutter siden):

Jeg sover og spiser nå etter jeg gikk ned til 100mg, men angsten er like ille. Daglige angstanfall og sterk indre uro. Gråter hver dag og er 100% sykemeldt og klarer ikke være alene med barna. Nervøsitet og angst gjør alt vanskelig- selv hvor rasjonell jeg forsøker å være. Er utmattet av all angst.

Trist og lese at det er slik. Mulig du er midt i et sammenbrudd, der alt bare blir svart. Er det noe spesiellt som trigger det, eller er det mer gått over til angst for angsten?

Småbarnsmamma2021
Duken skrev (18 minutter siden):

Trist og lese at det er slik. Mulig du er midt i et sammenbrudd, der alt bare blir svart. Er det noe spesiellt som trigger det, eller er det mer gått over til angst for angsten?

Etter 6 mnd med en sinnsyk berg- og dalbane har jeg fått så mange dårlige erfaringer hvor hodet og viljen vil, men kroppen vil ikke. Er som regel noe lettere til sinns på kvelden og kan være noe optimistisk. Har forsøkt å jobbe litt gradert (noen timer en dag i uka) eller trosset angsten og gjennomført ting likevel. Det har som regel endt med enda mer utmattelse og påløpende sterk angst i ettertid eller underveis. Har ikke angst for spesifikke situasjoner annet enn press/forventning til å skulle mestre oppgaver som feks være alene med ungene eller generelt stress. Hodesusen kan også trigge angst... har egentlig ikke helt klart å finne ut av hva som er hva. Psykologen sier også at mønsteret er litt «rart». For meg kjennes det nesten kjemisk ut, men det er ikke tvil om at jeg er sårbar og har fått angst for disse panikkanfallene og sterk angst. Jeg har enda ikke opplevd at det har nådd en topp og gått over med bruk av pusteteknikker og fokus utover. Etter noen timer med anfall i serier ender jeg opp med å ta sobril for å roe kroppen og er da helt utkjørt fordi kroppen er så sliten. 

Småbarnsmamma2021
kupton skrev (1 time siden):

Jeg jobbet som det i over 30 år. 

Takk for svar.

Jeg skal til psykiater (DPS) på tirsdag. Er veldig spent på hva vedkommende sier. Vet noen bruker andre preparater i tillegg til SSRI (feks. remeron) for bedre effekt. Men usikker på om det vil hjelpe på angsten som er hovedproblemet. Synes den virker «kjemisk». Jeg har jo brukt 100mg før med effekt og uten bivirkninger.

Det er vel uansett hensiktsmessig å bytte når man ikke har virkning? Det er eneste håper mitt for å bli bedre. De daglige angstanfallene er så kraftig at jeg ikke fungerer. Det kan ikke bli stort værre (annet enn å bli suicidal). 

Overlege på DPS nevnte at det ikke er vanlig eller anbefalt å bytte tilbake til en SSRI man har brukt tidligere- til tross for god effekt. Hvordan er din kliniske erfaring på dette?

• 1 år senere...
AnonymBruker
Småbarnsmamma2021 skrev (På 6.6.2021 den 23.23):

Takk for svar. Har du tid og mulighet til å svare opp mitt forrige spørsmål i denne tråden?

Kan jeg spørre hvordan det gikk med deg @Småbarnsmamma2021? Jeg sitter i samme situasjon som du gjorde. 

Anonymkode: f7fa9...4a2

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kan jeg spørre hvordan det gikk med deg @Småbarnsmamma2021? Jeg sitter i samme situasjon som du gjorde. 

Anonymkode: f7fa9...4a2

Da er vi 2… legen synest at det er rart at jeg reagere slikt men etter jeg trappet opp igjen så har ting blitt mye verre.. 

Anonymkode: 112d8...1cd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...