Gå til innhold

Forståelse for at noen er redd hunder selv om det sies at den / de er snille??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg må ærlig si at jeg er redd hunder som hopper på meg og vil hilse på meg når jeg kommer på besøk til venner osv. 

Jeg opplevde i dag at vi skulle på besøk til noen med hund. Min mann sa til dem da hunden gikk løs da vi kom at jeg er redd hunden. Jeg ville ikke at han skulle si det for det er jo mange hundeeiere som blir skuffet over det virker det som. Han sa at hunden er snill. Men min mann sa at jeg er allikevel redd. De tok hensyn til det, men barna deres forsto det ikke helt. 

Den hunden klorte meg engang hardt oppover foten slik at jeg fikk skrubbsår. Den hopper og henger seg oppover og vil sleike folk i ansiktet når den hilser.  Den er veldig stor og. Den er sikkert god i mening men jeg stoler ikke på hunder. Men noen hunder lar meg være i fred og viser ingen interesse for å hilse. De føler jeg ikke angst for. Noen virker veldig rolig ut . Det spørs hunden. 

Hvordan er du om dette med hunder? Ville du blitt skuffet om noen var redd hunden din? 

Jeg vet det skjedde en forferdelig tragedie om et barn og en hund her i Norge på lørdag. Det er forferdelig. Så jeg er nok blitt enda mer  redd etter det. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv vant med hunder, så det er sjelden jeg føler meg utrygg rundt de. Men har forståelse for at andre kan være redd.  Synes det er en uting at hunder hopper opp på en. Ikke bare fordi en kan være redd, men det er feks ikke alltid like gøy å få sølete labber opp på klærne. Så nei, jeg hadde ikke vært skuffet hvis noen var redd for hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så jeg er nok blitt enda mer  redd etter det. 

Forferdelig hendelse som minner oss om at hunder er dyr som er uberegnelige. Jeg har vokst opp med hund og elsker hunder, men ikke fremmende. Hater å møte løse store hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er du om dette med hunder? Ville du blitt skuffet om noen var redd hunden din? 

 

Anonymkode: cfbfa...95f

Jeg har hatt hund i 16 år. Alle var nokså lydige, gjennomsnitlig mer enn andre siden de var profesjonelt dressert, men hun ene hadde en lei tendens til å ville hoppe opp på andre, noe jeg forstår at folk ikke likte - særlig når potene var skitne. Men det tenker ikke hunden over. Den er bare glad for å hilse. Og det er alltid mitt ansvar som hundeier når det skjer. Ikke hunden sin feil - det er jeg som ikke fulgte godt nok med (passet godt nok på hunden) når jeg vet en har en slik type adferd/tendens.

Jeg ble aldri skuffet eller "lei meg" når noen ga uttrykk for at de ikke likte/var redd hund. Det er vel det samme som at jeg er litt skeptisk til de slangene i dyreparken? Jeg kan ikke lese slangenes kroppsspråk godt nok og vet ikke hva den vil finne på når. Jeg holdt en over nakken en gang, men hadde heldigvis en dyrepasser ved siden av som plutselig tok den til seg - og antakelig leste den slangens kroppsspråk om at nå hadde slangen fått nok av meg.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet det skjedde en forferdelig tragedie om et barn og en hund her i Norge på lørdag. Det er forferdelig. Så jeg er nok blitt enda mer  redd etter det. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Vi er jo bedt om å ikke spekulere i hva som har skjedd og jeg vil heller ikke gjøre det, men vil si at det er sjelden uten grunn at hunder biter. Da har de fått en sykdom på hjernen. Det er hunders måte å si ifra om at nok er nok - nå slutter du og her går grensen. Hunder kan snakke i form av å knurre, de kan rope i form av å bjeffe, og de kan "slå" eller uttrykke seg sterkere i form av å bite, men det er når den er presset opp i et hjørne den ikke ønsker seg opp i at den først må se seg nødt til å gripe til bitt. Hunder kan ha begrenset mulighet til å komme seg unna, og mulig den hadde ønsket seg det om den hadde kunnet.

Jeg håper at for hundens skyld, at det tas noen som kan tolke hundens språk og situasjon når det hendelsesforløpet skal gjennomgås. Ikke bare vanlig politi og jurister. Hunder burde også ha et juridisk vern, men det er dårlig med det i Norge i dag. Ikke det at jeg støtter at hunder som biter ikke skal avlives, men jeg ønsker det bør belyses hvorfor hunden velger å bite og på sikt se om det er riktig at hunden avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være litt redd ukjente hunder, og var det mer før. Husker jeg en gang var borti en løs hund på joggetur som var innpåsliten rundt bena mine og viste tenner. Jeg forsøkte å føyse den unna, men det gikk jo ikke. Til slutt bet den tak i buksebenet mitt og ble hengende. Eieren kommer halsende etter og sier den ikke er farlig, den bare leker. Mange hundeeiere har overhodet ikke forståelse for at andre ikke synes hunden deres er like sjarmerende som de selv synes. Denne forsøkte å nekte for at hunden bet i det hele tatt, men jeg kunne vise at det var hull i buksebenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg kan være litt redd ukjente hunder, og var det mer før. Husker jeg en gang var borti en løs hund på joggetur som var innpåsliten rundt bena mine og viste tenner. Jeg forsøkte å føyse den unna, men det gikk jo ikke. Til slutt bet den tak i buksebenet mitt og ble hengende. Eieren kommer halsende etter og sier den ikke er farlig, den bare leker. Mange hundeeiere har overhodet ikke forståelse for at andre ikke synes hunden deres er like sjarmerende som de selv synes. Denne forsøkte å nekte for at hunden bet i det hele tatt, men jeg kunne vise at det var hull i buksebenet.

Jeg hadde en barndomsvenninne som hadde en hund. Familien hennes sa at hunden var bare kjempesnill. Ingenting å være redd for. Men hunden bet hull i buksene mine og jeg fikk merker på huden også. Men tiltross for det så sa de hele tiden at den var så snill. 

Eier til den hunden i går sa at hunden sin var snill også. Men den er av den største type hund,  og den hoppet på meg sist jeg var på besøk. Den var tung for den tok potene og hang etter lårene mine og jeg fikk skrubbsår. Den ville også slikke meg i ansiktet som velkomsthilsen. Så jeg hadde nok grunn til å være litt redd og synes det var ekkelt.  

Men eier kan ikke alltid forstå at folk ikke ønsker å ha deres hund hoppende på seg. 

Jeg tror at hunder mener dette av gode hensikter for å hilse. Men det er ubehagelig for noen. 

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Vi er jo bedt om å ikke spekulere i hva som har skjedd og jeg vil heller ikke gjøre det, men vil si at det er sjelden uten grunn at hunder biter. Da har de fått en sykdom på hjernen. Det er hunders måte å si ifra om at nok er nok - nå slutter du og her går grensen. Hunder kan snakke i form av å knurre, de kan rope i form av å bjeffe, og de kan "slå" eller uttrykke seg sterkere i form av å bite, men det er når den er presset opp i et hjørne den ikke ønsker seg opp i at den først må se seg nødt til å gripe til bitt. Hunder kan ha begrenset mulighet til å komme seg unna, og mulig den hadde ønsket seg det om den hadde kunnet.

Jeg håper at for hundens skyld, at det tas noen som kan tolke hundens språk og situasjon når det hendelsesforløpet skal gjennomgås. Ikke bare vanlig politi og jurister. Hunder burde også ha et juridisk vern, men det er dårlig med det i Norge i dag. Ikke det at jeg støtter at hunder som biter ikke skal avlives, men jeg ønsker det bør belyses hvorfor hunden velger å bite og på sikt se om det er riktig at hunden avlives.

Det som skjedde på lørdag med det barnet og hundene vil jeg ikke spekulere i. Det er en tragisk hendelse. Vet ingenting om hvordan og hva som skjedde. Men en sak er sikker er at hunder bør holdes borte fra ganske små barn memer jeg. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Labrador retrievere som noen er redd for og det har jeg forståelse for. De viser tydelig glede, logrer med hele kroppen og det kan kanskje virke skremmende slik at noen synes de er skumle. Små barn får aldri være med de for det skal så lite til for at de logrer de ned. Jeg tar alltid hundene mine fast når det kommer folk som jeg vet er redde for hundene. Er det et kort besøk på et par timer kan hundene være inne på et annet rom. Noen raser sånn som Dobermann og Rottweiler vet jeg har et dårlig rykte. Jeg synes små hunder er de verste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men en sak er sikker er at hunder bør holdes borte fra ganske små barn memer jeg. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Ja, barn har ikke forutsetninger for å forstå hundens kroppsspråk. Dette må voksne hjelpe barnet med - slik voksne må bistå barnet med en hel del andre ting. En hund er ingen død bamse eller dukke. Den er, som en påpeker overfor, et rovdyr som heldigvis i de fleste tilfeller er dressert, og da bør det si seg selv at barn ikke burde oppholde seg alene med en hund (jeg uttaler meg nå generelt). Den hunden som er (var for en del år siden i hvert fall) registrert som den hunden som bet flest barn i Norge, var Golden Retriever. Hvorfor? Den er jo så snill, så barna kan jo gjøre hva de vil med den.

Jeg husker at vi hadde en jente hjemme hos mine foreldre på ca. 6 år som leiet min første hund litt rundt i huset (blanding av Golden og Labrador), men på et tidspunkt så vi at hunden begynte å se litt lei og uengasjert ut. Da sa vi at hunden nå måtte hvile og lot den ligge under bordet med oss voksne, beskyttet fra barnet. Hadde ikke vi som voksne grepet inn når vi leste hundens kroppsspråk i tide, kunne det etter en del tid også ha utiklet seg til en tragisk situasjon jeg tør tenke på fordi det er et faktum når en har med hunder å gjøre. Og det er på den andre siden bra at barn får vite at hunder er trygge - men har respekt for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fionys skrev (11 minutter siden):

Jeg har to Labrador retrievere som noen er redd for og det har jeg forståelse for. De viser tydelig glede, logrer med hele kroppen og det kan kanskje virke skremmende slik at noen synes de er skumle. Små barn får aldri være med de for det skal så lite til for at de logrer de ned. Jeg tar alltid hundene mine fast når det kommer folk som jeg vet er redde for hundene. Er det et kort besøk på et par timer kan hundene være inne på et annet rom. Noen raser sånn som Dobermann og Rottweiler vet jeg har et dårlig rykte. Jeg synes små hunder er de verste. 

Veldig fint at du har forståelse for at noen er redd dem. Og at du tar hensyn med både bånd og holde de adskilt fra folk osv. Jeg ser opp til slike eiere som deg!. 

Selv om jeg er redd hunder, så tror jeg at hunder som oftest ikke har til hensikt å skade. Det er en grunn til at de kalles for "menneskers bestevenn". Jeg tror at den hunden som hoppet på meg mente bare å hilse selv om det gjorde vondt da den skrubbet meg på knærne. Den andre hunden som jeg skrev om hadde vondt mens tennene vokste. Den var valp. Så ja jeg tror ikke det var noe vondt i disse hundene. Men det er viktig at eieren gjør som deg og tar kontroll over hundene i nærheten av andre.  Hunder kan iblant like å hilse på folk og da kan de skade folk uten mening. Som det skrubbsåret mitt foreks. Har en søster som har hund men den er veldig sky. Den skyr helt unna meg og er kun opptatt av matmor :)

Tenker på hvor mye nytte en hund kan gjøre og. I Gjerdrum var de heltene våre. De fant og markerte. Og dermed fikk pårørende en grav å gå til. Så det som skjedde på lørdag var helt forferdelig men jeg vil ikke spekulere om denne ufattelige tragiske hendelsen med respekt for de pårørende til barnet pluss hundenes eiere.  

 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg må ærlig si at jeg er redd hunder som hopper på meg og vil hilse på meg når jeg kommer på besøk til venner osv. 

Jeg opplevde i dag at vi skulle på besøk til noen med hund. Min mann sa til dem da hunden gikk løs da vi kom at jeg er redd hunden. Jeg ville ikke at han skulle si det for det er jo mange hundeeiere som blir skuffet over det virker det som. Han sa at hunden er snill. Men min mann sa at jeg er allikevel redd. De tok hensyn til det, men barna deres forsto det ikke helt. 

Den hunden klorte meg engang hardt oppover foten slik at jeg fikk skrubbsår. Den hopper og henger seg oppover og vil sleike folk i ansiktet når den hilser.  Den er veldig stor og. Den er sikkert god i mening men jeg stoler ikke på hunder. Men noen hunder lar meg være i fred og viser ingen interesse for å hilse. De føler jeg ikke angst for. Noen virker veldig rolig ut . Det spørs hunden. 

Hvordan er du om dette med hunder? Ville du blitt skuffet om noen var redd hunden din? 

Jeg vet det skjedde en forferdelig tragedie om et barn og en hund her i Norge på lørdag. Det er forferdelig. Så jeg er nok blitt enda mer  redd etter det. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Takk for at du tematiserer dette. Dette er et stort problem for meg.

Jeg har blitt angrepet to ganger av hund. Siste gang var en Dobberman Pincher som eieren sa var veldig snill. Siden den gang har min frihet blitt betydelig innskrenket. Jeg går helst ikke ut alene. De gangene jeg forsiktig har bedt hundeeiere om å holde hunden sin i bånd er de blitt provoserte og sagt at båndtvangen er ment for fugler og vilt og ikke i forhold til mennesker. Jeg tør ikke lenger å si ifra. Jeg har forsøkt ulike behandlingsformer for å bli kvitt denne angsten, men den sitter ennå hardt i. Jeg skulle ønske at hundeeiere var veldig beviste på hvilke følelser de kan sette i sving hos andre når de går med hunden løs. Jeg forstår at hunder har behov for å løpe av seg, men da gjelder det å finne egnede steder. Ikke langs stier som er beferdede. Et lite hjertesukk fra meg...

Anonymkode: 4c52f...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fionys skrev (1 time siden):

Jeg har to Labrador retrievere som noen er redd for og det har jeg forståelse for. De viser tydelig glede, logrer med hele kroppen og det kan kanskje virke skremmende slik at noen synes de er skumle. Små barn får aldri være med de for det skal så lite til for at de logrer de ned. Jeg tar alltid hundene mine fast når det kommer folk som jeg vet er redde for hundene. Er det et kort besøk på et par timer kan hundene være inne på et annet rom. Noen raser sånn som Dobermann og Rottweiler vet jeg har et dårlig rykte. Jeg synes små hunder er de verste. 

Takk for at du tenker på dette. Kan du klones?🤣

Anonymkode: 4c52f...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys skrev (2 timer siden):

.....

Jeg synes små hunder er de verste. 

Enig i det. Tror mange som skaffer seg små hunder tror de ikke trenger så mye oppfølging og kustus som større hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for at du tematiserer dette. Dette er et stort problem for meg.

Jeg har blitt angrepet to ganger av hund. Siste gang var en Dobberman Pincher som eieren sa var veldig snill. Siden den gang har min frihet blitt betydelig innskrenket. Jeg går helst ikke ut alene. De gangene jeg forsiktig har bedt hundeeiere om å holde hunden sin i bånd er de blitt provoserte og sagt at båndtvangen er ment for fugler og vilt og ikke i forhold til mennesker. Jeg tør ikke lenger å si ifra. Jeg har forsøkt ulike behandlingsformer for å bli kvitt denne angsten, men den sitter ennå hardt i. Jeg skulle ønske at hundeeiere var veldig beviste på hvilke følelser de kan sette i sving hos andre når de går med hunden løs. Jeg forstår at hunder har behov for å løpe av seg, men da gjelder det å finne egnede steder. Ikke langs stier som er beferdede. Et lite hjertesukk fra meg...

Anonymkode: 4c52f...7d6

Jeg forstår godt at du har den angsten. Det er helt sykt at eier lar hunder løpe fritt der folk ferdes. De bør finne områder der det ikke ferdes mennesker som kan møte på hundene. Men det er ikke lett det heller. Er veldig tettbygd mange steder, men allikevel vil jeg si at det burde være eiers ansvar å unngå at hunden oppsøker folk som kommer gående på gaten. 

 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (19 minutter siden):

Enig i det. Tror mange som skaffer seg små hunder tror de ikke trenger så mye oppfølging og kustus som større hunder.

Jeg er mest redd de største hundene. De små føler jeg at jeg har mer kontroll over fordi de er så liten. Har sjelden opplevd små hunder oppsøke eller gå til angrep på meg. Men de største hundene har vært mer å oppsøke meg og gitt meg noen skrubbsår. Men det sies at de små kan være mer aggressive.  Men det er ikke min erfaring. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg må ærlig si at jeg er redd hunder som hopper på meg og vil hilse på meg når jeg kommer på besøk til venner osv. 

Jeg opplevde i dag at vi skulle på besøk til noen med hund. Min mann sa til dem da hunden gikk løs da vi kom at jeg er redd hunden. Jeg ville ikke at han skulle si det for det er jo mange hundeeiere som blir skuffet over det virker det som. Han sa at hunden er snill. Men min mann sa at jeg er allikevel redd. De tok hensyn til det, men barna deres forsto det ikke helt. 

Den hunden klorte meg engang hardt oppover foten slik at jeg fikk skrubbsår. Den hopper og henger seg oppover og vil sleike folk i ansiktet når den hilser.  Den er veldig stor og. Den er sikkert god i mening men jeg stoler ikke på hunder. Men noen hunder lar meg være i fred og viser ingen interesse for å hilse. De føler jeg ikke angst for. Noen virker veldig rolig ut . Det spørs hunden. 

Hvordan er du om dette med hunder? Ville du blitt skuffet om noen var redd hunden din? 

Jeg vet det skjedde en forferdelig tragedie om et barn og en hund her i Norge på lørdag. Det er forferdelig. Så jeg er nok blitt enda mer  redd etter det. 

Anonymkode: cfbfa...95f

Jeg er selv hundeelsker, og har hatt hund store deler av livet. Selv om mine har vært snille, og forholdsvis små, har jeg forståelse for at ikke alle liker/er bekvem med å omgås de. Blir ikke fornærmet over det. Og det er hundeeiers ansvar å ha kontroll på hunden, og unngå at den hopper opp på folk, mener jeg. 

Anonymkode: 0bfc6...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er selv hundeelsker, og har hatt hund store deler av livet. Selv om mine har vært snille, og forholdsvis små, har jeg forståelse for at ikke alle liker/er bekvem med å omgås de. Blir ikke fornærmet over det. Og det er hundeeiers ansvar å ha kontroll på hunden, og unngå at den hopper opp på folk, mener jeg. 

Anonymkode: 0bfc6...e51

Veldig godt å høre din forståelse som hundeelsker for det. Jeg synes at hunder er søte og sjarmerende men jeg er allikevel redd dem iblant.

Kjenner noen som har flere små hunder og de kan jeg sitte å klappe hele tiden uten problem. De hundene elsker å bli klappet. Og sitter seg alltid rett ved siden av meg. Men de fleste hunder har jeg vært veldig redd. 

Jeg blir veldig glad over at dere hundeeiere og hundeelskere forstår dette :)

Anonymkode: cfbfa...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for at du tematiserer dette. Dette er et stort problem for meg.

Jeg har blitt angrepet to ganger av hund. Siste gang var en Dobberman Pincher som eieren sa var veldig snill. Siden den gang har min frihet blitt betydelig innskrenket. Jeg går helst ikke ut alene. De gangene jeg forsiktig har bedt hundeeiere om å holde hunden sin i bånd er de blitt provoserte og sagt at båndtvangen er ment for fugler og vilt og ikke i forhold til mennesker. Jeg tør ikke lenger å si ifra. Jeg har forsøkt ulike behandlingsformer for å bli kvitt denne angsten, men den sitter ennå hardt i. Jeg skulle ønske at hundeeiere var veldig beviste på hvilke følelser de kan sette i sving hos andre når de går med hunden løs. Jeg forstår at hunder har behov for å løpe av seg, men da gjelder det å finne egnede steder. Ikke langs stier som er beferdede. Et lite hjertesukk fra meg...

Anonymkode: 4c52f...7d6

Jeg forstår deg godt. Jeg synes ikke det hjelper at eiere sier at hunden er snill når den viser det motsatte, som anonym bruker over forteller om at en hund hang etter boksebeinet en stund. Det kan godt være det var en lek fra hundens side, men da må en se på hundens kroppsspråk ellers og det er selvsagt ikke fokus i en slik situasjon. Uansett er det ikke OK av hundeeiere å ha sin egen hund løs når man selv ikke har kontroll over den - som å komme halsende etter. Et minste minimumskrav er å ha kontroll på innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør være redd hunder. De dreper noen i Norge nesten hvert eneste år. Det er tre/fire dyr i Norge som er farlige for mennesker: Hunder, storfe/naut, bier og veps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (9 minutter siden):

En bør være redd hunder. De dreper noen i Norge nesten hvert eneste år. Det er tre/fire dyr i Norge som er farlige for mennesker: Hunder, storfe/naut, bier og veps.

Flåtten er vel det dyret i Norge som tar flest liv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...